{{ctrl.notification}}
Qalagiran mountain of Ilam

کوه قلاقیران ایلام

ایلام از جاهای دیدنی و از استان های گردشگری کشورمان می باشد، این استان دارای جاذبه های گردشگری و از مقاصد پر طرفدار در بین مسافران و گردشگران می باشد، در این مقاله از آس چارتر قصد داریم به معرفی کوه قلاقیران از جاهای دیدنی ایلام و از مقاصد کوهنوردی بسیاری از کوهنوردان بپردازیم، کوه قلاقیران از مهم‌ ترین مکان‌ های دیدنی ایلام که از نظر کوهنوردی رتبه بالایی در کشور دارد، در ادامه همراه ما باشید تا با این کوه باشکوه آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی کوه قلاقیران ایلام

استان ایلام یکی از مناطق باستانی ایران که دارای قدمت بالای چند هزار ساله می باشد، که جاذبه‌های گردشگری و آثار باستانی بی‌ نظیر و فراوانی در این شهر وجود دارد، از جاهای دیدنی ایلام کوه قلاقیران می باشد که در ۵ کیلومتری شهر ایلام و در نزدیکی تفرجگاه‌های ششدار و منجل واقع شده است، کوه قلاقیران یک کوه رسوبی که بیش از ۲۱۵۲ متر ارتفاع دارد، در کوه قلاقیران ایلام بقایای یک قلعه تاریخی در قله آن قرار گرفته که مربوط به زمان اشکانیان می باشد، این قلعه تاریخی از قدیمی ‌ترین سازه‌های ایران بشمار می رود، قله قلاقیران با سنگ‌ های رسوبی‌ که و دامنه ‌های ماسه ‌ای ‌اش با شیب بسیار زیاد با انبوهی از درختان بلوط کهنسال و دشت‌های پوشیده از گل و قرار گیری در نزدیکی تفرجگاه‌های ششدار و منجل با مناظر شگفت ‌انگیز و منحصر به‌ فرد و بقایای قلعه تاریخی دوران اشکانیان در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نامگذاری کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران از جذاب ترین کوه های ایلام که در آن نشانه هایی از بقایای یک قلعه تاریخی در مرتفع ‌ترین نقطه این کوه قرار گرفته است، نام قلاقیران از دو کلمه قلا به معنی قلعه و قیران به معنی کوه کوچک می باشد، همچنین برخی باستان ‌شناسان کلمه قیران و قلا را به معنی جاری بودن چشمه قیر طبیعی در پایین این کوه می دانند، به همین دلیل به قلاقیران نامگذاری شده است.

پوشش گیاهی کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران از زیباترین کوه های ایران که دارای پوشش گیاهی متنوعی نظیر درختان بلوط، بادام کوهی، زالزالک، ارژن، ارغوان وحشی، داغدان و گیاهان دارویی متنوعی می باشد.

پوشش جانوری کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران در نواحی کوهستانی استان ایلام قرار گرفته که جانوران زیادی در این منطقه شکار ممنوع زیست می کنند، کوه قلاقیران دارای پوشش جانوری و اکوسیستم منحصر به ‌فردی نظیر پستانداران و پرندگان بسیاری می باشد، در این منطقه تا کنون حدود ۳۲ گونه پستاندار و ۱۸۳ گونه پرنده شناسایی شده است.

بهترین زمان برای بازدید و صعود به کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران از جاذبه های دیدنی و گردشگری در ایلام که گردشگران و علاقه مندان به کوهنوردی این منطقه را انتخاب می کنند، اگر می خواهید در به بازدید از کوه قلاقیران ایلام بپردازید و به کوهنوردی بپردازید می توانید با توجه به شرایط آب و هوایی به این منطقه سفر کنید، بهترین زمان سفر به قلاقیران بهار یا تابستان می باشد، در فصل های بهار یا تابستان آب ‌وهوای این منطقه بسیار دلپذیر و معتدل می باشد، و بهترین زمان برای کوهنوردی و صخره ‌نوردی می باشد.

تجهیزات ضروری برای صعود به کوه قلاقیران ایلام

برای صعود به کوه قلاقیران باید تجهیزات مورد نیازی با خود به همراه داشته باشید، که برای بالا رفتن از مسیرهای دشوار دچار مشکل نشوید، از تجهیزات مورد نیاز برای صعود به این کوه زیبا و با شکوه می توان به پوشاک و لباس مناسب، کفش کوهنوردی، کوله ‌پشتی مخصوص، کلاه ایمنی، جوراب، دستکش و عینک کوهنوردی و همچنین، باتوم و عصای مخصوص کوهنوردی، کیت کمک‌های اولیه، داروهای مسکن و ضد حساسیت، چاقوی چند کاره، سوت، اره، بیلچه و تبر، تجهیزات الکترونیکی از قبیل جی‌ پی ‌اس، موبایل، نقشه‌های الکترونیکی، پاور بانک، ساعت یا مچ ‌بند هوشمند و ارتفاع ‌سنج اشاره کرد. همچنین لازم است شماره تلفن مراکز امداد و نجات منطقه را نیز داشته باشید. به همراه داشتن تجهیزات ضروری کوهنوردی با توجه با شرایط آب و هوایی احتمال بروز هرگونه خطری را کاهش می دهد.

 

جاهای دیدنی اطراف کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران از جذاب ترین مناطق دیدنی در ایلام که در اطراف آن مکان‌های دیدنی فراوانی وجود دارد که می توانید بعد از بازدید و کوهنوردی در کوه قلاقیران به بازدید از جاذبه‌های گردشگری این ناحیه بپردازید و از بازدید آن ها لذت ببرید. با تهیه بلیط هواپیما تهران ایلام در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

منطقه جنگلی ششدار

منطقه جنگلی ششدار از جاذبه‌های گردشگری ایلام که در ۵ کیلومتری جاده ایلام به کرمانشاه و نزدیکی کوه قلاقیران قرار دارد. منطقه جنگلی ششدار پوشیده شده از درختان کهنسال بلوط و شقایق ‌های وحشی که بسیار دیدنی و جذاب می باشد. شیش ‌دار در گویش محلی ایلامی به نواحی جنگلی پوشیده گفته می ‌شود.

تفرجگاه منجل

در نزدیکی ششدار و کوه قلاقیران تفرجگاه منجل قرار دارد، این تفرجگاه بسیار مورد استقبال گردشگران قرار دارد که می توانند برای استراحت ساعاتی را در گوشه سرسبزی زیراندازشان را پهن کرده و اوقات خود خوشی را سپری کنند، در سفر به کوه قلاقیران ایلام از تفرجگاه منجل حتما بازدید نمایید.

اقامت در اطراف کوه قلاقیران

اگر قصد سفر به این منطقه زیبا و اقامت در آن را دارید، باید بدانید که در اطراف کوه قلاقیران هیچ امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد، پس لازم است اگر می خواهید اقامت کنید و کمپ بزنید لازم است تجهیزات مورد نیازتان را به‌همراه داشته باشید. برای چادر زدن می توانید در دامنه های کوه قلاقیران، جنگل ‌ها و دشت‌های اطراف قلعه قیران کمپ کنید و از طبیعت خلوت و زیبایی‌های منحصر به‌ فرد آن لذت ببرید و یا همچنین می توانید در هتل‌ های خلاش، هتل زاگرس و هتل دالاهوی ایلام برای خود اتاقی رزرو نمایید. برای کمپینگ و چادر زدن لازم است تجهیزات مورد نیازی همچون: چادر کوهنوردی، کیسه خواب، چراغ قوه و دیگر ابزار روشنایی، زیر انداز، اسپری و قرص حشره‌ کش، صندلی تاشو، آب آشامیدنی و کنسروهای آماده، خوراکی و دارو های مورد نیاز و کرم مرطوب ‌کننده و ضد آفتاب به همراه داشته باشید.

 

date_range جمعه 04 خرداد 1403 remove_red_eye 69 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0