{{ctrl.notification}}
Asbads of Nashtifan Khorasan Razavi

آسبادهای نشتیفان خراسان رضوی

در استان خراسان رضوی جاذبه ها تاریخی و طبیعی بسیار زیادی وجود دارد، از جاذبه های تاریخی که می توان گفت بزرگ ترین مجموعه تاریخی خشت، گل و چوب در ایران است، مجموعه آسبادهای نشتیفان یا همان آسیاب‌های بادی می باشد، این مجموعه ی تاریخی با ارزش در در نشتیفان مشهد واقع شده است. آسبادهای نشتیفان خواف یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان خراسان رضوی که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سوی خود جذب می کند. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی این جاذبه ی تاریخی ارزشمند آسبادهای نشتیفان خراسان رضوی بپردازد همراه ما تا پایان این مقاله باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی آسبادهای نشتیفان خراسان رضوی

آسبادهای نشتیفان خواف یا همان آسیاب ‌های بادی از مجموعه آسبادهای تاریخی جهان محسوب می ‌شود، جالب است بدانید اطلاعات دقیقی از قدمت این سازه ی تاریخی در دست نیست اما برخی از کارشناسان قدمت آن به  ۱۷۰۰ سال قبل از تاریخ اسلام و قبل از فتح ایران باز می گردد که اولین آسیاب های بادی در جهان بشمار می رود، نشتیفان شهری قدیمی که در جنوب شرقی خواف قرار دارد، آسبادهای نشتیفان دارای معماری جالب و بی نظیری می باشد، در گذشته این آسبادها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و اساسی‌ ترین پایه‌های دوام و پایداری زندگی مردم بوده و برای آرد کردن گندم و سایر غلات و تهیه نان در گذشته از آن استفاده می شده، این آسبادها از قدرت و نیروی باد به کار گرفته می شد و گندم ها را آسیاب می کردند. آسبادهای نشتیفان خواف دارای معماری خاص و بی نظیری می باشد که جزو شاهکار های مهندسی جهان به شمار می رود که در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک میراث ملی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران  و همچنین در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

نام نشتیفان

نشتیفان از دو کلمه نش به معنی نیش عقرب و تیفان که همان توفان می باشد تشکیل شده است، نشتیفان منطقه ای است که به بادهای منحصر به فرد خود معروف است به همین دلیل بنام نشتیفان معروف شده است.

 

معماری آسباد های نشتیفان خراسان رضوی

آسباد های نشتیفان از جاذبه های تاریخی و دیدنی در خراسان رضوی که دارای معماری زیبا و دیدنی می باشد، آسباد های نشتیفان از مصالحی مانند خشت، گل و چوب ساخته شده است و دارای دو طبقه می باشد، در طبقه همکف سالن اصلی قرار دارد و در طبقه بالا چرخ ها و پره ها قرار دارند، یک انبار نیز برای نگهداری گندم و غلات در این سازه قرار دارد و آسباد های نشتیفان دارای معماری متفاوتی نسبت به دیگر آسیاب ‌ها دارد، آسیاب ها بصورت چرخشی کار می کنند، اما آسبادها با برخورد جریان باد به زوایای درگاه ‌های هشت ‌گانه باعث حرکت سنگ رویی آسباد و لک ‌لکی می ‌شود و به این صورت گندم ها آرد می شوند. در هنگامی که باد شدید می وزد باد به محفظه ها، تیغه ها برخورد کرده و سنگ های آسیاب شروع به چرخش می کنند، در آسبادها ابزاری به نام تخت وحشت وجود دارد که حرکت سنگ ها را از پایین و داخل آسیاب کند می کند، در نشتیفان خواف حدود ۴۰ آسباد تاریخی باقی مانده است و  هر یک آن ها دارای هشت اتاق و محفظه شش تیغه می باشد.

هزینه بازدید از آسبادهای نشتیفان خراسان رضوی

برای بازدید از آسبادهای نشتیفان نیاز به پرداخت هزینه ای نیست و کانلا رایگان است و شما می توانید در حدود زمان 2 یا 3 ساعت به راحتی از این سازه ی تاریخی بازدید نمایید.

 

جاهای دیدنی اطراف آسبادهای نشتیفان خراسان رضوی

در اطراف آسبادهای نشتیفان، جاهای دیدنی دیگری وجود دارد که می توانید از آنها نیز بازدید نمایید، از این جاذبه های دیدنی می توان به قبرستان تاریخی نشتیفان، پارک جنت، مدرسه غیاثیه خرگرد، مسجد جامع و مسجد النبی اشاره کرد که بسیار دیدنی و منحصربفرد می باشند.

قبرستان تاریخی سنگ مزارات نشتیفان

قبرستان قدیمی و تاریخی سنگ مزارات نشتیفان در پشت آسبادهای نشتیفان واقع شده است و معماری این قبرستان دارای سنگ قبرهای به شکل ایستاده و عمودی می باشد که ارتفاع بعضی از سنگ ‌ها تا ۴ متر می رسد، در این قبرستان حدود ۴۴ سنگ قبر عمودی وجود دارد که مربوط به 44 پیر است، این قبرستان برای مردم نشتیفان از ارزش بالایی برخوردار است و در آن فرزندان و نوادگان شاهان اشکانی به خاک سپرده شده اند.

 

اقامت در نشتیفان خراسان رضوی

در سفر به نشتیفان اگر دوست داشتید شبی را اقامت کنید می توانید از اقامتگاه‌ بومگردی پوریعقوب استفاده نمایید، اقامتگاه‌ بومگردی پوریعقوب در مقابل آسبادهای نشتیفان قرار دارد. اقامتگاه‌ بومگردی پوریعقوب حدود 1500 متر مساحت دارد و دارای معماری سنتی می باشد و از مصالحی همچون چوب، نی، کاهگل و چوب ساخته شده است، همچنین اقامتگاه بومگردی شمیرون نیز در نشتیفان قرار دارد که این اقامتگاه تاریخی می باشد و متعلق به دوره پهلوی است.

بهترین فصل برای بازدید از آسبادهای نشتیفان خراسان رضوی

نشتیفان دارای طبیعتی کویری و آب وهوای گرم و خشکی می باشد که میانگین دمای این شهر به حدود 50 درجه سانتی گراد در سال می رسد، این شهر زمستان های به شدت سرد و تابستان های بسیار گرمی دارد، بنابراین بهترین زمان بازدید از آسبادهای نشتیفان اردیبهشت ماه تا اواسط پاییز می باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما مشهد تهران را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

نحوه دسترسی به آسباد های نشتیفان خواف

برای دسترسی به آسبادهای نشتیفان باید از سمت مشهد تربت حیدریه و سپس خواف بروید و از آنجا به سمت نشتیفان  بروید، نشتیفان در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار گرفته است، جالب است بدانید ایستگاه راه آهنی در ۲۰ کیلومتری روستای نشتیفان قرار دارد که به راحتی می توانید با قطار به این سازه های تاریخی دسترسی داشته باشید.

date_range یکشنبه 19 فروردین 1403 remove_red_eye 2172 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0