{{ctrl.notification}}
Bozhan Neishabur village

روستای بوژان نیشابور

نیشابور از شهرهای دیدنی و گردشگری در استان خراسان رضوی که دارای جاذبه های گردشگری و تورریستی بسیار زیادی می باشد، شهر نیشابور به دلیل نزدیک بودن به شهر مقدس مشهد بیشترین گردشگر و مسافر را به خود جذب می کند، نیشابور شهر فیروزه های ناب با جاذبه های گردشگری دیدنی که از معروف ترین جاذبه های نیشابور روستای بوژان می باشد، آس چارتر در این مقاله قصد دارد به معرفی روستای بوژان یپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی روستای بوژان نیشابور

روستای بوژان نیشابور بهشت گمشده ‌ای در شمال شرقی نیشابور و در دامنه جنوبی رشته‌ کوه بینالود قرار دارد، روستای بوژان نیشابور از روستاهای پلکانی ایران که به ماسوله نیشابور معروف می باشد، روستای بوژان نیشابور دارای آب ‌وهوای معتدل کوهستانی، آبشارها و چشمه ‌های پرآب متعدد، طبیعت بکر و زیبا و جلوه‌ های طبیعی متنوع می باشد، روستای بوژان حدود ۱۲۲۵ هکتار وسعت دارد و دارای جاذبه ‌های طبیعی بی ‌نظیر و معماری منحصربفردی می باشد، خانه‌ های روستای بوژان روی شیب ملایم کوه ساخته شده اند و دارای ساختاری پلکانی، بدون نظم خاص، روی هم قرار گرفته اند، این روستا از لحاظ معماری شباهت زیادی به روستای ماسوله در استان گیلان در شمال کشور قرار دارد و معماری آن به این صورت است که پشت‌ بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی می باشد، خانه‌ های روستای بوژان دو طبقه که طبقه پایین این خانه ها محل نگهداری دام و طیور می باشد. در این روستا کوچه ‌های باریک و پر پیچ‌ وخم و دالان‌ ها بسیار زیبا و خاصی وجود دارد، خانه ‌های قدیمی روستای بوژان از گل و خشت و خانه های جدید و نوساز در این روستا از مصالح متفاوت امروزی ساخته شده اند.

پوشش گیاهی روستای بوژان

روستای بوژان دارای طبیعتی بکر و تماشایی سرسبزی می باشد، پوشش گیاهی این روستا شامل ۷۶ گونه گیاهی متعلق به ۲۸ تیره که طبق تحقیقات گیاه شناسان بزرگ ‌ترین تیره گیاهی می باشد که شامل: تیره پروانه ‌آسایان، تیره ‌های کاسنی، نعناعیان و گل‌ گاوزبان می باشد، از دیگر پوشش گیاهی روستای بوژان می توان به محصولات زراعی گندم و جو و درختان میوه همچون: درختان آلبالو، گیلاس، گردو، انگور، آلو و زردآلو می باشد.

پوشش جانوری روستای بوژان

روستای بوژان همچنین دارای پوشش جانوری متنوعی می باشد می توان به حیواناتی نظیر گرگ، شغال، روباه و عقاب می باشد که در رشته ‌کوه بینالود زیست می کنند و همچنین حیوانات اهلی مانند: گوسفند، بز، مرغ و خروس، قوچ و میش که از دام و طیور مردم روستای بوژان می باشد.

بهترین مسیر دسترسی به روستای بوژان

برای دسترسی به روستای بوژان نیشابور می توانید مسیرها و جاده ‌های مختلفی استفاده نمایید، روستای بوژان نیشابور در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد که حدود یک ساعت و نیم زمان برای طی کردن این مسیر نیاز است، اگر از مشهد به سمت روستای بوژان می روید باید از جاده ی مشهد نیشابور مسیر را تا ملک ‌آباد حرکت کرده و در بزرگراه مشهد به نیشابور از روستاهای قدمگاه، بوژآباد و حمیدآباد عبور کرده تا به روستای بوژان برسید، اگر از تهران به روستای بوژان می روید ابتدا باید خودتان را به نیشابور برسانید و از آنجا از جاده باغرود و بوژان به سمت روستای بوژان برانید.

بهترین زمان بازدید از روستای بوژان

روستای بوژان نیشابور یکی از مقاصد گردشگری که گردشگران زیادی سالانه این روستا را برای طبیعت گردی خود انتخاب می کنند، بهترین زمان برای سفر به روستای سرسبز و جذاب بوژان فصل ‌های بهار و تابستان می باشد، در این دو فصل روستای بوژان  دارای آب‌ وهوای خنک و مطبوعی می باشد و مناظر تماشایی زیادی در اطراف این روستا وجود دارد که می توانید به تفریح  و گردش بپردازید. همچنین روستای بوژان در فصل پاییز دارای طبیعت بکر و جذابی از رنگ ‌های زیبای نارنجی و زرد و سرخ می باشد که بهترین منظره برای عکاسی می باشد. 

جاهای دیدنی روستای بوژان

روستای بوژان از جاذبه‌های گردشگری نیشابور که دارای طبیعتی بکر و جذابی می باشد از دیگر جاهای دیدنی در اطراف این روستای سرسبز و زیبا می توان به رود خانه و آبشار بوژان، دره بازه صدر، مرغزاردره، دره و چشمه شکراب، چشمه کلاغ‌ چین، کوه‌های بینالود، تخت هلاکوخان، کوه‌های بلقشو، آرامگاه مطهر امامزاده سلیم، خرمنگاه و خانه شیطان، امامزاده خواجه گل علی، منطقه کال عرب و... می باشد که در ادامه با چند مورد از این جاذبه ها آشنا خواهید شد.

رود خانه و آبشار بوژان که در سمت شما روستای بوژان قرار دارد و حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر رودخانه آبشارهای کوچک و بزرگی  قرار دارد  رودخانه و آبشار بوژان از کوه‌ های گودزرد، بوژان و سیاه ‌خانی سرچشمه می ‌گیرد. آبشار بوژان ۱۵ متر ارتفاع دارد و دارای منظره ای جذاب و دیدنی می باشد.

بازه صدر دره ای بسیار زیبا که دارای درخت های کاج خشکی می باشد که قدمت چند ساله ای دارند این دره ی زیبا در ابتدای ورودی بوژان قرار دارد.

مرغزاردره از دیگر دره های زیبا در شمال غرب بوژان می باشد، مرغزاردره دارای منظره‌ ای چشم ‌نواز از درختان گردو، آب فراوان و کوه‌های پرشیب می باشد، این رده همچنین به نام خانه سم نیزمعروف می باشد و در گذشته پناه گاهی برای چوپانان بوده است.

دره و چشمه شکراب از مشهورترین چشمه های بوژان در فاصله ۵ کیلومتری روستای بوژان و در مسیر صعود به قله شیرباد در در دره ‌ای  به همین نام قرار دارد

کوه‌ های بینالود از معروف ترین جاذبه های دیدنی در نیشابور که در شمال شرقی روستای بوژان قرار دارد و دارای قله های معروفی بنام های قله شیرباد با ارتفاع حدود ۳۳۰۰ متر، قله گودزرد با ارتفاع حدود ۳۳۰۰ متر و قله کان مس با ارتفاع ۳۰۰ متر می باشد. کوه‌ های بینالود از بهترین گزینه ها برای کوهنوردان و طبیعت‌ گردان می باشد.

امامزاده خواجه گل علی از زیارتگاه های معروف و محبوب در روستای بوژان که در جنوب روستا و با کمی فاصله از خانه‌ های روستای بوژان قرار دارد این امامزاده مقبره ای ندارد و مردم روستای بوژان ارادت و اعتقاد زیادی به این امامزاده دارند. با تهیه بلیط هواپیما تهران مشهد در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

date_range سه شنبه 22 خرداد 1403 remove_red_eye 85 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0