{{ctrl.notification}}
Tabriz Clock Square

میدان ساعت تبریز

تبریز یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی که مرکز این استان می باشد و بزرگترین شهر شمال غربی ایران بشمار می رود، تبریز دارای تاریخچه غنی می باشد و جاذبه‌ های تاریخی و گردشگری زیادی دارد، قدمت تاریخی این شهر به حدود 4500 سال پیش باز می گردد و آثار باستانی با قدمت های طولانی از هزاره دوم پیش از میلاد و دوران ایران باستان در خود جای داده است.  در این مقاله قصد داریم به معرفی میدان ساعت که از تاریخی ترین جاهای تاریخی در شهر تبریز که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی میدان ساعت تبریز

میدان تاریخی ساعت تبریز به ‌عنوان نمادی در این شهر و از جاهای دیدنی تبریز بشمار می رود، میدان تاریخی ساعت تبریز همچنین به نام میدان شهرداری تبریز نیز معروف می باشد، این میدان در مرکز شهر تبریز قرار دارد، میدان تاریخی ساعت تبریز به دلیل وجود ساعتی که بر روی عمارت شهرداری تبریز نصب شده است، این ساعت خاص و ارزشمند از نوع کوکی هست و جالب است بدانید، از این نوع ساعت تنها یک نمونه در دنیا وجود دارد که روی برج معروف بیگ بن‌ لندن قرار دارد. میدان ساعت تبریز بیش از ۸۰ سال قدمت دارد، میدان ساعت به دستور رضا خان در سال ۱۳۱۴خورشیدی با نظارت مهندسین آلمانی و طراحی آودیس اوهانجانیان ساخته شد. به همین دلیل معماری این عمارت به سبک معماری آلمانی می باشد، جالب است بدانید میدان شهرداری تبریز، در گذشته گورستانی متروکه بوده است که امروزه بعنوان یک نماد تاریخی در مرکز شهر تبریز قرار گرفته است. میدان تاریخی ساعت تبریز یکی از جاذبه‌های گردشگری و از مناطق مهم توریستی تبریز که در سال ۱۳۷۷ میدان ساعت تبریز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری میدان ساعت تبریز

بنای تاریخی در میدان ساعت یا همان عمارت شهرداری در 80 سال پیش در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و زیربنای آن ۶۵۰۰ مترمربع در سه طبقه ساخته شد، بر روی این عمارت ساعت معروف انگلیسی نصب شده است که حدود 70 سال قدمت دارد، ارتفاع این عمارت حدود ۳۰ متر می باشد، ساعت موجود در این عمارت کوکی و از از نوع ۴ صفحه ‌ای هست و در گذشته هر ۱۵ دقیقه یک بار به صدا درمی ‌آمد اما اکنون هر ۱ ساعت یک بار به صدا در می آید. ساعت کوکی عمارت شهرداری تبریز از انگلستان برای برج ساعت تبریز در دوران پهلوی خریداری شده است. نمای این برج به شکل U انگلیسی و از نمای بالا نیز به ‌شکل عقاب در حال پرواز می باشد. در تزئینات نمای عمارت از سنگ‌ های حجاری ‌شده خاص استفاده شده است و تمام دیوارها دارای کلاهک آهنی می باشد، عمارت شهرداری دارای یک ورودی تشریفاتی بسیار دیدنی در سمت میدان ساعت می باشد، و از داخل محوطه نیز چند ورودی دیگر دارد. عمارت شهرداری، برج ساعت انگلیسی بنایی تاریخی ارزشمند و منحصربه ‌فرد که به‌ قدری با شکوه است که مدتی شما را محو خود می کند.

جاهای دیدنی نزدیک به میدان ساعت تبریز

تبریز شهر توریستی با جاذبه های گردشگری فراوان و بناهای تاریخی متعدد که در زمان های دور پایتخت حکومت پادشاهان مختلفی بوده است، تبریز مدت زمان طولانی بعنوان پایتخت ایران بوده و به همین دلیل دارای جاذبه های متعدد و زیادی می باشد، میدان شهرداری تبریز از مهم ترین جاهای دیدنی در تبریز که در اطراف آن جاذبه های دیدنی دیگری نیز وجودد دارد که می توانید از آنها بازدید نمایید در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه های دیدنی می پردازیم.

موزه سنجش تبریز

از جاذبه های دیدنی در اطراف میدان ساعت تبریز، موزه سنجش می باشد، موزه سنجش در خانه ای تاریخی و قدیمی که قدمت آن به دوره حکومت قاجار باز می گردد، خانه سلماسی از تاریخی ترین خانه های تبریز که به سبک معماری قاجاری در زمینی به مساحت ۸۷۵ متر در دو طبقه ساخته شده است، خانه سلماسی در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در داخل این خانه تنه درختی وجود دارد که مربوط به دوره پلیوسن می باشد و حدود ۵ میلیون ساله از عمر آن می گذرد، از آثار تاریخی موجود در موزه سنجش تبریز می توان به ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، انواع قطب ‌نماها، وسایل مربوط به علم نجوم مثل اسطرلاب، ساعت‌های قدیمی و آثار دیگری از این قبیل اشاره کرد. با تهیه بلیط هواپیما تهران تبریز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز از دیگر جاهای دیدنی در تبریز می باشد، این بازار تاریخی و قدیمی از بزرگ ‌ترین بازارهای سرپوشیده تاریخی در ایران و جهان بشمار می رود، بازار بزرگ تبریز حدود ۱ کیلومترمربع مساحت دارد و حدود ۵۵۰۰ مغازه و حجره  و همچنین  ۳۰ مسجد، ۵ حمام و ۱۲ مدرسه نیز در خود جای داده است، انواع سوغات تبریز و هر آنچه که می خواهید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توانید در این بازار تهیه نمایید، بازار تبریز از محبوب ‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز که در بین مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مسیر دسترسی به میدان ساعت تبریز

برای دسترسی به میدان ساعت تبریز می توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده نمایید، از این رو دانستن بهترین و آسان ترین مسیر نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد، مناسب ‌ترین راه دسترسی به میدان ساعت تبریز استفاده از مترو و یا تاکسی می باشد، اگر حوصله شلوغی و ترافیک را ندارید مترو بهترین گزینه می باشد، میدان ساعت تبریز در خیابان ارتش و تقاطع خیابان امام خمینی قرار دارد.

 

بهترین زمان بازدید از میدان ساعت تبریز

میدان ساعت تبریز از جاهای دیدنی تبریز می باشد، این میدان در مرکز شهر قرار دارد و مرکز شهر از مناطق مهم و شلوغ تبریز بشمار می رود، بنابراین زمان مناسب برای بازدید از میدان ساعت شب ‌ها می باشد، زیرا علاوه بر اینکه کمی از اردحام جمعیت کاسته می شود، شب‌ ها زیبایی بیشتری دارد به دلیل نور پردازی های زیبا و جذاب، در روز هم بسیار دیدنی می باشد، در روز بهترین زمان بین ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می باشد، زیرا در این زمان می توانید از جاذبه های دیدنی دیگر در اطراف میدان ساعت نیز دیدن نمایید.

 

date_range سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 68 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0