{{ctrl.notification}}
گوردختر بوشهر

گوردختر بوشهر

بوشهر شهری در جنوب ایران، این شهر در طول تاریخ و دوره های حکومتی مختلف از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، این شهر دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیار زیادی می باشد، یکی از جاذبه های باستانی در بوشهر گور دختر می باشد، که در این مقاله آس چارتر به معرفی این بنای تاریخی خواهد پرداخت، گوردختر آرامگاهی سنگی از دوره هخامنشیان است که در دشت میانکوهی پشت پر شهرستان دشستان واقع شده است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید، تا با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران بوشهر در مشهد می باشد.

بوشهر

معرفی گور دختر بوشهر

قدمت این گور طبق اسناد تاریخی دوره حکومت هخامنشیان به پانصد سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این سازه ساده در حدود 2500 سال است که در این دشت میانکوهی قرار گرفته است.  این اثر تاریخی شباهت زیادی به آرامگاه کوروش در پاسارگاد دارد، این مقبره در سال 1339 هجری شمسی توسط باستان شناس بلژیکی لوئیس واندنبرگ کشف شد.

بوشهر

نظریات مختلف درباره گوردختر

درباره این بنای باستانی و اینکه گور متعلق به شخصیتی می باشد، نظریات مختلفی وجود دارد، واندنبرگ معتقد است که گور دختر متعلق به پدربزرگ پدر کوروش (چیش پیش) و یا پدربزرگ کوروش یکم می باشد، که بین سال های 640 تا 675 قبل از میلاد زندگی می کرده است، اما بعدها علیرضا شاپور شهبازی، یکی از بزرگترین باستان شناسان ایران معتقد بود که این آرامگاه کوروش کوچک است که در سال 401 پیش از میلاد از دنیا رفته است، در مورد هویت قبر این دختر کما کان نظرات مختلفی وجود دارد. مقبره ماندانا مادر کوروش که بین سال‌های 559 تا 584 قبل از میلاد می‌زیسته یا آتوسا دختر کوروش و ملکه هخامنشی که بین سال‌های 550 تا 475 قبل از میلاد می‌زیسته است، از دیگر نظریات درباره این بنا هستند.

بوشهر

معماری گور دختر بوشهر

همانطور که در بالا گفتیم بنای این گور شباهت زیادی به آرامگاه کوروش کبیر دارد، فقط  تفاوت عمده آن ها در ابعادشان و جزییات معماری آن ها است. در معماری این بنا از 22 سنگ ساده استفاده شده و هیچ طرحی ندارند، ساخت این بنا همچنین نشان دهنده این است که هر دو شخص دارای یک نوع مذهب بوده اند و اعتقاداتی نزدیک به هم داشته اند. گور دختر بنایی است مستطیل شکل به ارتفاع ۴٫۴۵ متر که بامی شیروانی ‌شکل روی آن قرار دارد و در ساخت آن، از تخته سنگ‌های کرم رنگ بزرگ استفاده شده است. سکو گور دختر بوشهر دارای سه پله است که بعد از عبور از پله ها بخش داخلی مقبره نمایان می شود. بخش ورودی این آرامگاه در سایز 70 در 90 سانتی متر ساخته شده است. ارتفاع سنگ‌ها که به‌صورت پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند، ۳۴ سانتی‌ متر است. اتاقک بالایی روی پلکان‌ها ۳٫۴۰ متر ارتفاع، ۲٫۹۵ متر طول و ۲٫۳۰ متر عرض دارد. ضخامت دیوارهای سنگی بنا در حدود ۷۵ سانتی‌متر است. داخل گور اتاقی کوچک وجود دارد که ارتفاع آن به دو و نیم متر می رسد. پاسارگاد کوروش تقریبا یازده متر است، ولی این گور 4.5 متر است.

بوشهر

بهترین فصل بازدید از گوردختر بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای گرمی می باشد، از این رو بهترین زمان برای بازدید از این بنا در زمستان یا اوایل بهار است. شما میتوانید بهترین قیمت بلیط هواپیما بوشهر را در آس چارتر سرچ و خریداری کنید.

مسیر دسترسی به گور دختر

برای دسترسی به گور دختر، ابتدا باید به روستای پشت پر بروید. در فاصله دو کیلومتری جنوب تنگ ارم، جاده فرعی آسفالته‌ای قرار دارد. وارد آن شوید و ادامه دهید تا از روستاهای آقا امیراحمد و کفتارو عبور کنید، در وسط این مسیر یک دوراهی است که یک سمت آن به طرف گور دختر راه دارد. بعد از وارد شدن در این مسیر به روستای پشت پر خواهید رسید، بعد از گذشتن از آن سرانجام آرامگاه در مقابل شما قرار می گیرد.

آدرس گور دختر بوشهر: بوشهر، شهرستان دشتستان، دشت میانکوهی پشت پر

جاهای دیدنی در اطراف گور دختر بوشهر

بوشهر شهری پر از جاذبه های طبیعی و باستانی که بسیار جذاب و دیدنی می باشد، این شهر سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی از سرتاسر ایران و حتی خارج از کشور می باشد، علاوه بر جاذبه های توریستی این شهر صنعتی و تجاری نیز دارای بازارهای متنوعی می باشد، شما می توانید با یک سفر چند روزه به این شهر علاوه بر بازدید از گور دختر به بازدید از جاذبه های دیگر بوشهر بپردازید. در ادامه به معرفی تعدادی ار این جاذبه های دیدنی می پردازیم.

باغ پرندگان بوشهر

پارک پرندگان بوشهر از جاذبه های استان بوشهر می باشد. پارک پرندگان بوشهر در سال۱۳۷۸ در بوشهر تاسیس شد، این پارک شامل 25 گونه از انواع  پرندگان مختلف می باشد، پرندگانی نظیر: طاووس، مرغ شاخدار هندی، فنچ، قمری، کرکس، لهستانی و لاری، عقاب، مرغ عشق، بوقلمون، مرغ و خروس چینی و ... می باشد، شما می توانید در بازدید از بنای گور دختر از باغ پرندگان بوشهر نیز دیدن نمایید.

آدرس باغ پرندگان بوشهر: بوشهر میدان پایگاه هوایی، خیابان سیراف

بوشهر

آرامگاه میر محمد حنفیه

یکی از آثار تاریخی در بوشهر بقعه‌ میر محمد حنفیه می باشد، که قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری بازمی ‌گردد. این بنا در سال ۷۳۸ هجری قمری، در دوره سلجوقی ساخته شده است. آرامگاه امامزاده میرمحمد حنفیه به لحاظ ساختاری مشابه آرامگاه شوش دانیال است، این بنا با دو گنبد حرمی شکل وگنبد مدور کوچک، زیبایی خاصی را بوجود آورده است. فضای درونی این بقعه با کاشی کاری ستاره ای وهشت ضلعی تزئین شده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان و کمترین هزینه بتوانید به راحتی بلیط لحظه آخری مشهد بوشهر خود را تهیه نمایید.

آدرس آرامگاه میر محمد حنفیه: بوشهر، شهر خارک، امامزاده میر محمد حنفیه

بوشهر

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک در ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک در دامنه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر واقع شده است، که یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می شود. این پدیده طبیعی، بزرگترین گنبد نمکی خاورمیانه است و یکی از میراث ارزشمند طبیعی ایران محسوب می شود، قدمت این گنبد به 600 میلیون سال پیش می رسد و به عنوان یک سرمایه ملی اهمیت زیادی دارد. این منطقه از مقاصد ژئوتوریسم در ایران به حساب می آید. این مناظر زیبا در این منطقه بسیار دیدنی و چشم نواز می باشد، در سفر به بوشهر این جاذبه دیدنی را فراموش نکنید.

آدرس گنبد نمکی جاشک: استان بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، مابین شهرهای دیر و خورموج

date_range پنجشنبه 14 مهر 1401 remove_red_eye 328 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0