{{ctrl.notification}}
Sights of Iranshahr

دیدنی های ایرانشهر

ایرانشهر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان در فاصله ۳۴۵ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و سومین شهر پرجمعیت استان می باشد ایرانشهر از مناطق گردشگری جذاب که دارای آب و هوای گرم و خشک نیز می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی دیدنی های ایرانشهر بپردازد، در ادامه همراه ما باشید. با تهیه بلیط هواپیما از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

قلعه ناصری ایرانشهر

از جاهای دیدنی ایرانشهر قلعه ناصری می باشد، قلعه ناصری ایرانشهر به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده  و قدمت آن به اواخر دوره قاجار در اواخر حکومت این سلسله و اوایل دوره پهلوی باز می گردد، قلعه ناصری در مرکز ایرانشهر قراردارد و در آن زمان بعنوان یک قلعه نظامی بزرگ کاربری داشته است، قلعه ناصری از جاذبه های گردشگری ایرانشهر که به نام قلعه دوست محمد خان نیز معروف می باشد. این قلعه دارای معماری بی نظیری می باشد و در گذشته بیش از ۱۵۰ اتاق شامل مال ‌بند، حوض ‌خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه، حاکم ‌نشین و… داشته که متاسفانه در طول تاریخی این بخش ها کمی ویران شده و از تعدادی نیز آثار بسیار اندکی بجا مانده است. قلعه ناصری بعنوان یک بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

هامون جازموریان ایرانشهر

از دیدنی های معروف در ایرانشهر تالاب جازموریان است که بعنوان یکی از تالاب ‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد، تالاب جازموریان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر و حدود سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد، این تالاب امروزه بر اثر احداث سدهای متعدد نظیر سد جیرفت استان کرمان که بر روی هلیل رود و سد کارواندر در سیستان و بلوچستان، دچار خشکسالی شده و اکنون به عنوان یکی از کانون ‌های گرد و غبار در جنوب شرق ایران  شناخته شده است.

قلعه بمپور ایرانشهر

از دیگر دیدنی های ایرانشهر قلعه بمپور می باشد، قلعه بمپور مربوط به دوران پیش از اسلام دوره های اشکانیان و ساسانیان می باشد، قلعه بمپور از جاهای دیدنی ایرانشهر که با خشت و گل ساخته شده و از معروف ترین بنای سیستان و بلوچستان بشمار می رود.

 

گورستان اسپیدژ ایرانشهر

از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی در ایرانشهر می توان به گورستان اسپیدژ اشاره کرد، این گورستان قدمتی حدود پنج هزار سال دارد و مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان می باشد، که بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار ملا سليمان ایرانشهر

غار ملا سليمان از غارهای تاريخی در منطقه لاشار می باشد این غار زیبا در نزديکی روستای كوپچ در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، غار ملا سليمان در يكی از دره‌های رود كوچهک و فاصله ۵ كيلومتری جنوب روستای كوپچ قرار دارد، این غار تاریخی زیبا به نام هو سليمان نیز معروف می باشد.

 

چشمه آب گرم تشت ایرانشهر

از دیگر جاهای دیدنی ایرانشهر می توان به چشمه آب گرم تشت اشاره کرد، چشمه آب گرم تشت در روستای تشت قرار دارد و تا چشمه آب گرم تشت حدود 2 کیلومتر فاصله دارد، درجه حرارت آب این چشمه حدود ۳۳ درجه سانتی ‌گراد می باشد، در این چشمه مواد معدنی نظیر کربنات سدیم، سولفات کلسیم همراه با منیزیم ولرم وجود دارد.

آبشار اسفند ایرانشهر

یکی از آبشارهای دائمی در ایرانشهر می توان به آبشار اسفند اشاره کرد که بنام آبشار پورا نیز معروف می باشد. آبشار اسفند در ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان دلگان و بخش جلگه‌ چاه هاشم قرار دارد که از کوه‌ های فنوج، گسپردن، سرتنک، توتان و گيران سرچشمه می‌ گيرد، آبشار اسفند دارای آب خروشانی می باشد که در درون حوضچه ‌ای عمیق فرود می آید. روستای اسفند که آبشار در آن قرار دارد دارای آثار تاریخی با ارزش و قدمت تاریخی می باشد که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بازمی ‌گردد. برای بازدید از آبشار اسفند بهترین زمان فصل بهار است.

 

رودخانه دامن ایرانشهر

رودخانه دامن از دیگر جاذبه های دیدنی در ۲۵ کیلومتری شمال شهر ایرانشهر و کنار جاده ترانزیتی چابهاربه زاهدان می باشد، رودخانه دامن جاذبه‌های زیبا و منحصر به فرد در این منطقه که دارای چشم‌ اندازهای جذابی می باشد، این رودخانه سالانه میزبان گردشگران زیادی می باشد که برای بازدید و تفریح به این منطقه می روند. . آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران ایرانشهر را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

ساختمان بیت رهبری ایرانشهر

از دیگر دیدنی های در ایرانشهر ساختمان بیت رهبری می باشد، ساختمان بیت رهبری یکی از مکان های فرهنگی و دیدنی با معماری بی نظیر و سنتی در خیابان ولایت ایرانشهر می باشد، ساختمان بیت رهبری حدود ۴۳۱ مترمربع وسعت دارد، این بنا با مصالحی همچون مصالح بومی، خشت، گل ساخته شده است و دارای چهار اتاق می باشد که هر کدام از آنها دارای کاربری های مختلفی نظیر کتابخانه، محل اقامت حجت الاسلام راشد یزدی، محل اسکان و استراحت مقام معظم رهبری و آشپزخانه می باشد. این ساختمان امروزه به عنوان نخستین موزه قرآن و عترت در جنوب استان سیستان و بلوچستان مورد کاربری قرار گرفته است.

 

بهترین زمان بازدید از دیدنی های ایرانشهر

برای بازدید از دیدنی های ایرانشهر می توانید در بهار، پاییز و زمستان به این شهر سفر کنید این شهر دارای آب و هوای بیابانی گرم و خشک می ‌باشد. و میزان بارندگی در این شهر بسیار کم است و میانگین بارش سالانه اش ۱.۵۳ میلیمتر است، بنابراین اگر می خواهید در فصلی که هوا خنک و مطبوع باشد به این شهر سفر کنید در نیمه دوم سال و فصل بهار این شهر برای سفر انتخاب کنید

 

date_range پنجشنبه 23 فروردین 1403 remove_red_eye 32 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0