{{ctrl.notification}}
Guide to Imam Reza Shrine

راهنمای حرم امام رضا ع

حرم امام رضا (ع) از آن جاهایی است، که حس کردنش راحت تر از توصیفش است، همه ما این بارگاه آشنا هستیم، در این مکان حالت روحی و معنوی را نمی توان با کلمات بیان کرد، حرم امام رضا (ع) احساسات متفاوتی در دل انسان ایجاد می کند، سالانه زائران زیادی برای زیارت از سراسر دنیا از هر ملیت و نژاد، پیر و جوان، ایرانی و غیر ایرانی به حرم امام رضا (ع) می آیند، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی این بارگاه ملکوتی بپردازد و راهنمای کاملی در مورد صحن و سایر قسمت های حرم مطهر امام رضا (ع) در اختیار کسانی که برای اولین بار قصد سفر به مشهد را دارند و یا حتی کسانی که قبلا به این شهر سفر کرده اند قرار دهد، همراه ما باشید. با تهیه بلیط هواپیما از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

تاریخچه ی حرم امام رضا (ع) 

بارگاه هشتمین امام شیعیان جهان که در شهر مشهد مقدس که بیش از یک میلیون متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان می باشد واقع شده است. حرم امام رضا (ع) عاشقان زیادی را سالانه به سوی خود جذب می کند دارای قدمتی طولانی می باشد، بر اساس اسناد تاریخی قدمت بارگاه امام رضا (ع) به سال 610 هجری قمری برمی گردد. جالب است بدانید که حرم مقدس امام رضا (ع) آرامگاه هارون الرشید خلیفه و پدر مامون بوده، که مأمون پس از شهادت امام رضا(ع) ، او را در کنار قبر پدرش در این مکان دفن کردند، که به مرور زمان این حرم به حرم امام رضا معروف شد و در نهایت نام و نشان هارون رشید از بین رفت. حرم مطهر امام رضا (ع) چندین بار توسط مهاجمانی چون مغول و غزنوی تخریب گشته بود، اما هر بار توسط محبان امام رضا (ع) مجددا بازسازی و مرمت شد، سرانجام در زمان صفویان به دستور شاه طهماسب صفوی حرم باشکوه امام رضا (ع)  کاملا بازسازی شد و اکنون نیز شاهد توسعه و نوسازی این بارگاه مطهر هستیم، 

بخش های مختلف حرم امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع) دارای بخش های مختلفی می باشد، از جمله صحن ها، رواق ها، بنای از روضه منوره و بست‌های متعددی همچون: صحن انقلاب، جامع رضوی، آزادی، جمهوری اسلامی و قدس و رواق های: امام خمینی، شیخ طبرسی، دارالحجه و دارالجابه و همچنین موزه مرکزی، موزه فرش، موزه قرآن و نفایس، موزه مردم‌ شناسی، موزه هدایای رهبری، تالار آثار استاد فرشچیان و کتابخانه گوهرشاد به همراه مسجد گوهرشاد و مهمانسرای حضرت می باشد. در ادامه با چند مورد از این بخش ها آشنا خواهید شد.

 

درهای ورودی حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر دارای دروازه ورودی به نام های خیابان شیرازی (ورودی شیخ طوسی)، خیابان امام رضا (در ورودی باب الجواد)، خیابان نواب صفوی (ورودی نواب صفوی) و خیابان طبرسی (ورودی طبرسی) می باشد.

روضه منوره حرم امام رضا (ع)

از مهمترین بخش های حرم مطهر، روضه منوره می باشد که به معنی گلزار نورانی است، در این قسمت پیکر مطهر و مبارک امام رضا (ع) به خاک سپارده شده‌ است. این بخش دارای مساحتی حدود  ۱۸۹ مترمربع دارد و ضریحی که در آن قرار گرفته حدود ۵/۱۷ مترمربع می باشد. روضه منوره دقیقا در نقطه مرکزی حرم امام رضا (ع) قرار دارد که بخش هایی که در اطراف آن قرار دارد همگی حول محوریت ایت بخش ساخته شده که توسط ۴ صفحه به رواق ‌های حرم امام رضا (ع) متصل شده است.

 

نقارخانه حرم امام رضا (ع)

در صحن انقلاب ایوان های قرار دارد که نقارخانه حرم در قسمت شرقی آن قرار دارد، ایوانی که نقارخانه در آن قرار دارد ماند دیگر ایوان ها دارای دو کتیبه می باشد، که بر روی آن آیه نور و سوره مبارکه توسط محمد حسین شهید مشهدی خطاطی شده است. در نقارخانه حضرت برای حفظ حرمت در ایام شهادت یا ماه‌ های محرم و صفر نوایی پخش نمی شود. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران مشهد را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

صحن های حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) دارای فضاهای بسیار زیادی می باشد، این صحن ها سایر مکان ‌ها و بخش های داخلی حرم را از هم جدا می کند، حرم امام رضا (ع) دارای ۹ صحن می باشد، که هر کدام از آنها دارای مشخصات و کارایی مختلفی می باشد. از جمله این صحن ها می توان به:

صحن انقلاب که از قدیمی ترین صحن های حرم امام رضا (ع) می باشد، این صحن در زمان تیموریان درضلع شمالی روضه منوره ساخته شده، صحن انقلاب دارای 4 ایوان بنام های ایوان طلای نادری، ایوان عباسی، ایوان نقاره‌ خانه و ایوان ساعت است، بخاطر وجود پنجره فولاد معروف و سقاخانه اسمال طلا که در در زمان نادرشاه افشار ساخته شده شهرت بسیار زیادی دارد و در بین زائران بسیار محبوب است. جالب است بدانید این صحن بنام صحن عتیق نیز معروف می باشد.

صحن آزادی از دیگر صحن ها می باشد و قدمت آن به ۲۰۰ سال به زمان فتحعلی شاه قاجار می رسد، صحن انقلاب دارای ۴ ایوان بنام های ایوان طلا، ساعت، باب ‌السلام و باب‌ الحکمه می باشد. صحن آزادی نیز با اسم صحن نو شناخته می شود.

صحن قدس کوچک ‌ترین صحن حرم امام رضا (ع) که در ضلع جنوبی روضه منوره در دوران انقلاب اسلامی ساخته شده است، در صحن قدس یک سقاخانه به شکل بیت ‌المقدس وجود دارد.

صحن جمهوری اسلامی در ضلع شرقی حرم مطهر در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و دارای ایوان هایی بنام طلایی، باب‌ الشهاده، باب‌ العلم و باب ‌الغدیر یک سقاخانه در مرکز، برج ساعت و همچنین پنجره‌ای فولاد مشرف به روضه منوره است، ایوان طلا از دیگر نام های صحن جمهوری اسلامی می باشد.

صحن جامع رضوی یا صحن پیامبر اعظم بزرگ ‌ترین صحن حرم امام رضا (ع) . جزء بزرگ ‌ترین صحن‌های اماکن مقدس در سراسر جهان می باشد، که حدود ۱۱۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و حدود ۲۵۰۰۰ زائر را ظرفیت دارد.

صحن کوثر از دیگر صحن‌های حرم امام رضا (ع)  که بعنوان یک ورودی و راه ارتباطی در حرم می باشد.

صحن غدیر صحن ‌ها و راه‌های گوناگون حرم را به متصل می کند و در ضلع جنوب غربی حرم قرار دارد و سرویس بهداشتی و مجتمع تجاری خدماتی غدیر نیز در این صحن قرار دارد.

صحن هدایت نیز از دیگر صحن های حرم مطهر که سالانه سفره‌ های افطاری میزبان بسیاری از زائران روزه ‌دار بوده است.

مقبره های معروف حرم مطهر امام رضا (ع)

از معروف ترین مقبره های حرم مطهر امام رضا (ع) می توان به مقبره شیخ حر عاملی، علامه طبرسی، شیخ بهایی، شیخ نخودکی، شیخ محمد عارف عباسی معروف به پیر پالان دوز، آیت ‌الله کوهستانی و سید جواد خامنه ‌ای اشاره کرد.

date_range چهارشنبه 01 فروردین 1403 remove_red_eye 2386 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0