{{ctrl.notification}}
Sights of Birjand

دیدنی های بیرجند

بیرجند از شهرهای تاریخی و قدیمی در استان خراسان جنوبی با قدمت چند‌هزار‌ساله که می توان گفت حدود 4000 هزار سال قدمت دارد که به دوران امپراتوری ساسانی باز می گردد، بیرجند همچنین از شهرهای مرزی کشورمان نیز محسوب می شود که در فاصله خیلی کمی از افغانستان قرار دارد، بیرجند یک شهر با تاریخ شگفت انگیز و تمدن کهن ایرانی که گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود کشانده است، در این مقاله آس چارتر به معرفی دیدنی های بیرجند می پردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

سنگ نگاره کال جنگل بیرجند

سنگ‌ نگاره‌ های کال جنگل از دیدنی ترین جاذبه های بیرجند که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غرب بیرجند قرار دارد، سنگ‌ نگاره‌ های کال جنگل در طول دره رشته کوه باقران در نزدیکی روستای زمان ‌آباد قرار دارد، این سنگ نگاره ها دارای یازده کتیبه و دو تصویر می باشد که به صورت پراکنده بر روی صخره‌ها  حک شده اند. این تصاویر شامل نیم تنه یک مرد و صحنه جدال یک مرد با شیر می باشد، ب اساس تحقیقاتی که بر روی این کتیبه ها انجام شده قدمت این کتیبه ها به دوره اشکانی باز می گردد.

 

باغ اکبریه بیرجند

از دیگر دیدنی های بیرجند باغ اکبریه می باشد که از باغ‌ های معروف این شهر محسوب می شود و قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد، در داخل این باغ دوعمارت بسیار بزرگ قرار دارد که در گذشته محل سکونت سران بوده است، باغ اکبریه بیرجند به سبک معماری تلفیقی روسی اسلامی ساخته شده و دارای تزئیناتی زیبا و خیره کننده ای نظیر مقرنس‌ کاری طاق‌ ها و پنجره‌های جذاب می باشد، از امکانات این باغ می توان به کافی‌ شاپ و کتابخانه و فضای سبز آن اشاره کرد، باغ اکبریه از درختانی مانند کاج، سروهای بلند و بلوط پوشیده شده که جذابیت بسیار زیبایی را به رخ کشیده است.

روستای خراشاد بیرجند

از دیگر دیدنی های بیرجند روستای سرسبز و خوش آب و هوای خراشاد می باشد، روستای خراشاد در منطقه ی کوهستانی قرار دارد و دارای آب و هوای معتدلی می باشد، روستای خراشاد دارای ییلاق‌ های دوست داشتنی و جذابی می باشد، مردم روستای خراشاد به شغل کشاورزی و باغداری مشغول هستند و محصولات این روستا غلات و زعفران ممتاز می باشد، این روستا بخاطر سرسبزی و جذابیتی که دارد بیشتر مردم به این روستا رو آوردند و  در آن ویلاهای تفریحی برای اوقات فراقت و تعطیلی خود ساختند، روستای خراشاد در ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند، دهستان باقران قرار دارد.

 

سد بند دره بیرجند

جاهای دیدنی بیرجند سد بند دره می باشد که قدمت آن به اواخر دوره زندیه و اوایل سلطنت قاجار باز می ‌گردد. سد بند دره یک سد تاریخی سنگ‌های کوهی، آجر و ملات ساروج  در رشته کوه باقران ساخته شده است، سد بند دره منبع تامین آب آشامیدنی شهر بیرجند می باشد. سد بند دره در ۵کیلومتری انتهای خیابان مدرس در بیرجند قرار دارد و از جاذبه های تفریحی این شهر بشمار می رود که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است.

باغ امیرآباد بیرجند

از بهترین جاهای سرسبز بیرجند می توان به باغ امیرآباد اشاره کرد، باغی سرسبز و دیدنی در دل کویر خراسان که در ۵ کیلومتری ضلع غربی شهر بیرجند قرار دارد. باغ امیرآباد متعلق به امیرمعصوم‌ خان شیبانی بهدوره قاجار باز می گردد، این باغ زیبا و باطراوت دارای شکوه و جلال زیادی می باشد که چند اسال پیش به دست میراث فرهنگی احیا شده است، باغ‌ امیرآباد بیرجند شامل بخش هایی نظیر سفره‌ خانه و رستوران سنتی، موزه و کتابخانه می باشد، باغ امیرآباد از جاذبه های دیدنی که در بیرجند طرفداران بسیاری دارد و گردشگران زیادی از آن سالانه بازدید می نمایند.

 

مدرسه شوکتیه بیرجند

از دیگر دیدنی های بیرجند مدرسه شوکتیه می باشد مدرسه شوکتیه از بهترین دیدنی ‌های بیرجند که نماد اصالت فرهنگ و تمدن ایرانی می باشد، مدرسه شوکتیه در سال ۱۳۰۸ احداث شد و در زمان احداث بعنوان حسینیه کاربری داشت که بعد از آن بعنوان مکتب ‌‌خانه‌ و دارالفنون مورد استفاده قرار گرفت و کم کم به مدرسه تغییر کاربری داد. مدرسه شوکتیه یک شاهکار معماری با مقرنس‌های گچ ‌بری و آجرکاری ‌های بسیار زیبا و حیاط فرش‌ شده با آجر و حوض چند ‌ضلعی که بسیار دیدنی می باشد.

موزه مردم‌ شناسی بیرجند

موزه مردم شناسی بیرجند از دیگر دیدنی های بیرجند که در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد، اشیاء و اقلام تاریخی زیادی در این موزه وجود دارد که قدمت آن به جدود 100 سال می رسد، در این موزه سبک زندگی، سنت‌ها، فرهنگ، آداب و رسوم و حرفه مردم منطقه در خراسان جنوبی به نمایش گذاشته شده، از آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه می توان به کشاورزی و روش‌ های کشاورزی، سبد فروشی، سفال ‌گری، داروخانه، کفش سازی، سنگ ‌زنی، آهنگری، پزشکی، آرایشگری، نخ ریسی و پارچه ‌بافی اشاره کرد. موزه مردم شناسی بیرجند در خیابان معلم، میدان موزه، مجموعه باغ و عمارت اکبریه قرار دارد.

 

آبشار گیوک بیرجند

از دیگر جاذبه های دیدنی در بیرجند آبشار گیوک است که در روستای گیوک قرار دارد، آبشار گیوک دارای آب و هوای معتدل و خوبی می باشد و در ارتفاعات کوه باقران قرار گرفته است، آبشار زیبای گیوک از جاذبه‌های طبیعی بیرجند که مناظر بسیار زیبای را در دل این شهر کویری به وجود آورده است، در این روستا که آبشار قرار دارد درختان گردو و عناب زیادی می باشد که می توانید از محصولات مردم این روستا خریداری نمایید. آبشار بیوگ در ۵ کیلومتری جاده بیرجند به کرمان قرار دارد.  با تهیه بلیط هواپیما تهران بیرجند در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بهترین زمان برای سفر به بیرجند

شهر تاریخی و زیبای بیرجند دارای آب و هوای گرم و خشکی می باشد، بهترین فصل سفر به بیرجند فصل بهار و پاییز می باشد، اما بخاطر داشتن شرایط اقلیمی این شهر شما می توانید در هرفصلی که دوست دارید به سفر بپردازید.

 

date_range دوشنبه 27 فروردین 1403 remove_red_eye 275 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0