{{ctrl.notification}}
Mohammad Ali Khan Khuzestan fortress

دژ محمد علی خان خوزستان

خوزستان از استان های جنوبی کشور و از مهم ترین جاذبه های گردشگری و توریستی در ایران که دارای طبیعت فوق‌ العاده زیبا و مناطق توریستی زیادی می باشد، در این مقاله از آس چارتر قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی در شهر دزفول استان خوزستان بپردازیم، این جاذبه ی دیدنی دژ محمدعلی خان می باشد، در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه ی دیدنی دژ محمدعلی خان خوزستان آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی دژ محمد علی خان خوزستان

دزفول از شهرهای تاریخی و باستانی در استان خوزستان که دارای قدمت چندهزار ساله می باشد، دژ طبیعی محمد‌علی خان از جذاب ‌ترین جاهای دیدنی دزفول که در ارتفاع ۱۵۵۰ متری در بالای کوه هفت ‌تنان در غرب خوزستان و ۶۵ کیلومتری دزفول قرار گرفته است، دژ محمد علی خان یا دژ سردشت خوزستان یک دژ طبیعی که طی میلیون ‌ها سال از روی هم قرار گرفتن تخته‌ سنگ‌ هایی در بالای یک کوه که چندین آبشار از روی آن سرازیر می شود تشکیل شده است، دژ محمدعلی خان که با نام دژ علی ‌مردان ‌خان نیز معروف می باشد، محمدعلی خان از خان‌ های بختیاری ‌های چهارلنگ که در زمان حاکم لرستان و خوزستان زندگی می کرد، محمدعلی خان از مخالفان ظلم بود که که بارها علیه ظلم خانلرها میرزا احتشام الدوله و پسرش ابراهیم میرزا که حکام لرستان و خوزستان بود مقاومت کرد و علیه آنها مبارزه کرد، محمدعلی خان در سال ۱۲۳۲ برای مبارزات خود در این دژ مستقر شده بود. سر انجام برای سرکوب شورش محمدعلی خان، رضاشاه نیروهای خود را به دزفول منطقه دژ سردشت فرستاد و بعد از دستگیری محمدعلی خان به تهران فرستاده و اعدام شد. به همین دلیل دژ سردشت از آن دوره به نام دژ محمد علی خان چهارلنگ بختیاری معروف گشت. 

تفریحات دژ محمد علی خان خوزستان

دژ محمد علی خان در سردژ خوزستان از جاذبه های دیدنی و تفریحی که بهترین گزینه برای کوهنوردان و علاقه مندان به کوهنوردی می باشد، از دیگر تفریحات بی نظیر در دژ محمد علی خان خوزستان می توان به عکاسی از مناظر بی نظیر و بکر، تماشای آبشارهای جذاب در بین صخره‌ های سنگی، پیاده ‌روی در طبیعت، کمپینگ و روستاگردی و...، لازم است بدانید برای کوهنوردی حتما تجهیزات کامل با خود به همراه داشته باشید.

اقامت در اطراف دژ محمد‌علی خان خوزستان

دژ محمدعلی‌ خان از باشکوه ‌ترین و قدیمی ‌ترین مکان‌ های دیدنی در خوزستان که در منطقه حیرت ‌انگیزی واقع شده است، شما می توانید شبی را در این منطقه ی زیبا اقامت داشته باشید، کمپ در مقابل آبشار دوقلوی جذاب بهترین گزینه‌ های اقامتی می باشد، در مقابل این آبشار های زیبا چندین اتاقک‌ سنگی مسقف و کوچک وجود دارد، این اتاقک‌ های سنگی در گذشته برای اقامت یا استراحت عشایر مورد استفاده قرار می گرفته است، لازم است بدانید این اتاقک ها برای اقامت مناسب نمی باشند و فقط بعنوان یک پناهگاه در شرایط آب‌ وهوایی مورد استفاده قرار می گیرند.

جاهای دیدنی نزدیک دژ محمد علی خان خوزستان

دژ محمد علی خان از جاذبه های گردشگری در خوزستان که در بازدید از آن می توانید از جاذبه های دیدنی دیگری که در اطراف و نزدیکی این دژ قرار دارد نیز دیدن نمایید، از جاهای دیدنی نزدیک به دژ محمد علی خان می توان به:

روستای گوروی

روستای گوروی یا توت علیا از دیدنی ترین روستاهای سرسبز و دیدنی در اطراف دژ محمدعلی خان می باشد، روستای گوروی بعنوان یک منطقه ی گردشگری که دارای جاذبه های گردشگری نظیر چشمه سار، بیشه ‌زار و کوه می باشد که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است.

روستای ابولحسن

از دیگر روستاهای اطراف دژ محمدعلی خان روستای ابولحسن می باشد، روستای ابولحسن در شمال شهرستان دزفول و در مسیر دژ محمد علی خان قرار دارد، روستای ابولحسن دارای جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیار زیادی نظیر: طبیعت زیبا، کوه‌های بلند و چشمه ‌ساران متعدد می باشد.

روستای لب سفید

در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال ‌شرقی دزفول و  دژ محمدعلی خان یکی دیگر از روستاها با طبیعتی بکرو دیدنی بنام روستای لب سفید قرار دارد، روستای لب سفید دارای طبیعتی بکر و زیبا که دارای جاذبه های دیدنی نظیر آبشار محسن نادری و آبشار پیر فزک می باشد که بسیار دیدنی و جذاب می باشند.

تفریحگاه‌های شهر دزفول

همچنین از دیگر جاذبه های دیدنی در نزدیکی دژ محمدعلی خان می توان به پارک و باغ وحش بعثت، تفریحگاه ساحلی دز که علی کله، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، دریاچه شهیون و… اشاره کرد که می توانید از آنها بازدید نمایید.

بهترین زمان سفر به دژ محمد‌علی خان خوزستان

دژ محمدعلی خان از جذاب ترین و منحصر بفرد ترین جاذبه های دیدنی در خوزستان که سالانه میزبان گردشگران و توریست های زیادی می باشد، برا بازددی از دژ محمدعلی خان از اواخر فصل پاییز تا اوایل اردبیهشت ماه در فصل بهار می باشد، در این فصل زیباترین جاذبه‌های این منطقه مناظر زیبا و دیدنی را خواهید دید و توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

مسیر دسترسی به دژ محمد‌علی خان خوزستان

برای دسترسی و بازدید از دژ محمدعلی خان باید وارد جاده سردشت رفته و بعد از عبور روستای گوروی و توت علیا در سمت جاده، یک جاده فرعی بنام احمد فداله وجود دارد که می توانید از آن جاده به سمت روستای لب سفید بروید و از روستای ابوالحسن به سمت دژ حرکت نمایید و بعد از طی مسافتی حدود ۶ کیلومتر در سمت چپ دژ باشکوه محمد‌علی خان نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. با تهیه بلیط هواپیما مشهد اهواز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

date_range چهارشنبه 06 تیر 1403 remove_red_eye 10 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0