{{ctrl.notification}}
Helt Lorestan Strait

تنگه هلت لرستان

لرستان از استان های دیدنی و جذاب در ایران که دارای جاذبه های گردشگری و توریستی بسیار زیادی می باشد، استان لرستان با قدمت چهل هزارساله از قدیمی‌ ترین سکونت‌ گاه‌ های انسان ها و محل زندگی اقوامی مثل کاسی ‌ها، لولوبیان و عیلامی ‌ها بوده که توسط باستان‌ شناسان کشف شده است، استان لرستان دارای آب و هوای دلپذیر و جاذبه های دیدنی بی نظیری همچون کوه‌ ها، آبشارها و جنگل‌ های بلوط سرسبز و دیگر جاذبه ‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیار زیاد که این استان را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی در استان لرستان تنگه هلت بپردازد، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

معرفی تنگه هلت لرستان

تنگه هلت از جاذبه ‌های طبیعی استان لرستان در نزدیکی شهرستان پل‌ دختر و در قلب زاگرس قرار دارد، تنگه هلت دارای قدمتی چندین هزار‌ساله می باشد، تنگه هلت تنگه هلت یا هلد شکافی عمیق و طولانی که بر اثر فرسایش سنگ‌ ها و جریان آب شکل‌ گرفته است و دارای جاذبه های دیدنی بی نظیر همچون صخره‌های بلند و عظیم، آبشارهای خروشان و حوضچه های زلال می باشد.

مسیر دسترسی به تنگه هلت لرستان

تنگه هلت در استان لرستان در نزدیکی شهرستان پل ‌دختر و در مجاورت آزادراه خرم ‌آباد به اندیمشک قرار گرفته است، برای دسترسی به تنگه هلت اگر از تهران می خواهید به تنگه هلت بروید باید از طریق جاده خرم‌ آباد به پل ‌دختر رفته و بعد از گذر از تونل خرگوشان یک در بریدگی خاکی کنار جاده پارک خودروی خود را پارک کرده و سرپایینی خاکی را پیاده روی کرده تا به ورودی تنگه برسید. از تهران تا تنگه هلت در استان لرستان حدود ۶۲۰ کیلومتر فاصله است که تفذیبا بین 6 تا 7 ساعت زمان می برد، تنگه هلت در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری پل‌ دختر قرار دارد که با حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه زمان برای طی مسیر به تنگه خواهید رسید.

نام‌ گذاری تنگه هلت لرستان

تنگه هلت لرستان از جاذبه های طبیعی در لرستان که نام آن واژه هلت به معنی تنگ و باریک می باشد که نام آن برگرفته از شکل جغرافیایی آن می باشد، برخی از بومیان نیز نام این تنگه را برگرفته از نام یکی از طوایف لر می دانند که در گذشته در این منطقه سکونت داشته اند و هم اکنون نیز این طایفه در برخی از مناطق لرستان سکونت دارند.

پوشش گیاهی تنگه هلت استان لرستان

تنگه هلت استان لرستان دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان بی نظیری همچون درختان بلوط، بادام وحشی، زالزالک و گیاهان دارویی مختلف می باشد.

پوشش جانوری تنگه هلت استان لرستان

تنگه هلت استان لرستان علاوه بر داشتن گیاهان متنوع و پوشش گیاهی سرسبز دارای پوشش جانوری متنوعی نیز می باشد که زیستگاه جانوران زیادی می باشد، از گونه‌های مختلف جانوری می توان به بز کوهی، روباه، خرگوش، کبک و پرندگان مهاجر در این منطقه اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به تنگه هلت لرستان

برای سفر به تنگه هلت لرستان با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه می توانید به لرستان سفر کنید، تنگه هلت در هر فصلی جذابیت و زیبایی های خودش را دارد و اینکه سفر و بازدید از تنگه هلت به سلیقه و شرایط شما دارد، دمای هوا در فصل زمستان بین ۰ تا ۵ درجه سانتی ‌گراد می باشد و میزان بارش برف در این منطقه بسیار زیاد است و دمای هوا در شب به زیر صفر درجه می رسد و برای سفر اصلا این فصل مناسب نیست، بهترین فصل برای بازدید از تنگه هلت فصل بهار می باشد که در این فصل هوا بسیار معتدل و طبیعت بسیار سرسبز و دیدنی می باشد.

 

جاهای دیدنی اطراف تنگه هلت لرستان

تنگه هلت لرستان از جاذبه های دیدنی لرستان که در منطقه‌ ای کوهستانی و سرسبز قرار دارد، در اطراف این جاذبه ی طبیعی و دیدنی جاذبه های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه چند مورد از این جاذبه ها را برایتان معرفی خواهیم کرد. 

 

روستای پاعلم

از جاهای دیدنی در اطراف تنگه هلت لرستان، روستای پاعلم می باشد، روستای پاعلم در نزدیک ترین فاصله  حدود ۲۳ کیلومتری به تنگه و در ۱۳کیلومتری غرب جاده خرم ‌آباد به پل ‌دختر و در دامنه کوه کبیر قرار دارد و دارای طبیعتی بکر و جذابی می باشد که گردشگران زیادی از این روستا دیدن می کنند. از جاذبه های دیدنی این روستا می توان به آثار تاریخی مهمی مانند: قلعه پاعلم، برج پاعلم و امامزاده شاه احمد و چندین چشمه آب معدنی با خواص درمانی بی نظیر و رودخانه سیمره اشاره کرد.

 

روستای کرکی

از دیگر جاهای دیدنی در اطراف تنگه ی هلت روستای کرکی می باشد، روستای کرکی در فاصله کمی از تنگه هلت قرار دارد که با حدود ۴۵ دقیقه پیاده ‌روی می توانید از روستا خود را به تنگه برسانید، روستای کرکی دارای طبیعتی بکر و چشم‌ اندازهای زیبایی و باغ‌ های سرسبز می باشد و محل مناسبی برای تفریح و گشت و گذار است، روستای کرکی دارای چشمه ای زبا آبی شفاف و زلال و همچنین گونه ‌ای خاص از دوزیستان می باشد.

 

شهر پل ‌دختر

از دیگر جاذبه های دیدنی در اطراف تنگه هلت که از مقاصد گردشگری مهم نیز به شمار می رود شهر پل ‌دختر با جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی متعدد می باشد، شهر پل ‌دختر در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری از تنگه هلت قرار دارد، شهر پل ‌دختر دارای قدمتی طولانه و دیرینه که در آن آثار تاریخی و طبیعی با ارزش و مهمی وجود دارد، از جمله جاهای دیدنی پل ‌دختر می توان به دره خزینه پل‌ های تاریخی، آبشارهای متعدد و مناطق حفاظت شده اشاره کرد. با تهیه بلیط هواپیما تهران ایلام در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

امکانات تفریحی در تنگه هلت لرستان

تنگه هلت از جاذبه های دیدنی در لرستان که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است، به همین دلیل در این تنگه امکانات تفریحی بی نظیری برای تفریح و گردش مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده که علاوه بر بازدید به تفریح میز بپردازند، از امکانات تفریحی در تنگه هلت لرستان می توان به صخره ‌نوردی و شنا و رفتینگ اشاره کرد. که علاقه مندان به این تفریحات می توانند صخره ‌های بلند و رودخانه خروشان به تفریح بپردازند و یا با عکاسی از مناظر بکر و طبیعی تنگه هلت و یا طبیعت‌ گردی و پیاده ‌روی در اطراف رودخانه و کمپینگ و شب ‌زنده‌ داری در دل طبیعت لذت ببرید.

امکانات رفاهی تنگه هلت لرستان

لازم است بدانید در اطراف تنگه هلت امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، اما شما می توانید از امکانات رفاهی روستاهای اطراف تنگه استفاده نمایید، از امکانات روستاهای اطراف می توان به اقامتگاه‌های بوم ‌گردی، رستوران‌ های محلی و مغازه‌ های مواد غذایی اشاره کرد. 

اقامت در تنگه هلت لرستان

اگر دوست دارید شبی را در نزدیکی تنگه هلت اقامت نمایید می توانید از کمپینگ و اقامت در چادر زدن در اطراف تنگه و در دل طبیعت استفاده نمایید که برای چادر زدن باید لوازم ضروری همچون کیسه ‌خواب، زیرانداز، لوازم آشپزی، لباس گرم و مواد غذایی کافی به همراه داشته باشید و یا همچنین می توانید از اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی اطراف تنگه هلت در روستاهای نزدیک تنگه هلت مانند روستای کرکی استفاده نمایید.

 

date_range شنبه 02 تیر 1403 remove_red_eye 90 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0