{{ctrl.notification}}
Laljin Hamedan

لالجین همدان

همدان از استان های دیدنی و گردشگری که دارای طبیعتی بکر و قدمت تاریخی بسیار زیادی می باشد، همدان از قدیمی ترین شهرهای ایران و اولین پایتخت پادشاهی مادها در جهان بوده است، همدان دارای آب و هوای کوهستانی معتدل و بی نظیری می باشد، همدان دارای شهرها و روستاهای جذاب و دیدنی می باشد که در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی روستای لالجین که از جاهای دیدنی همدان بشمار می رود و به شهر گل و سفال معروف است بپردازد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی لالجین همدان

لالجین از جاهای دیدنی همدان در ۲۵ کیلومتری همدان و شهرستان بهار قرار دارد. لالجین پایتخت سفال در ایران که از مهم ‌ترین جاذبه گردشگری لاله‌جین می باشد، لالجین دارای یکی از بزرگ ‌ترین معادن خاک رس با کیفیت در ایران بشمار می رود که قدمت سفالگری در این شهر به بیش از ۸۰۰ سال باز می گردد، تاریخچه سفالگری در لالجین به گفته ی بومیان منطقه به دوره چنگیزخان مغول باز می گردد، که در زمان تصرف این منطقه به دست چنگیزخان مغول و به دست گرفتن قدرت سفالگری در این منطقه آغاز شد، چنگیزخان مغول در آن دوره برای یاد گرفتن فنون سفالگری اهالی این منطقه را به چین می ‌فرستد و اهالی منطقه بخاطر بودن مواد اولیه سفالگری به هنر سفال روی آوردند و به همین دلیل هنر و صنعت سفالگری در این منطقه پیشرفت چشم گیری کرد، به صورتی که بیش از هزار کارگاه سفالگری در این منطقه فعال می باشند و منبع اصلی درآمد زایی همدان از راه سفالگری و صادرات سفال به شهرهای داخل ایران و خارج از کشور می باشد، لالجین از نظر تاریخی دارای ارزش بالایی می باشد و اولین شرکت سهامی ظروف در لالجین در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد و هنر سفالگری لالجین در سال ۱۳۹۵ در فهرست شهرهای جهانی صنایع‌ دستی به ثبت رسید و به قطب سفال و گردشگری در جهان معروف شد.

صنایع ‌دستی لالجین همدان

همدان از شهرهایی که دارای صنایع دستی بی نظیری می باشد، لالجین همدان نیز قطب گردشگری در همدان که هنر سفالگری آن زبانزد است و در جهان طرفداران بسیار زیادی دارد، صنایع ‌دستی لالجین همدان سفال های جذابی با طرح و رنگ‌ های مختلف که از مرغوب ‌ترین خاک رس در چرخ سفالگری تولید شده است، این سفال های شامل انواع ظروف تزیینی و گلدان ظروف مصرف روزانه و هر چیز سفالی دیگر با لعاب ‌های رنگارنگ و نقاشی های زیبا می باشد، در لالجین کارگاه‌ های سفال زیادی وجود دارد که شامل: کارخانه ‌های کاشی، کارگاه‌ های سنتی، تولیدات خانگی و تولیدات مدرن می باشد.

اقامت در لالجین همدان

برای اقامت در لالجین همدان می توانید در اقامتگاه های بوم‌ گردی لالجین استفاده نمایید، اقامتگاه های بوم‌ گردی لالجین دارای سبک سنتی و روستایی می باشد و می تواند تجربه ی منحصربفردی برای شما باشد، از بهترین اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی لالجین همدان می توان به اقامتگاه بوم‌ گردی آقبلاغ لالجین همدان، اقامتگاه بوم‌ گردی خاطره لالجین، اقامتگاه بوم‌ گردی دولت ‌سرا و هتل ‌آپارتمان سینا لالجین اشاره کرد.

جاهای دیدنی نزدیک لالجین همدان

لالجین همدان دارای طبیعتی زیبا و قطب گردشگری در شهر همدان که سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی از سرتا سر دنیا می باشد، لالجین جاهای طبیعی زیبایی دارد که که می توانید در سفر به لالجین از این جاذبه های دیدن نمایید در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی و گردشگری در اطراف لالجین همدان می پردازیم.

روستای دهن‌ جرد

از نزدیک ترین جاهای دیدنی به لالجین همدان روستای دهن‌ جرد می باشد، روستای دهن‌ جرد در فاصله حدود ۲.۹ کیلومتر قرار دارد که برای طی مسیر تقریبا 10 دقیقه زمان لازم است، قدمت روستای دهن ‌جرد به دوره قاجار باز می گردد و دارای معماری و بافت سنتی و تاریخی می باشد که تا کنون نیز این بافت تاریخی پا برجا مانده، شغل مردم روستای دهن جرد دامداری و کشاورزی و قالی ‌بافی می باشد و این روستا دارای طبیعتی سرسبز و دیدنی می باشد، روستای دهن جرد از جاهای تاریخی که به نام های دیگر همچون دهن‌ گرد، دنه‌ گرد نیز معروف می باشد. روستای سرسبز و زیبای دهن جرد در نزدیکی رودخانه یکه چای قرار دارد و دارای آب و هوای مطبوع و دلپذیری می باشد.

رودخانه یکه چای

از دیگر دیدنی های نزدیک به لالجین همدان رودخانه پر آب و خروشان یکه چای می باشد، رودخانه یکه چای حدود 45 دقیقه با لالجین فاصله دارد، شما می توانید برای تفریح و گشت زنی به رودخانه یکه چای بروید و از هوا و طبیعت اطراف رودخانه لذت ببرید.

غار علی ‌صدر

غار علی ‌صدر از مهم ‌ترین جاذبه های گردشگری و دیدنی پر طرفدار در همدان می باشد، غار علی ‌صدر دارای قدمت طولانی می باشد و به دوران ژوراسیک باز می گردد، غار علی ‌صدر فاصله ۷۰ کیلومتری شمال غرب همدان روستای علی‌ صدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. غار علی ‌صدر دارای آب بسیار خنک و شفافی می باشد که به همین دلیل در آن زمان به غار علی سرد معروف بوده و به مرور زمان نان آن به غار علی صدر معروف شده است. غار علی صدر حدود ۱۱ کیلومتر طول دارد و دارای دالان‌ های پیچ ‌درپیچ متعددی می باشد.

بهترین زمان سفر به لالجین همدان

لالجین همدان دارای آب‌ وهوای سرد و کوهستانی می باشد، به همین دلیل در فصل ‌های پاییز و زمستان بسیار سرد و سفر به این منطقه بسیار سخت می باشد، از این رو بهترین زمان برای سفر به لاله‌ جین همدان فصل‌ های بهار و تابستان می باشد که آب و هوا در این منطقه بسیار دلپذیر و مطبوع می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران ایلام در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

وجه تسمیه لالجین همدان

لالجین همدان پایتخت سفال ایران دارای داستان های زیادی برای نام ‌گذاری اش وجود دارد، لالجین به معنی آبادی لاله می باشد، در این منطقه دشتی زیبا از گل‌ های لاله وجود دارد به همین دلیل به این نام معروف شده است، اما از داستان هایی که وجود دارد به گفته برخی مردم بومی منطقه، نام لالجین از پرنده ‌ای شکاری به نام لاچین گرفته شده و یا از نام قبیله ‌ای آذری ‌زبان که در در گذشته در آنجا ساکن بودند که به سرزمین ترک ‌های لاچین معروف بوده، عده ای نیز نام لالجین را به بعد از حمله چنگیز مغول و فرستادن مردم این منطقه به چین برای آموختن هنر سفالگری می دانند که به لاله چین نامگذاری شده است. لالجین همدان به مرور زمان با گویش ‌ها نام لاچین به لاجین، لالجین و لاله‌ جین تغییر کرده است.

 

date_range یکشنبه 27 خرداد 1403 remove_red_eye 80 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0