{{ctrl.notification}}
ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

ییلاقات سوباتان در استان گیلان و در 20 کیلومتری غرب لیسار قرار دارد. این روستا از شرق به وسیله جنگل‌های تالش و از غرب با رودخانه نئور محاصره شده است. البته رودخانه نئور تنها رودخانه موجود در سوباتان نیست و می ‌توانید با حرکت به سمت شمال خود را به رودخانه پر جوش و خروش لیسار برسانید. آب و هوای خنک و مطلوب ییلاقات سوباتان باعث شده تا روی کوه‌ها در تمام فصول سال برف دیده شود و این منطقه هیچ وقت رنگ گرمای طاقت‌فرسا را به خود نبیند. از این‌رو سوباتان بهترین مکان برای ییلاق کردن مردم عشایر و کوچ‌نشین به شمار می ‌رود. لازم به ذکر است که ییلاقات سوباتان تنها مکان ییلاقی در این منطقه محسوب نمی ‌شود و با ییلاق‌های آسبومار جوکندان، ییلاقات خطبه سرا و دشت‌های ییلاقی اردبیل هم‌جوار است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این ییلاق زیبا سوباتان می پردازد. برای سفر به رشت شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط چارتر رشت را تهیه نمایید وسپس سفر کنید.

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان در تالش

سوباتان در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است، به همین دلیل، زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و حتی در تابستان‌ها هم در برخی نقاط مرتفع هنوز لکه‌های برف به چشم می ‌خورد. این روستا به دشت‌های شقایقش نیز شهرت دارد. دیدنی های این منطقه شامل چشمه باتمان بلاق، منطقه باستانی غار گنج خانه، آبشار ورزان، دریاچه نئور، آبشار ماهار، گودال های سنگی، دشت گل های شقایق، دره های سرسبز و زیبا، موزه مردم شناسی عشایر، بازارچه سنتی سوباتان، پارک طبیعی و جنگلی آلچالق، زمین اسب دوانی و … می باشد. تورهای زیادی در ایران برای بردن علاقمندان به این محل وجود دارد که می توانید با آن ها خود را به این منطقه بکر ایران برسانید و از طبیعت و چشم اندازهای اطراف آن لذت ببرید. سرسبزی درختان، رقص عاشقانه گل‌های رنگارنگ در میان دشت‌های بی‌انتها، کلبه‌های چوبی، کوه‌های پوشیده از برف و قدم زدن آزادانه حیوانات در دشت‌ها مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند که از تماشای آن سیر نخواهید شد.

ییلاق سوباتان

سوباتان در گویش ترکی

سوباتان در گویش ترکی به معنی محل فرود و ریزش آب است و گمان می رود یکی از دلایل نام گذاری این منطقه با این نام، ریزش باران های فراوان و فرو رفتن آن در میان حفره های موجود در منطقه باشد. از سوی دیگر بدلیل اینکه سراسر این منطقه مملو از گیاه گلپر بوده و در زبان محلی به گلپر، سو گفته می شود و وتون نیز به معنی رویدن است، عنوان می گردد که این منطقه با نام سوباتان و به معنی محل رویش گلپر شناخته می شود. این منطقه با نام سوباتان و به معنی محل رویش گلپر شناخته می شود. چشم اندازها و منظره های زیبا در کنار آب و هوایی خنک و مطبوع، گردشگران فراوانی را در روزهای فصل تابستان به این منطقه جذب می کند.

ییلاق سوباتان

این منطقه برق و گاز ندارد

منطقه ییلاقی سوباتان، برق و گاز ندارد و همچنان صدها خانوار عشایر به ‌شکل سنتی در چادرها و خانه‌های گاه‌گلی زندگی می‌ کنند. خانه‌های چوبی بخش جذاب و مهمی از بافت سنتی ‌سوباتان را تشکیل می ‌دهند که زیبایی این طبیعت بی ‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز را دوچندان می ‌کنند. در این منطقه، گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین حکایت دارند.

ییلاق سوباتان

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

آنچه در ییلاقات سوباتان و اطراف آن مشاهده می‌کنید همه به نوعی جاذبه گردشگری به حساب می ‌آیند. اما برخی از مکان‌ها زیبایی و جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد. بیایید با این جاهای دیدنی ییلاقات سوباتان آشنا شویم. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا باکمترازسه دقیقه بلیط لحظه آخری عسلویه به رشت را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

ییلاق سوباتان

دریاچه‌ نئور

دریاچه نئور در 19 کیلومتری غرب منطقه سوباتان قرار دارد. آب این رودخانه زیبا و پرخروش از برف و باران‌های فصول پاییز و زمستان تامین می‌ شود. پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه که شامل گیاهان دارویی زیادی مانند بابونه و نعناع کوهی است. رویش این گیاهان در اطراف رودخانه باعث شده تا عطر خوشی در هوای اطراف دریاچه پراکنده شود. اگر در فصل بهار به دیدن این رودخانه می ‌روید می ‌توانید تعدای قزل‌آلای رنگین‌کمانی بگیرید و از هفت‌رنگی پولک‌های ماهی و طعم لذیذ گوشت آن لذت ببرید.

ییلاق سوباتان

آبشار زیبا ورزان

این آبشار در ضلع شمال غربی ییلاقات سوباتان واقع شده و تنها 4 کیلومتر از آن فاصله دارد. آبشار ورزان از رودخانه ورزان که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه بزرگ لیسار است سرچشمه می ‌گیرد و با سقوط 100 متری از صخره‌ها، منظره بی‌ بدیعی را در میان کوه‌های سبز مخملی به نمایش می‌ گذارد.

ییلاق سوباتان

گوری دره

در پس روستای سوباتان منطقه‌ای با قدمتی چند هزار ساله وجود دارد. گوری دره یا قوری دره گورستان 7هزار ساله‌ای است که مردم این خطه از دست‌رفتگان خود را در آن به خاک می‌ سپردند. این گورستان به همت باستان شناسان کشف شد و اکنون گردشگران می‌ توانند از آن دیدن کنند. تماشای انواع مختلف قبرهای کلان سنگی، چهار چینه و… برای گردشگرانی که علاقه زیادی به تمدن کهن ایرانی و آثار باستانی دارند خالی از لطف نیست.

ییلاق سوباتان

سوغات ییلاقات سوباتان

سوغات ییلاقات سوباتان نشان ‌دهنده سبک غذایی و زندگی مردمان آن است که در دنیا نظیر آن پیدا نمی ‌شود. محبوب‌ترین سوغات‌های این منطقه ییلاقی عبارتند از:

لباس پشمی

گلیم

نان محلی

پنیر و کره محلی

گیاهان دارویی مانند گلپر، بومادران، پونه و گزنه

ییلاق سوباتان

بهترین فصل سفر به ییلاق سوباتان

از آنجا که این روستا در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد، زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و طاقت‌فرساست. اما در تابستان هوایی بس خنک و مطبوع دارد. به همین علت بهترین فصل سفر به ییلاقات سوباتان بهار و تابستان است و اکثر گردشگران از ماه خرداد تا انتهای شهریور برای طبیعت گردی به این مکان زیبا سفر می‌کنند. با تهیه بلیط هواپیما تهران رشت از سایت آس چارتر از مزایا وتخفیفیات ویژه ای برخوردار شوید.

ییلاق سوباتان

اقامت در سفر به ییلاقات سوباتان

اگر این مطلب را با دقت خوانده باشید مطمئنا تا به حال متوجه شده‌اید که در این منطقه خبری از هتل و مسافرخانه نیست. برای اقامت در سوباتان دو راه وجود دارد. می ‌توانید کمپ بزنید و در چادر بخوابید. به‌این ترتیب زندگی همانند مردم چادرنشین عشایر را تجربه خواهید کرد. اما اگر به کمپپینگ علاقه‌ای ندارید نگران نباشید. زیرا خانه‌های چوبی و زیبای ییلاقات سوباتان نیز آماده پذیرایی از میهمانان هستند. ساکنان مهمان‌نواز این منطقه خانه‌های خود را اجاره می‌ دهند و از شما در خانه خود پذیرایی می‌ کنند. خانه‌های چوبی به عنوان نمادی از ییلاقات سوباتان محسوب می‌ شوند و زیبایی این منطقه را دو چندان کرده‌اند. زندگی کردن در این کلبه‌های چوبی تجربه جذابی برای گردشگران است و شما را به دنیای کارتون‌های کودکی‌تان می ‌برد. جنس اکثر کلبه‌ها از چوب بلوط جنگل لیسار است که با چوب نازک پلک و کاه‌گل عایق بندی شده و محیط گرم و مناسبی را برای ساکنانش فراهم می‌ کند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان در مشهد می باشد.

 

آدرس: فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش، منطقه ییلاقی سوباتان

date_range سه شنبه 10 اسفند 1400 remove_red_eye 528 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0