{{ctrl.notification}}
گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبد نمکی جاشک بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای جنوبی ایران که دارای جاذبه های بسیار زیادی می باشد، جاذبه های تاریخی و طبیعی که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی استان بوشهر، گنبد نمکی جاشک است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این پدیده منحصربفرد می پردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. شما می توانید با تهیه بلیط لحظه آخری ارزان هواپیما تهران بوشهر از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

معرفی گنبد جاشک بوشهر

گنبد نمکی جاشک بزرگ ‌ترین و زیباترین گنبد نمکی ایران محسوب می شود، که حدود 3666 هکتار وسعت دارد که عنوان بزرگترین گنبد نمکی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این منطقه که گنبد در آن قرار گرفته است ۶۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته ‌است و عمر گنبد را می نوان بین 100 یا 200 سال تخمیت زد. این گنبد یا کوه نمکی در دل کوه جاشک قرار دارد و حدود 12 کیلومتر طول و 4.5 کیلومتر پهنا دارد. وسعت گنبد در حدود 3666 هکتار بوده و ارتفاع قله آن 1350 متر از سطح دریا می‌ باشد. که در قسمت های مختلف ارتفاع آن متفاوت است، ارتفاع کوتاه‌ ترین بخش گنبد ۷۰ متر و بلندترین آن کمتر از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ‌است. این گنبد جزو گنبدهای نمکی فعال است و ارتفاعش هرسال کمی بیشتر می‌ شود. گنبد جاشک دارای تنوع رمگی بسیار زیبایی است که این رنگ را سنگ‌هایی با ترکیب گوگرد و آهن به ‌وجود می ‌آورند. جالب است بدانید در زیر لایه‌های نمک گنبد نمکی جاشک، آبی در جریان است. که می توانید در بعضی قسمت ها بایستید و صدای آب را از زیر پای خو بشنوید. جالب است بدانید این گنبد ۱۲برابر آب دریاها شوری دارد. گنبد جاشک به دو اسم دیگر کوه نمک جاشک و گنبد نمکی دشتی نیز معروف است.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

پیدایش گنبد نمکی جاشک بوشهر

این جاذبه و پدیده منحصر بفرد در بوشهر یکی از پدیده های زمین شناختی محسوب می شود، که بر اثر  زلزله و حرکات بالا و پایینی لایه های نمکی و لرزش های ناگهانی به وجود آمده اند. گنبد نمکی جاشک یک هسته مرکزی از نمک دارد و از لایه‌های بزرگ نمک زیرزمینی و به صورت گنبدی با اشکال و ابعاد متفاوتی شکل گرفته اند.

ثبت ملی گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبد نمکی جاشک از مقاصد ژئوتوریسم در ایران به حساب می آید به دلیل اهمیت گنبد نمکی جاشک، این اثر به عنوان اثر هشتاد و هشتمین طبیعی ملیِ فسیلی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. علاوه بر این در در نواحی جنوب ایران و استان‌های هرمزگان و بوشهر حدود 114 گنبد نمکی وجود دارد.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

جاذبه های دیدنی در گنبد جاشک بوشهر

گنبد جاشک در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. این جاذبه منحصر‌به ‌فرد دارای خاک رنگی و پستی ‌وبلندی‌های زیادی می باشد. این منطقه دارای جاذبه های دیدنی بسیار زیبایی از جمله: جهاز خانه عروس نمکی جاشک، غارهای نمکی، دشت‌ها، آبشارها نمکی و چشمه‌های سفید یا رنگی، یخچال، چشمه‌های نمکی و دودکش‌های جن که در دامنه، کوهپایه و قسمت‌های مختلف گنبد نمکی پراکنده شده‌اند و هرکدام جذابیت خاص خود را دارد. در ادامه اطلاعاتی را درباره چند مورد از این جاذبه های دیدنی در اختیار شما قرار می دهد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما چارتر ارزان مشهد بوشهر را به راحتی تهیه نمایید.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

غارهای نمکی گنبد جاشک بوشهر

یکی از جاذبه های دیدنی در منطقه گنبد جاشک غارهای نمکی آن است. این غارها که بر اثر انحلال رسوبات نمکی به وجود امده اند، غارهای زیادی در این منطقه وجود دارد، که طول غارها با هم متفاوت است، کوچکترین غار این منطقه30 تا 50 متر طول دارد و بزرگترین غار منطقه نیز با طول 1500 متر است که به نام غار پلکانی شناخته می شود. درون این غارها مانند غارهای دیگر دنیا، خفاش دارد اما علاوه بر خفاش پرندگان دیگری مانند: پرستو، سره، باقرقره و تیهو در میان قندیل‌های غار زندگی می‌ کنند.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

یخچال های نمکی گنبد نمکی جاشک بوشهر

از دیگر جاذبه های این منطقه یخچال های نمکی می باشد. که در بخش شمال غربی گنبد قرار گرفته اند. این یخچال ها از حرکت توده های نمکی در جهت شیب زمین شکل گرفته اند، و شباهت زیادی به یخچال های یخی دارند.

نمک چال گنبد نمکی جاشک بوشهر

از دیدنی های جذاب در گنبد جاشک نمک چال ها هستند که چشمه های نمکی در میان آنها به شکل ظاهری بسیار خاص و زیبایی قرار گرفته اند، این چاله ها با اندازه های متفاوت کوچک و بزرگ وجود دارند.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

دودکش جن گنبد نمکی جاشک بوشهر

دودکش جن یا تخت دیو یا را یکی از زیباترین پدیده فرسایشی در گنبد جاشک می باشد،  شکل ظاهری این جاذبه به صورت ستون هایی است که یا به آنها  انگشت خدا یا کلاه به سر و یا دودکش جن می گویند. این ستون ها در کل منطقه گنبد جاشک به چشم می خورد که قسمت بالایی آنها عریض تر است و حدود 10 سانتی متر تا 10 متر ارتفاع دارند. جالب است بدانید عده ای از بومیان این ستون ها را به نگهبانانی استوار نسبت داده اند که از گنبد محافظت می کنند.

چشمه های نمکی گنبد نمکی جاشک بوشهر

از دیگر جاذبه های دیدنی و منحصربفرد گنبد نمکی جاشک چشمه‌های نمکی می باشد، این چشمه ها آب شور را از عمق زمین به روی سطح زمین به جریان می اندازند. این چشمه ها درون غارها و در سطح دره ها قرار دارند و در تمام این منطقه قرار گرفته اند و می توانید آنها را ببنید.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

آبشارهای نمکی گنبد جاشک بوشهر

آبشارهای نمکی جاشک از دیگر عجایب شگفت انگیز و جذاب گنبد نمکی جاشک است. این آبشارها در گنبد نمکی جاشک در فصول خشک سال آب آنها تبخیر می شود و چون در مسیر گمبد نمکی جاشک قرار گرفته است بعد از تبخیر آب آن بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در این مسیر تشکیل می شود که در نوع خود بی نظیر است. شما می توانید این پدیده را از اواسط بهار تا تابستان و پاییز ببنید.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

پوشش گیاهی گنبد جاشک بوشهر

در دامنه‌های کوه نمکی جاشک هم گیاهانی وجود دارد که در برابر شوری مقاومت بالایی دارند. گیاهانی این منطقه شامل: گون، گیشدار، قیچ، گلخونک، خارشتر، کهور و گز می باشد. همچنین در قسمت هایی که زمین آن منطقه دورتر از نمک زار است درختچه هایی مانند: اشک، بادام کوهی، کنار و گل‌ سنگ نیز می روید که جذابیت خاصی به این منطقه داده است.

پوشش جانوری گنبد جاشک بوشهر

در این منطقه همچنین جانورانی همچون روباه، شغال، کفتار یا کل و بز، قوچ و میش و آهو، شغال وکفتارو پرندگانی نظیر باقرقره، بادخورک، کبک، تیهو، زنبورخورها، پرستوها، بادخورک، گنجشک ها و سهره ها و انواع خزندگان وجود دارد، که در این منطقه زندگی می کنند.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

وسایل ضروری و مورد نیاز برای بازدید از گنبد جاشک بوشهر

برای بازدید از گنبد جاشک برای اینکه در سفر به چیزی نیاز نداشته باشید و مشکلی پیش نیاد می توانید وسایل ضروری مانند: یک وعده غذایی و میان‌ وعده خشک، آب شیرین آشامیدنی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، لباس خنک نخی، کوله‌پشتی سبک همراه کمک‌های اولیه، کفش پیاده‌روی، کیسه زباله، چراغ قوه و هدلامپ، پاوربانک، وسایل شناسایی و ارتباطی را به همراه خود داشته باشید.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

موقعیت جغرافیای گنبد جاشک بوشهر

گنبد جاشک در انتهای جنوبی رشته ‌کوه زاگرس و در 144 کیلومتری بوشهر قرار گرفته ‌است. در قسمت جنوبی این گنبد روستای جاشک، درشرق آن روستای کردلان، در غرب روستای گنخک و در شمال شرقی آن روستای درویشی قرار گرفته است.

بهترین فصل برای بازدید از گنبد نمکی جاشک بوشهر

آب‌ وهوای گنبد نمکی جاشک در تابستان بسیار گرم و شرجی است و احتمال سیلاب در این منطقه زیاد است، اواسط پاییز تا اخر زمستان بهترین فصل برای بازدید از گنبد نمکی جاشک برای سفر می باشد که آب ‌وهوای مناسب ‌تری برای سفر دارد.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

مسیر دسترسی به گنبد جاشک بوشهر

برای دسترسی به گنبدجاشک از جاده بوشهر به برازجان به سمت بزرگراه اهرم چغادک برانید تا به روستای چغادک برسید و از آنجا وارد یک جاده خاکی بشوید و ادامه دهید و در نهایت گنبد جاشک را در پیش روی خود خواهید دید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده قیمت بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

گنبد نمکی جاشک: بوشهر، بخش کاکی و بخش بردخون و حدفاصل دو شهرستان دشتی و دیر

date_range چهارشنبه 02 آذر 1401 remove_red_eye 94 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0