{{ctrl.notification}}
Tehran National Jewelry Museum

موزه جواهرات ملی  تهران

تهران بزرگترین شهر ایران که دارای بی نظیر ترین امکانات و جاذبه های گردشگری و توریستی می باشد، تهران بعنوان پایتخت کشور روزانه بیشترین میزان گردشگر و توریست را دارد، تهران از دیدنی های بسیار زیادی برخوردار است که در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از این جاذبه های دیدنی موزه جواهرات ملی  تهران که از ارزشمند ترین مکان های دیدنی می باشد بپردازد. در موزه جواهرات ملی اشیا سلطنتی و قیمتی ایران که از قرن های گذشته و خیلی دور در ایران به یادگار مانده و از نقاط مختلف کشور کشف شده است نگهداری می شود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی موزه جواهرات ملی  تهران

موزه جواهرات ملی در ساختمان بانک مرکزی ایران واقع شده است که از جاهای دیدنی تهران بشمار می رود، در موزه جواهرات ملی اشیا زینتی و قیمتی از دوره های مختلف تاریخی نگهداری می شود، تاریخچه جمع آوری این اشیای تاریخی به دوره صفویه باز می گردد، در دوره های تاریخی بسیار قدیم پادشاهان به آثار گران ‌قیمت و زینتی زیاد توجهی نداشتند تا اینکه در دوران صفویان پادشاهان صفوی به جمع آوری آثار ارزشمند و گران قیمت پرداختند و از آن ها نگهداری می کردند. در دوره نادرشاه افشار محمود افغان به ایران حمله کرد و به دلیل این حمله جواهرات زیادی از ایران خارج شد و به هندوستان فرستاده شد، که نادرشاه با حمله به هندوستان توانست دوباره جواهرات ارزشمندی نظیر کوه نور، دریای نور و… را به ایران برگرداند، نادرشاه بعد از برگداندن جواهرات تعدادی از آن ها را به آستان قدس رضوی بخشید و برخی دیگر از جواهرات را به فرماندهان جنگ داد که بعد ها متاسفانه بعضی از این جواهرات از ایران ربوده شد و از ایران خارج شد و اکنون در موزه ای در انگلستان نگهداری می ‌شوند.

در دوره قاجار فتحعلی ‌شاه قاجار از پادشاهانی بود که به جواهرات و سنگ ‌های قیمتی علاقه زیادی داشت، به همین دلیل دستور ساخت تخت نادری، تخت طاووس و تاج کیانی را صادر کرد، همچنین ناصرالدین ‌شاه نیز دستور ساخت کره جواهرنشان را داد و ۴۸ تکه الماس درشت زرد رنگ را به این مجموعه اضافه کرد، جالب است بدانید از این از اشیا قیمتی و جواهرات ارزشمند تا قبل از دوره پهلوی به‌ عنوان پشتوانه پول ملی و به‌ عنوان وثیقه اسناد بدهی دولت استفاده می شد و بعد از مدتی یعنی در سال ۱۳۲۲ در موزه ملی ساختمان بانک ملی ایران قرار گرفتند و کارکرد خود را از دست دادند و در موزه به نمایش گذاشته شدند.

معماری موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی تهران در ساختمانی آجری دو طبقه قرار دارد و که این ساختمان دارای یک زیرزمین نیز می باشد، که گران قیمت ترین اشیای با ارزش در این طبقه نگهداری می شوند. ساختمان موزه جواهرات ملی سبک معماری ایرانی و اروپایی توسط معماران آلمانی ساخته شده، نمای ساختمان دارای سبکی از معماری دوران هخامنشی می باشد، که می توان از این معماری به ستون ‌های بلند و تندیس‌های شیر و قاب سنگی سرباز هخامنشی در قسمت ورودی ساختمان اشاره کرد.

اشیای موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی از جاهای دیدنی تهران که ارزشمند ترین آثار تاریخی از دوره های مختلف ایران باستان در آن نگهداری می شود، که در قالب ۳۶ گنجینه ارزشمند می باشد، از جمله این آثار گران قیمت می توان به جقه نادری، تاج کیانی، تاج شهبانو، کره جوانشان، سنگ ‌های قیمتی و طلا و نقره،     شمعدان، شمشیرها و خنجرها، سپر نادری، سنجاق و گل سینه، نشان ‌ها و مدال ‌ها، شنل و کلاه، ظروف غذا، کوزه و قلیان نگین ‌دار، جقه یا پیش ‌کلاه‌های سلطنتی، ظروف عطر، ساعت، جعبه جواهرات، آویز پرده، آفتابه و لگن مرصع‌ کاری شده، عصا، مدال، تخت، سنجاق و گل سینه، مروارید، قلمدان، انفیه ‌دان، اشیای آراسته به یاقوت و لعل، سرپوش ‌های غذا، قلیان، آینه، تنگ‌ های مینا، گلدان، فیروزه، انواع زیورآلات تزیینی، انواع تاج و نیمتاج، تفنگ و… اشاره کرد، در ادامه با دیگر اشیای این موزه آشنا خواهید شد.

تاج پهلوی در موزه جواهرات ملی تهران

از گران قیمت ترین و با ارزش ترین جواهرات موزه ملی تاج پهلوی می باشد، تاج پهلوی از دیدنی ‌ترین جواهرات در موزه ملی جواهرات تهران که از طلا و نقره ساخته شده، تاج پهلوی کلاهی است از جنس مخمل قرمز در قبه آن چندین تخمه زمرد خیاره وجود دارد و همچنین سنگ ‌های یاقوت کبود، الماس با تراش‌های برلیان، مروارید و زمرد‌های درشت در آن به کار رفته است، تاج پهلوی شباهت زیادی به تاج پادشاهان ساسانی دارد، تاج پهلوی تاجی است که دو پادشاه پهلوی آن را بر سر گذاشتند، در تاج پهلوی حدود ۳۳۸۰ قطعه الماس با وزن ۱۱۴۴ قیراط، ۲ قطعه یاقوت کبود با وزن ۱۹ قیراط و ۵ قطعه زمرد با وزن ۱۹۹ قیراط به کار رفته است.

تاج کیانی موزه جواهرات ملی تهران

از دیگر جواهرات در موزه جواهرات ملی، تاج کیانی می باشد، تاج کیانی در سال ۱۲۱۲ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد، تاج کیانی اولین تاجی است که بعد از دوران شاهنشاهی ساسانیان ساخته شده و  و در ساخت آن از سنگ ‌های زمرد، یاقوت، الماس و مروارید استفاده شده است. تاج کیانی بعد از فتحعلی شاه، پادشاهان قاجار نیز این تاج را بر سر می ‌گذاشتند.

بهترین زمان بازدید از موزه جواهرات ملی تهران

برای بازدید از موزه جواهرات ملی تهران می توانید در هر فصلی که می خواهید به بازدید از موزه بپردازید، تهران یکی از شلوغ ترین شهرهای ایران که دارای ترافیک و شلوغی بسیار زیادی در طول سال می باشد، اما بهترین فصل برای سفر ایام تعطیلات نوروزی می باشد که تهران بسیار خلوت می شود، در فصل تابستان نیز می توانید به سفر بپردازید و از دیدنی های تهران نیز علاوه بر موزه جواهرات دیدن نمایید.

ساعات بازدید از موزه جواهرات ملی تهران

برای بازدید از موزه ی جواهرات ملی تهران لازم است بدانید روزهای چهارشنبه تا جمعه موزه هیچ گونه فعالیتی ندارد و تعطیل می باشد، شما می توانید در روزهای شنبه تا سه ‌شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ عصر به موزه مراجعه نمایید.

هزینه بلیط موزه جواهرات ملی تهران

برای بازدید از موزه ملی جواهرات باید قبل از ورود هزینه ای برای تهیه بلیط پرداخت نمایید، لازم است بدانید قیمت بلیط موزه برای دانشجویان و دانش ‌آموزان و افرادی که به صورت گروهی به موزه می روند ارزان تر می باشد.

 

مسیر دسترسی به موزه جواهرات ملی تهران

برای دسترسی به موزه جواهرات ملی تهران می‌توانید از طریق تاکسی، مترو، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده نمایید. اگر از مترو استفاده می کنید بهتر است به مترو امام خمینی بروید و از خط یک و دو در چهارراه استانبول از مترو پیاده شوید، با اتوبوس نیز می توانید خط جمهوری سوار شوید و بعد از بهارستان به سمت میدان جمهوری و از آنجا در چهارراه استانبول از اتوبوس یا تاکسی پیاده شده و از چهارراه استانبول تا موزه جواهرات ملی را حدود ۲۰۰ متر را پیاده روی نمایید. با تهیه بلیط هواپیما مشهد تهران در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس جواهرات ملی : تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، روبروی سفارت ترکیه، ساختمان بانک مرکزی ایران، موزه جواهرات ملی

date_range یکشنبه 10 تیر 1403 remove_red_eye 619 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0