{{ctrl.notification}}
کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد

یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران که دارای آب و هوای خشک بیابانی می باشد، یزد شهری تاریخی که معماری بی نظیرش از محبوب ترین و معروف ترین در دنیا می باشد و لقب شهر بادگیرها را به خود اختصاص داده است، این شهر با داشتن خانه های تاریخی و باستانی بی نظیر و داشتن دیگرجاذبه های طبیعی و تاریخی زیاد هرساله میزبان مسافران و گردشگران فراوانی از سرتاسر ایران و جهان می باشد. از دیگر جاذبه های طبیعی در یزد می توان به کویرکاراکال اشاره کرد که آس چارتر در این مقاله به معرفی این جاذبه توریستی می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما چارتر ارزان مشهد یزد را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

کویر کارکال یزد

معرفی کویر کارکال یزد

کویر گردی یکی از مقاصد گردشگری در میان علاقه مندان به کویر گردی می باشد، در گذشته کویر برای هرکسی که گذرش به آن می افتاد بسیار خوفناک به نظر می رسید چون اگر پا به آن میگذاشتن مسیر برگشت خود را گم می کردند، اما امروزه کویر گردی از محبوب ترین مقاصد برای گردش و تفریح محسوب می شود. کویر کاراکال نیز تا چند سال پیش یک جاذبه گردشگری ناشناخته به حساب می آمد بود که به مرور زمان توسط مردم محلی به یک منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شد و از سال 1376 این کویر بعنوان منطقه ای توریستی و گردشگری درآمد و بعد از ورود گردشگران خارجی به آن، کویر کاراکال به‌عنوان یکی از معروف ‌ترین کویرهای ایران معرفی شد.

کویر کارکال یزد

پوشش گیاهی و جانوری در روستای کارکال یزد

در کویر کاراکال پوشش گیاهی و جانوری دیدینی و زیبایی وجود دارد، در این منطقه نخلستان‌های بزرگی وجود دارد و در کنار آنها درختان بی‌شمار انار و پسته، گز،نبکا، تاغ و همچنین اسنکبیل و گل جالیز از گیاهان گلدار و فاقد و برگ و سبزینه نیز می باشد، از پوشش جانوری در این منطقه گربه سان کاراکال، موش صحرایی و  پستاندارانی همچون کل و بز،  قوچ و میش، جبیر، پلنگ، شاه روباه، تشی و پرندگانی نظیر زاغ بور، سارگپه، باقرقره شکم سیاه در این منطقه  وجود دارد. از مهمترین جانوران در این منطقه گربه کاراکال است که این نوع گربه یکی از هشت گونه گربه ‌سانی است که در ایران زندگی می ‌کند و به‌غیر از ایران می توان این موجودات را در آفریقا نیز دید. 

کویر کارکال یزد

جاذبه های دیدنی در کویرکاراکال یزد

کویر کاراکال یکی از زیباترین کویرهای ایران که بنام کویر صادق آباد نیز معروف می باشد. کویر کاراکال در یزد در دل مرکز ایران قرار گرفته است، کویر کاراکال خود به تنهایی بسیار جذاب و زیبا می باشد،. سکوت کویر، آسمان پرستاره شب‌های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم‌انگیز کویر، پوشش گیاهی منحصر بفرد، تپه ها و رمل های شنی، پوشش جانوری و نخلستان های زیبا تنها بخشی از ویژگی ‌های این سرزمین‌ شنی است. اما کویر کاراکال دارای جاذبه های دیدنی وباستانی دیگری همچون: قلعه باقرآباد، خانه وحشی بافقی، آب انبار و حمام کاکامیر و.... که در ادامه به معرفی چتد مورد از این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

کویر کارکال یزد

قلعه باقرآباد

یکی از جاذبه های باستانی در کویر کاراکال قلعه باقرآباد می باشد، قلعه باقرآباد قلعه یکی از دژهای تاریخی یزد و بعنوان قلعه نظامی با دو برج نگهبانی، سه جایگاه سنگ اندازی  و ده جایگاه تیر اندازی و  ۴۵ اتاق می باشد که یادگاری از دوران قاجار می باشد که برای امنیت و در امان ماندن مردم به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی، که در دل دشت  ودر فاصله ی ۲ کیلومتری کویر کوراکال واقع شده است، قلعه باقر آباد از خشت و آجر درست شده است که تاکنون آسیب جدی ندیده است.

آب انبار و حمام کاکامیر

آب انبار و حمام کاکامیر نیز یکی دیگر از جاذبه های کویر کوراکال است. این آب انبار از بزرگترین آب انبارهای بافق محسوب می شود که در عمق چهار متری در دل زمین قرار دارد. آب انبار حجمی حدود ۲۵۰ مترمکعب دارد که با پوشش آجری گنبدی شکلی بر روی آن طراحی شده است.  

خانه ی وحشی بافقی

خانه ی وحشی بافقی یکی دیگر از جاذبه ی گردشگری در کویر کوراکال در یزد می باشد، قدمت این خانه از قرن دهم هجری قمری است. خانه ی وحشی بافقی دارای معماری زیبا و منحصربفردی است که بعنوان یکی از آثار ملی ایران محسوب می شود. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران یزد در سایت آس چارتر می توانید از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

کویر کارکال یزد

روستای قطرم

یکی از جاذبه های دیدنی در نزدیکی کویر کاراکال روستای قطرم است که در فاصله 68 کیلومتری این کویر واقع شده است، این روستا قدمتی حدود 5000 ساله دارد، و در دامنه غربی کوه های باجگان قرار دارد. این روستا به ماسوله کویر مشهور است و دارای مزارع، باغ‌ها، منازل مسکونی زیادی می باشد؛ این روستا در منطقه های کوهستانی قرار گرفته است، و دارای معماری بی نظیری با دیوارهای سنگی و کوچه‌های مسقف غیر هم سطح به‌ صورت پلکانی و پرپیچ ‌وخم می باشد، جالب است بدانید این روستا دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی بی نظیری همچون: زیارتگاه پیر قطرم، قبرستان خورشیدی، تاسیسات آبی قدیمی استخر و آسیاب‌های آبی، هشت مسجد، قلعه دختر، چند کمینگاه، چشمه‌های متعدد درب گوشین، سی سبزی، پیروزی، آب مرغون، سنگ قصاب و درب دز با ستون‌های سنگی و چشمه آب بسیار گوارا آن اشاره کرد.

آدرس روستای قطرم: استان یزد، ۴۶ کیلومتری جنوب بافق

کویر کارکال یزد

روستای فهرج
روستایی با قدمت باستانی که به دوران قبل از اسلام باز می گردد، روستای فهرج یکی ار جاذبه های تاریخی و دیدنی در فاصله 101 کیلومتری از کویر کاراکال در شمال شرقی کوه چلته واقع شده است، این روستا دارای خانه هایی که از جنس خشت و گل ساخته شده اند می باشد. روستای فهرج همچنین جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده است، از جمله می توان به مسجد فهرج که یکی از باستانی ترین و کهن ترین مساجد که مربوط به نیمه اول قرن اول هجری می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از جاذبه های دیگر این روستا می توان به قلعه باستانی فهرج که مربوط به دوران صدر اسلام، آب‌انبار حسینیه متعلق به دوره صفوی و افشار، مجموعه شهدای فهرج متعلق به سده ۹ هجری قمری، چاه چهل دختران، کمپ کویری فهرج و ویرانه های مسجد و تکیه اشاره کرد.

آدرس روستای فهرج: استان یزد، ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد

کویر کارکال یزد

امکانات در کویرکاراکال یزد

کویر کاراکال به دلیل اینکه یکی از مناطق گردشگری محسوب می شود امکانات رفاهی در این منطقه وجود ندارد، اما برای دسترسی به امکاناتی رفاهی می توانید به مجموعه شهید برزگری در روستای صادق‌آباد بروید در این روستا که در نزدیکی کویرکاراکال قرار گرفته است، امکانات رفاهی در این روستا شامل: حمام، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، اقامتگاه، بوفه، شبکه برق سراسری برای شارژ موبایل، آب قابل‌شرب، کافه رستوران با سرو چای آتشی و انواع قهوه، آلاچیق، منقل برای جوجه‌کباب، تفریحات کویری و تورهای گردشگری برای کویرگردی می باشد که می توانید از آنها استفاده کنید.

کویر کارکال یزد

لوازم ضروری و نکات برای سفر به کویر کاراکال یزد

برای کویرگردی همیشه سعی کنید با گروه ها و تورهای کویرگردی به کویر بپردازید و به هیچ عنوان به صورت انفرادی به بازدید نپردازید، همچنین داشتن لوازم ضروری همچون: آب به مقدار کافی همراه خودتان ببرید، داشتن شال گردن نیز یکی از مهم ترین لوازمی است که در هنگام طوفان شن بتوانید جلوی دهانتان را بپوشانید. تلفن همراه، داروهای عمومی، جعبه کمک‌های اولیه، دفترچه بیمه، لباس اضافه، مسیریاب و قطب‌نما، عینک آفتابی، شارژر موبایل، دمپایی و صندل، پاوربانک، وعده‌های غذایی، میان ‌وعده، کفش اضافه، کرم ضدآفتاب، کارت شناسایی، کلاه آفتابگیر، کلاه گرم، کوله‌ پشتی و همچنین با خود کیسه زباله همراه داشته باشید و از ریختن ته‌سیگار، زباله‌های پلاستیکی در کویر خودداری کنید. همچنین داشتن لباس مناسب که از آفتاب سوختگی در امان باشید. و اگر قصد دارید شب را در کویر کاراکال سپری کنید باخود چادر، کیسه خواب، پتوی نازک، بالشت کوچک، پماد یا دستبند دفع حشرات را فراموش نکنید.

کویر کارکال یزد

تفریحات در کویرکاراکال یزد

کویرکاراکال امروزه یکی از مقاصد گردشگری در ایران است که دارای جاذبه های گردشگری و توریستی بسیار زیادی می باشد، از این رو گردشگران و توریست های زیادی به این کویر سفر می کنند؛ به همین خاطر برای این منظور تفریحات بسیاری برای گردشگران در نظر گرفته شده است، که می توان به شترسواری، سافاری، موتورسواری، عکاسی، کویرگردی، رصد آسمان شب، اقامتگاه بوم گردی و هتل و.... اشاره کرد. 

کویر کارکال یزد

سافاری در کویر کاراکال یزد

کویر گردی یکی از لذت بخش ترین تفریحات برای علاقه مندان به کویر گردی است، اما امروزه در کویرکاراکال تفریحاتی همچون سافاری و افرود سواری و موتور سواری و شتر سواری می باشد که بر روی شن های نرم و روان کویر می توانید لذت بخش ترین تفریحات سافاری را در کویر انجام دهید. محیط زیست در این کویر برای آفرود سواری و موتور سواری مسیرهایی در نظر گرفته است که به محیط زیست و جانورانی که در این مسیرها قرار دارند آسیبی وارد نشود.

پیاده روی در نخلستان ها

یکی دیگر از تفریحات لذت بخش در کویر گردی قدم زدن روی شن های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه های شن روان، پیاده روی در نخلستان ها سر سبز در این کویر می باشد.

عکاسی در کویر کاراکال یزد

از دیگر جذابیت ها در سفر عکس گرفتن از مناظر زیبا و و بکر کویر می باد که می توانید بهترین خاطرات لذت بخشی را برای خود از کویرگردی به ثبت برسانید.

کویر کارکال یزد

بهترین فصل بازدید از کویر کاراکال یزد

مناطق کویری آب و هوایی گرم و خشک دارند و به همین دلیل در فصول گرم سال برای بازدید و سفر مناسب نمی باشد. بهترین زمان برای سفر و بازدید از کویر کاراکال یزد فصل های پاییز و زمستان است و بهترین ساعات صبح زود تا ساعت ۱۱ و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ می باشد که می توانید به بازدید از کویر و کویر گردی بپردازید. اگر می خواهید در کویر اقامت کنید بهترین ماه ها که هوا خنک تر است فصول ماه های مهر، بهمن، اسفند و فروردین می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در شهر مشهد می باشد.

کویر کارکال یزد

مسیر دسترسی به کویرکاراکال یزد

برای دسترسی به کویرکاراکال ابتدا باید به سمت شهر یزد بروید، سپس به سمت جاده کویری به سمت شهر بافق خود را برسانید. بعد در میانه بلوار شهر بافق باید به سمت چپ بپیچید و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر به سمت روستای صادق آباد که کویر کاراکال بروید.

 

date_range پنجشنبه 15 دی 1401 remove_red_eye 148 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0