{{ctrl.notification}}
کنیسه های تهران

کنیسه های تهران

تهران شهری که امروزه می بینید که به یکی از شهرهای لاکچری و مدرن ایران تبدیل شده است، دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی می باشد، تهران علاوه بر جاذبه های مدرن امروزی داراری جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی نیز می باشد. تهران شهری تاریخی که در گوشه وکنار آن می توانید آثار به جا مانده ای از گذشته های خیلی دور را ببنید، از خانه های قدیمی با معماری اصیل ایرانی تا کاخ های بسیار زیبا که از دیدن آنها به وجد خواهید آمد همگی از جاذبه های دیدنی و باستانی تهران می باشد، در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تهران یعنی کنیسه های تهران می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر لحظه آخری شیراز تهران را به راحتی از یان سامانه تهیه نمایید.

کنیسه های تهران

درباره کنیسه و فرق آن با کلیسا

کنیسه یا کنیسا مکانی برای عبادت مختص یهودیان می باشد در این مکان علاوه بر عبادت برای جلسات و اجتماعات و گردهمایی نیز مورد استفاده قرار می گرفت، حتی در این کنیسه ها مراسمی مانند: جشن عروسی و جشن تکلیف بریا پسران نیز برگزار می شود. جالب است بدانید بین کنیسه و کلیسا زیاد تفاوتی از لحاظ معماری ندارد بیشتر فرق آن فقط دعاها و باورهای متفاوت دو مذهب مسیحی و یهودی آنها می باشد. کنیسه عبادتگاه پیروان حضرت موسی و کلیسا عبادتگاه پیروان حضرت عیسی است.

کنیسه های تهران

کنیسه حاداش تهران

یکی از مکان های دیدنی تهران کنیسه حاداش است که یکی از اماکن مذهبی در یک محله یهودی نشین در یک محله قدیمی بنام عودلاجان تهران واقع شده است. معماری این کنیسه زیبا و قدیمی مربوط به دوره قاجار و سال ۵۰۵۴ عبری باز می گردد، که حدود 150 سال پیش توسط دو معمار یهودی الاصل بنام لئا بث خاخام یعقوب و بنیت حکیم آشر اسحاق، ساخته شده است، طراحی سقف این بنا به گونه ای است که همانند بادگیرهای یزد عمل می کند و محیط کنیسه را خنک می کند. این کنیسه دارای گچ بری های بسیار زیبایی که خیلی خلاقانه  وهنرمندانه به صورت متون عربی به سبک عراقی تزئین شده است می باشد و شامل  ۴ ستون گچکاری شده  و لوستر ۷ چراغ که برگرفته از نمادهای مقدس یهود است، می ‌باشند. این کنیسه در نزدیکی جاذبه های دیدنی مانند: کاخ گلستان، بازار عودلاجان قرار گرفته است. کنیسه حاداش تهران همچنین بنام کنیسه حکیم آشر نیز معروف است این کنیسه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری ارومیه تهران از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس کنیسه حاواش: تهران، خیابان پامنار، کوچه شهید دنگی، کوچه شهید نیک ضمیر

کنیسه های تهران

کنیسه عزرا یعقوب تهران

کنیسه عزرا یعقوب از بزرگترین و قدیمی ترین کنیسه‌ های یهودیان در تهران است. این کنیسه در محله عودلاجان قرار دارد این محله در گذشته محل زندگی قشر مرفه جامعه، کلیمیان و زرتشتیان بوده است. قدمت آن به اواخر سلطنت ناصرالدین شاه در دوره قاجار می رسد که به دستور شخصی بنام عزرا یعقوب که از تاجران یهودی زمان قاجار بوده است در سال 1273 خورشیدی ساخته شده است.  که شامل دو کنیسه بزرگ و کوچک است. این کنیسه مدتی محل سکونت مهاجران لهستانی بود و محلی برای اقامه نماز و همچنین فعالیت های فرهنگی و مذهبی و سخنرانی برخی مشروطه خواهان بود. از جاذبه هایی که در نزدیکی اطراف کنیسه عزرا یعقوب قرار گرفته است می توان به بقعه متبرکه امام زادگان یعقوب و محمد، چنار 900 ساله، بازارچه تاریخی عودلاجان، تیمچه اکبریان، کنیسه حاداش، کنیسه ملاحنینا، حسینیه سادات، حمام نواب، میدان باغ پسته بک، بازارچه نواب، موزه مدرس، موزه عمارت کاظمی، سبزه میدان، بازار تهران، خیابان ناصر خسرو، مسجد و میدان امام خمینی و ... اشاره کرد. این کنیسه در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کنیسه عزرا یعقوب: تهران، خیابان مصطفی خمینی، کوچه سنگی کوی حکیم، شماره 16

کنیسه های تهران

کنیسه حکیم تهران

کنیسه حکیم یکی دیگر از کنیسه های موجود در تهران در خیابان پسیان محله زعفرانیه قرار گرفته است. این کنیسه در ابتدا باغی بوده است و متعلق به خاندان حکیم بوده که در اوایل دهه 1340 به منظور ساخت کنیسه به انجمن کریمیان تهران وقف شده است. و بعد از گذشت 9 سال سرانجام در اواخر سال 1349 هجری شمسی ساختمان کنیسه حکیم توسط انجمن کریمیان تهران توسط دو معمار بنام مهندس منصور مکابی و امیر شوشانی ساخته و افتتاح شد. زیربنای کنیسه حدود 500 متر مربع شامل ورودی، کتابخانه و فضاهای مجزا برای زنان و مردان است. ساختمان این کنیسه به صورت هشت ضلعی با گنبدی مخروطی شکل است. ارتفاع سقف از بالای گنبد تا سطح زمین 14 متر است. ظرفیت حیاط هشت ضلعی کنیسه حدود 400 تن است. پنجره های کنیسه با نقاشی هایی با شیشه های رنگی تزئین شده است، این نقاشی ها شامل نمادهای قبیله یعقوب و فرمان موسی است. کنیسه حکیم همچنین دارای یک سالن مجزا به طول 90 متر برای پذیرایی و خدمات مرتبط است.

آدرس کنیسه حکیم: تهران، خیابان پامنار، سه راه دانگی، کوچه مشیر خلوت، کوچه یامی

کنیسه های تهران

کنیسه حییم تهران

یکی از کنیسه های معروف تهران که در محله عودلاجان واقع شده است، کنیسه حییم است، قدمت کنیسه حییم به بیش از یک قرن می رسد که در سال 1292 در خیابان سی تیر تهران توسط سلیمان حییم برای عبادت یهودیان ساخته شد، که تا به امروز مورد توجه یهودیان ساکن در تهران قرار گرفته است. این کنیسه اولین عبادتگاه یهودیان تهران است که خارج از محله یهودی ‌نشین عودلاجان ساخته شد و باعث نقل مکان یهودیان به دیگر نقاط تهران و احداث دیگر کنیسه‌ها گردید. در حیاط این مجموعه، کنیسه‌ ای متعلق به لهستانی‌ها قرار دارد، در واقع دو کنیسه در یک محل واقع شده است کنیسه حییم در یکی از مناطق تاریخی و گردشگری تهران قرار دارد و از لحاظ موقعیتی به جاذبه های دیگری مانند: پارک شهر، پاساژ علاء الدین و... نردیک می باشد. کنیسه حییم تهران تنها موزه ملی کلیمیان ایران است، این کنیسه در تاریخ 23 مهرماه سال 1384 با تلاش های انجمن کلیمیان تهران و حمایت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در آثار ملی ایران با شماره 13566 به ثبت ملی رسیده است.

آدرس کنیسه حییم: تهران، فردوسی، خیابان حافظ

کنیسه های تهران

کنیسه باغ صبا تهران

از دیگر کنیسه های تهران کنیسه باغ صبا است که در شمال شرق ترهان واقع شده است، کنیسه باغ صبا در سال 1330 خورشیدی توسط یهودیان در جاده قدیم شمیران تهران احداث شد. معماری این با بنا در زمینی با مساحتی حدود ۱۹۹۵ متر مربع در دو طبقه ساخته شده است، که گنجایش آن در طبقه اول حدود 150 نفر و در طبقه دوم با گنجایش ۳۰۰ نفر می باشد. همچنین یک مدرسه با شش کلاس ابتدایی در این کنیسه ساخته شد.

آدرس کنیسه باغ صبا: تهران، خیابان ملک، خیابان مقدم

کنیسه های تهران

کنیسه پل چوبی تهران

در اوایل دهه 1320 خورشیدی توسط یکی از افراد نیک­اندیش کلیمی به نام حاج حق نظر تهرانی همزمان با جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط نیروهای متفقین تاسیس شده است. معماری این کنیسه ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است. نمای این بنا کاملا آجری است، محراب این کنیسه از هسته اصلی و محیط قوسی بسیار زیبای برخوردار اسن و بالای آن با کاشی­ کاری های سنتی با حروف و جملات زیبا به­ زبان عبری توسط هنرمندان اصفهانی تزئین شده است، این بنا دارای پتجره های دراز باریک و نزدیک به هم می باشد. نام کنیسه پل چوبی به خاطر این که در مجاورت و فاصله بسیار کمی از پل چوبی احداث شده است به همین نام نیز معروف گشته است.

آدرس کنیسه پل چوبی: تهران، خیابان فلسطین، نرسیده به بلوار کشاورز

کنیسه های تهران

کنیسه یوسف آباد تهران

کنیسه یوسف آباد یکی از بزرگترین کنیسه های تهران است. نام اصلی عبری آن سوکت شالم است، کنیسه یوسف آباد با مساحتی حدود 1076 متر مربع مساحت یکی از بزرگترین کنیسه های یهودیان تهران است، این کنیسه توسط یک یهودی به نام آبراهام جوسیان توسعه داده شد. او زمین کنار کنیسه را خرید و در سال 1344 ساخت ساختمان جدید را آغاز کرد و در سال 1345 این کنیسه را افتتاح کرد. در سال ۱۳۷۵ ساختمان کنیسه بر اثر آتش سوزی آسیب دید و در همان سال مرمت شد.

آدرس کنیسه یوسف آباد: تهران، یوسف آباد، خیابان اسد آبادی، خیابان پانزدهم

کنیسه های تهران

کنیسه ملا حنینا تهران

کنیسه ملا حنینا یکی دیگر از کنیساهای شهر تهران است که در خیابان سیروس قرار دارد، این کنیسه توسط ملا حنینا فرزند ملا مشه یزدی درسال5660 عبری تاسیس شده است. ملا حنینا ملمد یزدی یکی از یزدی های اصیلی بود که مقیم تهران شده بود. او بخشی از منزل خود را که در آن سکونت داشت را به عنوان کلاس تعلیم قوانین یهودیت و آموزش قرائت تورات مورد استفاده عموم همکیشان خود قرار داده بود و در آن حتی جلسات خود را برگزار می کرد وهمچنین روزانه در منزل با یهودیان نمازگزار برگزار می کرد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتر در شهر مشهد می باشد.

آدرس کنیسه ملا حنینا: تهران، خیابان سیروس

date_range دوشنبه 23 آبان 1401 remove_red_eye 168 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0