{{ctrl.notification}}
Hegmatane historical city of Hamadan

شهر تاریخی هگمتانه همدان

از جاذبه های دیدنی و تاریخی در همدان می توان به شهر تاریخی هگمتانه اشاره کرد، هگمتانه شهری تاریخی در مرکز شهر همدان قرار دارد، همدان به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فروان از بهترین مقاصد سفر به حساب می آید که سالانه گردشگران بسیار زیادی از این شهر تاریخی بازدید می نمایند در این مقاله آس چارتر به معرفی شهر تاریخی هگمتانه در همدان می پردازد با ما همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

تاریخچه شهر تاریخی هگمتانه همدان

شهر تاریخی هگمتانه از آثار ارزشمند و مهم ایران که بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد، و از جاذبه های تاریخی و گردشگری همدان است که در مرکز این شهر واقع شده، این بنای تاریخی اولین پایتخت ایران بوده و به به زمان مادها برمی گردد، شهر تاریخی هگمتانه بر روی تپه‌ ای وسیع قرار دارد و حدود ۳۰ هکتار وسعت دارد، که بزرگترین و پهناورترین تپه باستانی درایران به شمار می رود، شهر تاریخی هگمتانه در قرن ۱۷ قبل از میلاد توسط اقوام آریایی ماد تاسیس گردید و در آن دوره بعنوان پایتخت اولین امپراتوران و پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار گرفت. طبق کاوش کارشناسان و باستان ‌شناسان که هست ساخت این شهر توسط افراد مختلفی نسبت داده شده، به طور مثال شهر هگمتانه به دستور جمشید پادشاه یا سمیرامیس افسانه ‌ای صورت گرفته برخی آن را به فرورتیش، سومین پادشاه سلسله‌ ماد و برخی نیز به دیاکو فرمانروای سلسله‌ ماد نسبت داده اند.

بعد از مادها شهر تاریخی هگمتانه به‌ عنوان پایتخت تابستانی هخامنشیان در آمد، که در این دوران داریوش سوم دستور داد در میانه شهر، کوشکی بزرگ بسازند و در آن حدود 300 مخفیگاه بسازند که در آنها گنجینه ‌ها و دارایی ‌های خود را نگهداری کنند و برای این کوشک حدود 8 درب آهنین گذاشته شد. در دوره اشکانیان نیز شهر هگمتانه هگمتانه به‌عنوان پایتخت تابستانی و ضرابخانه سلطنتی در آمد. در دوران پارت ‌ها تندیس هرکول در بیستون ساخته شد و در کنار این تندیس سنگ‌ نوشته ‌ای قرار دارد که در آن اطلاعاتی از تاریخچه ی شهر باستانی هگمتانه حک شده در آن تاریخچه ی شهر باستانی هگمتانه که تا زمان پادشاهی مهرداد یکم آباد و پابرجا بوده و سقوط نکرده حک شده است.  در دوران پارت ها شهر باستانی هگمتانه همچون هخامنشی‌ ها پایتخت تابستانی خود و  ضرابخانه سلطنتی بوده، در زمان حکومت ساسانیان هگمتانه تا سال ۲۲۶ میلادی در تسلط پارت ها قرار داشت و در این دوره اردشیر بابکان و به‌ همراه آتروپاتن آذربایجان را به تسلط خود در آوردند و بعد از این جنگ نهاوند به ‌دست مسلمان ‌ها افتاد و به مرکز استان تبدیل شد.

آثار تاریخی شهر هگمتانه همدان

در شهر تاریخی هگمتانه همدان آثار تاریخی و ارزشمندی وجود دارد که می توان به:

لوح زرین ارشام که از طلای اصل در ابعادی برابر با ۱۳ در ۸ سانتی ‌متر ساخته شده و بر روی آن با خط میخی نوشته ای حک شده که مربوط به دوران حکومت هخامنشی می باشد، در ضمن این اثر تاریخی با ارزش متاسفانه ازایران خارج شد و اکنون در مجموعه‌ شخصی مارسل ویدال آمریکایی قرار دارد،

لوح زرین آریارمنه از دیگر آثار تاریخی با ارزش در هگمتانه می باشد، این لوح با ارزش در ابعاد ۱۲ در ۸ سانتی ‌متر مه با خط میخی حدود 10 سطر بر روی آن با متن پارسی باستانی اطلاعاتی از آریارمن  پسر کوچک چیش‌ پیش و نواده هخامنش موسس سلسله هخامنشی حک شده است، این لوح با ارزش تاریخی نیز امروزه در موزه برلین آلمان نگهداری می شود.

لوح داریوش دوم از دیگر لوح های اکتشافی در در هگمتانه که این لوح از جنس طلای اصل و در ابعاد ۲۰٫۵ در ۱۸٫۵ سانتی ‌متر می باشد، بر روی این بوح حدود 23 سطر وجود دارد که با خط میخی نوشته های حک شده است. این لوح مدتی از ایران خارج شده بود که پس از پیگیری‌ های سازمان میراث فرهنگی این لوح از مالک خریداری و به کشور بازگردانده شد و اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می ‌شود.

جام طلایی و کاسه سیمین مربوط به خشایار شاه از دوره‌ هخامنشی بجا مانده است که از دیگر آثار به دست آمده در هگمتانه می باشد.

جام نقره اردشیر یکم نیز از دیگر آثار تاریخی این شهر می باشد که مربوط به دوره اردشیر یکم هخامنشی است، در لبه داخلی این جام یک سطرنوشته شده با این مضمون که ( اردشیر شاه بزرگ، شاه کشورها پسر خشایار شاه، خشایار شاه پسر داریوش شاه هخامنشی، این جام سیمین را برای کاخ پادشاهی خود درست کرد.) جام نقره اردشیر یکم نیز در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می ‌شود.

جاذبه های دیدنی در شهر تاریخی هگمتانه همدان

شهر تاریخی هگمتانه از زیباترین آثار تاریخی در شهر همدان که در آن آثار تاریخی با ارزش دیگری نیز وجود دارد که می توان به  جاذبه های دیدنی مانند کلیسای گریگوری استپانوس، موزه هگمتانه، کليسای ارامنه انجيلی، مدرسه نور، خانه کشیش گریگوری، گورستان اشاره کرد، در ادامه اطلاعاتی را درباره چند مورد از این جاذبه ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کليسای آنجيلی استپانوس هگمتانه همدان

از دیدنی ترین آثار تاریخی و بناهای قدیمی در همدان می توان به کليسای آنجيلی استپانوس همدان یا همان کلیسای حضرت مریم اشاره کرد؛ ساخت این کلیسا در سال ۱۸۸۵ ميلادی در زمان ناصرالدين شاه توسط سه نفر از اعضای شورای کليسا آغاز و بعد از یک سال ساخت آن به پایان رسید، کليسای آنجيلی استپانوس مساحتی حدود ۳۰۰ متر مربع دارد و و از دو قسمت در دو طبقه تشکيل شده این کلیسا بالکنی با دو ستون چوبی، فضای پيش ورودی، دو اتاق جانبی در طبقه همکف، پلکانی با ۱۲ پله و سالنی جهت اجرای امور دينی و سرودهای مذهبی دارد، کليسای آنجيلی استپانوس همدان در تاریخ سوم اسفند ماه، سال  ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه کشیش گریگوری هگمتانه همدان

از دیگر آثار تاریخی در شهر هگمتانه همدان خانه کشیش گریگوری می باشد که در ضلع شرقی کلیسای ارامنه واقع شده است، این خانه تاریخی دارای دو طبقه و حدود 100 متر مساحت دارد، این خانه همچنین دارای معماری بی نظیر و تزئینات زیبایی می باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران کرمانشاه را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

بهترین زمان بازدید از شهر تاریخی هگمتانه همدان

اگر قصد رفتن و سفر به شهر همدان و بازدید از شهر تاریخی هگمتانه را دارید بهترین زمان آخرهای بهار و تابستان می باشد، همدان دارای آب و هوای کوهستانی و سردی می باشد که زمستان های بسیار سردی را طی می کند، از این رو بهترین زمان برتی سفربه همدان فصل های بهار و تابستان می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 18 فروردین 1403 remove_red_eye 1987 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0