{{ctrl.notification}}
Pol Zaman Khan Shahr

پل زمان خان شهر کرد

از شهرهای سرسبز و زیبای ایران که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، شهرکرد می باشد، شهر کرد از شهرهای سرسبز ایرات که در مرتفع ترین قسمت استان قرار دارد، به همین دلیل  جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می ‌شود، شهر کرد دارای پیشینه تاریخی طولانی می باشد و به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان باز می گردد، این شهر دارای جاذبه ‌های طبیعی فراوان و چشم ‌اندازهای منحصربفرد و جذابی می باشد، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی پل زمان خان از جاذبه های دیدنی در شهر کرد بپردازد با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی پل زمان خان شهر کرد

پل زمان خان شهرکرد از مهم‌ ترین آثار تاریخی استان چهارمحال‌ وبختیاری که قدمت آن به دوران ساسانیان و اشکانیان باز می گردد، پل زمان خان در منطقه‌ای خوش‌ آب ‌وهوا در ۲۷کیلومتری شمال شهرکرد و ۵.۲ کیلومتری شهرستان سامان قرار گرفته است، پل زمان خان بر روی سه پایه سنگی ساخته شده و دارای دو دهانه که طول دهانه‌ ها با هم برابر نیست دو دهانه به طول ۵ متر و ۵.۶ متر و طول پل  ۳۰ متر، ۴.۵ متر پهنا و ارتفاع آن  ۱۲ متر می باشد، پل زمان خان با مصالحی همچون گچ و ساروج و آجر ساخته شده است. پل زمان خان شهرکرد به دستور یکی از سرداران ایل نفر و از سرداران معروف شاهان صفوی بنام زمان خان در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شد و در ساخت آن همه اهالی روستاهای اطراف همکاری کردند و پل در مدت زمان کوتاه ساخته شد. در ابتدا این پل دارای یک دهانه بود و بعدها در دوره قاجار پل زمان خان دوم توسط خان ‌های روستای ایل بگی مرمت و یک دهانه دیگر به آن اضافه شد. پل زمان خان در مجموع سه بار مرمت شده و در سال ۱۳۲۱ توسط حاج عبدالحسین قزوینی، مالک قریه چم عالی به طور کامل مرمت و تعمیر شد.

جاهای دیدنی اطراف پل زمان خان شهر کرد

پل زمان خان شهرکرد از جاذبه های تاریخی و دیدنی در شهرکرد، که سالانه گردشگران و علاقه مندان به بناهای تاریخی از آن بازدید می کنند، در اطراف این پل تاریخی دیدنی های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. پل زمان خان شهرکرد جزء آثار ملی که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و دومین و مهم ترین پل ساخته ‌شده روی زاینده ‌رود محسوب می شود.

 

روستای مارکده شهر کرد

از جاهای دیدنی در اطراف پل زمان خان شهرکرد روستای مارکده می باشد، روستایی با صفا و سرسبز که در حدود ۳۰ کیلومتری پل زمان خان قرار دارد، روستای مارکده دارای طبیعتی بکر و ‌آب ‌وهوایی دلپذیری می باشد، این روستا دارای تفریحاتی نظیر قایق ‌سواری و رفتینگ می باشد که طرفداران بسیاری دارد و از مهمترین تفریحات این روستا محسوب می شود، شما می توانید با قایق سواری و رفتینگ در امواج خروشان زاینده رود به تفریح بپردازید و با دیدن مناظر طبیعی و زیبای اطراف لذت ببرید. همچنین در این روستا شما می توانید از خانه های روستایی اجاره نمایید و شبی را اقامت کنید.

روستای هوره شهر کرد

روستای هوره از دیگر روستاهای شهرستان سامان که در فاصله ۱۳ کیلومتر پل زمان خان قرار دارد، این روستای تاریخی دارای 700 سال قدمت می باشد، این روستا در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و دارای چشم انداز های طبیعی بسیار زیادی می باشد، یکی از جاذبه های تاریخی در روستای هوره پل سنگی هوره می باشد این پل معروف با معماری سنتی جذاب در بین دو روستای هوره و سوادجان قرار دارد که این دو روستا را به هم وصل می کند، همچنین قلعه هوره ازدیگر جاذبه های دیدنی روستا که در نزدیکی پل سنگی هوره قرار دارد و دارای چشم انداز بسیار زیبایی می باشد، روستای هوره بعنوان یک جاذبه طبیعی در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده است.

قلعه چالشتر شهر کرد

از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد قلعه چالشتر یا قلعه خدا رحم خان می باشد این قلعه تاریخی مربوط به دوران قاجار و به سبک معماری سنتی ایرانی و اروپایی ساخته شده است،  قلعه چالشتر دو طبقه و دارای دو بخش حیاط بیرونی و اندرونی می باشد، طبقه اول قلعه چالشتر انبار طبقه دوم برای پذیرایی از مهمانان بوده است، از طراحی ها و معماری بی نظیر این قلعه می توان به نقوش افسانه ‌ای و اسطوره ‌ای آن اشاره کرد. قلعه چالشتر در فاصله ۱۹ کیلومتر پل زمان خان قرار دارد. با تهیه بلیط هواپیما تهران کرمانشاه از سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

روستای سواد جان شهر کرد

از دیگر دیدنی های اطراف پل زمان خان شهر کرد، روستای سواد جان می باشد، این روستا در ۱۱ کیلومتری از پل زمان خان قرار دارد، روستای سواد جان دارای قدمت تاریخی طولانی می باشد و قدمت آن مربوط به دوران قاجار می باشد، روستای سواد جان از جاهای دیدنی  این منطقه که دارای جاذبه های طبیعی و چشم ‌نوازی و آب و هوای دلپذیری می باشد، روستای سواد جان از معماری جالبی برخوردار است و از دو بخش بافت روستایی و بافت مدرن  تشکیل شده، از جاذبه های دیدنی در این روستا می توان به دالان ‌های تاریخی روستا، امامزاده سلیمان و خانه‌ های تاریخی و قرآن دست‌ نویسی که قدمت آن به بیش از دو قرن می رسد اشاره کرد.

مسجد جامع سامان شهر کرد

مسجد جامع سلیمان از بناهای تاریخی دوره قاجار که در نزدیک ‌ترین فاصله حدود ۵.۵ کیلومتر از پل زمان خان قرار دارد، این مسجد با مصالحی همچون آجر، گچ و ساروج ساخته شده است و دارای تزیینات معماری خاصی می باشد،

مسیر دسترسی به پل زمان خان شهر کرد

برای بازدید از پل زمان خان شهرکرد، می توانید با استفاده از از ماشین شخصی، تاکسی، اتوبوس یا هواپیما خود را به شهرکرد برسانید و ابتدا به شهر کرد و یا شهرستان سامان بروید، و از در این شهرستان از بلوار جانبازان با توجه ‌به تابلوهای راهنمایی رانندگی به سمت روستای ایل بگی بروید و این پل در کنار این روستا قرار دارد.

بهترین فصل بازدید از پل زمان خان شهر کرد

پل زمان خان دارای طبیعتی خیره‌ کننده ‌و زیبایی می باشد، وجود باغ‌ ها، شالیزارهای برنج محلی و آب روان و زلال زاینده‌ رود حال و هوای تازه و دل انگیزی را به شما هدیه می دهد، به همین خاطر دانستن بهترین فصل و زمان برای بازدید از پل زمان خان برای شما بسیار لازم می باشد، اگر شلوغی را دوست ندارید در تعطیلات نوروز به این شهر سفر نکنید، بهترین زمان بازدید از پل زمان خان فصل بهار و تابستان است.

date_range یکشنبه 02 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 40 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0