{{ctrl.notification}}
Kalat Naderi of Mashhad

کلات نادری مشهد

خراسان رضوی از محدود استان هایی می باشد که دارای جاذبه های تاریخی، زیارتی و سیاحتی می باشد، علاوه بر داشتن بارگاه ملکوتی امام هشتم، دارای اماکن زیارتی بی شمار، طبیعتی بی نظیر و جاذبه های گردشگری بسیار زیاد و جاهای تاریخی می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی در اطراف مشهد کلات نادری بپردازد با ما همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

معرفی کلات نادری

کلات نادری از جاهای دیدنی اطراف مشهد که در دل کویر استان خراسان رضوی واقع شده است، کلات نادری شهری کوهستانی که حدود ۴۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در فاصله  ۱۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و ۶۰ کیلومتری غرب قوچان قرار دارد، کلات نادری از جاهای دیدنی که دژی نفوذ نا‌پذیر و از معروف ‌ترین آثار برجای مانده از دوران افشاریه می باشد، کلات نادری دارای تاریخ پرفراز و نشیبی می باشد، نادرشاه افشار پس از فتح هندوستان به ایران برگشت و کلات نادری را بعنوان پایتخت تابستانی سلسله افشاریه خود انتخاب نمود، و در سال ۱۱۲۰ خورشیدی نادرشاه افشار دستور ساخت عمارت خورشید یا کاخ خورشید را داد، نادرشاه افشار در بین سال های ۱۱۲۸تا ۱۱۲۶ هجری شمسی بناهای باشکوه دیگری از کاخ ها، باغ‌ ها و سایر بناهای تاریخی دیگر می باشد، نادرشاه افشار غنائم و گنج ‌های زیادی که از جنگ های خود به دست آورده بود را در کلات نادری نگهداری می کرد، کلات نادری در زمان افشاریه مرکز سیاسی و فرهنگی محسوب می‌ شد. در دوره قاجاریه کلات نادری به یک شهر مرزی تبدیل شد. و در دوران معاصر سال 1304 تا کنون از انقلاب مشروطه و روی کار آمدن سلسله پهلوی کلات نادری به یک  منطقه گردشگری تبدیل گشت، جالب است بدانید در زمان نادرشاه نام کلات نادری مهرداد بوده است، که در دوره ساسانیان به نام ابدوان معروف گشت و امروزه به نام نادرشاه افشار کلات نادری معروف شده است، نادر شاه افشار کلات نادری را نگین درخشان کویر ایران معرفی کرده است.

جاهای دیدنی کلات نادری مشهد

کلات نادری از جاذبه های دیدنی و تاریخی در اطراف مشهد که گردشگران زیادی سالانه از کلات نادری را بعنوان مقصد گرشگر خود انتخاب می کنند، کاخ خورشید، آبشار قره سو، مسجد کبود گنبد، برج و باروی دربند ارغونشاه، ارتکند، آب‌ انبارهای روستای خشت، آبشارهای چرم، جنگل پسته خواجه، دره آل و... از جاذبه های دیدنی در کلات نادری می باشد. در ادامه با چند مورد از این جاذبه ها آشنا خواهید شد.

جنگل پسته خواجه

از جاذبه ‌های گردشگری کلات نادری جنگل پسته خواجه می باشد، جنگل پسته خواجه روستای چهچهه در منطقه حافظت‌ شده و در مجاورت مرز ترکمنستان قرار دارد قرار دارد، جنگل پسته خواجه پر از گل‌های شقایق و درختان پسته خودروی وحشی که ارتفاع درخت‌ های پسته ی آن به حدود 3 متر و یا 7 متر می رسد.

آبشار ارتکند

از جاهای دیدنی و معروف در کلات نادری مشهد روستا و آبشار ارتکند می باشد،  آبشار ارتکند از مقاصد جذاب و هیجان ‌انگیز و باصفای مشهد که دارای طبیعتی بکر و دوست داشتنی می باشد، آبشار ارتکند در ۱۱۰ کیلومتری مشهد و ۴۰ کیلومتری شهرستان کلات قرار دارد. آبشار ارتکند در مسیر روستای ارتکند قرار دارد و باید از روستا عبور نمایید و مسافتی را از وسط رودخانه ارتکند عبور نمایید و در این مسیر به چشمه سلطان محمود میرسید و از آنجا به تونلی خواهید رسید و بعد از عبور از غار با طی کردن 15 کیلومتر از طول غار به آبشار اول دسترسی پیدا خواهید کرد، برای دسترسی به آبشار دوم باید تا انتهای دره بروید، آبشار دوم که حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد.

آبشار قره سو

از دیگر جاذبه ‌های گردشگری کلات آبشار قره سو می باشد، آبشار قره سو در جنوب غربی روستایی به ‌نام قره سو قرار گرفته است، آبشار قره سو در حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد، آبشار قره سو دارای از چندین آبشار کوتاه و بلند که حداکثر ارتفاع آن ‌ها به ۸ متر می ‌رسد تشکیل شده است، برای دسترسی به آبشار قره سو باید روستای قره سو عبور کرده و بعد از ۲۰ دقیقه پیاده ‌روی در مسیر رودخانه به آبشارها خواهید رسید، جالب است بدانید در بخشی از مسیر به‌ جای پله نردبانی قرار داده شده که باید از روی آن عبور کنید.

قصر خورشید

از مهم‌ ترین جاهای دیدنی کلات قصر خورشید یا عمارت خورشید می باشد، عمارت خورشید به دستور نادرشاه افشار در سال ۱۱۵۱ ساخته شد، قصر خورشید به شکل هشت ضلعی و سه طبقه و دارای دوازده اتاق مختلف با گچ ‌بری‌های بسیار هنرمندانه و زیبایی می باشد، ارتفاع این بنا در ابتدا ۲۵ متر بوده که متاسفانه بر اثر خرابی به ۲۰ متر رسیده است، عمارت خورشید دارای سنگ ‌کاری ‌های زیبایی می باشد که بر روی آن ها اشکالی از پرندگان گرمسیری و میوه‌های استوایی حک شده است.

مسجد کبود گنبد

در نزدیکی کاخ خورشید در فاصله ۲۰۰ متری مسجد کبود گنبد قرار دارد، مسجد کبود گنبد در سده‌های پنجم و ششم هجری دوره سلجوقیان ساخته شده است، یکی از دلایل نامگذاری این مسجد بنام کبود رنگ کبود کاشی ‌های آن است. شما می توانید در کلات نادری به بازدید از این جاذبه ها بپردازید. با تهیه بلیط هواپیما تهران مشهد در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

مسیر دسترسی به کلات نادری مشهد

برای دسترسی به کلات نادری خراسان باید از مشهد به سمت مناطق کوهستانی کلات نادری بروید، که حدود سه الی چهار ساعت زمان می برد و مسافت طولی جاده از مشهد تا کلات نادری حدود ۱۸۰ کیلومتر است. اگر از جاده سبزوار به سمت کلات نادری می روید مسافت حدود ۲۲۰ کیلومتر می باشد و چهار الی پنج ساعت طول می ‌کشد.

 

date_range چهارشنبه 16 خرداد 1403 remove_red_eye 27 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0