{{ctrl.notification}}
Sheikh Bahai Bath of Isfahan

حمام شیخ بهایی اصفهان

اصفهان از شهرهای سیاحتی و پر گردشگر که سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی از سرتاسر دنیا می باشد، اصفهان دارای جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی متعدد که هر کدام از آنها دارای زیبایی خاص و معماری منحصربه ‌فردی می باشد، آس چارتر در این مقاله قصد دارد به معرفی حمام شیخ بهایی که از بی نظیرترین آثار و بناهای تاریخی در اصفهان می باشد بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی حمام شیخ بهایی اصفهان

حمام شیخ بهایی اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان که این بنای تاریخی شاهکار معماری و مهندسی ایرانیان که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد، حمام شیخ بهایی اصفهان معماران و دانشمندان زیادی را به ‌دلیل معماری و سیستم گرمایشی شگفت‌ انگیزش که که از مدرن ‌ترین و مجهزترین حمام‌ های ایران در آن دوره بوده را درگیر خود کرده است، حمام شیخ بهایی اصفهان از بناهای تاریخی با ارزش که در میان حمام ‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ و شهرت خاصی دارد، حمامی که دارای راز بزرگی می باشد که فقط با یک شمع گرم می ‌شود، حمام تاریخی شیخ بهایی خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهایی اصفهان قرار دارد، حمام شیخ بهایی اصفهان، به دستور شاه‌عباس اول صفوی در سال ۱۰۲۵ قمری و توسط دانشمند و معمار ایرانی شیخ بهایی ساخته شد که اکنون جزو آثار ملی ایران به شمار می ‌رود.

معماری حمام شیخ بهایی اصفهان

حمام شیخ بهایی بعنوان یک شاهکار معماری خاص در دوران صفویه می باشد، نمونه ‌ای از هنر و خلاقیت ایرانیان که دارای معماری و تزئینات منحصربفردی می باشد، سقف گنبدی، کاشی‌ های رنگارنگ و نفیس و بخش های مختلف نظیر سربینه و گرمابه و میان‌ در می باشد. حمام شیخ بهایی به شکل هشت‌ ضلعی و دارای دو سرینه بزرگ برای زنان و مردان و رخت‌ کن، سکوهایی برای نشستن، گنج ‌ها، حوضچه، خزینه و استخر می باشد که هر کدام از بخش ها دارای طراحی و معماری خاص و منحصربفرد خود می باشد.

بخش‌های مختلف حمام شیخ بهایی اصفهان

در بالا با بخش های مختلف حمام شیخ بهایی آشنا شدید، در ادامه با کارایی این بخش ها آشنا خواهید شد،

استخر و خزینه حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی دارای دو استخر جداگانه زنانه و مردانه برای شست ‌وشو و آب ‌تنی می باشد، هر یک از این استخرها دارای یک خزینه بوده که با استفاده از سیستم گرمایشی آب گرم مورد نیاز حماک تامین می شده است.

آتش‌ خانه حمام شیخ بهایی

از دیگربخش های حمام شیخ بهایی آتش ‌خانه می باشد که در زیر خزینه قرار دارد و توسط تونلی به خزینه متصل می شود، این بخش آتش خانه آب خزینه ‌ها را گرم می کند.

سربنیه حمام شیخ بهایی

از اولین بخش ها و قسمت های حمام شیخ بهایی سربینه می باشد، سربینه برای تعویض لباس و آماده ‌شدن برای استحمام به عنوان رخت ‌کن استفاده می شده است. این بخش دارای تزیینات جذابی نظیر کاشی ‌کاری و نقاشی‌ های دیواری می باشد و جالب است بدانید در این حمام دو سربینه مجزا برای آقایان و خانم‌ها وجود داشته است.

آب ‌انبار حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی همچنین دارای یک آب ‌انبار بزرگ بوده که آب آن از طریق قنات تامین و ذخیره می شده، آب انبار آی سرد ضروری حمام را تامین می کرده است.

مسیر دسترسی به حمام شیخ بهایی اصفهان

برای دسترسی به حمام شیخ بهایی می توانید از وسایل نقلیه مختلف استفاده نمایید، حمام شیخ بهایی در مرکز شهر اصفهان قرار دارد، برای رفتن به حمام شیخ بهایی اصفهان باید به خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهایی بروید.

 

بهترین زمان بازدید از حمام شیخ بهایی اصفهان

شهر اصفهان دارای زمستان های بسیار سرد و سوزان و تابستان های بسیار داغ و گرمی می باشد که شاید گرمای تابستان و سرمای زمستان را طاقت نیاورید، بنابراین بهترین زمان برای بازدید و سفر به اصفهان فصل بهار و پاییز می باشد، در این فصول شما می توانید آب و هوای معتدل و دلپذیری را تجربه نمایید.

امکانات رفاهی حمام شیخ بهایی اصفهان

حمام شیخ بهایی اصفهان به‌عنوان یک مکان تاریخی دیگر کاربری حمام را ندارد و فعالیتی نیز ندارد، لازم است بدانید بخش به دلیل عدم رسیدگی به این حمام تاریخی بخش‌های مختلفی از آن نیز از بین رفته است، و هیچگونه امکانات رفاهی خاصی نیز در آن وجود ندارد، اما در خیابان شیخ بهایی در نزدیکی حمام امکاناتی همچون: چند پارکینگ، کافی ‌شاپ، رستوران و سرویس بهداشتی‌ وجود دارد. با تهیه بلیط هواپیما تهران اصفهان در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

جاهای دیدنی نزدیک به حمام شیخ بهایی اصفهان

حمام شیخ بهایی در مرکز شهر اصفهان قرار دارد، به همین دلیل به بسیاری از جاهای دیدنی در اصفهان نزدیک می باشد، در ادامه با دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در اطراف حمام شیخ بهایی آشنا خواهید شد.

خانه تاریخی جواهری اصفهان

خانه تاریخی جواهری از نزدیک ترین جاهای دیدنی به حمام شیخ بهایی می باشد، خانه تاریخی جواهری با معماری خاص، تزیینات و گچ ‌بری‌ های بی نظیر، شیشه‌های رنگی و… می باشد که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. خانه تاریخی جواهری در حال حاضر به کارگاه‌های هنرها و صنایع ‌دستی در اختیار هنرمندان اصفهان قرار گرفته است.

 

مسجد جامع اصفهان

از بزرگ ‌ترین و باشکوه ‌ترین مساجد ایران مسجد جامع اصفهان می باشد، مسجد جامع اصفهان از مساجد تاریخی در اصفهان که دارای معماری با شکوهی از گنبدهای عظیم، مناره‌ های بلند، کاشی ‌کاری‌ و گچ‌ بری‌های نفیس می باشد، مسجد جامع اصفهان دارای بخش ‌های مختلفی می باشد و از جاهای دیدنی در نزدیکی حمام شیخ بهایی است.

 

عصارخانه جماله اصفهان

از بناهای تاریخی که از دوره صفویه در اصفهان به یادگار مانده عصارخانه جماله می باشد، عصارخانه جماله به دستور شاه‌ عباس اول در نزدیکی حمام شیخ بهایی ساخته شده، در این عصارخانه عرقیات گیاهی تولید می شود، برای سوخت و گرمای آب حمام از روغن‌های عصار خانه استفاده می شده است.

گنبد خواجه نظام ‌الملک اصفهان

گنبد خواجه نظام ‌الملک از دیگر جاهای دیدنی در نزدیکی حمام شیخ بهایی قرار دارد، این بنای تاریخی از زیباترین و قدیمی ‌ترین گنبدهای مسجد جامع اصفهان می باشد، که بیش از ۳۰ متر و ۱۵ متر دهانه ‌ی آن می باشد، این گنبد تاریخی مربوط به دوره سلجوقی باز می گردد و دارای معماری بی نظیر و تزئیناتی جذاب آجری، گچ‌ بری، سنگ و کاشی کاری ها می باشد.

خانه قزوینی‌ ها اصفهان

از خانه‌های تاریخی شهر اصفهان که در خیابان ابن ‌سینا، چهارراه بابا قاسم و میدان شهشهان واقع شده است، خانه قزوینی ‌ها می باشد، خانه قزوینی ‌ها در دوران سلطنت ناصرالدین‌ شاه دوره قاجار ساخته شده و دارای معماری جذاب و دیدنی از گچ ‌بری و آینه‌ کاری، شیشه‌ب ندی منقوش درهای شاه ‌نشین می باشد این خانه دارای معماری سنتی و اصیل ایرانی می باشد و در نزدیکی حمام شیخ بهایی واقع شده است.

 

date_range یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 63 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0