{{ctrl.notification}}
Bornik Cave Firouzkoh Tehran

غار بورنیک فیروزکوه تهران

تهران از جذاب ترین  شهرهای کشور که دارای مرکزیت ایران قرار گرفته این شهر دارای تاریخ غنی و تمدن بالایی می باشد، شهر تهران دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیاد می باشد در اطراف شهر تهران جاذبه های طبیعی و تاریخی نیز وجود دارد که در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی غار بورنیک یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی در اطراف تهران خواهیم پرداخت تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

معرفی غار بورنیک فیروزکوه تهران

غار بورنیک یکی از جاذبه های طبیعی و یک اثر طبیعی و دیدنی در استان تهران، شهرستان فیروزکوه و در ۶کیلومتری روستای هرانده می باشد، غار بورنیک دارای سابقه تاریخی زیادی می باشد و قدمتی هزارساله دارد، این غار در گذشته بعنوان یک جاه پناه مورد استفاده قرار می گرفته که به همین نام نیز معروف شده است، در غار بورنیک نشانه هایی از زندگی وجود دارد و بقایای ظروف سفالی که در آن کشف شده می توان نشان هایی از وجود تمدن و حضور انسان‌ ها را در این غار لمس کرد. غار بورنیک چهارمین غار طولانی ایران که دارای ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا و ۱۰۰ متر ارتفاع از دشت بورنیک می باشد، غار بورنیک دهانه ‌ای مثلثی ‌شکل با ۶ متر ارتفاع و ۱۵متر عرض را داراست که در سینه ی کوه البرز قرار گرفته، برای رسیدن به دهانه غار باید حدود 148 پله را طی نمایید، غار بورنیک دارای محیطی سرد و تاریک و اسرارآمیزی می باشد که سکونتگاه‌ های انسان‌ های غارنشین در گذشته های خیلی دور می باشد که در بدو ورود نشانه هایی را خواهید دید که از دیدن آنها به وجد خواهید آمد، از زیبایی های این غار وجود قندیل‌ های سنگی و آهکی را خواهید دید که این قندیل ها سالیان بسیار درازی بر اثر املاح  موجود در آب به وجود آمده است، از دیگر زیبایی ها این غار وجود تخته‌ سنگ‌هایی است که در کف تالارها قرار دارد و لایه ‌های از خاک رس سطح آن را پوشانده که دارای نمای بسیار جذاب و منحصربفردی است و همچنین استوانه ‌ها یا مخروط ‌های رسوبی، استالاکتیت‌ ها که از دل سقف و دیواره‌ ها بیرون زده‌ بهترین صحنه را به وجود آورده است. غار بورنیک در سال ۱۳۸۱ به‌ عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی ‌های غار بورنیک فیروزکوه تهران

از دیگر دیدنی های و بخش های مختلف غار بورنیک می توان به بخش هایی نظیر:

تالار اول: از بخش های اصلی که همان تالار اول یا تالار بیرونی غار بوده، این تالار دارای هشت متر ارتفاع، دیوار سنگ ‌چینی شده، می باشد، این تالار محل اصلی سکونت غارنشینان بوده که با آثار کشف شده و نشانه هایی در این بخش می توان حدس زد که این تالار محلی برای سکونت آنها بوده، قسمت سنگلاخی نیز در سمت راست این تالار وجود دارد که برای نگهداری چهارپایان از آن استفاده می شده است.

تالار دوم: این بخش دارای ۱۰ متر ارتفاع می باشد و در آن استالاگتیت ‌های رنگی زیبایی به چشم می خورد که بسیار جذاب و دیدنی است، دالانی نیز در آن قرار دارد به طول 40 متر که در داخل آن یک یک چاه ۵ متری قرار دارد.

تالار سوم: که عمیق ‌ترین بخش غار بشمار می رود و دارای یک شیب تند و ۶۰ متر عمق می باشد.

تالار پرتگاه: آخرین تالار در غار می باشد که به نام پرتگاه است. برای ورود به این بخش از یک دهلیز ۸ متری باید عبور کنید این بخش دارای پرتگاه های زیادی است که عمیق ترین آنها بین ۲۰ تا ۶۰ متر عمق دارد، این پرتگاه ها حکم مخفیگاه برای ساکنان غار در زمان خطر داشته است.

تجهیزات ضروری برای بازدید از غار بورنیک فیروزکوه تهران

اگر می خواهید از غار بورنیک بازدید نمایید بهتر است لوازم و وسایل مورد نیازی که ممکن است لازمتان باشد را با خود به همراه داشته باشید. از این لوازم می توان به کفش مناسب پیاده ‌روی، شلوار و پیراهن مناسب، کوله ‌پشتی، آب آشامیدنی، خوراکی ‌های سبکی مانند میوه خشک یا خرما، داروهای مصرفی و ضروری، کلاه ایمنی، چراغ‌ قوه، نورافکن، پاوربانک و ... اشاره کرد.

اقامت در نزدیکی غار بورنیک فیروزکوه تهران

برای اقامت در غار بورنیک می توانید در نزدیکی غار و رودخانه و اطراف غار و یا باغ های شخصی کمپینگ کنید، قبل از چادر زدن لازم است بدانید اگر در ملک شخصی کسی کمپ می زنید قبل از این کار حتما از صاحب ملک اجازه بگیرید، همچنین می توانید در اقامتگاه‌های بوم‌ گردی برادران یحیی، حاج محمد، ستاره، مسافرخانه کیومرث در فیروزکوه، مجتمع اقامتگاهی نمکی خورشید در دماوند برای اقامت خود اتاقی را رزرو نمایید.

جاهای دیدنی اطراف غار بورنیک فیروزکوه تهران

غار بورنیک از جاذبه های طبیعی و دیدنی که در اطراف آن می توانید به بازدید و تفریح بپردازید از جاذبه های دیدنی در اطراف غار بورنیک می توان به از مناظر طبیعی، رودخانه‌ها، آبشار، دشت و نیزار، روستای تاریخی هرانده بر روی دامنه کوه، دشت بورنیک، روستای سله بن قدمتی حدود ۳ هزار ساله، تنگه میشینه مرگ، دشت آزو اشاره کرد.

مسیر دسترسی به غار بورنیک

غار بورنیک در حدود 120 کیلومتری تهران قرار دارد، برای رسیدن به غار بورنیک از مسیر تهران باید به سمت فیروزکوه رفته و در حدود ۱۰ کیلومتری شهر فیروزکوه به روستای هرانده خواهید رسید و از آن روستا با پیاده روی حدود 6 کیلومتر به سمت جنوب روستا و در حاشیه رود نمرود در یکی از دامنه‌ های کمتر شناخته‌ شده رشته کوه البرز به غار بورنیک خواهید رسید شما می توانید در روستا با کمک یک راهنما به غار به راحتی دسترسی داشته باشید. با تهیه بلیط هواپیما مشهد تهران در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بهترین فصل برای بازدید از غار بورنیک

برای بازدید از غار بورنیک بهترین فصل اوایل بهار تا انتهای مهرماه می باشد، در این فصول هوا بسیار معتدل و دلپذیر است و می توانید به راحتی از غار دیدن نمایید، اما در فصل زمستان بخاطر شرایط بارندگی برف و باران غارنوردی بسیار سخت و مشکل خواهد بود و لذتی از آن نخواهید برد.

 

date_range یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 61 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0