{{ctrl.notification}}
گنبد کاووس

گنبد کاووس

شهرستان گنبدکاووس با  مساحت 2059 هکتار در بخش شرقی استان گلستان واقع شده است. از طرف شمال به جمهوری ترکمنستان، از طرف غرب به شهرستانهای علی آباد، آق قلا و گرگان، از طرف شرق به شهرستان های کلاله و کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده، حد فاصل بین گرگان رود و نوار مرزی ترکمنستان که در بخش داشلی برون قرار گرفته ، مناطق استپی وسیعی را در بر دارد. این مناطق، مهمترین مراتع قشلاقی اند. جمعیت 325000 نفری شهرستان گنبدکاووس شامل اقوامی از ترکمن ها، ترک ها (آذری ها) ،  خراسان ،سمنان ، سیستان و بلوچستان و ... می باشند. پایۀ اقتصادی  این شهرستان کشاورزی بوده و از محصولات عمدۀ آن ،گندم ،جو، پنبه و دانه های روغنی است. دامداری و صنایع وابسته به کشاورزی نیز در ان رواج دارند. از صنایع دستی هم قالی، قالیچه و قارچین شهرستان گنبد به ویژه فرش های سرخ رنگ و مرغوب ترکمن که مظهر پایداری این قوم است، دارای شهرتند، پرورش اسب هم در منطقه رایج بوده و اسب ترکمن از معروفیت جهانی برخوردار است. در این مقاله از آس چارتر به معرفی جاذبه های دیدنی گنبد کاووس پرداخته ایم، همراه ما باشید. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما ساری از سایت آس چارتر به این شهر سفر کنید.

گنبد کاووس

تاریخچه گنبد کاووس

گنبد کاووس از جمله شهرهای تاریخی ایران به حساب می ‌آید. در محل فعلی گنبد کاووس در گذشته شهری به نام هیرکان و سپس گرگان (به نام قدیم جرجان) قرار داشته است. این شهر به دلیل اینکه در جاده ابریشم قرار داشته، از لحاظ تجاری بسیار مهم و با اهمیت بوده است. این منطقه در دوران مختلف تاریخ به عنوان پایتخت یا یکی از شهرهای مهم بوده و عالمان و دانشمندان بسیاری در آن زندگی می‌کردند. مهمترین سلسله‌ ای که در گنبد کاووس حکومت کردن، سلسله آل ‌زیار بود که در این دوران به نام شهر گنبد قابوس مشهور بوده است. از این دوران برج آجری قابوس مانده که به احتمال زیاد، مدفن یکی از حاکمان آل‌زیار به نام قابوس ‌بن وشمگیر است. شهر گنبد قابوس به دلیل زلزله نابود شود و در اثر حملات مغول و تیمور نیز چیزی از آن باقی نماد. امروزه بقایای شهر قدیمی گنبد قابوس در شرق گنبدکاووس فعلی کشف شد. در زمان رضاشاه، در کنار بقایای گرگان باستان، شهری جدید با قواعد مدرن شهرسازی بنا شد و نام آن را گنبدقابوس گذاشت. البته این شهر بعدها به نام گنبدکاووس مشهور شد.

گنبد کاووس

آب‌ و هوای گنبدکاووس

شاید یکی از دیدنی‌های گنبد کاووس همین آب ‌وهوایش است. میزان بارش سالانه این شهر 500 میلی‌متر است و به همین خاطر آب و هوایی مساعد و خاکی بسیار حاصلخیز دارد، اما مانند دیگر شهرهای خطه شمالی تابستان‌های شرجی دارد. آس چارتر این امکان را به شما مس دهد تا با کمتراز سه دقیقه بلیط چارتر کیش ساری را به راحتی تهیه نمایید.

گنبد کاووس

دیدنیهای گنبد کاووس

رود اترک

رود اترک از خانواده رودخانه‌های خروشان و سیل گیراست. این رود سرکش از کوه‌های 1000 مسجد روستای یدک در خراسان رضوی شهرستان قوچان سرچشمه گرفته و در طول مسیر پس از گذر از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد در ناحیه‌ی چات، مرز ایران و ترکمنستان جاری می‌شود، پس از آن وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده و به دریای خزر می ‌ریزد. رود اترک از جاهای دیدنی گنبد کاووس به شمار می ‌آید اما ادامه آن و درست در کشور همسایه یعنی ارمنستان به عنوان یکی مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور به شمار می ‌آید زیرا اترک طولانی‌ترین رودخانه‌ی ترکمنستان است.

گنبد کاووس

گرگان رود یا رود گرگان

از دل کوه‌های آلاداغ در شمال بجنورد، رودی به نام گرگان سرچشمه می‌گیرد و در مسیری به طول 200 کیلومتر و پس از عبور از مسیری پرپیچ‌ و خم، صحرای پهناور کلان و گنبد کاووس به دشت گرگان می‌ رسد. شاید به همین دلیل مردم بومی نام این رود را گرگان گذاشتند. همچنین نقطه طلایی که این رود را به دریای مازندران می ‌رساند، خواجه نفس نام دارد.

گنبد کاووس

رودخانه چهل چای

اگر به سراغ حوالی گنبدکاووس بروید، یکی از مقاصدی که پیشرو دارید مینودشت خرم و دلربا است. در دل این شهرستان زیبا یکی از ‌جاهای دیدنی گنبد کاووس قرار دارد. جنگل تنگه چهل چای، همان جاذبه است که یکی از دیدنی‌های زیبای استان گلستان را درون خود جای داده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تبریز ساری در شهر مشهد می باشد.

گنبد کاووس

زیارتگاه خالدنبی

در فاصله 90 کیلومتری از شمال شرق گنبد کاووس و در بین کوه‌های مرتفع کلاکه و مراوه تپه، زیارتگاهی قرار دارد که به عنوان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های گنبد کاووس شناخته می‌شود. بر اساس اعتقادات مردم ترکمن، خالد نبی به عنوان یکی از 4 پیامبری است که در فاصله پیامبری حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) مردم را به راه خدا دعوت کرده و معرفتی را میان مردمان ترکمن رواج داده است. در نزدیکی این آرامگاه، بقعه‌ای به نام عالم بابا قرار دارد که به بنا بر روایاتی پدر همسر خالد نبی و شهدای گمنام شریعت اسلام است.

گنبد کاووس

تالاب آلاگل

در دل استان گلستان، تالاب آب شوری قرار دارد که در نزد مردم با نام آلاگل شناخته ‌شده است. اگر می‌خواهید سری به این تالاب زیبا بزنید کافی است که 75 کیلومتری را از گنبد کاووس دور شوید. جالب است بدانید که مجموعه سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل به عنوان تالاب‌های بین‌المللی از سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت 1400 هکتار تحت حفاظت سازمان محیط ‌زیست است.

گنبد کاووس

 تالاب آلماگل

در 55 کیلومتری شمال گنبد کاووس، و درست در شمال روستای تنگلی آن جا که مرز میان ایران و ترکمنستان همچون تار مویی است، تالابی به نام آلماگل قرار دارد که به عنوان یکی از دیدنیهای گنبد کاووس شناخته می ‌شود. تالاب آلماگل 207 هکتار مساحت دارد و عمق آن از 1 تا 3 متر در نقاط مختلف، متغیر است. جالب است بدانید که در زبان ترکمنی آلماگل به معنای دریاچه سیب است و زیبایی این دریاچه نیز همانند شکوفه این میوه بهشتی است.آلماگل دریاچه‌ای غنی از مواد مغذی است که شوری آب آن کمتر از دو تالاب آلاگل و آجی گل است، در واقع آب این تالاب به علت نزدیکی به رودخانه اترک، شیرین ‌تر از دیگر خواهرانش است.

گنبد کاووس

تالاب آجی گل

یکی از خواهران تالاب‌های معروف گنبد کاووس، آجی گل نام دارد که در جنوب روستای تنگلی واقع‌ شده است. تالاب بین‌المللی آجی گل با مساحت 320 هکتار و حجم آب 7/2 میلیون متر مکعب، در حدفاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد و به عنوان خواهر وسطی این دو تالاب زیبا شناخته می ‌شود. برای رسیدن به این تالاب‌ها باید مسیر 80 کیلومتری را از شهر گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی برون طی کرد.

گنبد کاووس

دیوار بزرگ گرگان

یکی از دیدنیهای گنبد کاووس که به عنوان یکی از آثار ملی ایران ‌زمین شناخته می ‌شود؛ دیوار بزرگ و پهناوری به نام دیوار گرگان است. دیوار گرگان با نام‌های دیگری همچون دیوار اسکندر، دیوار سرخ و … شناخته می‌ شود. این دیوار پهناور که با بیش از 10 میلیون آجر قرمز ساخته‌شده است، دومین دیوار بزرگ دفاعی دنیا بعد از دیوار چین محسوب می ‌شود و به عنوان خواهرخوانده این دیوار در ایران زمین زندگی می‌ کند. شواهد باستان ‌شناسی و داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که قدمت این دیوار به حداقل هزار سال قبل از ساخت دیوار بزرگ چین برمی‌گردد و آجرهای آن که روزی سرخی بوده است از جنس خاک بادرفت است. خاک بادرفت گرد خاکی زرد رنگ است که به وسیله باد سرگردان بر پست جویبارها انباشته می ‌شود و از آن در ساخت آجر استفاده می‌کردند. این آجرهای سرخ رنگ هنوز که هنوز است در نزد مردمان قدیمی گرگان با نام مار سرخ نیز شناخته می ‌شود.

گنبد کاووس

برج گنبد قابوس

برج قابوس یا برج کاووس بنایی است که در بازدید از دیدنیهای گنبد کاووس باید به آن سری بزنید. این بنا میراثی است که از سده چهارم هجری برای ما ایرانیان به جای مانده و به عنوان بلندترین برج تمام آجری جهان شناخته می ‌شود. بلندای این برج بی‌همتا که معماری آن هنوز که هنوز است کشف نشده است، به 72 متر می‌رسد. در کنار این برج بلند، باغ ملی شهر گنبد کاووس قرار دارد که نمایی رؤیایی و باشکوه به برج قابوس بخشیده است. با تهیه بلیط لحظه آخری ساری از سایت آس چارتر از مزایا وتخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

گنبد کاووس

شهرتاریخی جرجان

شهر تاریخی جرجان یکی از آن دست شهرهای بزرگ جهان اسلام بوده که با رقابت تنگاتنگی با شهرهایی همچون مرز، جندی شاپور و ری داشته است. این شهر با معماری ویژه خود دارای فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگفرش‌های منقش آجری و سیستم آب‌رسانی به خانه‌ها بوده است و تمامی  این امکانات به 1000 سال پیش بازمی ‌گردد. صنعت شیشه و سفال‌گری هم که گلی از هنرهای معروف شهر تاریخی جرجان محسوب می ‌شده است و  نمونه‌هایی از این صنایع  هم اکنون در موزه‌های معروف داخلی و خارجی نگهداری می ‌شود.

گنبد کاووس

سد گلستان

در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس، درست بر روی رودخانه خروشان گرگان، سدی به دست بشر ساخته ‌شده که امروزه ما آن را با نام سد گلستان می‌ شناسیم. این سد از جنس سدهای خاکی همگن است و و شاخه اصلی آن از ارتفاعات کوه‌های شرق استان سرچشمه می ‌گیرد. آب این سد زندگی بخش است و علاوه بر تأمین آب زراعی مزرعه‌های هم‌جوار، برای پرورش ماهی اصیل شمالی نیز استفاده می‌ شود. جدایی از کارایی این سد، طبیعت اطراف آن نیز دیدن دارد، آب‌وهوایی لذت بخش و خنک این سد را احاطه کرده است و حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز خنک و معتدل است. بسیاری از اهالی گنبد کاووس، آخر هفته‌های خود را در اطراف این سد می ‌گذرانند و به عنوان مکانی خوش و خرم برای پیک ‌نیک‌های وقت و بی‌وقت از آن استفاده می ‌کنند.

گنبد کاووس

date_range سه شنبه 24 اسفند 1400 remove_red_eye 725 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0