{{ctrl.notification}}
Qadiri house of Rasht

خانه قدیری رشت

استان گیلان از سرسبز ترین استان های کشور که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد، این استان دارای ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع مساحت می باشد و در بین کوههای البرز و تالش در شمال ایران قرار دارد. استان گیلان دارای شهرستان های زیادی از جمله: : آستارا، آستانه اشرفیه، املش ، بندر انزلی، سیاهکل ، ماسال ، رضوانشهر، لاهیجان، رودبار، رودسر ،شفت، صومعه سرا، طوالش، فومن، لاهیجان و لنگرود می باشد. که هر کدام از این شهرستان ها دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیادی می باشند که از دیدن آنها به وجد خواهید آمد و نیاز به یک سفر چند روزه دارید تا بتوانید از آن همه طبیعت بکر دیدن نمایید، استان گیلان علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی بسیار زیاد دارای اماکن و بناهای تاریخی و مذهبی متعددی نیز می باشد، در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از بناهای تاریخی رشت خانه قدیری بپردازیم همراه ما تا پایان مقاله باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی خانه قدیری رشت 

رشت مرکز استان گیلان که از جاذبه های طبیعی فراوانی برخوردار است، رشت از جمله شهرهای تاریخی وکهن در گیلان که دارای محله های بسیار قدیمی و بناهای تاریخی متعددی می باشد، خانه های تاریخی با معماری های بی نظیر که بازدید از آنها بسیار دل انگیز و خاطره انگیز خواهد بود، خانه تاریخی قدیری از جمله خانه های تاریخی رشت که در مرکز شهر قرار گرفته است، خانه قدیری رشت در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی توسط حکمران گیلان محمدولی خان تنکابنی سپهدار بنا شده است، خانه تاریخی قدیری در اختیار محمد حسن و نصرالله همدانی قرار داشت تا اینکه در تیرماه سال ۱۳۴۴ خورشیدی به دکتر فریدون نصیری فروخته شد وی نیز خانه ی خریداری شده را بعنوام مهریه به همسرش اکرم قدیری هدیه داد، به همین دلیل امروزه این خانه به همان نام قدیری معروف می باشد، خانه تاریخی قدیری از جاذبه های دیدنی و تاریخی رشت که در سال ۱۳۷۹ خورشیدی با شماره ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسید.

معماری خانه تاریخی قدیری رشت

خانه تاریخی قدیری مکان های تاریخی و جاذبه های فرهنگی رشت که دارای بافت سنتی با تزئینات بی نظیر و خیره کننده ای می باشد، خانه تاریخی قدیری در زمینی بالغ بر 827 متر مربع و زیر بنای آن 570 متر مربع در دو طبقه بنا شده است. معماری بی نظیر این بنای تاریخی به سبک معماری قاجاری و ابتدای پهلوی می باشد و از فضاهای مختلفی برخوردار است. خانه تاریخی قدیری اسکلت و سازه چوبی ساخته شده و پوشش خارجی آن نیز سفالی و در و پنجره آن نیز از چوب روسی ساخته شده، این خانه همچنین از تزئیناتی نظیر آیینه کاری و گچ بری های بسیار زیبایی برخوردار بوده که متاسفانه در آتش سوزی که در سال ۱۳۶۷ خورشیدی ایجاد شد آسیب جدی دید و بام آن فروریخت و در و پنجره‌ها و تزئینات خانه در آتش سوختن، در همان سال با هزینه مالک و با نظارت میراث فرهنگی استان گیلان دوباره این خانه مرمت و بازسازی شد. خانه تاریخی قدیری از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به دست اداره کل میراث استان گیلان بوده و اکنون مالکیت خانه تاریخی قدیری را میراث فرهنگی برعهده گرفته است.

خانه تاریخی قدیری بعد از مرمت و نوسازی که بر روی آن انجام شد، کف طبقه همکف و طبقه دوم پارکت شد، در طبقه دوم تزئیناتی نظیر ارسی ‌ها و گره‌های چینی تالار، آیینه‌ کاری ‌ها و گچ ‌بری‌ های گل و مرغی بسیار جذابی وجود دارد، طبقه دوم بعنوان تابستان نشین از آن استفاده می شده چون دارای سقفی بلند و هوایی خنک و مطبوع می باشد و استفاده از پنجره های ارسی که  ذر تابستان با بالا بردن آنها باعث گردش هوا و خنکی فضا می شده، طبقه همکف بعنوان زمستان ‌نشین از آن استفاده می شده که دارای سقفی کوتاه برای گرم ‌نگاه ‌داشتن خانه می باشد.

جالب است بدانید در داخل خانه تاریخی قدیری کتابخانه ای وجود دارد، که در آن کتاب های تخصصی مرمت، گردشگری، تاریخی و ... وجود دارد و علاقه مندان به مطالعه و پژوهش می توانند از آنها استفاده نمایند.

امکانات رفاهی و خدماتی خانه تاریخی قدیری رشت

خانه تاریخی قدیری رشت از جاذبه های تاریخی و دیدنی رشت که بازدید کنندگان بسیاری دارد، این خانه ی تاریخی از جذاب ترین دیدنی ها برای گردشگران و توریست ها می باشد، به همین دلیل خدمات و امکانات متعددی نیز برای این خانه ی تاریخی در نظر گرفته شده که می توان به امکاناتی نظیر: بازارهای محلی، اقامتگاه ها، کافه ها و رستوران های متعدد در اطراف آن اشاره کرد.

بازار محلی که در نزدیکی خانه قدیری قرار دارد، بهترین گزینه برای تفریح و خرید سوغاتی می باشد، انواع سوغاتی های خوراکی خوشمزه مانند: زیتون تازه، کلوچه فومن، برنج و چای و صنایع دستی سنتی نظیر دستباف های پشمی، انواع حصیرها، اجناس مروار بافی شده و چادرشب های محلی را می توانید تهیه نمایید.

رستوارن های اطراف خانه قدیری که خستگی یک روز گردش را از رفع می کند و می توانید بعد از گردش و تفریح در این رستوران ساعاتی را استراحت و غذایی خوشمزه و محلی را سفارش داده و نوش جان نمایید، از غذاهای سنتی و محلی این رستوران می توان به کباب ترش، شوید قرمه، فسنجان ماهی، باقلاقاتق و سنگه خورش اشاره کرد.

راه ‌های دسترسی به خانه قدیری

برای دسترسی به خانه تاریخی قدیری می بایست به مرکز شهر رشت بروید، خانه تاریخی قدیری در ضلع شرقی سبزه که از قدیمی‌ ترین میدان های شهر رشت می باشد و در انتهای کوچه بن ‌بست احتساب قرار دارد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران رشت را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

ساعت‌های بازدید خانه قدیری رشت

برای بازدید از خانه تاریخی قدیری رشت باید در ساعات ادارای به این خانه مراجعه نمایید.

 

بهترین زمان سفر و بازدید خانه قدیری رشت

رشت از شهرهای زیبای شمالی که تابستان های بسیار گرم و شرجی دارد و زمستان هایش نیز بسیار سرد ویخبندان می باشد، بنابراین بهترین زمان برای سفر و بازدید از خانه تاریخی قدیری اوایل بهار یا اوایل پاییز می باشد.

 

date_range سه شنبه 14 فروردین 1403 remove_red_eye 1227 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0