{{ctrl.notification}}
گچساران

گچساران

شهرستان گچساران یکی از شهرهای استان کهگلویه بویراحمد در ایران می باشد که در قسمت جنوب غربی این استان واقع شده است، این شهر بخاطر وجود چاه های نفت از اهمیت ویژه ای در ایران برخوردار است و یکی از شهرهای اقتصادی کشور محسوب می شود، علاوه بر این گچساران دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، که در این مقاله آس چارتر قصد داراد به معرفی این شهر تاریخی بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما ارزان تهران گچساران را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

گچساران

تاریخچه گچساران

در گذشته نام گچساران دو گنبدان بوده است، این شهرستان در گذشته تا سال 1306 خالی از سکنه بوده است، بعد از گذشت چند سال با پیدا شدن چاه نفتی در روستای بنام بابا محمد که در نزدیکی دو گنبدان قرار داشت، همچنین در گذشته روستایی بنام رزیون در این منطقه قرار داشته که کاروانسرایی مربوط به دوره صفویه نیز در قسمت شمالی آن بوده است که کاروانیان در آن اتراق می کردند، که امروزه از این بنا اثری نمانده است، چاه نفت کشف شده در این منطقه بنام چاه شماره شش معروف می باشد. گچساران ازسال ۱۳۱۵ با ورود و احداث شرکت نفت ایران و انگلیس و فعالیت‌های اکتشاف و حفاری و استخراج نفت از چاه‌های این منطقه رونق گرفت.

گچساران

موقعیت جغرافیایی گچساران

شهرستان گَچساران حدود 4.683 کیلومتر مربع وسعت دارد، این شهر در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است، شهر دو گنبدان مرکز گچساران است، شهر دوگنبدان در ارتفاع ۷۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و در 157 کیلومتری از شهر یاسوج قرار دارد، جمعیت شهرستان گچساران طبق  آخرین سرشماری حدود 124000 هزار نفر بوده است، زبان مردم این شهر اغلب لری جنوبی و ترکی قشقایی می باشد. شهرستان گچساران از نظر جغرافیایی از شمال به شهرستان چرام از شمال غرب به شهرستان کهگیلویه از جنوب به شهرستان گناوه از شرق و شمال شرقی به شهرستان ممسنی و از غرب به شهرستان بهبهان منتهی می ‌باشد..

گچساران

وجه تسیمه نام گچساران

اطلاعات دقیقی از قدمت و پیشینه شهرستان گچساران وجود ندارد، اما طبق تحقیق محققان و مظیریه باستان شناسان دو گنبد قدیمی در قسمت‌های شرقی و غربی در این منطقه قرار دارد که امروزه کمی تخریب شده اند، به همیت دلیل نام این شهر از گذشته به دوگنبد و یا دو گنبدان معروف گشته است.

صنایع دستی گچساران

گچساران نیز همانند دیگر شهرستان های ایران دارای مردم هنرمندی و صنایع دستی بی نظیری می باشد، صنایع دستی همچون: تابلوهای معرق، مشبک، کیف، کمربند، مروارید بافی، جاجیم‌بافی، سیاه‌چادر بافی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی، سبدبافی و آویزه‌های سنتی که هنر دست خلاقانه هنرمندان محلی این شهر می باشد که می توانید در سفر به این شهر بعنوان سوغات تهیه نمایید. همچنین سوغات خوراکی که از محصولات با ارزش شهر گچساران است می توان به گردو، عسل طبیعی و انگور اشاره کرد که می توانید تهیه نمایید و نوش جان کنید.

گچساران

پوشش محلی گچساران

مردم شهرستان گچساران دارای پوششی رایج و سنتی خود هستند، پوشش مردان گچساران شامل کلاه بنام تیارس است که معمولا به رنگ مشکی و از نوعی پشم مرغوب بانام گز می باشد، همچنین  شلوار که به آن تنبان می گویند و شال کمر، سدره، کلیجه، جلیسقه، ارخالق، حله، عبا، گیوه، ارسی، کپنک، کردکی از دیگر پوشش مردان است، زنان نیز دارای پوششی ازدلگ یا ارخالق، جومه، کلاه، روسری و چارقد، دستمال و جوراب می باشد.

گچساران

جاذبه های دیدنی گچساران

شهر تاریخی گچساران علاوه بر نفت خیز بودنش که یکی از ارزشمندتریت شهرستان های ایران محسوب می شود، جاذبه های زیادی با قدمت ها و دوره های مختلف تاریخی و جاذبه های طبیعی  همچون: منطقه حفاظت ‌شده کوه خامین، روستای مارین، روستای دیل، آبشار گنج بنار، تنگ باشتک، آبشار کیوان لیشتر، روستای نیمدور، منطقه گردشگری شلالدون و آبشار رودبال، غار شاه بهرام، آرامگاه قلعه سه قلاتون، قلعه دژسلیمان، پل‌های باستانی خیرآباد، پل بریم، روستای تاریخی خیرآباد، بقایای آتشکده دو گور و دو پا، تپه تل دهو، گنبد لیشتر، قلعه شامبراکان، کوشک گودنگون، قلعه باباکلان، آسیاب خربل شهر، چهارطاقی خیرآباد، پل خیری و محمدخان، برج انجیر سیاه، آرامگاه بی‌بی حکیمه خاتون و محوطه باستانی که قدمت مربوط به دوران‌های فراپارینه سنگی، نوسنگی، عیلامی میانه، پسا هخامنشی، ساسانی تا قرون میانه اسلامی می باشد که توسط دکتر محمدتقی عطایی و تیم تحقیقاتی و باستان شناسی اش کشف شده ‌است.... از بناهای باستانی و جاذبه های تاریخی دیدنی و جذاب شهر گچساران می باشد، درادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها می پردازیم.

گچساران

قلعه دژ سلیمان

قلعه دژسلیمان مربوط به دوره اسماعیلیان می باشد، این قلعه تاریخی در ارتفاعات کوه سلیمان قرار گرفته است، این دژ مقر یکی از رهبران فرقه ی قرامطه بنام سلیمان ‌بن طاهر گناوه ‌ای بوده است، به همین دلیل نام این قلعه از نام وی گرفته شده است. با تهیه بلیط چارتری هواپیما ارزان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس قلعه دژسلیمان:  روستاى سلیمان، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب گچساران

گنبد لیشتر

از بناهای تاریخی که در دشت لیشتر در 30 کیلومتری شهر گچساران قرار دارد، بنای تاریخی گنبد لیشتر است، این گنبد تاریخی مربوط به قرن هفتم و دوران سلجوقیه می باشد، معماری این بنای تاریخی به شکل 8 ضلعی است و دارای یک گنبد مخروطی شکل می باشد. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس گنبد لیشتر: گچساران، مرکز دهستان لیشتر، روستای علی آباد

گچساران

آرامگاه بی بی حکیمه خاتون

آرامگاه بی بی حکیمه خاتون یکی از جاذبه‌های محبوب و با ارزش مذهبی در گچساران می باشد، بی بی حکیمه خاتون دختر امام موسی کاظم ع و خواهر تنی حضرت شاه چراغ است، آارمگاه بی بی حکیمه خاتون در دل کوه قرار دارد، و دارای معماری و طراحی خاصی می باشد. این آرامگاه از اهمیت ویژه ای در میان مردم گچساران برخوردار است و همچنین سالانه تعداد زیادی گردشگر و مسافر از این آرامگاه دیدن می کنند و به زیارت می پردازند.

آدرس آرامگاه بی بی حکیمه خاتون:  گچساران، روستای بی بی حکیمه

محله چینی‌ها

محله چینی‌ها یکی از محله های گردشگری در شهر گچساران که در بلوار ولی عصر و بین پاساژ حافظ و سعدی قرار دارد، این محله دارای ساختار چینی می باشد، و یکی از جاذبه های این شهر محسوب می شود، این محله دارای ساختمان‌های بلند، پاساژها و فروشگاه‌های متعدد، بوتیک‌ها، لوازم کامپیوتری، لوازم آرایشی و گالری‌های هنری، کافی شاپ ها و رستوران های لوکس قرار دارد که می توانید در سفر به این محله بروید و به تفریح، خرید و شکم گردی بپردازید.

آدرس محله چینی ها: گچساران، بلوار ولیعصر

گچساران

بازارهای گچساران

گچساران بخاطر وجود منابع نفتی از نظر اقتصادی و صنعتی دارای اهمیت بالایی می باشد همچنین این شهر دارای مراکز خرید و پاساژ های متنوعی برای خرید است که می توانید در سفر به این بازارها و پاساژ ها بروید و به خرید بپردازید از پاساژ ها و مراکز خرید شهر گچساران می توان به پاساژهای گچساران مجتمع تجاری بزرگ، پارسیان، مروارید، نور، سعدی، زمرد، حافظ، هلال احمر، ابوالفضل، طالقانی و شهرداری اشاره کرد.

گچساران

منطقه حفاظت ‌شده کوه خامین

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و تفریحی در گچساران منطقه حفاظت ‌شده کوه خامین می باشد که در ۳۰ کیلومتری دو گنبدان قرار گرفته است، این منطقه دارای وسعتی حدود ۲۵ هزار هکتار است و دارای پوشش گیاهی متنوعی از انواع درخنان جنگلی همچون: درختان بلوط، ارژن، انجير وحشی، کيکم، چويل ،گون، زالزالک و کلخنگ است. پوشش جانوری این منطقه نیز از جانورانی نظیر: پلنگ، بز و پازن، قوچ و ميش و كبک دری، خوک وحشی، سمور وحشی، جغد، گرگ، خرگوش و شاهين می باشد.

آدرس منطقه حفاظت شده کوه خامین:  ۳۰ کیلومتری در شمال شرق دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران

گچساران

آب و هوای گچساران و بهترین فصل سفر

شهرستان گچساران در منطقه قشلاقی گرم قرار گرفته است و دارای آب و هوای معتدل و خشک در نیمه شرقی و گرمسیری خشک در نیمه غربی می ‌باشد. بهترین فصل سفر به این شهر فصل های بهار و پاییز می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری هواپیما ارزان در شهر مشهر می باشد.

گچساران

مسیر دسترسی به گچساران

برای دسترسی به شهرستان گچساران باید ابتدا از جاده اصلی استان خوزستان به استان فارس عبور کنید، و از قشلاق عشایر بویراحمد و قشقایی عبور کنید و در انتها به منطقه نفت خیز گچساران برسید. این منطقه یکی از نواحی قدیمی و مشهور صنعت نفت ایران محسوب می شود.

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 24 بهمن 1401 remove_red_eye 305 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0