{{ctrl.notification}}
Istanbul Basilica Cistern

آب انبار باسیلیکا استانبول

استانبول یکی از شهرهای گردشگری در ترکیه می باشد که جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد، سالانه گردشگران و توریست های زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب می کند. در این مقاله به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی شهر استانبول آب انبار باسیلیکا می پردازیم، در ادامه مقاله با آب انبار باسیلیکا استانبول آشنا خواهید شد. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

آشنایی با آب انبار باسیلیکا استانبول

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی جاذبه‌های تاریخی استانبول آب ‌انبار باسیلیکا می باشد، استانبول حدود ۸۰ آب ‌انبار زیرزمینی در خود دارد که آب ‌انبار باسیلیکا بزرگ ‌ترین سرداب تاریخی استانبول بشمار می رود و قدمت آن به دوره امپراتوری روم شرقی باز می گردد، آب ‌انبار باسیلیکا یک سازه زیرزمینی در قلب شهر استانبول قرار دارد، این آب انبار در گذشته تنها زیرزمینی ساده بوده که در قرن سوم و چهارم میلادی به دستور کنستانین اول در زیر کلیسای باسیلیکا استوا ساخته شد.

 

باسیلیکا سیسترن، است که در گذشته بخشی از میدان بزرگ و عمومی شهر قسطنطنیه بود. دستور داد تا (Stoa Basilica)، یک زیرزمین ساخته شود. در واقع این سازه باشکوه پیش از آن که به سرداب کلیسا بدل شود، تنها زیرزمینی ساده بود. این زیرزمین بعنوان یک پناهگاه برای در امان ماندن از حمله دشمنان ساخته شد، در قرن ششم در شورش نیکا که از فاجعه ‌آمیزترین شورش‌ های تاریخ قسطنطنیه بشمار می رفت، زیرزمین مورد آسیب‌های بسیاری قرار گرفت، سرانجام در ۱۵۰۰ سال پیش حاکم استانبول و ژوستینین اول، پادشاه امپراتوری بیزانسی روم شرقی، برای تامین آب کاخ امپراتوری و ساختمان‌های اطراف تصمیم به آب انباری بزرگ و دائمی گرفت که زیرزمین باسیلیکا برای این آب انبار انتخاب شد، و در بین سال ۵۲۶ میلادی تا ۵۶۵ میلادی ساخت این آب انبار به طول انجامید. که حدود هزاران اسیر برای ساخت این آب انبار به کار گرفته شدند. که امروزه این آب انبار بی ‌نظیر، ستون‌های عظیم و تزیینات چشمگیر سالانه میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی می باشد.

آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن لوکیشن فیلمبرداری

جالب است بدانید آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن در سال ۲۰۱۶ لوکیشن فیلمبرداری فیلم دوزخ یکی از فیلم‌های مشهور ران هاوارد با هنرمندی بازیگران بسیاری چون تام هنکس بوده است.

 

وجه تسمیه نام آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن

نام آب ‌انبار بزرگ و تاریخی باسیلیکا سیسترن نام خود را از کلیسایی عظیم که در گذشته، روی تپه اول شهر قسطنطنیه قرار داشت، گرفته است چون معماری آن به سبک معماری باسیلیکا می باشد. در دوره بیزانس کلیسا‌های به شکل مستطیل ساخته می شدند، که درب ورودی آن‌ها با محراب کلیسا در یک محور قرار داشت، آب ‌انبار باسیلیکا نیز به این سبک ساخته شده و به همین دلیل نام آن به باسیلیکا معروف شده است.

معماری آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن

آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن حدود ۵۲ پله سنگی دارد که باید از آن پایین رفته و به زیر زمین برسید، این زیر زمین مرموز و مشهور دارای محوطه ‌ای وسیع مستطیلی شکلی با وسعت حدود ۸.۹۰۰ متر مربع می باشد که وسعت آن نزدیک به دو برابر یک زمین فوتبال است، این زیر زمین ۱۴۳ متر طول و ۶۵ متر عرض دارد، آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن دارای معماری هوشمندانه‌ و شگفت ‌انگیزی می باشد، ۸۰ هزار متر مکعب آب برابر  با ۱۰۰ هزار تن را در خود جای داده، زیرزمین باسیلیکا سیسترن دارای راهروها و دالان ‌ها زیادی می باشد، دورتا دور سرداب دیواری آجری با ضخامت چهار تا پنج متر قرار دارد که روی آن با ملات ضد آب پوشانده شده، ۳۶۶ ستون مرمرین و مختلف با ارتفاع ۹ متر و فاصله تقریبی در حدود ۴٫۹ متر در ۱۲ ردیف ۲۸ تایی این زیرزمین برای استقامت و نگه داشتن سقف بنا قرار گرفته، ستون ‌های مرمرین و بلند سرداب گنبدهایی چلیپایی شکل و طاق‌ هایی گرد در سقف به وجود آورده اند، ستون‌ ها دارای تزئینات به سبک کرنیتی یا ایونی می باشند.

در قسمت شمال غربی سرداب دو ستون قرار دارد که با دیگر ستون های باسیلیکا سیسترن متفاوت می باشد، در قسمت پایین ستون ها روی پایه ‌های آنها چهره ‌ی یکی از شخصیت ‌های افسانه‌ ای یونانی بنام مدوسا که یکی از سه گورگون افسانه ‌ای یونان بود طراحی شده است، که یکی از این سرها به ‌شکل وارونه و دیگری به ‌سمت کنار روی ستون قرار دارد.

تامین آب، آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول حجمی حدود ۸۰ هزار متر مکعب دارد، که آب موجود در آن از مرکز توزیع آب اگریکاپی در ۱۹ کیلومتری شمالی شهر تامین می گردد، این آب از طریق دو مجرای قنات والنس و مگلوا به مرکز شهر منتقل می شود، این دو قنات به دستور ژوستینین یکم  ساخته شد، که هر کدام از این قنات ها دارای طول‌ های ۹۷۱ و ۱۱٫۵ متری می باشند.

امکانات آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول از جاذبه های تاریخی این شهر که میزبان گردشگران بسیار زیادی می باشد، این آب انبار امکانات رفاهی زیادی در داخل آن وجود ندارد، تنها یک کافه در آن قرار دارد که می توانید انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم را در آن سفارش داده و نوش جان کنید.

 

هزینه بازدید از آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

برای بازدید از آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن باید مبلغی حدود 30 لیر ترکیه را پرداخت نمایید، ورودی برای کودکان زیر هشت سال نیز رایگان است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران استانبول را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

دیدنی های اطراف آب‌ انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

در اطراف آب انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن استانبول جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از آب انبار به بازدید از دیگر جاذبه ها بپردازید. در ادامه چند مورد از این جاذبه ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

 

ایا صوفیه از مشهورترین جاذبه دیدنی شهر استانبول که حدود ۱۵۰۰ سال قدمت دارد، ایاصوفیه به دستور امپراتوری بیزانس روم شرقی ساخته شده و بعنوان کلیسا کاربری داشت که بعد ها با فتح استانبول توسط نیروهای عثمانی به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تغییر کاربری داد. آب انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن در حدود ۱۱۰ متری از مسجد ایا صوفیه قرار دارد.

 

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی از مشهورترین جاذبه‌های استانبول بشمار می رود، که حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و در دوره امپراتوری عثمانی ساخته شده است، این جاذبه ی دیدنی در فاصله 280 متری از آب ‌انبار باسیلیکا سیسترن قرار دارد، مسجد سلطان احمد دارای ۶ مناره آبی رنگ، شبستان، ورودی ‌ها، پنجره‌ هایی با شیشه‌های رنگی، لوسترها، محراب، خوشنویسی ‌های زیبا، غرفه پادشاهی، مدرسه ابتدایی و ... می باشد.

 

date_range شنبه 11 فروردین 1403 remove_red_eye 1339 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0