{{ctrl.notification}}
Sablan Peak Ardabil

قله سبلان اردبیل

اردبیل از زیباترین استان های کشور که دارای جاذبه های گردشگری و توریستی بسیار زیادی می باشد، اردبیل از نظر تاریخی جزو مهم‌ ترین شهرهای باستانی کشورمان ایران بشمار می رود و از اهمیت بالایی برخوردار است، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های طبیعی در اردبیل قله سبلان بپردازیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی قله سبلان اردبیل

قله سبلان از معروف ترین قله های دیدنی و جاذبه های طبیعی در استان اردبیل می باشد، قله سبلان ۴۸۱۱ متر ارتفاع دارد، قله سبلان دارای  سه قله هرم و کسری و سلطان ساوالان یا سبلان می باشد، سبلان از مرتفع ‌ترین قله‌های منفرد ایران که دارای از نظر پدیده ‌های جوی و زمین ‌شناسی و تلاقی آب و آتش و خاک دارای موقعیتی بسیار استراتژیک می باشد، هر کدام از قله های سبلان  دارای ویژگی منحصربه‌ فرد و زیبایی ‌های طبیعی می باشد، کوه سبلان دارای تاریخچه غنی نیز می باشد که در متون تاریخی و باستانی از کوه سبلان یاد شده و زمانی این کوه محل زندگی زرتشت بوده است.

 

مشخصات کوه سبلان اردبیل

کوه سبلان دارای 4811 متر ارتفاع و حدود 60 کیلومتر طول و 45 کیلومتر پهنا می باشد، وسعت کوه سبلان از دره قره سو در شمال غرب شهر اردبیل آغاز شده و در جهت شرقی و غربی تا کوه قوشه داغ در جنوب اهر امتداد دارد و به ارتفاعات قره داغ نیز متصل می شود. بلندترین قله کوه سبلان سلطان ساوالان می باشد. جان پناهی در جبهه غربی قله کوه سبلان سلطان ساوالان قرار دارد که سنگی به شکل عقاب در این جبهه قرار دارد که به نماد کوه سبلان تبدیل شده است.

 

قلل کوه سبلان و مسیرهای صعود به قله سبلان اردبیل

کوه سبلان دارای 3 قله مشهور می باشد که به نام های سلطان ساوالان، هرم و کسری معروف می باشد، بزرگ ترین قله کوه سبلان سلطان ساوالان می باشد. برای دسترسی به قلل کوه سبلان از چند مسیر می توانید استفاده نمایید،

مسیر اول: مسیر شمال شرقی که از آب گرم شابیل آغاز می شود و می توانید تا پناهگاه با ماشین بروید و این مسیر راحت ترین مسیر می باشد و دارای مسیر پاکوب و پرچم های راهنما می باشد.

مسیر دوم: در سمت غربی است که از دریاچه قره گل آغاز و از هرم چال و یخچال بزرگ عبور می کند.

مسیر سوم: مسیر جنوبی می باشد که این مسیر دشوارترین مسیر برای صعود به قله است، که هیچ گونه پناهگاهی در این مسیر وجود ندارد، این مسیر از پیست اسکی آلوارس و یال شرقی عبور می کند.

پوشش گیاهی در کوه سبلان اردبیل

کوه سبلان از جاذبه های معروف ایران که دارای بهترین مراتع طبیعی ایران می باشد، دامنه های کوه سبلان دارای خاک نرم و حاصلخیزی می باشد که در آن علف های مرغوب رشد می کنند که بسیار ارزشمند می باشد از جمله این گیاهان می توان به انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله اشاره کرد که تعدادی از آن ها از ارزش بالایی برخوردار است.

پوشش جانوری در کوه سبلان اردبیل

کوه سبلان دارای پوشش جانوری متنوعی می باشد، از پوشش جانوری کوه سبلان می توان به انواع حیوانات از خزندگان تا پرنده و خرس‌ها، عقاب طلایی، عقاب ساده و دیگر حیوانات کوهستانی مانند: خرس قهوه ای، راسو، روباه، شغال، خرگوش، قرقی، جغذ، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ و گراز که در سبلان زندگی می کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای صعود و بازدید از کوه سبلان اردبیل

برای صعود و بازدید از کوه سبلان حتما با خود تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی نظیر: کفش مناسب پیاده روی، لباس گرم اضافه، کلاه، عینک، ضدآفتاب، عصای کوهنوردی، جعبه کمک های اولیه، آب و غذای سبک به همراه داشته باشید.

جاذبه ‌های طبیعی کوه سبلان اردبیل

کوه سبلان دارای طبیعتی بی نظیر، آب و هوایی کوهستانی، منطقه ای بکر ودیدنی و پر از جاذبه های گردشگری و طبیعت‌ گردی، از جاذبه های دیدنی در کوه سبلان می توان به دریاچه قله سبلان، یخچال‌ های طبیعی در دل دره‌ها و دامنه قله‌های سبلان، دهانه ی آتش ‌فشانی خاموش که سال هاست از رسوب خاک و سنگ‌ها به‌ صورت تخته ‌ای بسته شده، چشمه ‌ها و رودخانه‌ های متعدد که بر اثر بارش مداوم برف به وجود آمده اند، کوه سبلان دارای شگفتی‌های زیادی می باشد که از دیدن آنها لذت خواهید برد یکی دیگر از این شگفتی ها سنگی به‌ شکل سر عقاب است که در بالاترین نقطه قله رو به یال شرقی سبلان قرار دارد. در ادامه با چند مورد از این جاذبه ها آشنا خواهید شد.

دریاچه سبلان اردبیل

دریاچه سبلان از جاذبه های دیدنی که در دهانه آتشفانی کوه قرار دارد، دریاچه سبلان بیضی شکل و آبی مایل به سبز دارد این آب از لبه های مخروط آتشفشانی حدود 25 متر پایین تر قرار گرفته، آب دریاچه سبلان در بیشتر ماه های سال یخ زده است و فقط در ماه های مرداد و شهریور ذوب می شود. در این دریاچه املاح معدنی فراوانی وجود دارد و به دلیل تراکم املاح معدنی بسیار زیاد هیچ موجود زنده‌ ای در آن زندگی نمی کند، این درباچه دارای آب بسیار سردی می باشد و دارای عمقی حدود 40 متر می باشد اگر تحمل سردی آب را دارید می توانید در آن شنا آب‌ تنی کنید.

پیست اسکی آلوراس اردبیل

پیست اسکی آلوراس در 12 کیلومتری روستای آلوارس قرار دارد، پیست اسکی آلوراس از تفریحات هیجان انگیز و دیدنی در کوه سبلان می باشد که در حدود هشت ماه از سال پوشیده از برف می باشد، پیست اسکی آلوارس دارای بالابر و تله سیژ نیز می باشد.

جاذبه های دیدنی در نزدیکی کوه سبلان اردبیل

در نزدیکی کوه سبلان جاذبه های دیدنی دیگر نظیر چندین چشمه آب گرم در دامنه کوه که دارای خواص درمانی می باشند و معروف ترین آنها چشمه شابیل می باشد. همچنین دریاچه آت گولو در شیروان دره و چشمه آب گرم قینرچه نیز از جاذبه های گردشگری در این منطقه و پل معلق مشکین شهر نیز از دیگر جاذبه های دیدنی که در فاصله 58 کیلومتری کوه سبلان قرار دارد و ارتفاع آن حدود 80 متر می باشد.

بهترین زمان سفر به کوه سبلان اردبیل

کوه سبلان در شمال غربی کشور قرار دارد و دارای طبیعی آب‌ وهوایی کوهستانی می باشد که هوایی بسیار سرد بر آن حاکم است. قبل از اینکه به کوه سبلان بروید شرایط آب‌ وهوایی منطقه بررسی کنید، اگر علاقه مند به بازدید از کوه سبلان و کوهنوردی هستید بهترین فصل و زمان فصل تابستان می باشد، در فصل تابستان قله ‌های سبلان دارای پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای دلپذیری می باشد، که می توانید به راحتی به قله صعود کنید و به گردش و کوهنوردی  بپردازید. در این فصل همچنین می توانید علاوه بر بازدید از کوه سبلان به بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی اطراف کوه سبلان نیز بپردازید. اگر علاقه مند به ورزش های زمستانی هستید بهترین گزینه برای سفر در فصل زمستان می باشد، که می توانید به تفریح جذاب اسکی بپردازید. با تهیه بلیط هواپیما تهران اردبیل در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

date_range پنجشنبه 31 خرداد 1403 remove_red_eye 103 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0