{{ctrl.notification}}
گردشی در طبیعت شهر آمل

گردشی در طبیعت شهر آمل

آمل یکی از جذاب ترین و سرسبزترین شهرهای زیبا و توریستی در استان مازندران می باشد، این شهر توریستی و جنگلی در شرق استان مازندران قرار دارد، ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 56 متر می باشد،  آمل شهری با فرهنگ و  اصیل و تاریخچه ای کهن که قدمت آن به 3 هزار سال پیش به دوران آماردها بازمی گردد، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری همچون: موزه تاریخ آمل، قدمگاه خضر آمل، آتشکده آمل، دریاچه دوخواهران آمل، پل معلق آمل، برج هشتل آمل، امامزاده عبدالله آمل، جنگل الیمستان، آبگرم استراباکو، دشت و آبشار دریوک، دریاچه سد لار، بازار آمل و … که در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی این شهر زیبا و سرسبز و جاذبه های آن بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهارین مرجع ارائه دهنده قیمت بلیط هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

گردشی در طبیعت شهر آمل

دشت لار

از جذاب ترین دیدنی های شهر آمل که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته است، دشت لار است. این دشت از زیباترین و قشنگ‌ ترین دشت‌های ایران بشمار می رود، این دشت دارای آب و هوای بسیار دلپذیر و منظره ای منحصربفرد و چشم نوازی دارد، دشت لار به نام دشت لار قصران نیز شناخته می شود به این خاطر که لار بخشی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان می باشد. این دشت در گذشته تفرجگاه‌ ییلاقی شاهان و حاکمان بوده است. این دشت حدود ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و  جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیط ‌زیست کشور بحساب می آید. این دشت دارای پوشش گیاهی همچون گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک می باشد و همچنین علاوه بر گیاهان دارویی و خوراکی پوشش گیاهی از انواع گل های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق نیز در این دشت وجود دارد. پوشش جانوری این دشت نیز شامل: بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، كل و بزكوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، كبک، كبک دری و خفاش می باشد. در رودخانه و دریاچه این دشت نیز ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز وجود دارد. این دشت رویایی و جذاب در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت گردید.

 

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

یکی از سرسبز ترین جاهای دیدنی آمل پارک میرزا کوچک خان جنگلی است، این پارک یکی از بزرگترین پارک های جنگلی در خاورمیانه می باشد، این پارک بیش از 450 هزار متر مربع مساحت دارد و در فاصله 18 کیلومتری جنوب آمل در جاده هراز و اطراف منطقه رزکه قرار گرفته است، این پارک جنگلی یکی از تفرجگاه های محبوب شهر آمل است، پارک جنگلی میرزا کوچک خان دارای محوطه ای بزرگی است و از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد، از امکانات این پارک جنگلی می توان به آلاچیق های راحتی، کافه ها و رستوران های متعدد با غذاهای خوشمزه محلی، سرویس بهداشتی، پارکینگ و ... می باشد. همچنین  پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی دارای جاذبه هایی همچون رود هراز، هزار پله، آبشار ماهان و منطقه مخصوص سوارکاری می باشد.

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

آتشکده آمل

یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی در شهر آمل، آتشکده آمل است، قدمت آتشکده آمل به دوران ساسانیان و قبل از تولد پیامبر اسلام باز می گردد، این آتشکده در محله پایین بازار و در شهر قدیم آمل واقع شده است. آتشکده آمل دارای معماری بی نظیری است، این بنا به صورت چهار گوش ودارای برجی مخروطی شکل است و به سبک معماری دوران ساسانی می باشد. در گذشته این آتشکده محلی برای عبادت و تجمع پیروان آئین زرتشتی در ایران بوده است، این بنا بعدها دیگر بعنوان آتشکده کاربری نداشته و در آن پیکر شمس الدین محمد بن محمود آملی پزشک و فیلسوف ایرانی به خاک سپرده شده است. به همین دلیل آتشکده آمل به نام آرامگاه  شمس آل رسول آمل نیز معروف است، علاقه‌ مندان به تاریخ و باستان‌شناسی می توانند از این آتشکده دیدن نمایند. آتشکده آمل در در سال 1354  فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده شده است.

 

دریاچه ساهون

یکی از جاذبه های طبیعی و بکر در شهر آمل دریاچه ساهون است، دریاچه ساهون یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین دیدنی های در این شهر است، این دریاچه دارای چشم انداز فوق العاده ای است، دریاچه ساهون در نزدیکی روستای نوا قرار دارد، دریاچه ساهون به رودهای کوچک و بزرگ و کوه ها و قله دماوند منتهی می شود. در اطراف این دریاچه پوشش گیاهی بسیار متنوع و خوبی بخاطر وجود آب و خاک حاصل ‌خیز وجود دارد، گیاهان، درختان و گل‌های وحشی در اطراف این دریاچه منظره‌ای دل‌انگیزی را به وجود آورده است، جالب است بدانید این دریاچه این روزها تبدیل به مرداب شده است اما بازهم جذابیت خود را دارد در اطراف این دریاچه همچنین مرغزارهایی بزرگ و چراگاه هایی ییلاقی نیز وجود دارد که منظره ای فوق العاده منحصربفردی را به وجود آورده است. دریاچه ساهون در ۲۰ کیلومتری جاده ای خاکی در سمت چپتان واقع شده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارترهواپیما ارزان کیش ساری را از سامانه آس چارتر دریافت نمایید.

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل از دیگر بناهای تاریخی شهر آمل که در جنوب این شهر و در قسمت شرقی رودخانه هراز قرار گرفته است، موزه تاریخ آمل در سال 1315 ساخته شده است، این موزه تا سال  1387 به عنوان ساختمان اداره مالیه شهرآمل کاربری داشته است، اما در سال 1390 این بنای تاریخی به موزه تاریخ آمل تبدیل گشت، موزه تاریخ آمل دارای سه طبقه است، که هر طبقه آن آثار با ارزشی را به نمایش گذاشته است، در طبقه اول این موزه اطلاعات جامعی از مردم شناسی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم آمل و همچنین نمونه های از صنایع دستی و هنر مردم آمل شامل انواع ظروف مسی، کاسه، سینی، ظروف چوبی، جاجیم و گلیم بافی، سکه‌هایی از دوران ساسانیان، گلیم، جاجیم، سلاح‌های قدیمی، نامه‌های حکومت قاجار و ... در اختیار بازدید کنندگان گذاشته شده است، در طبقه دوم این مجموعه که به عنوان جذاب ترین بخش موزه تاریخ آمل می باشد، آثار با ارزش باستان شناسی که قدمت های چند هزار ساله دارند و قدمت آنها به چند هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد قرار دارد که این بخش طرفداران بسیاری دارد، در طبقه آخر هم اسناد تاریخی شهر آمل و بخش های از ایران به نمایش گذاشته شده است.

 

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه از دیگر بناهای تاریخی در این شهر می باشد، این پل در دوران صفویان به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است، این پل بر اثر زلزله ای شدید در همان دوران تخریب گشت و در دوران قاجار این پل مورد مرمت قرار گرفت، این پل تاریخی دارای 107 متر طول و ارتفاعی حدود 6 متر و حدود 12 طاق بر روی پایه های مستطیل شکل دارد. پل دوازده چشم در گذشته بنام های محمد حسن اعتمادالسلطنه و صنیع الدوله معروف بوده است، این پل زیبا و تاریخی بر روی رود هراز قرار دارد و دو بخش غربی و شرقی این رودخانه را به هم متصل کرده است.

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت

مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت یا خانه عبادی یکی از تاریخی ترین بناهای قدیمی این شهر می باشد، این خانه در دوران حکومت پهلوی اول ساخته شد، خانه عبادی بعد از مرمت ها و بازسازی که شد نام آن نیز به مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت تغییر کرد، در این مجموعه فرهنگی تاریخی موزه ای قرار دارد که شامل آثار متنوع تاریخی و با ارزشی همچون صنایع دستی جذاب و دیدنی، میراث فرهنگی و ... قرار دارد.

 

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت از جذاب ترین جاذبه های دیدنی در شهر آمل می باشد، این آبشار در ۶۵ کیلومتری آمل در نزدیکی قلعه ی ملک بهمن، روستای شاهاندشت قرار گرفته است، آبشار شاهاندشت، حدود 50 متر ارتفاع دارد و از زیباترین جاذبه های این منطقه محسوب می شود.

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

غارهای دستکند آمل

غارهای دستکند آمل از جاذبه های دیدنی و جذاب شهر آمل می باشد، حدود ۲۵۰ غار کوچک دستکند در این شهر در کنار هم در یک منطقه قرار گرفته است، این غارهای دست کند در گذشته های خیلی دور محل زندگی با محلی برای در امان ماندن از خطر بوده است، مجموعه غارهای دستکند آمل را می توانید در روستاهای آب اسک، نیاک، گیلاس، پلمون، کنار انجام، آبگرم، گزانه و ملار، بایجان، کهرود و کیان و نیز روستای پنجاب مشاهده نمایید.

 

ییلاق الیمستان

از دیگر جاذبه های دلنواز و طبیعی در آمل که در منطقه ای کوهستانی در کنار روستایی الیمستان قرار دارد، جنگل یا ییلاق الیمستان می باشد. این دشت زیبا یکی از بهترین جاهای تفریحی برای مردم تهران و روستاهای اطراف می باشد، برای رسیدن به این ییلاق زیبا باید از جاده هراز به سمت روستای لهاش رفته و به سمت در یک جاده خاکی که رسیدید دشت اول را در روبروی خود خواهید دید و بعد از 30 دقیقه پیاده روی به دشت دوم که در قسمت بالای کوه و در میان جنگل قرار دارد خواهید رسید در این دشت اسب های وحشی را بصورت پراکنده خواهید دید، و لازم است بدانید بخاطر قرار گیری این دشت بالای کو و میان جنگل مه آلود است.

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر یکی دیگر از توریستی محبوب و مناطق زیبا و گردشگری شهرستان آمل می باشد، پارک جنگلی هلومسر حدود ۶۷ هکتار وسعت دارد و در ورودی جاده آمل به امامزاده عبدالله واقع شده است، پارک جنگلی هلومسر دارای امکانات رفاهی مناسبی نظیر سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه، کافی شاپ، سطل های زباله و زمین بازی مخصوص کودکان می باشد. پارک جنگلی هلومسر دارای آب و هوای بسیار دلپذیری می باشد و می توانید از این منطقه ی زیبا و جذاب دیدن نمایید و لحظاتی لذت بخشی را برای خود فراهم کنید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری بندرعباس ساری در سامانه آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

قله دماوند

دماوند یکی از کعروف ترین کوه های آتشفشانی ایران که بلندترین قله در ایران و بلند‌ترین آتشفشان در منطقه خاورمیانه محسوب می شود، این کوه دارای ارتفاع حدود ۵۶۱۰ متر دارد، قله دماوند یکی از کوه هایی است که کوهنوردان ایرانی و خارجی برای صعود به این منطقه می آیند. قله دماوند از شهرهای قم، ورامین و مناطق شمالی قابل رویت می باشد. این کوه زیبا همچنین دارای یک آبشار بسیار زیبا و جذاب می باشد، این آبشار یخی در جبهه جنوبی کوه دماوند قرار گرفته است و در تمام طول سال یخ زده است اما در فصل تابستان که گرما به اوج می رسد یخ های این آبشار ذوب و جاری می شوند.

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

کتیبه شکل شاه

کتیبه شکل شاه صخره ای به طول 8 متر و ارتفاع 4 متر است که در شهر آمل قرار دارد و یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد، ناصرالدین شاه قاجار که تهران را بعنوان پایتخت حکومتش انتخاب کرده بود دستور داده بود که مسیر ناهموار و صعب العبور هراز و آمل را بازسازی نمایند، مسئولیت این کار برعهده حسنعلیخان وزیر بود و در سال 1295 به دستور حسنعلی خان وزیر در مسیری صعب العبور بر روی صخره ای از ناصرالدین شاه قاجار یادگاری حک شود، کتیبه شکل شاه در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دشت و آبشاردریوک

دشت و آبشاردریوک از دیگر جاذبه های طبیعی در این شهرستان است، این دشت در فاصله ۲۵ کیلومتر ی از جاده هراز یک جاده پر پیچ و خم خاکی قرار دارد. دشت و آبشاردریوک همچنین در نزدیکی پارک ملی لار و نزدیک روستای نمار دشتی قرار دارد. دشت و آبشاردریوک دارای چشم اندازهای بی نظیر و منحصربفردی می باشد، از جمله این جاذبه ها می توان به آبشار کوهره، چهل‌چشمه، چشمه لهرا و اشلک اشاره کرد. آبشار کوهره یک آبشار پلکانی بسیار زیبایی است،

 

گردشی در طبیعت شهر آمل

بهترین فصل سفر به آمل

شهرستان آمل دارای آب و هوای شرجی در روزهای گرم تابستان است، میانگین دمای هوا در تابستان 35 درجه و در زمستان نیز میانگین هوا به بیش از 10 درجه می رسد، بخاطر قرارگیری این شهر در فاصله 20 کیلومتری از دریای خزر آب و هوا در تابستان های این شهر شرجی می باشد، اگر می خواهید به این شهر سفر کنید بهترین زمان برای سفر و گردش در این شهر فصل های بهار و پاییز است که بهترین آب و هوا را می توانید تجربه کنید.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range سه شنبه 13 تیر 1402 remove_red_eye 8502 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

بهترین جاهای دیدنی آمل کدامند؟

از بهترین جاهای دیدنی شهرستان آمل می توان به جنگل الیمستان، ییلاق خوشواش، مسجد آقاعباس، دریاچه دوخواهران، پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی، پارک جنگلی هلومسر، پل دوازده چشمه اشاره کرد.

جنگل الیمستان در کجای شهر آمل واقع شده است؟

جنگل الیمستان در کیلومتر ۲۰ جاده هراز در استان مازندران شهرستان آمل قرار دارد.

بهترین فصل سفر به آمل کدام فصل می باشد؟

با توجه به آب و هوای این شهر بهترین فصل برای سفر به شهر آمل فصل های بهار و پاییز می باشد.

آتشکده آمل در کجای قراردارد؟

آتشکده آمل در شهر قدیم عوام کوی، محله پایین بازار در استان مازندران شهرستان آمل قرار دارد.