{{ctrl.notification}}
Gonabad town aqueduct

قنات قصبه گناباد

گناباد از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران که جنوبی ‌ترین شهرستان استان خراسان رضوی می باشد، این شهرستان تاریخی دارای تاریخچه ی غنی می باشد و قدمت این شهرستان به قبل از دوران هخامنشیان بازمی ‌گردد. گناباد دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد که در ادامه آس چارتر به معرفی قنات قصبه از جاذبه های گردشگری جهان بپردازد، با ما همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

معرفی قنات قصبه گناباد

از شگفت انگیز ترین شاهکارهای تاریخی در زمینه مهندسی آبرسانی ساخت دست بشر قنات قصبه می باشد، این قنات نمادی از تمدن بشر در ایران باستان که در گناباد جنوب استان خراسان رضوی واقع شده است، قنات قصبه کهن ‌ترین و پرعمق ‌ترین قنات دنیا و قناتی پر از رمز و راز که روایت ها و افسانه های زیادی برای ساخت آن وجود دارد. در شهرستان گناباد حدود ۴۰۰ قنات ساخته شده که می توان به مهم ‌ترین قنات های آن مانند قنات کاریز رهن، قنات خوششویی، کاریز زیبد، قنات علی ‌آباد، قنات بیدخت، کاریز بیلند و کاریز دیزق و معروف ‌ترین و آن‌ها قنات قصبه اشاره کرد. 

روایاتی از نامگذاری قنات قصبه گناباد

قنات قصبه اسرارآمیزترین قنات جهان که بدون امکانات توسط انسان ها ساخته شده است. این قنات به خاطر عمق و ارتفاعی که دارد بسیار مهندسی شده و هوشمندانه ساخته شده است آن هم در دوره ای که هیچگونه امکاناتی وجود نداشته، به همین دلیل در ساخت این قنات روایات و داستان های زیادی وجود دارد، تعدادی از بومیان محلی ساخت این شاهکار را ساخت دیوها می دانند و برخی نیز بر این باورند که توسط جن ها ساخته شده است، به همین دلیل عده ای این قنات را به نام قنات جن نامگذاری کرده اند. عده ای نیز این قنات را منزلگاه ارواح سرگردانی می دانند یعنی افرادی که برای کندن قنات رفته بودند و دیگر برنگشتند، برخی نیز ساخت این شاهکار آبی تاریخی را به پسر اسفندیار، بهمن نسبت می ‌دهند. تعدادی نیز ساخت این قنات را به جنگ کیخسرو بزرگ ‌ترین جنگ در تاریخ ایران نسبت داده اند. و این دلیلی بر نام هایی می باشد که برای این قنات گذاشته اند، از زمان ساخت این قنات دستخوش تغییرات زیادی بوده و در هر دوره دارای نام های مختلفی از جمله کاریز قصبه، قنات گناباد، قنات قصبه گناباد، قنات جن گناباد و قنات کیخسرو بوده است.

معماری قنات قصبه گناباد

قنات قصبه گناباد بزرگ‌ ترین قنات ایران و از شاهکارهای آبی ساخت دست بشر در دنیا محسوب می شود، قدمت این قنات به حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش باز می گردد، قنات قصبه گناباد طولانی ‌ترین کاریز جهان بشمار می رود که حدود ۱۳۱ هزار و ۳۵ متر طول دارد. قنات قصبه گناباد دارای معماری بی نظیری می باشد، نحوه ساخت قنات قصبه گناباد بسیار سخت و عجیب می باشد، میزان آبدهی قنات قصبه گناباد ۱۳۰ لیتر در ثانیه می باشد، قنات قصبه گناباد دارای دو کانال می باشد که مسیر اصلی آن به دلیل ریزش مداومی که داشته از بخش ۶۸۳ متری آن دو کانال و 6 رشته فرعی ایجاد شده است که از ریزش آن جلوگیری شود، رشته ‌هایی در داخل قنات وجود دارد که به دلیل افزایش خشکسالی در این قنات ایجاد شده است، در قنات قصبه حدود ۴۷۲ میله چاه وجود دارد که یکی از چاه های موجود در این قنات که به چاه مادر معروف است حدود ۳۰۰ متر عمق و 33 متر طول دارد، قنات قصبه گناباد از مهم‌ ترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی گناباد که گردشگران زیادی را جذب خود کرده تا از این اثر ارزشمند و خاص تاریخی دیدن نمایند.

ثبت جهانی قنات قصبه گناباد

قنات قصبه عمیق‌ ترین و قدیمی ‌ترین قنات‌ جهان و از جاذبه‌های گردشگری خاص که از جاهای دیدنی گناباد بشمار می رود، این شاهکار شگفت ‌انگیز مهندسی در گردشگری در استان خراسان در سال ۱۳۷۹ قنات جن آباد با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید و در روز ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

بهترین زمان بازدید از قنات قصبه گناباد

گناباد دارای آب و هوای سرد و خشکی می باشد، اگر می خواهید از قنات قصبه گناباد دیدن نمایید بهترین فصل بهار می باشد، در تابستان هوا خیلی گرم و آفتاب خیلی سوزانی دارد، فصل پاییز و زمستان هوا خیلی سرد می باشد و از سرمای هوا اذیت خواهید شد، در تعطیلات عید نوروز و تعطیلات رسمی نیز این جاذبه ی دیدنی بسیار شلوغ می باشد و اگر از شلوغی فراری هستید این زمان نیز برای سفر مناسب نمی باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران مشهد در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

امکانات رفاهی قنات قصبه گناباد

قنات قصبه گناباد از محبوب ترین و معروف ترین جاذبه های دیدنی در این شهر که سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان می باشد، این جاذبه ی دیدنی متاسفانه امکانات رفاهی زیادی در دسترس ندارد و برای بازدید از قنات قصبه باید امکانات رفاهی و لوازم مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. تنها سرویس بهداشتی ۵۰۰ متر با این قنات فاصله دارد. همچنین رستوران هایی نظیر رستوران لاله، رستوران خاتم، سفره خانه شریعت، و رستوران کویر در مسیر جاده به سمت قنات می باشد.

اقامت در قنات قصبه گناباد

برای اقامت در قنات قصبه می توانید از هتل ها و اقامتگاه های نزدیک قنات قصبه گناباد همچون هتل کوثر، مهمانسرای بیدخت، مهمانپذیر نور، اقامتگاه بوم گردی قصبه گناباد، اقامتگاه بومگردی عمو حسن باغ آسیا، حاج قوام خیبری، بابا حسن سنو، گل بی بی بیدخت، بابا کریم درب صوفه، ریو، عارف و ماهرخ قوژد، ابومنصور ریابی استفاده نمایید.

مسیر دسترسی به قنات قصبه گناباد

برای دسترسی به قنات قصبه گناباد می توانید با استفاده از وسایل نقلیه مختلف خود را به گناباد برسانید، با استفاده از قطار می توانید به راحتی دسترسی پیدا کنید، برای سوار شدن به قطار باید در نزدیک ‌ترین ایستگاه قطار به گناباد، ایستگاه قطار بجستان سوار شده و یا با اتوبوس یا تاکسی نیز خود را به قنات برسانید.

آدرس قنات قصبه: گناباد، انتهای خیابان ناصر خسرو، بهار سه، پ ۲، پایگاه جهانی قنات قصبه گناباد

 

date_range جمعه 21 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 49 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0