{{ctrl.notification}}
Shahpur Rasht High School

دبیرستان شاهپور رشت

شهر رشت مرکز استان گیلان، این شهر دارای تاریخی کهن می باشد، رشت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیاد می باشد که سالانه گردشگران زیادی رشت را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب  می کنند، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی در شهر رشت بپردازد، دبیرستان شاپور رشت از تاریخی ترین دبیرستان ها در کشور که اطلاعاتی از این دبیرستان را در این مقاله در اختیار شما قرار می دهیم همراه ما باشید. با تهیه بلیط هواپیما از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

معرفی دبیرستان شاهپور رشت

شهررشت از اولین شهرهای تاریخی ایران که صد سال فرهنگ ماندگار و بناهای زیبا و ارزشمند تاریخی را در خود جای داده است، این شهر اولین شهر در ایران بود که در آن ندارس نوین ایجاد شدند، دبیرستان شاهپور رشت از جمله بناهای تاریخی و ارزشمند در رشت که مشاهیر و مفاخر زیادی در آن رشد کردند و دارای تاریخ دور و دراز  فرهنگ و آموزش در ایران و تنها مدرسه ماندگار در استان گیلان می باشد که از سوی شورای عالی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد، جالب است بدانید لقب ماندگار فقط به مدارسی که بالای 50 سال قدمت دارند تعلق می گیرد. دبیرستان شاهپور رشت که امروزه بنام شهید بهشتی شناخته می شود.

دبیرستان شاهپور رشت در محله سیزه‌ میدان رشت در سال ۱۲۹۸ شروع به کار کرد و با گذشت چند سال این مدرسه به محله زیرکوچه در خیابان شریعتی رشت انتقال داده شد که تا هم اکنون در همین مکان باقی مانده است. دبیرستان شاهپور رشت بعنوان یک اثر تاریخی در ایران در در آذرماه سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نامگذاری دبیرستان شاپور رشت

دبیرستان شاهپور رشت در طب سال هایی که از عمر آن گذشته نام های زیادی را به خود دیده است، این دبیرستان در سال اول فعالیت خود در زمان تاسیس سال 1298 مظفر نام داشت، که بعد از چند سال با روی کار آمدن رضاخان نام آن به شاهپور تغییر کرد، در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نام این مدرسه دوباره تغییر کرد و به نام آزادگان معروف شد و در نهایت با گذشت چند سال بعد از شهادت دکتر بهشتی نام دبیرستان شاهپور رشت به دبیرستان ماندگار شهید بهشتی تغییر پیدا کرد و تا کنون نیز به همین نام معروف می باشد.

معماری دبیرستان شاهپور رشت

معماری بنای مدرسه شاهپور رشت توسط آلمانی ها به مهندسی شولتس آلمانی طراحی و ساخته شده است، نمای ساختمان از روبرو شبیه ‌T انگلیسی و  از بالا کاملا شبیه به یک عقاب است. مدرسه شاهپور رشت دارای زمین ‌های بازی متعدد و فضاهای سبز زیادی می باشد، نمای ساختمان به صورت سیمان ‌بری شده می باشد. مدرسه شاهپور رشت دارای ۱۴ کلاس درس، آزمایشگاه، کتابخانه و همچنین سالن ورزشی می باشد، در داخل سالن ورودی مدرسه عکس‌ همه مدیرانی که از ابتدای تاسیس تا کنون در این مدرسه فعالیت داشتند مثل آلبوم موزه ‌ای قدیمی و ارزشمند به دیوار نصب شده است. مدرسه شاهپور رشت دارای درختان انبوه و بلندی می باشد که در دو طرف حیاط قرار دارند، مدرسه همچنین دارای حیاط وسیعی با درختان زیبا و باغچه های بسیار سرسبز پرگل می باشد.

تزئینات دبیرستان شاهپور رشت

از تزئیناتی که بر روی آن انجام شده می توان به تنه فروهر زیر ساعت و بالای سردر ورودی قرار دارد اشاره کرد که با سیمان برجسته طراحی شده، در قسمت بالایی بنا ساعتی زیبا با گچ بری های خاصی طراحی شده و در بالای آن بیت معروف توانا بود هرکه دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود به زیبایی با گچ کاری بسیار ظریفی و خلاقانه ای طراحی شده است. همچنین بر وری بال های فروهر کلماتی مانند دانایی، توانایی و رشد حک شده است. درو ستون بسیار زیبا نیز با گچ بری های خارق العاده ای تزئین شده است. که چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است. لوحی یادبودی از افتخارات علمی این مدرسه نیز توسط سازمان میراث فرهنگی در شهریور ۱۳۹۵ در ورودی مدرسه نصب شده است.

افتخارات دبیرستان شاهپور رشت

دبیرستان شاهپور رشت در طول تاریخی که پشت سر گذاشته مهد پرورش بسیاری از چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی و سیاسی ایران بوده و نقش مهمی در آموزش و پرورش نسل‌ های مختلف را داشته است، از نامداران و مشاهیری بزرگی که در این دبیرستان فارغ التحصیل شدند می توان به پروفسور مجید سمیعی، استاد جعفر خمامی ‌زاده، استاد احمد سمیعی گیلانی، دکتر محمد معین، پروفسور فضل ‌الله رضا، پروفسور عنایت ‌الله رضا، پروفسور محمود بهزاد، هوشنگ ابتهاج و دکتر محمد مصدق اولین نخست ‌وزیر ایران اشاره کرد. از اساتید برجسته و معروف در این دبیرستان می توان به اساتیدی نظیر: میرزا حسن خان رشدیه، میرزا عیسی خان سمیعی، میرزا عبدالمجید فرساد، عبدالله راعی و  … اشاره کرد. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بلیط هواپیما تهران رشت خود را از این سامانه دریافت نمایید.

فعالیت ‌های دبیرستان شاهپور رشت

دبیرستان شاهپور رشت یا ماندگار شهید بهشتی در تاریخ صد ساله  خود چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی زیادی را به جامعه تحویل داده و مدیران و دبیران بی ‌نظیری به آموزش و کشف استعدادهای دانش ‌آموزان پرداختند، دبیرستان شهید بهشتی رشت، میراثی ماندگار که نمادی از تاریخ و فرهنگ گیلان بوده، دبیرستان شاهپور رشت عنوان یکی از بهترین مدارس ایران دارای امکانات آموزشی و رفاهی مناسبی می باشد و امروزه نیز دارای فعالیت ‌های آموزشی بسیار زیادی در زمینه‌ های فرهنگی و ورزشی می باشد، در این دبیرستان همچنین انجمن‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی تشکیل شده که کمک بسیار زیادی به پرورش استعدادهای دانش ‌آموزان کرده است، همچنین در این دبیرستان کتابخانه ای وجود دارد که از قدیمی ‌ترین و بزرگ ‌ترین کتابخانه‌ های مدارس کشور بشمار می رود.

جاذبه های نزدیک به دبیرستان شاهپور رشت

دبیرستان شاهپور رشت از جاذبه های تاریخی در رشت که بیش از صد سال قدمت دارد و در نزدیکی این دبیرستان جاذبه های دیگری نیز قرار دارد که می توان به جاذبه های گردشگری همچون: پارک سبزه میدان رشت، بقعه خواهر امام رضا در رشت، بازار بزرگ رشت، یخچال طبیعی چمارسرا رشت، بقعه متبرکه دانای علی، موزه و خانه میرزا کوچک خان و میدان شهرداری رشت اشاره کرد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 15 فروردین 1403 remove_red_eye 1442 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0