{{ctrl.notification}}
Palengan village Kurdistan

روستای پالنگان کردستان

کردستان از زیباترین و سرسبزترین استان های غرب کشور که دارای جاذبه های دیدنی و تفریحی بسیار زیادی است که گردشگران زیادی سالانه این استان سرسبز و زیبا را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، از زیباترین دیدنی ها و جاذبه های گردشگری در استان کرمانشاه روستای زیبای پالنگان می باشد، این روستا با طبیعتی بکر و جذاب در میان کوه های منطقه ی ژاورود قرار گرفته و رودخانه ای خروشان به نام تنگی ور نیز از وسط آن عبور می کند، این روستای جذاب دارای معماری پلکانی می باشد که جذابیت آن را دو چندان کرده است، روستایی با طبیعتی چشم نواز که دشت های گل لاله همچون یاقوت هایی سرخ رنگ در اطرافش دلبری می کند، در این مقاله آس چارتر به معرفی روستای پالنگان کردستان می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

تاریخچه روستای پالنگان در کردستان

روستای پالنگان در کردستان از تاریخی ترین روستاهای استان کردستان که قدمت آن به  حدود 3000 سال پیش به قبل از اسلام باز می گردد، روستای پالنگان بیش از ۴۰۰ سال مرکز حکومت اردلان بوده یعنی از اواسط قرن هفتم تا اواخر قرن سیزدهم هجری یعنی تا اواخر دوره قاجار و روستای پالنگان در دوره مادها هم محل سکونت بوده که با توجه به گورستانی که در این روستا وجود دارد، که نوشته‌ هایی بر روی سنگ قبرها به خط کوفی دیده می شود که قدمت این روستا را مشخص می کند، در دوره‌ های مختلف خانه‌ های این روستا بارها تخریب شده و دوباره ساخته شده اند.

 

وجه تسمیه نام روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان از واژه پال تشکیل شده که در واژه‌ نامه ‌های هورامی که برخی واژه پالو به معنای شهر، پایتخت، قلعه، دژ یا مکانی که چشمه‌ های جوشانی دارد می باشد، و به زبان کردی پال به معنی تکیه ‌گاه می باشد، آن هم به دلیل پلکانی بودن روستا که هر یک از این خانه‌ها به خانه دیگر تکیه داده‌ شده، به گفته برخی نیز نام پالنگان از نام پلنگ گرفته‌ شده، در گذشته روستا محل سکونت پلنگ ‌ها بوده همین دلیل نام پالنگان به معنی پلنگ ‌ها می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران سنندج از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

معماری روستای پالنگان کردستان

یکی از جذابیت های این روستای زیبا وجود معماری خانه های آن می باشد که به شکل پلکانی ساخته شده، خانه های روستای پالنگان مانند نردبانی از پایین کوه تا قسمت بالای کوه ادامه دارد و این جذابیت این روستا را دو چندان کرده است، معماری خانه های این روستا به این گونه است که حیاط خانه بالایی پشت بام خانه پایین می باشد، خانه های این روستا فقط از مصالحی همچون سنگ ساخته شده است.

سوغات روستای پالنگان

مردم روستای پالنگان که اکثرا به شغل دامپروری و کشاورزی مشغول هستند، شما در سفر به روستای پالنگان در مسیر رودخانه تنگی ور فروشندگانی را خواهید دید که محصولات خود نظیر صنایع دستی شامل گیوه، جاجیم، موج و ...، محصولات لبنی شامل کشک، دوغ، ماست، کره و روغن حیوانی و عسل طبیعی که از دل طبیعت این روستا به دست آمده را می توانید ببنید و بعنوان سوغات تهیه نمایید.

آب و هوای روستای پالنگان در کردستان

روستای زیبای پالنگان دارای طبیعتی بکر و جذاب که آب و هوای آن در فصل بهار معتدل و در تابستان گرم و در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد و غیر قابل تحمل می باشد، اگر قصد سفر به این روستا را دارید بهترین زمان برای سفر فصل‌ های بهار و تابستان می باشد که طبیعت بی نظیر روستا را می توانید ببنید و از آنها لذت ببرید.

غذاهای سنتی روستای پالنگان

روستای پالنگان نیز مانند دیگر مناطق کشور دارای خوراکی‌ها و غذاهای محلی خاص خود می باشد، از خوشمزه ترین غذاهای روستای پالنگان می توان به آش دوغ دوينه، شلمين، پرپوله، ولوشه، غازينه و انواع غذاهای گياهی آن اشاره کرد، اگر هم علاقه مند به خورد ماهی هم هستید باید بدانید که خوشمزه ترین ماهی کبابی‌ های لذیذ را می توانید در این روستا امتحان کنید، در کنار رودخانه حوضچه‌ های پرورش ماهی قزل‌آلا وجود دارد که با از آب گرفتن این ماهی های تازه از حوضچه ها بعد از تمیز کردن ماهی ها آنها را در کباب ‌پزهایی توری قرار دارد و آبلیموی تازه و رقیق وزرد چوبه به ماهی ها زده و بعد از طبخ ماهی را با نان نازک محلی نوش جان می کنند. در سفر به روستای پالنگان حتما ماهی کبابی های معروف آن را تست نمایید.

دیدنی های روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان دارای معماری بی نظیر و طبیعتی بکر و روح نوازی می باشد، این روستای زیبا دارای جاذبه های دیدنی و زیبایی می باشد که دیدن از آنها شما را به وجد می آورد. از جاذبه های دیدنی روستای پالنگان کردستان می توان به بیش از ۲۰ چشمه که هشت چشمه آن دائمی و بقیه فصلی می باشند اشاره کرد که در دامنه كوه‌‏های روستای گواز قرار دارند و دارای آب گوارا و خوش ‌طعمی می باشد که املاح معدنی‌ زیادی دارد و نوشیدن این آب‌‏ های گوگردی برای برخی بيماری ‌های پوستی، بيماری‏‌ های مجاری تنفسی، رماتيسمی و بيماری‌‏ های جلدی مفيد می باشد. از دیگر دیدنی های روستای پالنگان آبشارهای خروشان، رودخانه تنگی ور، قبرستان تاریخی پالنگان و پل های تاریخی روستای پالنگان می باشد.

date_range دوشنبه 28 اسفند 1402 remove_red_eye 478 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

روستای پالنگان در کجا قرار دارد؟

روستای پالنگان در کامیاران واقع در استان کردستان می باشد.

سوغات روستای پالنگان کدامند؟

از سوغاتی های روستای پالنگان می توان به: میوه‌هایی مانند انار، هلو، زردآلو، انجیر و انواع لبنيات همچون دوغ و کشک، ماهی تازه، عسل طبیعی و صنایع دستی مانند گيوه‌‏ بافی، جاجيم‏ بافی و موج‏‌ بافی اشاره کرد.