{{ctrl.notification}}
Sultan Ahmed Mosque Istanbul

مسجد سلطان احمد استانبول

استانبول از شهرهای گردشگری و توریستی در ترکیه می باشد، این شهر تاریخی با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان گردشگران و توریست های زیادی را به سوی خود کشانده است، استانبول بزرگترین شهر ترکیه که با داشتن جاذبه‌ های تاریخی امروزه مدرن ترین شهرهای ترکیه به شمار می رود، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی شهر استانبول مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد از مشهورترین و زیباترین جاذبه ‌های تاریخی استانبول بشمار می رود، مسجد سلطان احمد استانبول در کنار استادیوم اسب ‌سواری بایزید و در مرکز شهر قدیمی استانبول واقع شده است، مسجد سلطان احمد به دستور سلطان احمد یکم عثمانی ساخته شده و ساخت آن از سال‌ ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ به طول انجامید، مسجد سلطان احمد از مهم ‌ترین مساجد استانبول که در میان گردشگران و مردمان منطقه به مسجد آبی معروف شده است. مسجد سلطان احمد دارای معماری بسیار زیبا و دیدنی می باشد که معماری توسط یکی از شاگردان معمار سینان، صدفکار مهمت آقا طراحی و ساخته شد، از بخش ‌های مختلف مسجد سلطان احمد می توان به مدرسه دینی، بازار، آشپزخانه، کتابخانه و ... اشاره کرد.

معماری مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی دارای طراحی و تزئینات بی نظیر و جذابی می باشد، نمای فوق ‌العاده‌ مسجد با 5 گنبد و 6 مناره و هشت گنبد کوچک ‌تر در اطراف که به شکل آبشار گونه نمای بسیار جذاب و منحصربفردی را به وجود آورده است،  مسجد سلطان احمد دارای فضای بسیار وسیعی می باشد، که در فضای بیرونی آن حیاطی وسیعی قرار دارد و در دورتادور حیاط نیز رواق‌ های بسیاری به شکل قرینه قرار گرفته است، از دیگر جذابیت های معماری این بنا تقارن زیبا و طاق‌ های پی در پی، کاشی ‌کاری های آبی رنگ درون مسجد که چشم هر بیننده را مجذوب خود می کند، طراحی و معماری مسجد سلطان احمد ترکیبی از معماری اسلامی است و همچنین از سازه‌ ی بیزانسی ایاصوفیه الهام گرفته شده است.

بخش‌های مختلف مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول دارای بخش های مختلفی نظیر: مسجد، مدرسه سیبیان، مدرسه، ارسطا، بیمارستان، ایمارت، غرفه سلطان، مهمانسرا و مقبره می باشد در ادامه به معرفی بخش های این مسجد می پردازیم.

غرفه پادشاهی مسجد سلطان احمد استانبول

در ابتدا به معرفی غرفه پادشاهی می پردازیم، این غرفه مخصوص سلطان احمد بوده و در گوشه جنوب شرقی مسجد قرار دارد، در این غرفه یک طاق سرپوشیده و دو اتاق استراحت کوچک وجود دارد، غرفه پادشاهی دارای یک در ورودی با یک سطح شیبدار می باشد که سلطان احمد به همراه اسبش وارد آن می شده است، در این سطح شیب دار در هر طرف یک اتاق قرار دارد و مشرف به تنگه بسفر می باشد، غرفه پادشاهی از متمایزترین بخش های این مسجد است و در طبقه بالای آن، لژ سلطان قرار دارد و بخش مخصوص استراحت و دعا و عبادت سلطان احمد بوده است، غرفه پادشاهی همچنین دارای محرابی با کنده ‌کاری‌های یشمی و آیات قرآنی طلا کاری شده در خود دارد که بسیار دیدنی می باشد.

شبستان مسجد سلطان احمد استانبول

از چشم نوازترین و مهمترین قسمت های مسجد سلطان احمد استانبول شبستان وسیع و دوست داشتنی آن می باشد، شبستان مسجد سلطان احمد دارای کاشی ‌های سنتی و طرح و نگارهای ترکی می باشد که این کاشی های دست ساز حدود 20 هزار با بیش از 50 طرح مختلف از گل لاله و طرح‌ های گل ‌ها و میوه ‌ها و درختان سرو می باشد.

حیاط مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول دارای یک حیاط وسیع می باشد که در میانه حیاط یک آب ‌خوری شش ضلعی و مسقف قرار دارد، این آبخوری دارای شش ستون مرمرین، یک سقف گنبدی با طاقی حکاکی شده می باشد، در دور تا دور حیاط رواق‌هایی هم شکل و 26 ستون قرار دارد که در بالای هر کدام از آنها گنبدی قرار دارد، در دو طرف حیاط نیز شیرهای آب و وضوخانه ‌هایی وجود دارد.

 

مناره های مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول دارای 6 مناره می باشد، در ابتدای ساخت این مناره ها انتقادهای زیادی وجود داشت که در آن زمان فقط مسجد الحرام در مکه دارای 6 مناره بود و مردم مخالف با ساخت این مسجد با 6 مناره بودند، و برای حل این مشکل سلطان احمد دستور ساخت یک مناره در مسجد الحرام را داد و این مسئله را حل نمود، مسجد سلطان احمد یه شکل یک مستطیل می باشد که چهار مناره در چهار گوشه آن و دو مناره دیگر در میان آن ‌ها قرار دارد، مناره‌های اطراف گنبد به شکل ستونی و مدادی می باشد و دارای سه بالکن هستند. در گذشته در این مسجد برای اذان گفتن موذن مسجد بر روی این بالکن ها قرار می گرفته است.

جاذبه های دیدنی در اطراف مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول از جاذبه های تاریخی و محبوب در استانبول که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا می باشد در کنار این جاذبه ی تاریخی دیدنی های دیگری نظیر: کاخ توپکاپی، ایاصوفیه و بازار بزرگ استانبول قرار دارد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران استانبول را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

ساعات بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول از محبوب ترین جاذبه های استانبول که هنوز هم کاربری خود را حفظ کرده، مسجد سلطان احمد اهمیت فرهنگی و مذهبی زیادی در ترکیه دارد و برای بازدید از این مسجد زنان طبق سنت مسلمانان موظف به پوشاندن موی سر خود می باشند، اگر با خود پوششی نداشته باشید، در بدو ورود جلوی درب مسجد به مهمانان شال و لباس های مناسب ارائه می شود. ساعات بازدید مسجد سلطان احمد از ساعت 9 صبح تا 6 عصر می باشد.

مسیر دسترسی به مسجد سلطان احمد استانبول

برای دسترسی به مسجد سلطان احمد می توانید از وسایل نقلیه مختلفی مانند: تراموا، قطار کابلی، مترو، اتوبوس، تاکسی عمومی، تاکسی آنلاین و دولموش استفاده نمایید، به همین منظور می توانید به راحتی خود را به مسجد سلطان احمد برسانید. از آسان ترین راه ها برای دسترسی به مسجد سلطان احمد استفاده از تراموا است.

 

date_range شنبه 25 فروردین 1403 remove_red_eye 34 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0