{{ctrl.notification}}
Baghdad Kasri Arch

طاق کسری بغداد

بغداد مرکز کشور عراق یکی از شهر‌های تاریخی و فرهنگی در جهان عرب و خاورمیانه می باشد، شهر بغداد با قدمت بسیار طولانی ‌اش روزگاری پایتخت حکومت حاکمان زیادی بوده و دوره های تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته است، شهر بغداد بزرگترین شهر عراق که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی می باشد، سالانه گردشگران زیادی به شهر بغداد سفر می نمایند، از جاذبه های تاریخی این شهر می توان به طاق کسری اشاره کرد، طاق کسری یکی از آثار تاریخی به جا مانده از حکومت ساسانیان در زمان ایران باستان بوده است، در ادامه آس چارتر به معرفی این جاذبه ی تاریخی می پردازد. در ادامه همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

درباره طاق کسری بغداد

طاق کسری از جاذبه های تاریخی بغداد که در بین سال‌های ۲۴۱ تا ۲۷۲ پس از میلاد دوره ی ساسانیان به دستور شاپور اول در کشور عراق ساخته شد، بنای تاریخی طاق کسری از شاهکارهای مهندسی ایران باستان بشمار می رود، که توسط معماران ایرانی با کمترین ابزار و امکانات ساخته شده است. طاق کسری بعنوان برجسته‌ ترین نمونه ‌های معماری طاق‌ نما در زمان ساسانیان بزرگ ‌ترین طاق ضربی در جهان شناخته ‌شده است، طاق کسری در گذشته های دور محلی برای برگزاری بسیاری از جشن ‌ها و مراسم‌ های مهم بوده است و که بعد از حمله اعراب به ایران به‌عنوان مقر فرماندهی سپاه ساسانی مورد کاربری قرار گرفت.

معماری طاق کسری بغداد

طاق کسری بلندترین طاق خشتی و و دومین طاق عریض جهان که به عنوان یکی از شاهکار‌های معماری دنیای باستان بشمار می رود، دارای معماری بی نظیری می باشد و شباهت زیادی به دیگر آثار تاریخی به جا مانده از سده سوم میلادی دارد، طاق کسری  توسط معماران ایرانی طراحی و ساخته شده است و قدمت آن به حدود ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد، ارتفاع طاق کسری این بنای تاریخی به ۳۷ متر و دهانه ای به عرض 25 متر و طول این ایوان حدود 43 متر و عمق آن در حدود ۵۰ متر می باشد، نمای این طاق زیبا با آجرهای زرد رنگ پوشانده شده است. ساخت این بنای تاریخی حدود هفت سال به طول انجامید و در سال ۵۷۰ میلادی ساخت آن به پایان رسید، از شگفتی‌های معماری طاق کسری بلندترین طاق خشتی دوره باستان جهان این است که این بنا بدون هیچ قالب ‌بندی و ابزار خاصی ساخته شده است و تنها مصالح به کار رفته درآن ملات و آجر و گچ می باشد.

جالب است بدانید بخشی از ایوان مدائن، کاخ سلطنتی بزرگی بوده که پس از حمله اعراب به ایران آسیب های بسیار زیادی دید و کاملا ویران شد و در حال حاضر خرابه هایی از آن باقی مانده است،  از دیگر بخش های کاخ کسری تل حرم کسری و ساختمان خزانه بوده همچنین اطراف این کاخ نیز آثار تاریخی زیادی نیز وجود داشته که متاسفانه امروزه خرابه هایی از آنها باقی مانده است.

نامگذاری طاق کسری بغداد

طاق کسری از بزرگترین شاهکارهای معماری در عراق که بنام ایوان مدائن نیز شناخته می شود، طاق کسری از دو واژه طاق و کسری تشکیل شده، که طاق معرب تاک پهلوی و کسری به معنی پادشاهان ایرانی می باشد، که اعراب به پادشاهان ایرانی کسری می گفتند، مدائن نیز به معنی شهرهاست. همچنین ایوان خسرو نیز از دیگر نام های طاق کسری می باشد، چون به دستور وی این بنا ساخته شد بنام وی نیز مشهور شد. 

 

امکانات رفاهی طاق کسری بغداد

طاق کسری بغداد در ۲۵ کیلومتری شهر بغداد در شهر مدائن قرار دارد و به دلیل خارج بودن این بنای تاریخی از شهر هیچ گونه امکانات رفاهی در آن وجود ندارد، پس لازم است قبل از بازدید از کاخ کسری حتما با خود آب آشامیدنی و مقداری خوراکی به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به طاق کسری بغداد

در نزدیکی طاق کسری دو جاذبه گردشگری وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از طاق کسری به بازدید از آنها بپردازید و یکی از این جاذبه ها رود دجله و دیگری آرامگاه سلمان فارسی که از یاران پیامبر اکرم ص بود می باشد. در ادامه توضیح مختصری از این دو جاذبه را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

رود دجله

رود دجله از جاذبه های دیدنی در اطراف ایوان مدائن می باشد، که در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد، رود دجله زمانی دارای رونق زیادی بود و نقش مهمی در توسعه و پیشرفت این منطقه داشته، رود دجله در فاصله کمی از کاخ کسری قرار گرفته که می توانید بعد از بازدید کاخ کسری از این رود زیبا نیز دیدن نمایید. رود دجله از منابع اصلی آب عراق محسوب می شود.

آرامگاه سلمان فارسی

سلمان فارسی از یاران پیامبر اکرم ص که بعد از جنگ خندق به‌ عنوان والی مدائن منصوب گشت، امروزه از جاذبه های تاریخی مذهبی در مدائن وجود آرامگاه سلمان فارسی می باشد که با طاق کسری حدود ۲کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان بازدید از طاق کسری بغداد

کشور عراق دارای آب و هوای خشک و بیابانی می باشد و تابستان های بسیار گرم و سوزانی دارد و برای سفر مناسب نیست به لحاظ بیابانی بودن منطقه و گرمای زیاد دچار گرما زدگی خواهید شد. از این رو بهترین زمان برای سفر به بغداد و بازدید از طاق کسری می توانید فصل های پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب نمایید. 

مسیر دسترسی به طاق کسری بغداد

طاق کسری بغداد در ۲۵ کیلومتری قسمت جنوبی شهر بغداد در شهر مدائن و در نزدیکی شهر سلمان ‌پاک و در ساحل شرقی رود دجله واقع شده است و تا کربلا ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. شهر سلمان ‌پاک بخاطر وجود مرقد سلمان فارسی در این شهر به این نام نیز معروف شده است. برای بازدید از این بنای خشتی جهان و جاذبه گردشگری بغداد می توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران بغداد به این شهر سفر کرده و به راحتی با تاکسی های موجود در فرودگاه به شهر مدائن بروید. 

 

date_range سه شنبه 07 فروردین 1403 remove_red_eye 1932 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0