{{ctrl.notification}}
کویرلوت

کویر لوت

ایران سرزمینی پهناور که در قاره آسیا قرار دارد، سرزمین چهارفصل که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، شهرهای باستانی و کهن، دریاچه زیبای کاسپین در خطه سرسبزشمال، کوه های زیبای سبلان، آبشارهای زیبای لرستان، اماکن مذهبی در مشهد، شهرباستانی شوش، پل های زیبای اهواز، دریای نیلگون خلیج فارس، جزیره زیبای کیش و... جاذبه های دیگر که همگی از زیبایی ها و جاذبه های این سرزمین می باشد، دراین مقاله آس چارتر، همراه همیشگی شما در خرید بلیط هواپیما به معرفی یکی از جاذبه ای دیگراین کشور زیبا یعنی کویر لوت می پردازد، برای سفر به کرمان و کویر گردی شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط چارتر مشهد کرمان خود را تهیه کنید.

کویرلوت https://ascharter.ir/

معرفی کویر لوت

کویر لوت منطقه وسیعی است که بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده است، این کویر 10 درصد از مساحت ایران را تشکیل می دهد، کویر لوت از جمله خشک ترین مناطق ایران می باشد، که حدود 120 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

 کویر لوت

جاذبه های دیدنی کویر لوت

بیشتر افراد همیشه سفر به مناطق بکرو جاهای سرسبز را انتخاب می کنند زیرا فکر می کنند که کویر فقط خاک است و گرمای سوزان اما هستند افرادی که عاشق کویر گردی باشند، کویرها و بیابان ها نیز همانند دیگر اماکن دیدنی دارای جاذبه های دیدنی زیادی می باشند که مطمئنا در یکبار سفر و تجربه آن هیچ وقت این خاطره لذتبخش را فراموش نخواهید کرد. از جاذبه های کویر لوت می توان به کلوت شهداد، تنگه رتیل، رود کال شور، گندم بریان و نبکا اشاره کرد، با آس چارتر همراه باشید تا در ادامه این مقاله با این جاذبه های دیدنی بیشتر آشنا شوید.

 کویر لوت

پوشش گیاهی کویر لوت

کویر لوت یکی از خشک ترین مناطق ایران است که حالت بیابانی می باشد، در قسمت هایی از این کویر مرکزی حیات گیاهی و جانوری وجودارد، ودر برخی قسمت ها بصورت برهوت مانده است، آن هم به شرایط آب و هوایی این منطقه بستگی دارد، در فصل بهار بخاطر باران های بهاری در منطقه دشت سر، گیاهان چمنی رشد می ‌کنند که بعد از زمانی خیلی کم بر اثر آفتاب سوزان می ‌سوزند و خشک می‌ شوند.

 کویر لوت

اما در منطقه ای از کویر لوت منطقه ریگ‌ یلان گونه‌های متنوع و متعددی از گیاهان در میان این ماسه ها رشد کردند، که می ‌توان به اسکنبیل، تاغ و نسی اشاره کرد. این گیاهان در شرق لوت پوشش بیشتری دارد، همچنین در 20 کیلومتری منطقه شهداد درختان و درختچه‌های گز نیز به چشم می‌ خورد. همچنین بلندترین گونه نبکا در جهان نیز در این کویروجود دارد، که به گلدان های ماسه ای کویر لوت معروف هستند و تا ارتفاع 10 متر می رسند. این گیاه در صحرای آفریقا نیز وجود دارد اما با این تفاوت که در آفریقا ارتفاع آن 3 متر می باشد. همچنین گیاه دیگری بزرگ ‌ترو پیچیده ‌وبه شکل مخروط‌های به نام «ربدو» در لوت نیز وجود دارند که تعدادشان بیشتر از نبکا می باشد.

 کویر لوت

پوشش جانوری کویرلوت

در مناطق کویری لوت، جانورانی وجود دارند که در مقابل بی آبی مقاوم هستند، زندگی می‌کنند. از جمله این جانوران می‌ توان به انواع مار و پرندگان لاشه خوار، جرد، پامسواکی، روباه، گربه شنی و انواع آگاما، مگس گیر، شتر مار، مار جعفری، دم سیاه، عقرب طلایی، شاهین، سارگپه، جبیر و عقرب سیاه اشاره کرد. همچنین حدود 70 گونه پرنده سفید رنگ که گرمای کمتری را جذب می کنند، و از طریق خوردن حشرات اب مورد نیاز خود را تامین می کنند.

 کویر لوت

آثار باستانی کویر لوت

جالب است بدانید در کویر لوت آثاری از گذشتگان کشف گردیده است که نشان دهنده ی این است، که سالهای خیلی دور در این کویر خشک آب و علف حیات وجود داشته است، با کاوش محققان و کارشناسان آثار ارزشمندی همچون سفال های متنوع و مقابر مختلف، نمونه های بسیاری از اشیاء سفالی، فلزی و سنگی وتعداد زیادی اشیاء مربوط به هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد، ظروفی از جنس مرمر و سنگ های آهکی خاکستری در این منطقه پیدا شده است.

 کویر لوت

شب های کویر لوت

شب های پر ستاره کویر یکی از شگفت انگیزترین دیدنی های در کویر می باشد، زیبایی آسمان کویردر شب یکی از زیباترین و منحصر به فردترین دیدنی هایی است که می تواند شما را به راحتی ساعت ها را محو خود کند، این منطقه سالانه ستاره شناسان و گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان را به سوی خود می کشاند.

 کویر لوت

گندم بریان کویر لوت

در کویرلوت منطقه ای به نام گندم بریان وجود دارد که بخاطر گرمای زیادش  هیچ جانور و یا گیاهی در این منقطه وجود ندارد، در سال 2005 این منطقه رتبه گرم ترین نقطه جهان را با دمای 70 درجه سانتی گراد به خود اختصاص داد، منطقه گندم بریان حدود 450 کیلومتر مربع وسعت دارد.

 کویر لوت

رود کال شور کویر لوت

جالب است بدانید که در این کویر بیابانی و خشک رودهای فصلی نیز وجود دارد، که بیشتر در فصل زمستان پدید می آید، کال شور اصلی ترین رودی که در کویر لوت قرار گرفته است، آب این رود اسیدی می باشد که بسیار خطرناک است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران کرمان در شهر مشهد می باشد.

 کویر لوت

تنگه رتیل کویر لوت

تنگه ای بزرگ و پهناور که در فاصله 130 کیلومتری شهداد در کنار خسک رود واقع شده است، که یکی از جاذبه های دیدنی کویر لوت می باشد، این تنگه بنام تنگه رتیل بزرگترین تنگه کویر لوت می باشد، در این تنگه جانوران خطرناکی مانند رتیل خورشیدی و یا شتری می باشد که خطرناک ترین عنکبوت جهان به است و زهری سمی و کشنده دارد در این تنگه زندگی می کند، بسیاری از گردشگران و توریستان به این تنگه بکرسفر می کنند و از طبیعت زیبای این منطقه استفاده می کنند.

 کویر لوت

کلوت های شهداد کویر لوت

کلوت ها از شگفتی های طبیعی کویرها به شمار می آیند و در جهان به عنوان بزرگترین و زیباترین پدیده طبیعی کویر شناخته می شوند. کلوت ها بر اثر فرسایش و تلاقی آب و باد بوجود می آیند، کلوت های شهداد در طی هزاران سال به پیش در قسمت غربی کویر لوت قرار دارند که از مهم ترین و زیباترین جاذبه های لوت به شمار می آیند.

 کویر لوت

اقامت در کویرلوت

در کویر لوت برای گردشگرانی که به کویر گردی علاقه مند هستند اقامتگاهی وجود دارد که می توانند گردشگران در این اقامتگاه ها چند روزی را سپری کنند، از جمله این اقامتگاه‌ها می ‌توان به اقامتگاه‌های بوم‌ گردی عقیق، کلوت، گندم بریان، کمپ کویری شهداد، کاشکیلو، نبکا، یادگار، ترنج، درفش‌ و شب‌های پر ستاره، اکوکمپ ستاره لوت اشاره کرد.

 کویر لوت

کمپ کویری شهداد کویر لوت

در حاشیه غربی کویر لوت در اواسط دهه هشتاد کمپ کویری شهداد افتتاح شد. در این کمپ شامل امکاناتی نظیر:  کپرهایی از برگ‌ درختان نخل، آب آشامیدنی، برق، فروشگاه لوازم ضروری، سرویس بهداشتی و حمام می باشد. این کمپ ظرفیتی حدود 40 نفر دارد.

 کویر لوت

نخل های اکوکمپ ستاره کویر لوت

در سال ۱۳۹۷ نیز بخاطر استقبال بی نظیر گردشگران به تور های کویر گردی اکوکمپ ستاره لوت در ۱۸ کیلومتری شمال شرق شهداد و روستای ملک‌آباد افتتاح شد، قابلیت ظرفیت این کمپ حدود ۸۰ گردشگر می باشد. امکانات این کمپ شامل: پارکینگ، اینترنت، راهنمای تور و کافی ‌شاپ می باشد.

 کویر لوت

تفریحات کویر لوت

کویرلوت دارای جاذبه های منحصربه‌فرد و متفاوتی می باشد که گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است، بنابراین در کنار امکانات رفاهی امکانات تفریحی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است، که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 کویر لوت

سافاری کویر لوت

یکی از تفریحات گردشگری و دلچسب در کویر لوت سافاری است، در این قسمت ماشین های آفرود و یا می‌توانید با اجاره کردن وسایل نقلیه مناسب به گشت و گذار در کویر لذت ببرید.

 کویر لوت

شترسواری کویر لوت

شتر حیوانی است که بیشتر در بیابان ها زندگی می کند، در سفر به کویر این حیوان را زیاد خواهید دید، بومیان این منطقه شترهایی را برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته اند که شما می توانید با پرداخت هزینه ای به شترسواری در این کویرزیبا بپردازید.

 کویر لوت

عکاسی کویر لوت

یکی از جذاب ترین بخش ها در سفر عکاسی کردن و ثبت لحظه های خوش می باشد، مناظر زیبا کویر، کلوت‌ها و نبکاها، شترها و... زیبایی های منحصربفرد این منطقه بقدری زیاد است که می توانید ساعاتی را در این منطقه به عکاسی بپردازید.

 کویر لوت

تماشای آسمان شبانه کویر لوت

رصد ستارگان در شب یکی از جذابترین و مهیج ترین تفریحات در کویر می باشد، که شما می توانید در کمپ هایی که اقامت کردید به تماشای ستارگان بپردازید و آنها را در نزدیکی خود حس کنید.

 کویر لوت

قلعه شفیع آباد کویر لوت

در حاشیه کویر لوت روستای شفیع‌آباد قرارگرفته است، قلعه شفیع آباد بخشی از این روستا می باشد که در گذشته بعنوان کاروان‌ سرا مورد استفاده قرار می‌گرفته است، این کاروان‌ سرا با نمای آجری زیبا و معماری خارق العاده یکی از زیباترین جاهای دیدنی در دل کویر لوت می باشد.

 کویر لوت

آب‌‌انبار شهداد کویر لوت

یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر آب‌انبار حاج محمد تقی یا آب انبار شهداد است، از این آب‌انبار برای ذخیره مواد فاسدشدنی در شرایط گرم و دشوار کویری استفاده می‌شده است.

 کویر لوت

ثبت ملی کویرلوت

کلمه لوت به معنای برهنه و لخت ویا به عبارتی همان معنی مکانی بی آب و علف می باشد، این کویر زیبا در سال 2016 میلادی به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

 کویر لوت

بهترین زمان سفر به کویر لوت

بهترین زمان سفر به کویر لوت، فصل پاییز و بهار است.

date_range سه شنبه 01 شهریور 1401 remove_red_eye 431 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0