{{ctrl.notification}}
Darogh house of Mashhad

خانه داروغه مشهد

مشهد از شهرهای زیارتی و تاریخی در ایران که سالانه میزبان گردشگران و زائران بسیار زیادی از سرتاسر ایران و جهان می باشد، این شهر زیارتی علاوه بر داشتن اماکن مذهبی بسیار مهم و با ارزش دارای جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیار زیادی نیز می باشد، مشهد دارای بناهای تاریخی و قدیمی بسیار زیادی می باشد که در هر گوشه ازآن به چشم می خورد، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی خانه داروغه مشهد از جاذبه های دیدنی  و تاریخی در این شهر بپردازد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد از دیدنی ترین خانه های تاریخی که در شهر مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه واقع شده است، خانه تاریخی داروغه در اواخر دوره قاجار به دستور یوسف خان هراتی ساخته شد، یوسف خان هراتی این خانه را را برای پذیرایی از مهمانان ویژه‌ اش احداث کرد، خانه داروغه تا سال ۱۳۶۶ مسکونی بود و در اختیار ورثه یوسف خان هراتی قرار داشت، بعد از این تاریخ خانه داروغه مشهد توسط یکی از هیئت‌های میبد یزد خریداری شد و در آم مراسم های مختلف مذهبی را برگزار می کرد، خانه داروغه مشهد به مرور دچار آسیب دیدگی هایی شد که سرانجام در سال ۱۳۹۱ طرح بهسازی و نوسازی شهر مشهد خانه داروغه نیز شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن‌ سازان ثامن خریداری و مرمت شد و به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل شد.

معماری خانه داروغه مشهد

خانه تاریخی داروغه در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع  احداث گردید، این خانه دارای معماری بسیار زیبایی از معماری تلفیقی ایرانی و روسی می باشد که توسط معماران روسی ساخته شده است، که در خانه داروغه المان هایی از معماری روسی را خواهید دید که خانه داروغه اولین خانه ای بوده که دارای اولین شومینه، اولین حمام خصوصی، گچ ‌بری‌های ظریف، آجرکاری‌ های منظمی بوده، خانه داروغه مشهد حدود ۱ متر پایین ‌تر از سطح زمین قرار گرفته و دارای دو طبقه و دو ضلع نشیمن و یک ضلع غلام رو می باشد که در سه طرف ضلع شمالی، شرقی و غربی حیاط اتاق هایی وجود دارد، در داخل حیاط دو باغچه کوچک و یک حوض در میان حیاط قرار دارد، خانه تاریخی داروغه دارای نمای آجری می باشد که جلوه ‌ای بی‌ نظیر به خانه بخشیده است، پله ‌های دوطرفه در روبرو تندیس ‌های گچی در نمای بیرونی، طراحی مجسمه‌ های گچی سر شیر، فرشته و انسان در تراس و نمای بیرونی، تزیینات چوبی در سقف، تراس و آجرهای قالبی و ... که جلوه ای خاص و بی نظیر به خانه داروغه بخشیده است، خانه تاریخی داروغه از مصالحی نظیر آجر، خشت، کاشی و چوب ساخته شده است. خانه داروغه بعد از اینکه توسط شهرداری و شرکت عمران و مسکن‌ سازان ثامن خریداری شد و مورد بازسازی و مرمت حرفه‌ ای و تمیزی قرار گرفت و بعد از مرمت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۶ میلادی جایزه حفظ آثار تاریخی از سازمان یونسکو دریافت نمود.

بخش‌ های مختلف خانه داروغه مشهد

خانه داروغه دارای معماری جذاب و منحصربفردی از معماری ایرانی و روسی می باشد، این خانه تاریخی یک خانه ی عیانی که دارای بخش ‌های مختلفی می باشد، بخش های این خانه شامل: بخش تابستان‌ و زمستان ‌نشین، ایوان و تراس ها، گرمایش و حمام که از ویژگی های متمایز این خانه تاریخی می باشد که معماران روسی در آن زمان اولین شومینه و اولین حمام خصوصی را در این خانه ساختند، مطبخ و وسایل گرماساز که در بخش زمستان ‌نشین قرار دارد که با هوشمندی بسیار زیاد ساخته شده، اتاق ‌های بادگیر و حوض آب که در بخش تابستان نشین باعث خنکی فضای درون خانه می شده، چهار ستون در ایوان اصلی که با کاشی ‌های هشت‌ ضلعی با نقوش گل‌ وگیاه تزیین شده، سرویس بهداشتی، مطب خانه از بخش های جذاب در خانه تاریخی داروغه می باشد.

امکانات رفاهی خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد بخاطر داشتن گردشگران بسیار زیاد، امکانات رفاهی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته که می توان به: سرویس بهداشتی، عکاس‌خ انه و قهوه‌ خانه در داخل خانه و غرفه های خوراکی و سوغات و نانوایی در بیرون خانه می باشد. همچنین گردشگرانی که دارای خودرو شخصی‌ هستند می توانند در پارکینگ ‌های اطراف حرم خودروی خود را پارک کرده و مسیر خیلی کمی را پیاده روی کنند.

بهترین زمان بازدید از خانه داروغه مشهد

برای بازدید از خانه داروغه می توانید قبل از سفر به مشهد آب و هواب مشهد را بررسی نمایید، مشهد دارای آب ‌وهوایی سرد و خشک زمستان ‌های سوزناک و تابستان‌ های گرم می باشد، خانه تاریخی از زیباترین بناهای تاریخی که در هر فصلی زیبایی خاص خودش را دارد این خانه تاریخی جذاب در فصل بهار بیشتر مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می گیرد، بنابراین بهترین زمان بازدید از خانه داروغه فصل بهار است. با تهیه بلیط هواپیما تهران مشهد در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

جاذبه های دیدنی در اطراف خانه داروغه مشهد

در اطراف خانه داروغه مشهد جاذبه های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که گردشگران می توانند به راحتی و طی کردن مسیر بسیار کوتاهی از این جاذبه های نیز دیدن نمایند، این جاهای دیدنی عبارت اند از: خانه تاریخی توکلی، گنبد خشتی، بازار کوثر، پارک وحدت و حرم امام رضا ع می باشد.

مسیر دسترسی به خانه داروغه مشهد

خانه تاریخی داروغه مشهد در خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه قرار گرفته برای دسترسی به خانه تاریخی داروغه مسیرهای متفاوتی وجود دارد که همگی این مسیرها به خیابان شارستان ختم می شود، اگر از سمت طبرسی به این خانه تاریخی می روید می توانید از بلوار طبرسی، خیابان نواب صفوی، بلوار امیرالمؤمنین و بلوار وحدت عبور کرده و به خیابان شارستان برسید، اتوبوس ‌های خطی نیز که از از بلوار وحدت عبور کرده را می توانید در بلوار ولایت پیاده شده و بقیه مسیر را تا خانه تاریخی پیاده روی نمایید، از دیگر حمل ‌و‌نقل های عمومی خط یک مترو مشهد و ایستگاه ۱۷ شهریور می باشد که می توانید بعد از پیاده شدن در ایستگاه 17 شهریور از خیابان وحدت به سمت میدان حججی رفته و به سمت خیابان حججی رفته و وارد شارستان رضوی شوید. همچنین با استفاده از تاکسی ‌های نزدیک حرم نیز می توانید استفاده نمایید.

date_range سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 37 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0