{{ctrl.notification}}
Shui Dezful waterfall

آبشار شوی دزفول

دزفول از شهرهای استان خوزستان که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعتی بکر و دیدنی می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد امروز به معرفی آبشار شوی یکی از جاذبه های طبیعی پر طرفدار در دامنه کوه‌های زاگرس که از بزرگ‌ ترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه بشمار می رود بپردازد، در ادامه مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

معرفی آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران و از بهترین جاهای دیدنی دزفول که دارای منظره‌ای زیبا و دلربا با پوشش گیاهی بی ‌نظیر، ساختار طبیعی خاص، طبیعت بکر و... می باشد، آبشار شوی حدود ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، آبشار شوی دزفول ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر و عرضی برابر با ۷۰ متر دارد، آبشار شوی دزفول از دل کوهی بنام چورویک سرچشمه می گیرد، برخی نام این کوه را چهل‌ و یک تلفظ می ‌کنند، آبشار شوی دزفول از داخل غاری سرچشمه می گیرد و به صورت یک آبشار پلکانی مسیرهای پرپیج ‌وخم را پشت سر می گذراند و از صخره‌ها عبور می کند و در انتها به رود دز می ریزد، حجم آب خروجی آبشار شوی در فصل های مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار حجم آن به بیشترین میزان خود می رسد. از ویژگی های متمایز آبشار شوی سرچشکه گرفتن آن از داخل غار می باشد که جزو معدود آبشارهای جهان بشمار می رود و به‌ دلیل عظمت و زیبایی ‌اش، لقب نیاگارای ایران را بخود اختصاص داده، آبشار شوی بخاطر جذابیت و دیدنی های طبیعی بسیار زیاد و منظره ی بکر و تماشایی اش سالانه میزبان گردشگران زیادی می باشد که از این آبشار دیدن می کنند. آبشار شوی یا تله زنگ که از دیگر نام های آن می باشد که در ۲۹ دی ‌ماه ۱۳۹۳ به ‌عنوان نخستين اثر ثبت شده طبيعی استان خوزستان و سی و پنجمين اثر طبيعی كشور در فهرست میراث ملی قرار گرفته است.

وجه تسمیه آبشار شوی دزفول

آبشار شوی در گویش محلی قوم لر و بختیار به تاف شوی معروف می باشد که معنی آن لطافت است، تله زنگ نیز از دیگر نام های آبشار شوی که آن هم بخاطر قرارر گیری ایستگاه قطاری در ۱۰ کیلومتری آبشار شوی می باشد که به این نام معروف می باشد.

بهترین زمان بازدید از آبشار شوی دزفول

آبشار شوی از جاذبه های طبیعی و جذاب در نزدیکی دزفول، برای بازدید از این آبشار زیبا همانطور که می دانید خوزستان دارای آب و هوای بسیار گرمی می باشد خصوصا در تابستان ها که هرگز گرما را نمی توانید طاقت بیاورید، بنابراین اگر آبشار شوی را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید بهترین زمان برای بازدید و سفر به این منطقه شوی اواخر زمستان و فصل بهار می باشد، در این فصول آب و هوا بسیار خنک و مطلوب می باشد و منطقه جذاب اطراف آبشار بسیار سرسبز و شاداب می باشد و علاوه بر زیبایی حجم آب آبشار به اوج خود می رسد،

پوشش گیاهی آبشار شوی دزفول

آبشار شوی از دیدنی ترین آبشارهای بزرگ در ایران که طبیعت بکر و زیبایی منحصر بفرد آبشار شوی گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است، این آبشار دارای پوشش گیاهی متنوعی نظیر: درختان بلوط، انجیر، مورد، بید، ملحب، کرکو، زبان گنجشک و گلخونک و… گیاه پر سیاوشان و گیاهان آب‌ دوست دیگری که روی صخره‌ های اطراف آبشار رشد کرده اند و منظره ای تماشایی را به وجود آورده است.

پوشش جانوری آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دارای پوشش جانوری بی نظیری می باشد و از زیستگاه‌های اصلی و مهم گونه در خطر انقراض سمندر لرستانی یا سمندر امپراتور بشمار می رود در این منطقه جانورانی نظیر: بز، دراج، خارپشت، روباه، کل و خرس، جغد و شاهین و دارکوب و حشراتی مانند زنبور و سنجاقک زیست می کنند.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شوی دزفول

آبشار شوی از جاذبه های دیدنی در دزفول که سالانه میزبان گردشگران و توریست های زیادی می باشد، این آبشار پر طرفدار و منحصربفرد از طبیعت بکر و دست نخورده ای برخوردار است و در اطراف آن مناطق دیدنی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

آبشار تله سنگ درفول

آبشار تله سنگ در فاصله نزدیکی از آبشار شوی قرار دارد که حدود ۴۰ دقیقه با هم فاصله دارند، آبشار تله سنگ در میان صخره‌ها قرار گرفاه و از بکر ترین طبیعت برخوردار می باشد این آبشار را محلی ها آبشار دوم شوی می دانند که جذابیت زیادی دارد و بسیار دیدنی می باشد، آبشار تله سنگ بهترین گزینه برای آب تنی در فصل بهار و کمپینگ در طبیعا بکر اطراف آن می باشد.

روستای شوی دزفول

از دیگر دیدنی های اطراف آبشار شوی، روستای سرسبز و زیبای شوی می باشد که در دامنه های کوه های زاگرس قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی بی نظیری می باشد، روستای شوی از روستای منحصربفرد در ایران که بسیار سرسبز و دیدنی و آب وهوای دلپذیری می باشد برای سفر به این روستا می توانید در ایستگاه تله زنگ از قطار پیاده شده و به سمت آبشار شوی که می روید از روستای سرسبز شوی نیز دیدن نمایید.

دریاچه شهیون دزفول

از دیگر جاذبه های دیدنی و طبیعی در دزفول دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز می باشد، دریاچه شهیون از زیباترین دریاچه ‌های ایران که در شمال غربی دزفول قرار دارد، دریاچه شهیون ۶۵ کیلومتر طول دارد و مساحت ۶۰ هزار متر مربع می باشد که حجم آب آن همیشه متغیر می باشد، دریاچه شهیون حدود ۵۰ متر می باشد که بخاطر حجم آب عمق آن نیز تغییر می کند، آب دریاچه دریاچه شهیون از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می ‌گیرد و بعد از عبور از کوه‌های زاگرس به دریاچه شیهون می ریزد، دریاچه شهیون دارای پوشش گیاهی بی نظیری همچون انبوهی از درختان کنار و بادام کوهی می باشد، جالب است بدانید در دریاچه شهیون، جزایر کوچک و بزرگ بسیاری قرار دارد.

امامزاده پیرچل دزفول

از مناطق دیدنی دیگر در نزدیکی دزفول امامزاده پیرچل می باشد، امامزاده پیرچل از امام زادگان و از زیارتگاه های دیدنی در اطراف آبشار شوی که در میان طبیعتی بکر و درختان زیبا و سرسبزی در منطقه ی کوهپایه ای قرار دارد. با تهیه بلیط هواپیما تهران اهواز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

روستای تاریخی لیوس دزفول

روستای تاریخی لیوس از دیگر دیدنی های جذاب و دیدنی در نزدیکی آبشار شوی قرار دارد، روستای تاریخی لیوس از معماری دیدنی و تاریخی برخوردار می باشد و در سفر و بازدید از آبشار شوی از روستای تاریخی لیوس حتما بازدید نمایید.

 

date_range دوشنبه 11 تیر 1403 remove_red_eye 474 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0