{{ctrl.notification}}
Seholan Cave Mahabad

غار سهولان مهاباد

غار آبی سهولان از جاذبه‌های بی ‌نظیر طبیعی و جذاب در غرب کشور و در آذربایجان غربی می باشد، غار آبی سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران از شگفت ‌انگیزترین جاهای دیدنی مهاباد که در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر در محور مهاباد به بوکان قرار دارد، غار آبی سهولان از دیدنی های مهاباد که در این مقاله آس چارتر به معرفی آن می پردازد تا پایان مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی غار سهولان مهاباد

غار سهولان از تاریخی ترین و طبیعی ترین جاذبه های دیدنی در مهاباد که قدمت آن به حدود ۷۰ میلیون سال پیش بازمی گردد که طبق بررسی های که بر روی این غار شده است از لحاظ زمین‌ شناسی به اواخر دوره کرتاسه باز می گردد، غار سهولان در گذشته به ‌عنوان پناهگاه و محلی برای شکار کاربری داشته است و تاریخ کشف آن مشخص نیست، جالب است بدانید باستان‌ شناس فرانسوی به نام ژاک دمورگان در سال ۱۸۹۰ میلادی قایق چوبی کوچکی را با کمک مردم محلی ساخت و به داخل غار رفت وی در غار یک نقشه از تمام غار تهیه کرد، وی همچنین دست از تلاش برای بیشتر شناختن این غار برنداشت و دوباره در زمان جنگ دوم جهانی با هیئتی از انگلیس تحقیقات گسترده خود را بر روی غار آغاز نمود، ژاک دمورگان بعد ها در کتاب جغرافیای ایران که نوشته خودش بود درباره این غار مطالب جالبی را نوشته است، از آن به بعد یعنی از سال ۱۳۷۵ ایرانیان تحقیقات خود را بر روی غار آغاز نمودن که در این تحقیقات تالار بزرگ، دهلیز ورودی و سفال‌های مربوط به دوره‌های اشکانی و ایلخانی کشف گردید.

معماری غار سهولان مهاباد

غار سهولان دارای معماری جالب و زیبایی می باشد همانطور که در بالا گفته شد، این غار در گذشته محل زندگی و پناه‌ گرفتن انسان ‌ها بوده است و به همین دلیل در آن اتاق‌ها و تالارها و بخش ‌هایی ساخته شده است، غار سهولان مهاباد در ارتفاع ۱۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد و جزء مناطق تحت حفاظت سازمان محیط ‌زیست محسوب می شود، درون غار سهولان دریاچه ‌ای قرار دارد که برای ورود به آن باید از قایق استفاده کنید، غار سهولان دارای زیبایی های زیادی می باشد، وجود رسوبات آهکی به شکل‌ها مختلف در غار منظره ‌ای فوق ‌العاده جذابی را به وجود آورده است، غار سهولان مهاباد دارای دو قسمت خشکی و آبی می باشد و دو ورودی اصلی و فرعی دارد، ورودی اصلی بزرگ ‌تر آن بزرگتر که بیشتر از آن استفاده می شود و ورودی فرعی برای خروج در نظر گرفته شده است. برای رسیدن به قسمت آبی غار سهولان باید توسط 110 پله حدود 30 متر پایین ‌تر بروید تا به دریاچه ی غار برسید.

مشخصات غار سهولان مهاباد

حوضچه های موجود در غار سهولان حدود 3 حوضچه می باشد که امکان سوار شدن بر قایق و عبور از آن وجود دارد، عمق این حوضچه ها ۱۵ متر تا ۳۱ متر می باشد، دمای درون و بیرون غار سهولان بین  ۱۰ الی ۱۵ درجه متفاوت می باشد، رطوبت غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد می باشد. از دیگر مشخصات غار می توان به مساحت آن که حدود دو هکتار می باشد و طول مسیر آبی آن ۳۰۰ متر، طول مسیر خشکی ۳۰۰ متر، تالار اصلی ۵۸ متر در ۴۲ متر وسعت و ارتفاع سقف غار حدود 50 متر می باشد. غار سهولان از سال ۱۳۷۹ در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران ثبت شده است.

وجه تسمیه غار سهولان مهاباد

غار سهولان مهاباد در نزدیکی روستای سهولان قرار دارد، سهولان یک نام کردی می باشد که به زبان آنها سهوا به معنای یخ است.

 

امکانات رفاهی غار سهولان مهاباد

غار سهولان مهاباد از جاذبه های دیدنی در مهاباد که گردشگران زیادی از هرساله بازدید می نمایند، به همین خاطر در اطراف این غار امکانات رفاهی مورد نیاز برای گردشگران در نظر گرفته شده است، از این امکانات رفاهی می توان به سوپرمارکت، پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران و آلاچیق ‌های متعدد اطراف غار اشاره کرد.

تفریحات در غار سهولان مهاباد

غارسهولان از جاذبه های دیدنی در مهاباد، گردشگران در این منطقه می توانند به تفریحاتی مانند: قدم زدن در قسمت خشکی غار و دیدن از جزئیات دیوارها، فضای غار سهولان و زلال ‌بودن آب، عکاسی، قایق سواری در دریاچه ی داخل غار، بازدید از طبیعت بیرون غار و استفاده از آلاچیق های آن برای استراحت و رستوران گردی و سفارش غذاهای خوشمزه و ... که می تواند بسیار لذت بخش باشد.

 

اقامت در نزدیکی غار سهولان مهاباد

برای اقامت در نزدیکی غار سهولان می توانید از گزینه‌های مختلفی همچون مهاباد یا روستا و شهری نزدیک غار استفاده نمایید، در نزدیکی غار سهولان روستای سهولان قرار دارد که در آن می توانید چند روزی را در اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی این روستا ساکن شوید، از معروف ترین اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی روستای سهولان اقامتگاه‌ها، علی یک ‌بار می باشد.

 

هزینه بازدید از غار سهولان مهاباد

برای بازدید از غار سهولان مهاباد باید هزینه ای را برای ورود پرداخت نمایید که در سال 1403 قیمت بلیط غار سهولان حدود 60 هزار تومان شده است.

بهترین فصل بازدید از غار سهولان مهاباد

برای بازدید از غار سهولان مهاباد بهترین فصل، بهار و تابستان می باشد که هوا معتدل تر و دلپذیر می باشد و برای بازدید مناسب می باشد، ساعت بازدید از غار سهولان مهاباد از ۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ می باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران کرمانشاه  را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

آدرس غار سهولان مهاباد: ایران، استان آذربایجان غربی، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد، روستای سهولان

 

date_range شنبه 01 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 47 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0