{{ctrl.notification}}
گردشگری در شهر زیبای گالیکش

گردشگری در شهر زیبای گالیکش

گالیکش یکی از شهرستان‌های استان گلستان می باشد که در شمال کشور قرار دارد، این شهرستان در سال 1389 تاسیس گشت، شهر گالیکش حدود 200 هکتار مساحت دارد و یکی از شهرهای مهم استان گلستان محسوب می شود. گالیکش از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است و در بین سه سه استان گلستان، خراسان شمالی، سمنان قرار گرفته است، شهرستان گالیکش قدمت حدود 300 سال دارد و دارای جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری، اماکن مذهبی و صنایع دستی و هنرهای سنتی زیادی می باشد، پیشینه تاریخی بسیار کهن و غنی که نشان دهنده فرهنگ و تمدن این شهرستان می باشد، تا حدود 95 اثر تاریخی در این شهرستان به ثبت رسیده است که بیشتر این آثار به ثبت ملی رسیده است. در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان بپردازد و گردشی باهم به طبیعت این شهر داشته باشیم. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر چابهار رشت را به راحتی تهیه نمایید.

گالیکش

غارکیارام

یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی در شهرستان گالیکش که در در 6 کیلومتری ضلع شرقی روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان قرار گرفته است، غارکیارام می باشد، این غار دارای قدمتی حدود 100 هزار سال می باشد که متعلق به دوره پارینه سنگی می باشد. پروفسور مک برنی یکی از اساتید باستان شناسی دانشگاه کمبریج انگلستان با شناسایی وکاوش هایی که در این غار انجام داد توانست ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی و عصر آهن را در این غار کشف کند و قدمت این غار را تشخیص دهد. این غار یکی از قدیمی ترین غارهای مسکونی در شمال کشور بوده است، غار کیارام که با نام غار وسط دل دل نیز معروف است، این غار دارای منظره ای زیبا و دل انگیزی می باشد یک رودخانه‌ای فصلی حدود 7 متر پایین تر از کف غار در جریان است و جنگلی سرسبز و درختان متراکمی در اطراف این غار زیبا وجود دارد. غارکیارام یکی از جاذبه های گردشگری گالیکش که در در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ، به شماره ۲۷۲۲ به ثبت رسیده است.

آدرس غارکیارام: استان گلستان، گالیکش، ۶ کیلومتری روستای فرنگ

 

 

 

گالیکش

غار تاریخی سم

غار تاریخی سم یکی از عمیق ترین وخطرناکترین غارهای ایران است، که در فاصله 1100 متری غرب روستای کیارام و 400 متری تپه تاریخی کیارام قرار گرفته است، این غار آهکی دومین غار عمیق کشور در نزدیکی قله کوه خواجه قنبر، در منطقه نامیج در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است، در داخل غار تاریخی سم بقایای سفال‌ مربوط به دوران کهن و بقایای اسکلت انسانی و همچنین آثار کلنگ بر دیواره های این غار کشف شده است، در این غار بین ۲۵ تا ۳۰ حلقه چاه وجود دارد که بسیار عمیق هستند. غار تاریخی سم در 32 کیلومتری شهر گالیکش قرار دارد. سم در زبان محلی به معنای حفره و غار می باشد.

آدرس غار تاریخی ته سم: استان گلستان، گالیکش، روستای نام نیک، در نزدیکی قله کوه خواجه قنبر

 

 

گالیکش

قلعه بی بی حلیمه

قلعه بی بی حلیمه در 400 متری جنوب غربی روستای صمدانی، و 1800 متری جنوب شهرستان گالیکش قرار گرفته است. این قلعه در ارتفاع ۱۳۴ متری از سطح دریا قرار گرفته است، قدمت قلعه بی بی حلیمه به دوره اسلامی بازمی ‌گردد، قلعه بی بی حلیمه دارای یک فضای وسیع مربعی شکل نا منظمی می باشد. ضلع غربی آن 890 متر و ضلع شرقی آن 810 متر طول دارند و دیواره جنوبی و شمالی آن نیز به ترتیب 560 و 270 متر طول دارند. این قلعه در فاصله 6 متر از سطح زمین قرار دارد. در قسمت خارجی باروی قلعه نیز خندقی به پهنای 8 متر وجود دارد. قلعه بی بی حلیمه در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۴۰۶۴ به ثبت رسیده شده است.

آدرس قلعه بی بی حکیمه: استان گلستان، بخش گالیکش، ۱۸۰۰ متری روستای ینقاق

 

 

گالیکش

پارک ملی گلستان

یکی از جاذبه های طبیعی و بسیار جذاب و معروف در شمال کشور که در نزدیکی شهرستان گالیکش و در مسیر جاده بین المللی تهران به مشهد واقع شده است، پارک ملی گلستان است حدود ۳۴ هزار هکتار وسعت دارد، این پارک ملی تفرجگاه مسافران و گردشگران بسیاری می باشد. این پارک ملی دارای جاذبه های نظیر چشمه ها و رودخانه ها ، نهرها و آبشار ها و همچنین ۱.۳۵۰ گونه مختلف گیاهی و ۳۰۲ گونه حیوانی وجود دارد، چشمه و آبشار آق سو ،آبشارگلستان، چشمه دماغ، دره آبشار، دره آلمه ، دره آلی ، دره آنسرودره فرغون و مسیرهای برای پیاده روی گروهی و گردشهای علمی و آموزشی مانند مسیرهای آلمه، شالق و تنگه گل، به سوسگرد و دیوارهای صخره ای فرغون که بعنوان یک ورزش و تفریح مورد علاقه کوهنوردان است، در این پارک ملی همچنین جنگلهای افرالی، گلستان، مزارلی، آلی دالی، زاو، جمشید آباد، آدم چخران، آق سو، ییلاق، آلو باغ و تنگه گل وجود دارد. این پارک ملی جذاب همچنین دارای حیات وحش می باشد. پارک ملی جنگل گلستان در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی این پارک بعنوان یکی از ۵۰ ذخیره ‌گاه زیست‌محیطی کره زمین شناخته شد و بعنوان اولین پارک ملی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، در بهمن ۱۳۵۷ هجری شمسی دو منطقه قرخود و آلمه از یکدیگر جدا شدند و پارک ملی گلستان تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. در سوم دی ۱۳۸۷ هجری شمسی نیز پارک ملی گلستان بعنوان پانزدهمین اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

آدرس پارک ملی گلستان: استان گلستان، ۱۵ کیلومتری شهر گالیکش

 

 

گالیکش

آبشار لوه گالیکش

آبشار زیبای لوه از مجموعه‌ چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است، این آبشار 5 طبقه و دارای ارتفاع بلندی حدود ۷۵ متر با شیبی پلکانی ‌مانند می باشد، بلندترین تاج آبشار این آبشار حدود 15 متر ارتفاع دارد، این آبشار دارای پوشش گیاهی متنوعی در اطراف خود می باشد، درخت‌های بلوط، زبان گنجشک، شیردار، پلت، زرشگ، انجیلی، ممرز، توسکا و افرا جنگل زیبا و سرسبز اطراف را به وجود آورده است. از پوشش گیاهی اطراف این آبشار نیز می توان به گونه‌های ارزشمند جانوری همچون مارال، شوکا، گربه جنگلی، روباه و گرگ اشاره کرد. بخاطر وجود زیبایی های منحصربفرد و جذاب در این منطقه و آب و هوای دل انگیز گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کرده است از این رو امکانات رفاهی زیادی را برای گردشگران در نظر گرفاه شده است، از این امکانات می توان به سرویس‌بهداشتی، پارکینگ با ظرفیت محدود، پوشش شبکه اینترنت و موبایل، غرفه های خوراکی، رستوران های کوچک و... اشاره کرد. با تهیه بلیط چارتر ارزان عسلویه گرگان در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس آبشار لوه: استان گلستان، ۲۰‌کیلومتری گالیکش،‌ ۵‌کیلومتری جاده اصلی گلستان مشهد، روستای لوه

 

گالیکش

قلعه ابوبکر

یکی از بناها و آثار تاریخی در گالیکش، قلعه ابوبکر می باشد که در تپه باستانی قرار دارد، تپه باستانی قلعه ابوبکر دارای فرم نامنظم هندسی است، قدمت این اثر قلعه تاریخی به دوره تاریخی باز می گردد، که در روستای املاک از توابع دهستان ینقاق و بخش گالیکش قرار گرفته است، تپه باستانی قلعه ابوبکر در تاریخ نهم بهمن ماه سال 1384 در مجموعه آثار تاریخی ایران به شماره ثبت 14106 ثبت شده است.

 

گالیکش

غار سید رشید

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و زیبا در گالیکش، غار سید رشید است، این غار بر روی یک صخره بزرگ سنگی در 1 کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام در دهستان فارسیان قرار دارد، غار سید رشید حدود 6 متر ارتفاع، حدود 30/4 سانتیمترعرض و 9 متر عمق دارد، این غار در میان جنگلی زیبا با چشم اندازی جذاب قرار دارد، جالب است بدانید این غار چندین سال قبل بعنوان آغل گوسفندان و بزها مورد استفاده قرار می گرفته است. غار سید رشید برر اثر آتش سوزی که درون  آن شده است کاملا دود زده و سیاه شده است و همچنین چکنده های آهکی زیبایی در سقف این غار وجود داشته که همه مورد دستبرد قرار گرفته است.

آدرس غار سیدرشید: استان گلستان،1 کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام، دهستان فارسیان، بخش گالیکش

 

گالیکش

تپه قلعه تخت سلیمان

تپه قلعه تخت سلیمان در 200 متری جنوب رودخانه مادرسو روستای تنگراه، بخش گالیکش در شهرستان مینودشت قرار گرفته است، تپه قلعه تخت سلیمان دارای قدمت تاریخی و اسلامی می باشد که به دوران‌های تاریخی پس از اسلام بازمی ‌گردد، این قلعه به شکل مربع می باشد، در ساخت دیواره ها آن از سنگ های بزرگ و کوچک حجیم به قطر تقریبی1 متر استفاده شده است، این قلعه‌ باستانی در تاریخ ۷ مردادماه، سال ۱۳۸۲به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت ۹۳۳۰ به ثبت رسید.

آدرس تپه قلعه تخت سلیمان: استان گلستان، شهرستان مینودشت، بخش گالیکش، روستای تنگراه

 

گالیکش

قلعه پاسنگ پایین

قلعه پاسنگ پایین از دیگر بناهای باستانی در گالیکش می باشد، این قلعه در شمال روستای پاسنگ پایین، جاده مینودشت به بجنورد، بخش گالیکش شهرستان مینودشت قرار گرفته است، این قلعه مستطیلی شکل است و متعلق به دوره های هزاره اول پیش از میلاد و تاریخی می باشد، قلعه پاسنگ پایین بعنوان یکی از آثار باستانی در فهرست آثار ملی کشور به شماره 14069 به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه پاسنگ پایین: استان گلستان، مینو دشت، بخش گالیکش، دهستان قراولان، ۲/۵ کیلومتری شمال روستای پاسنگ پایین

 

تپه علی

تپه علی یکی از آثار با ارزش که قدمت آن به دوره عصر آهن باز می گردد، این بتای تاریخی در ارتفاع 290 متری از سطح دریا قرار دارد، این تپه دارای فرم نامنظم هندسی در ابعاد 80 در 160 می باشد، این تپه یک اثر ملی ثبت شده  درمینودشت، بخش گالیکش می باشد، این تپه در تاریخ 9 بهمن ماه سال 1384 به شماره 14093 ثبت ملی رسیده است.

آدرس تپه علی: گلستان، مینودشت، شهرستان مینودشت، بخش گالیکش، دهستان قراولان، ۱/۳ کیلومتری جنوب روستای تراجق

 

 

گالیکش

روستای پادلدل

یکی از جاذبه های دیدنی در شهرستان گالیکش روستای پادلدل می باشد، این روستا یکی از جاذبه های گردشگری در گالیکش است که گردشگران زیادی را جذب خود کرده است، روستای پادلدل در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی گالیکش قرار دارد و حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد که در کل 135 خانوار می شوند. مردم در این روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند و و بیشتر محصولات این روستا گندم، جو و عدس می باشد. جالب است بدانید این روستا یکی از اولین و تنهاترین روستاهایی است که از دوران های خیلی قبل از گذشته های دور کسی نه سیگار کشیده و اکنون نیز کسی سیگار نمی کشد.

آدرس روستای پادلدل: ۳۲ كیلومتری جنوب شرقی گالیكش

 

سوغات گالیکش

شهرستان گالیکش دارای سوغات و صنایع دستی بی نظیری می باشد، از جمله صنایع دستی متنوع قوم بلوچ و ترکمن گالیکش می ‌توان به ابریشم ‌بافی، نمد مالی و سوزن‌ دوزی ، چرم‌ دوزی و صنایع چوبی اشاره کرد. که هنر دست هنرمندان این شهرستان می باشد.

 

گالیکش

غذای محلی گالیکش

در سفر به شهرستان گالیکش یکی از لذت بخش ترین تفریحات شکم گردی است، از خوشمزه ترین غذاهای محلی این شهرستان  ماش پلو، آش خمیر، نان پیاز جنگلی، بولامه، بوروک،‌ چکدرمه، ماش پتی خارش، خورشت ماش، آش ماست و...  می باشد که در سفر به این شهر می توانید در رستوران های حاج حمیدیا و فست ‌فود فامیلا این غذاهای خوشمزه را امتحان کنید و لذت ببرید.

 

اقامت در گالیکش

در سفر به گالیکش اگر می خواهید چند روزی اقامت کنید می توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده نمایید. اقامتگاه‌ بوم ‌گردی این شهر عبارتند از اقامتگاه بوم ‌گردی آلینه، اقامتگاه بوم ‌گردی آبشاران لوه، اقامتگاه بوم‌ گردی مرکزی روستای پنو و اقامتگاه بوم گردی ننه بی بی اشاره کرد. همچنین در هتل ها و یا سوئیت ها و ویلاهای این شهر نیز استفاده نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

 

گالیکش

آب و هوای گالیکش

شهرستان گالیکش در شمال کشور و در استان گلستان قرار گرفته است، با وجود داشتن طبیعتی زیبا و بی نظیر و قرار گیری این شهر در ارتفاعات و همچنین در نواحی کم ارتفاع و جلگه ای دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و معتدل و نیمه مرطوب می باشد،

 

مسیر دسترسی به شهرستان گالیکش

گالیکش در استان گلستان قرار دارد و در فاصله 110 کیلومتری از گرگان قرار گرفته است، برای دسترسی از تهران به گالیکش از جاده فیروز کوه می توانید استفاده نمایید و مساحتی حدود 530 کیلومتر را با خودروی شخصی طی نمایید و از شهرهای فیروزکوه، قائم ‌شهر، ساری، بهشهر، گرگان، آزادشهر و مینودشت عبور کرده تا به گالیکش برسید.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

 

 

 

 

date_range یکشنبه 01 مرداد 1402 remove_red_eye 7805 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

غار کیارام متعلق به کدام دوره است؟

غار کیارام متعلق به دوره پارینه سنگی می باشد.

صنایع دستی گالیکش کدام است؟

ابریشم ‌بافی، نمد مالی و سوزن‌ دوزی ، چرم‌ دوزی و صنایع چوبی از صنایع دستی گالیکش می باشد.

اقامتگاه بوم گردی در گالیکش کدامند؟

اقامتگاه های بوم گردی گالیکش عبارتند از: اقامتگاه بوم ‌گردی آلینه، اقامتگاه بوم ‌گردی آبشاران لوه و اقامتگاه بوم گردی ننه بی بی.