{{ctrl.notification}}
Dolma Baghche Palace in Istanbul

کاخ دولما باغچه استانبول

استانبول ترکیه از شهرهای تاریخی و دیدنی می باشد که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، سالانه این شهر میزبان گردشگران و توریست های زیادی از سرتاسر جهان می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی و بناهای مجلل و دیدنی در استانبول یعنی کاخ دولما باغچه بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه از زیباترین آثار تاریخی شهر بزرگ و قدیمی استانبول که در بخش اروپایی شهر قرار دارد، کاخ دولما باغچه بزرگترین کاخ کشور ترکیه که قدمت آن به دوره عثمانی باز می گردد، کاخ دولما باغچه در کرانه شرقی تنگه بسفر در باغ سرسبز و زیبایی قرار دارد، این کاخ مجلل حدود ۴۰۰ سال محل زندگی ۶ پادشاه عثمانی و بستگانشان بوده است. کاخ دولما باغچه دارای معماری منحصربفرد و طراحی خاصی است. شهر استانبول سالیان طولانی مرکز حکومت امپراتوری عثمانی بوده است، به همین دلیل دراین شهر بناها و کاخ ‌های زیادی به دستور حاکمات این شهر ساخته شده است، کاخ دولما باغچه نیز در بین سال های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ به دستور پادشاه عثمانی ساخته شده است. در ضمن اولین رئیس جمهور کشور ترکیه (آتاتورک) در یکی از ساده ترین اتاق های این کاخ زندگی می ‌کرد، که در همان اتاق هم از دنیا رفت.

معماری کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول دارای معماری بی نظیر و منحصربفردی می باشد، این کاخ مجلل دارای 3 بخش اصلی می باشد، که این سه بخش شامل  حرمس، کاخ بیرونی و درونی یا اندرون می باشد، در ساخت این کاخ باشکوه از هنر معماری غربی مانند باروک، روکوکو و نئوکلاسیک استفاده شده‌ است و ترکیبی از معماری سنتی اسلامی دوره عثمانی و معماری اروپایی با هم در آمیخته شده است. عمارت کاخ دلما باغچه استانبول بزرگترین کاخ در ترکیه می باشد که در مساحتی حدود 110 هزار متر مربع درسه طبقه  بنا شده است. در هر طبقه از این کاخ زیبا بخش‌های مختلف و همچنین سبک و طراحی های زیبای متفاوتی می باشند، کاخ دولما باغچه استانبول دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶ حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی می باشد، از تزئینات با ارزش در این کاخ می توان به کریستال و طلاهایی که در بعضی از قسمت های این کاخ کار شده است اشاره کرد. جالب است بدانید در ساخت کاخ دولما باغچه استانبول حدود ۱۴ تن طلا در بخش سقف‌ کاخ به کار رفته است، همچنین حدود ۱۳۱ تخت فرش دستباف در این کاخ قرار دارد و لوستر کریستالی این کاخ که بزرگ‌ ترین چلچراغ بوهمی جهان به حساب می آید حدود ۷۵۰ لامپ دارد و وزن آن ۴.۵  تن می باشد.

بخش های مختلف کاخ دلمه باغچه استانبول

همانطور که در بالا گفته شده این کاخ باشکوه درای 3 طبقه و 285 اتاق و ... می باشد، که هر کدام باز از بخش های مختلفی تشکیل شده است، در ادامه به معرفی بخش های مختلف این عمارت مجلل می پردازیم.

از بخش های این کاخ از بدو ورود می توان به مابینی همایون یا سلاملیک اشاره کرد که در طبقه اول کاخ قرار دارد، این بخش مخصوص امور اداری و سیاسی می باشد، این بخش دارای چهار سالن اصلی بنام های سالن مدحال، اتاق دبیرخانه، سالن سفرا و اتاق سرخ می باشد. برای رفتن به طبقه دوم کاخ باید از راه پله کریستالی عبور کنید که بسیار زیبا و دیدنی است، از بخش های مهم و دیدنی در طبقه سوم نیز می توان به زولوچین، حرم سرا، تالار آبی، تالار صورتی، اتاق آتاتورک، کتابخانه و تالار تشریفات اشاره کرد که تالار تشریفات این کاخ بلندترین و مجلل‌ ترین سالن در میان دو بخش سلاملیک و حرم می باشد.

از جالب ‌ترین بخش ‌های کاخ دولما باغچه در استانبول می توان به آشپزخانه این کاخ اشاره کرد، کاخ عثمانی دارای 2 آشپزخانه اصلی اشاره کرد، که بنام های مطبخ همایون و مطبخ امیره اشاره کرد، مطبخ همایون برای آماده ‌سازی غذای سلطان و مطبخ امیره برای تهیه غذا سایر افراد داخل کاخ مورد استفاده قرار می گرفته است، جالب است بدانید در کاخ‌ های عثمانی دو وعده غذا یکی در اواخر صبح و دیگری در وعده عصرانه سرو می شده است که برای تهیه غذاهای این کاخ هر سرآشپز، 60 آشپز و 200 دستیار داشته است. که اکثر آنها مسئولیت شستن ظروف، جارو کردن، خشکشویی لباس‌ها و ... را داشته اند.

در بخش بیرونی کاخ نیز باغ ‌های کاخ دولما باغچه شامل 4 باغ بنام هاسباغچه یا سلاملیک، کوشلوک، حرمسرا و باغ تاج می باشد، که این بخش ها از جذاب ترین قسمت های کاخ بشمار می رود و در این باغ ها گیاهان کمیاب از آسیا، اروپا و آمریکا کاشت شده است.

بهترین زمان بازدید از کاخ دولما باغچه استانبول

بهترین فصل برای بازدید از کاخ دولما باغچه فصل های بهار و تابستان می باشد، در این زمان آب و هوا مطبوع و دل انگیز و باغ های اطراف سرسبز می باشد، بهترین ساعت برای بازدید نیز ساعات اولیه صبح می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران استانبول در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

مسیر دسترسی به کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه استانبول در ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دلمه باغچه قرار دارد،  برای دسترسی به این کاخ زیبا باید استفاده از تراموا را به کاخ دلما باغچه بروید، شما می توانید در منطقه سلطان احمد سوار تراموا باغجی لار، کاباتاش شوید و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید و بعد از 10 دقیقه پیاده روی به کاخ برسید، همچنین می توانید از وسایل نقلیه دیگر مانند مترو، اتوبوس و یا تاکسی  در میدان تکسیم استفاده نمایید و خود را به این کاخ زیبا برسانید.

جاهای دیدنی نزدیک کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه خود از زیباترین جاذبه های دیدنی استانبول که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است، در این کنار این جاذبه دیدنی های دیگری همچون: ، موزه نیروی دریایی، برج ساعت دولما باغچه، مسجد دولما باغچه، برج میدان استانبول، مسجد اورتاکوی، پارک Macka، مجسمه سلطان روی اسب، برج گالاتا، موزه آتاتورک، میدان سلطان همتموزه آتش نشانان، مقبره یحیی افندی و موزه دنیز وجود دارد. که می توانید به راحتی از آنها دیدن نمایید.

date_range سه شنبه 21 فروردین 1403 remove_red_eye 35 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0