{{ctrl.notification}}
Tabas Citadel

ارگ طبس

طبس از شهرهای استان خراسان جنوبی دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد می باشد، طبس دارای قدمت تاریخی طولانی می باشد که در آن بناهای تاریخی زیادی از گذشته ها به یادگار مانده است، در اطراف طبس همچنین معادن زیادی وجود دارد، به همین دلیل طبس از لحاظ ثروت ملی جزو غنی ‌ترین شهرهای کشور بشمار می رود، از معروف ترین جاذبه ‌های دیدنی در طبس  چشمه مرتضی علی، سد شاه عباسی یا سد کریت می باشد که بزرگ ‌ترین و قدیمی ‌ترین سد جهان و همچنین باریک ‌ترین سد جهان بحساب می آید، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از بناهای تاریخی ارگ طبس بپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی ارگ طبس

ارگ طبس از معروف ترین بناهای تاریخی در طبس که قدمت و تاریخچه آن به قبل از اسلام باز می گردد،  ارگ طبس به دستور میرحسین خان در سال ۱۲۱۶ ساخته شد، ارگ طبس در ابتدا دژ یا حصار کوچکی بوده که برای دفاع از مردم و شهر طبس در هنگام حمله و ضرورت ‌های دیگر بعنوان پناهگاهی ساخته شده که در آن پناه می گرفتند، به همین دلیل در طی سال ها این ارگ و دژ تاریخی بر مساحتش افزوده گردید، از ارگ طبس در بیشتر کتب تاریخی یاد شده است، به طور مثال در کتاب فتوح البلدان متعلق به قرن سوم هجری قمری به دژ طبس یا ارگ طبس و حصار آن اشاره شده، در قرن چهارم هجری قمری در کتاب احسن التقاسیم مقدسی نیز از تاریخچه و تمدن کهن طبس یاد شده و همچنین در سال ۱۶۲۱ میلادی یکی از بازرگانان و سیاحان آلمانی بنام فن پوزر که از ارگ طبس بازدید نموده بود، ارگ طبس را بعنوان یک قطعه سلطنتی یاد کرده است، ناصرخسرو شاعر و جهانگرد معروف ایرانی نیز در سفرنامه خود از ارگ طبس بعنوان یکی از مهم ‌ترین دژهای دفاعی یاد کرده است، ارگ طبس در طی تاریخ دچار آسیب ها و ویرانی هایی شده که بارها بازسازی شده است.

آرامگاه سید علی میرزا در ارگ طبس

در ارگ طبس مرد فقیری به نام سید علی میرزا تنها شخصی بود که در این ارگ زندگی می کرد که در سال ۱۳۵۷ بر اثر زلزله شدیدی ارگ طبس به‌ طورکلی ویران و غیرقابل‌ سکونت شد و سید علی میرزا تنها ساکن این شهر به زیر خاک رفت و در این زلزله ی ویرانگر از دنیا رفت، سال ها بعد در هنگام بازسازی جسد سید علی میرزا هم از زیر خاک‌ پیدا شد و توسط مردم و افرادی که او را پیدا کردند آرامگاهی که شامل یک اتاقک بود برای وی ساختند، امروزه بازدید کنندگان زیادی از آرامگاه سید علی میرزا در ارگ طبس نیز دیدن می کنند.

معماری ارگ طبس

ارگ قدیم طبس دارای معماری بی نظیر و منحصر بفردی می باشد، ارگ طبس مستطیلی شکل می باشد و اطراف آن با برج ‌ها، دیوارهای بلند و ورودی احاطه شده، ارگ طبس دارای 9 برج که بلندترین برج آن به نام چهارمین پادشاه افشاریان، نادر فرزند شاهرخ شاه، یعنی نادر میرزا معروف است، آن هم به این دلیل که وی در این برج زندانی بود. ارگ طبس دارای یک دالان ورودی و یک هشتی می باشد، در ورودی ارگ طبس یک طاق و دری محکم قرار داشته و بعد از آن یک دالان و یک ورودی هشتی که باز از آن به سه دالان دیگر می رسید، که دالان وسط برای عبور مردم و دالان هایی که در اطراف وجود داشته برای عبور اسب‌ها و یا چهارپایان  طراحی شده، همچنین دورتا دور دژکهن با کوچه‌ ها و گذرهایی به هم وصل بوده، ارگ طبس دارای پنج حیاط کوچک و بزرگ بوده و ارتفاع این دیوارها ۱۵ متر بوده که خندقی نیز در دور دیوار قرار داشته که به مرور زمان پر شده است و از خندق خبری نیست. ارگ طبس دارای بخش های مختلفی می باشد که در ادامه با این بخش ها آشنا خواهید شد.

خانه های ارگ طبس

ارگ طبس دارای پنج خانه بوده که معماری آنها مانند خانه های قدیمی در شهر طبس بوده این خانه های از مصالحی نظیر گل و خشت و در عمق زمین ساخته شده، که در تابستان ها محیط خانه ها خنک باشد.

حوض ارگ طبس

ارگ طبس دارای حیاطی بزرگی می باشد که در وسط آن حوض آبی قرار داشته‌ و آب آن از قناتی در همان نزدیکی آب ‌گیری می شده، همچنین حوض کوچکتری نیز در هر خانه وجود داشته که برای خوردن و آشامیدن از آن استفاده می شده است. همچین در گوشه ‌ای از حیاط هر خانه مطبخ و اجاق نیز قرار داشته و از بخش های دیگر در ارگ طبس می توان به مسجد، آب ‌انبار و بناهای عمومی شهری مختلف اشاره کرد.

جاهای دیدنی نزدیک ارگ طبس

ارگ طیس از تاریخی ترین بناهای کهن در طبس که گردشگران زیادی از آن سالانه بازدید می نمایند، در کنار این ارگ تاریخی جاذبه های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه با چند مورد از این جاذبه ها آشنا خواهید شد.

طاق شاه عباسی

طاق شاه عباسی از جاذبه های دیدنی و قدیمی  ‌ترین و بزرگ ‌ترین سد قوسی جهان بشمار می رود، طاق شاه عباسی در نزدیکی روستای تاریخی خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس و ارگ طبس قرار دارد، طاقو یا سد شاه عباسی دارای ۶۰ متر ارتفاع،۲۵ متر طول و ۱ متر عرض تاج آن می باشد، که نازک‌ ترین سد جهان و همچنین به مدت ۵۵۰ سال بلندترین سد در جهان محسوب می شده، در بیشتر از قسمت های طاق شاه عباسی سنگ‌ نگاره‌هایی چون نقوش بز کوهی دیده می شود که این نگاره ها نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت می باشد. عده ای نیز بر این اعتقاد هستند که این سنگ ‌نگاره ها بر دیواره‌‌ های طاق نماد فرشتگان نگهبان آب می باشد.

کاروانسرای خان

از دیگر جاهای دیدنی خراسان جنوبی کاروانسرای خان می باشد، کاروانسرای خان از بناهای تاریخی دوره صفویه که در در روستای رباط خان جاده قدیم طبس به یزد قرار دارد، کاروانسرای خان بنایی چهارگوش که هر ضلع آن ۵۲ متر طول دارد. کاروانسرای خان دارای معماری زیبا و منحصربفردی می باشد، کاروانسرای خان دارای بادگیر و گنبد شاه ‌نشین و نمای زیبای آجر کاری می باشد که بسیار دیدنی می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران طبس در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

date_range چهارشنبه 30 خرداد 1403 remove_red_eye 81 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0