{{ctrl.notification}}
Anahita Temple Kermanshah

معبد آناهیتا کرمانشاه

معبد آناهیتا در فاصله ۹۴ کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد و دومین بنای بزرگ سنگی ایران بعد از تخت جمشید بشمار می رود و دارای اهمیت تاریخی و معماری زیادی می باشد و می توان گفت دست کمی از تخت جمشید ندارد، معبد آناهیتا بر فراز صخره ای در دشت کنگاور در بین شهرهای تاریخی همدان تا کرمانشاه واقع شده، معبد آناهیتا کرمانشاه بزرگترین سازه سنگی یکپارچه در ایران یه حساب می آید و قدمت آن به سه دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان باز می گردد، در این مقاله به معرفی معبد آناهیتا در کرمانشاه می پردازیم با آس چارتر همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

نام معبد آناهیتا کرمانشاه

معبد آناهیتا بنای ارزشمند و تاریخی که دارای سنگ ها و ستون هایی از بنای ساختمانی بلند می باشد، آناهیتا دارای معانی زیادی نظیر الهه‌ آب و نگهدارنده نشان فروهر ایزد بانوی باد و باران، چشمه و سراب، ژاله و ابر می باشد، عده ای معتقدند این معبد برای ستایش الهه آب ساخته شده است. معبد آناهیتا به ‌عنوان یکی از نخستین آثار ملی ایران در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۳۱ به ثبت رسید.

معماری معبد آناهیتا کرمانشاه

معبد آناهیتا بزرگترین سازه سنگی در ایران بعد از تخت جمشید می باشد، این معبد دارای معماری بی نظیری است، معبد آناهیتا بر بالای تپه‌ ای با ارتفاع ۳۲ متر ساخته شده و ابعاد از پایین به بالا کوچک ‌تر می شود، وجود سنگ ها و ستون ها در این معبد شباهت زیادی به بنای تخت جمشید دارد.

آثار تاریخی اکتشافی در معبد آناهیتا کرمانشاه

در معبد آناهیتا آثار مکشوفه با ارزشی همچون پیه ‌سوز، سکه، تیغه ‌های برنزی، دستبند، گوشواره طلا با نقش انسان بالدار، ظروف سفالین و ... می باشد که در داخل گورها کشف شده اند، از دیگر آثار نیز می توان به سکه ‌ها و سفال ‌های دوران اسلامی و خلفای اسلامی، انواع سفال ‌های لعابدار، سفال تراش و منبت، سفال‌ های رنگارنگ سبز و زرد که معروف به سفال نیشابور هستند و قدمت آنها به دوره های سلجوقیان و ابتدای قرن پنجم هجری تا ابتدای اسلام باز می گردد، سنگ ‌نوشته هایی نیز قسمت دیوار شرقی معبد قرار دارد که این سنگ ها حجاری شده و اسامی و اشکالی همچون صلیب شکسته، ستاره، خورشید، گردونه و چرخ، نقوش هندسی گیاهان، بزکوهی، ماهی، ماهی و آب، لنگر کشتی و ... حک شده است، جالب است بدانید این اشکال نشانه و علامت‌ های خانوادگی اشخاص بوده، این آثار تاریخی و ارزشمند در موزه شهر کنگاور در معرض نمایش گذاشته شده است، جالب است بدانید تعدادی از آثار تاریخی در این شهر از موزه به سرقت شده است.

گورهای کشف شده در معبد آناهیتا کرمانشاه

از اکتشافات دیگر در معبد آناهیتا که طبق کاوش های بسیار زیاد کشف شده است گورهای باستانی متعلق به دوره پارت‌ ها می باشد، گورهای باستانی معبد آناهیتا در دیواره شرقی محوطه معبد آناهیتا پیدا شده اند که تابوت های به شکل قایق در آن قرار داشته و مردگانی که در تابوت ها قرار داشتند به حالت طاق‌ باز با دستانی به موازات بدن و صورتی رو به پرستشگاه قرار داشتند، به همراه این مردگان پیه‌ سوزی قرار داشته که می توان گفت نمادی برای داشتن چراغ راه در سفر به دنیای مردگان بوده، همچنین در زیر سر مردگان نیز سکه ای وجود داشته است. از جالب ترین اطلاعاتی که درباره دفن و قرار گیری گورستان در در دیواره بخش شرقی معبد نزدیکتر بودن به پرستشگاه بوده که مردگان آرامش بیشتری داشته باشند و نکته جالب تر اینکه مردگان رو به مشرق و محل طلوع آفتاب دفن شده اند که این شیوه و سنت دفن کردند ریشه در دین اولیه آریایی ‌ها داشته که آرایایی ها در آن دوره خورشید، ماه، زمین و آسمان را پرستش می کردند و این گونه تدفین برای پیوستن روح اموات به مهر و خورشید بوده است.

بخش های مختلف معبد آناهیتا کرمانشاه

معبد آناهیتا دارای بخش های مختلفی می باشد، که می توان به

دیوارهای اطراف بنا که از مصالحی همچون گچ و ملات ساخته شده و دارای پوششی از سنگ های تراش خورده ی جذابی می باشد که توسط معمارت برجسته آن دور ساخته شده است.

پلکان های ورودی از دیگر بخش های معبد آناهیتا می باشد، که در ضلع جنوبی بنا به صورت دو طرفه ایجاد شده است، این پلکان دارای پنج پله آجری ساخته شده که وسیله بست های آهنی به یکدیگر متصل شدند.

ستون های معبد از دیگر بخش های زیبا در معبد آناهیتا که به سبک مادها ساخته شده، ستون های معبد آناهیتا شامل ۳ قسمت زیر ستون، میان ستون و سر ستون می باشد، ستون های معبد آناهیتا اصلی ترین و زیباترین قسمت بنای معبد آناهیتا برای محصور کردن بنا و برای حفاظت از مردم ساخته شده است.

صفه یا سکوهای معبد از لاشه سنگ های بزرگ ساخته شده است که یکی در میانه معبد و دیگری در وسط معبد قرار دارد.

دسترسی به معبد آناهیتا کرمانشاه

اگر قصد دارید به بازدید از معبد آناهیتا بروید، باید در ابتدا به شهر کنگاور در ۹۴ کیلومتری شهر کرمانشاه خود را برسانید و از آنجا به مرکز شهر کنگاور و خیابان شهدا رفته و با استفاده از تاکسی های مخصوصی که در این محل وجود دارد به معبد آناهیتا بروید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران کرمانشاه  را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

ساعات و هزینه بازدید از معبد آناهیتا کرمانشاه

برای بازدید از معبد آناهیتا باید هزینه ای برای تهیه بلیط پرداخت نمایید، ساعات بازدید از معبد آناهیتا در طول سال متفاوت می باشد، به طور مثال در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر در شش ماهه دوم سال ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر باز می باشد که می توانید به بازدید از آن بپردازید.

جاذبه های نزدیک به معبد آناهیتا

معبد آناهیتا در نزدیکی جاذبه هایی نظیر: امامزاده ابراهیم، تپه گودین، سراب فش، گور دخمه صحنه و مجموعه تاریخی بیستون قرار دارد که می توانید به راحتی از این آثار تاریخی دیدن نمایید.

date_range چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 75 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0