{{ctrl.notification}}
Lorestan mountain velvet

مخمل کوه لرستان

لرستان از سرسبز ترین استان های ایران که دارای جاذبه های گردشگری و تفریحی فراوانی می باشد، لرستان با داشتن شهرهای تاریخی همچنین آثار تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده است، در این مقاله به معرفی یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی در استان لرستان کوه زیبای مخمل کوه می پردازیم، برای آشنایی با این کوه جذاب با ما تا پایان مقاله همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

معرفی مخمل کوه لرستان

مخمل کوه از زیباترین و دیدنی ‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان می باشد، این کوه تنومند زیبا در شمال شرق شهر خرم ‌آباد قرار دارد، کوه گنبدی شکل مخمل کوه بخشی از رشته‌ کوه‌های زاگرس و حدود 1900 متر ارتفاع دارد. این کوه سرسبز جذاب در دوران سنوزوئیک، جدید ترین دوره زمین ‌شناسی به وجود آمده و دارای بافتی رسوبی می باشد. که می توان گفت دوره ایجاد شدن این کوه همزمان با هم‌ دوره رشته‌ کوه‌ البرز، زاگرس، هیمالیا، آلپ و آند می ‌باشد.

پوشش گیاهی مخمل کوه

مخمل‌ کوه همان طور که از نامش پیداست با دیگر کوهستان‌ های ایران متفاوت است، این کوه جذاب از گل ‌سنگ‌ها ترکیبی از قارچ و خزه پوشیده شده که ریشه، ساقه و برگ ندارند. این خزه ها از ریسه تشکیل شده اند و فقط بر روی تخته ‌سنگ‌ها و تنه درختان رشد می کنند، در هر فصل از سال گل‌ سنگ ‌های مخمل‌ کوه به رنگی متفاوت در می آیند در فصول تابستان و بهار به رنگ سبز مخملی و در فصل پاییز و زمستان دلیل خشکی و کمبود رطوبت رنگ سبز مخملی آن به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهد.

جاذبه‌های گردشگری مخمل کوه لرستان

مخمل کوه لرستان از از جذاب ترین دیدنی های خرم آباد می باشد، که سالانه میزبان گردشگران زیادی می باشد، این جاذبه ی گردشگری در اطرافش جاذبه های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که در بازدید از مخمل کوه می توانید از این جاذبه ها دیدن نمایید.

پارک جنگلی مخمل‌ کوه لرستان

در اطراف این کوه زیبا و دیدنی مخمل کوه پارک جنگلی یا مساحتی حدود 500 هکتار وجود دارد، که دارای آب و هوای مطبوع و بسیار خنکی می باشد. پارک جنگلی مخمل‌ کوه لرستان توسط شهرداری خرم آباد احداث شده برای رفاه حال گردشگران وتوریست های زیادی که سالانه از این آبشار بازدید می کنند، امکانات رفاهی که در این منطقه قرار دارد عبارتند از رستوران، آلاچیق، باربیکیو، پارک بازی کودکان، قلیان‌ سرا، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی، مسافران می توانند یک روز کامل را در این پارک سرسبز به تفریح و استراحت بپردازند و شب نیز برای اقامت امکان چادر زدن وجود دارد.

هفت‌ حوض لرستان

 از دیگر مناظر زیبا و خارق‌ العاده ‌در نزدیکی مخمل کوه لرستان وجود حوضچه ‌های کوچک و بزرگی می باشد که در مسیر خرم‌ آباد به الشتر قرار گرفته اند، این حوضچه ها به هفت جوض معروف می باشد و منظره ی بسیار زیبایی را در کنار هم به وجود آورده است.

تنگه شبیخون لرستان

تنگه ای بسیار جذاب و دیدنی در در بخش شرقی مخمل‌ کوه که بنام تنگه شبیخون معروف می باشد، تنگه شبیخون در بین سه کوه مخمل‌ کوه، سپیدکوه و کوه کمرسیاه قرار دارد و منظره ای بسیار زیبا و منحصربفرد ایجاد کرده است. جالب است بدانید در گذشته تنگه شبیخون یکی از مسیرهای مهم و استراتژیک بوده است که در کتب تاریخی و جنگ‌ های باستانی می توانید درباره آن مطالبی را ببنید.

آبشار شبیخون لرستان

آبشار شبیخون لرستان از جاذبه های طبیعی و دیدنی در نزدیکی مخمل کوه لرستان می باشد، آبشار شبیخون لرستان در تنگه ای به همین نام قرار دارد و از کوه‌ های زاگرس سرچشمه می ‌گیرد و با عبور از میان صخره ‌ها و گل‌ سنگ ‌های متعدد، در نهایت به پای کوه می رسد. آب این آبشار بسیار شفاف و زلال می باشد به این دلیل که در مسیر این آبشار برخورد آب با گل‌ سنگ ها آلودگی ‌ها از آب جدا شده و آب در نهایت که به پایین کوه می رسد بسیار زلال می شود.

دره کهمان لرستان

از دیگر جاذبه‌های معروف خرم‌آباد دره کهمان است، این دره دارای آب‌ و هوای بسیار مطبوع و طبیعتی سرسبز و دیدنی می باشد و در نزدیکی مخمل کوه لرستان واقع شده است. دره کهمان لرستان دارای پوشش گیاهی و جانوری زیادی می باشد، و جانورانی نظیر پلنگ، خرس، شغال، کفتار،‌ روباه، خوک، سنجاب، سمور، بز، قوچ، گورکن، کبک، قرقاول و بلدرچین در این دره زیست می کنند، و از پوشش گیاهی موجود در دره کهمان می توان به درختان متنوعی چون بلوط، چنار، صنوبر، سپیدار، گردو، انجیر، زالزالک، ‌گلابی کوهی و آلو اشاره کرد، که جذابیت این دره را دو چندان کرده است.

بهترین زمان برای سفر به مخمل کوه لرستان

برای بازدید از مخمل کوه لرستان بهترین زمان از لحاظ آب وهوایی فصل های بهار و تابستان می باشد، مخمل کوه لرستان در یک منطقه ییلاقی قرار دارد و دارای تابستان های بسیار مطبوع و خنکی می باشد و برعکس زمستان ها در این منطقه بسیار سرد و طاقت فرساست. جالب است بدانید در فصل پاییز طبیعت زیبا و رنگارنگی را در مخمل کوه خواهید دید که منظره ای بسیار جذاب و دیدنی دارد.

اقامت در مخمل کوه لرستان

برای اقامت در این کوه جذاب و زیبا می توانید در پارک جنگلی مخمل کوه کمپینگ و چادر بزنید، اگر هم به دنبال مکانی راحت و با امکانات مناسبی هستید می توانید از هتل‌ ها یا اقامتگاه‌ های بومگردی و سنتی شهر خرم‌ آباد استفاده نمایید، اما اگر در دل طبیعت مخمل کوه می خواهید چادر بزنید حتما لوازم مورد نیاز خود نظیر چادر، کیسه خواب، لوازم آشپزی و ... به همراه داشته باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران خرم آباد را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

مسیر دسترسی به مخمل کوه لرستان

برای بازدید از مخمل کوه باید ابتدا به شهر خرم‌ آباد رفته و از آنجا به سمت بلوار ولایت یا بلوار زند بروید و وارد جاده خرم ‌آباد به الشتر شوید، مخمل کوه لرستان در 35 کیلومتری خرم ‏آباد در کیلومتر 15 جاده خرم‌ آباد به الشتر قرار دارد. در طی مسیر از روستای بهرام جود نیز عبور کرده و حتما به تابلو هایی که در مسیر قرار دارند توجه نمایید تا به مخمل کوه برسید.

 

date_range دوشنبه 06 فروردین 1403 remove_red_eye 1474 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0