{{ctrl.notification}}
Kasmai village Gilan

روستای کسمای گیلان

گیلان دارای جاذبه های دیدنی بسیار زیادی می باشد، این استان از شهرهای تاریخی و روستاهای بسیار زیاد و متعددی تشکیل شده است، که هرکدام از آنها دارای تاریخچه و قدمت متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، این استان به دلیل داشتن آب و هوای مرطوب و معتدل و درختان سرسبز بسیار زیاد و طبیعت بکر با چشم اندازهای منحصربفرد گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی روستای سرسبز و زیبای کسما در استان گیلان بپردازد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی روستای کسما

روستای کسما از  تاریخی ترین روستاهای استان گیلان که دارای تاریخ پر فرازونشیب بوده است و بناهای ارزشمند تاریخی بسیاری در جنبش جنگل در آن زیاد به چشم می ‌خورد. روستای کسما در بخش مرکزی و فاصله ۳ کیلومتری شهرستان صومعه ‌سرا در استان گیلان قرار دارد. روستای تاریخی کسما دارای قدمت طولانی می باشد که در کتاب تاریخ گیلان عبدالفتاح فومنی درباره قدمت و تاریخچه ی آن توضیحاتی نوشته شده است، روستای کسما در زمان نهضت جنگل اولین مرکز تشکیلات نظامی و اداری جنگلیان بوده است که میرزا کوچک جنگلی رهبری آن را برعهده داشته است، بعد از مدتی تشکیلات اداری جنگلیان به خانه اربابی حاج محمد قلی و مدرسه نظام جنگل به حسینیه کسماء به دستور میرزا کوچک خان جنگلی انتقال یافت و مرکز ستاد میرزا کوچک خان شد. از مهم ‌ترین نشریات تاریخ مطبوعات گیلان نشریه جنگل می باشد که با ابتدایی ‌ترین امکانات حدود یک قرن پیش به صورت چاپ سنگی چاپ و در دهستان و روستای کسما منتشر شد.

جاهای دیدنی روستای کسما گیلان

از جاهای دیدنی گیلان روستای کسما در 15 کیلومتری صومعه سرا است که شهرت بسیار زیادی دارد، روستای کسما جاذبه‌ های تاریخی و دیدنی‌ های مختلفی زیادی دارد، در ادامه به معرفی چند مورد از جاذبه های دیدنی در روستای کسما می پردازیم.

حمام قجری روستای کسما گیلان

از جاذبه‌ های تاریخی روستای کسما گیلان حمام قدیمی و تاریخی می باشد که مربوط به دوره قاجار است، این حمام درخیابان سردار جنگل دهستان و روستای کسما قرار دارد، حمام قجری روستای کسما دارا یبخش های مختلفی مانند: سربینه، میان ‌در، صحن اصلی، نظافت‌ خانه، فضای شست‌ وشو، دو حوض آب سرد و آب گرم، خزینه، سرد درون و گرم درون می باشد. دو حوض آب سرد و آب گرم نحمام قجری روستای کسما دارای معماری بسیار زیبا به سبک معماری دوره قاجار می باشد و دارای ۹ گنبد در اندازه‌های مختلف است که گنبد کوچک تر بر روی  ۶ گنبد بزرگ قرار دارد، بر روی این گنبدها سوراخ های کوچک و گردی برای نوررسانی به فضای داخلی حمام تعبیه شده است،  اطراف حمام قجری روستای کسما کوچه‌ های زیاد و پر رفت و آمدی وجود دارد که به بازار روستا راه دارد. بازم است بدانید در 70 سال پیش این حمام بازسازی و مرمت شده است. آب حمام قجری روستای کسما آب رودخانه و قنات تامین می شده، حمام تاریخی روستای کسما به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شماره‌‌ ثبت ۹۹۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل تاریخی کسما روستای کسما گیلان

در سه کیلومتری روستای کسما پل تاریخی قرار دارد، این پل تاریخی ۲۵ متر طول و ۲۰/۴ متر عرض دارد که در مسیر جاده روستای کسما به ماسال به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. پل تاریخی کسما از دیدنی ‌های تاریخی روستای کسما می باشد و دارای پنج دهانه کوچک و بزرگ آجری است که ارتفاع دهنه ‌های بزرگ این پل به ۵ متر می‌ رسد، این پل تاریخی متاسفانه کمی دچار آسیب شده و بخش مرکزی و شرقی پل بر اثر جریان آب از بین رفته و یکی از طاق‌های اصلی آن فرو ریخته است. از بخش هایی که از این پل به جا مانده است، تنها یک سوم بخش غربی پل باقی ‌مانده‌ که به بیش از ۱۰ متر طول و ۴.۵ متر عرض دارد. اکنون برای تردد از روی رودخانه کسما در کنار این پل تاریخی پلی جدید ساخته شده که اهالی روستا برای رفت ‌وآمد و حمل ‌ونقل از آن استفاده می کنند. 

مجسمه کبریت ‌خان در روستای کسما گیلان

از دیگر جاذبه های دیدنی در روستای تاریخی کسما استان گیلان، سردیس ابراهیم کسمایی معروف به کبریت‌ خان می باشد، این مجسمه تاریخی در نزدیکی حمام تاریخی روستای کسما در ورودی بازار تاریخی کسما قرار دارد، ابراهیم کسمایی معروف به کبریت‌ خان یکی از یاران میرزا کوچک جنگلی بود که در سال ۱۲۹۴ خورشیدی با برادرش حاج احمد و میرزا کوچک خان از ابتدای کار نهضت همراه آنها بود، لقب کبریت خان توسط میرزا کوچک جنگلی بر روی وی گذاشته شد آن هم به این دلیل که ابراهیم کسمایی مردی شجاع و نترس و تند مزاج بود و در مقابل ظلم و بی‌ عدالتی زود برافروخته و عصبانی می‌ شد. ابراهیم کسمایی بود که بعد از رشادت ‌های بسیار زیادی تبعید و در آخر هم اعدام شد و بعدها بخاطر رشادت های وی سردیس او ساخته و در ورودی بازار کسما قرار داده شد، همچنین اطلاعات و شرح‌ حال مختصری از زندگی کبریت‌ خان در کنار این سردیس قرار دارد.

بازار محلی روستای کسما گیلان

یکی از بازارهای محلی باصفای روستای کسما گیلان، چهارشنبه ‌بازار کسما می باشد، این بازار به صورت هفتگی در روزهای چهارشنبه برگزار می شود، چهارشنبه ‌بازار کسما درهفته یک باز برگزار می شود و در صبح ها این بازار دارای رونق بسیار زیادی است و اهالی آبادی های دیگر به این بازار برای خرید می آیند و به همین دلیل صبح ها شلوغ تر و قیمت ها بالاتر از عصر می باشد. از محصولاتی که در چهارشنبه ‌بازار کسما به فروش می رسد می توان به انواع میوه و تره ‌بار، محصولات دامی و غذایی مثل مرغ، ماهی، تخم‌ مرغ، شیر، ماست، پنیر و همچنین لوازم منزل، پوشاک و ... اشاره کرد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران رشت  را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

date_range شنبه 01 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 45 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0