{{ctrl.notification}}
کلیساهای معروف ارمنستان

کلیساهای معروف ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای باستانی که در کنار جاذبه های طبیعی بی شمار و جذابش، بخش بسیار بزرگ آن به جاذبه های تاریخی و دین مسیحیت اختصاص دارد، ارمنستان دارای کلیساهای تاریخی که از مهم ترین بناهای به جا مانده از دوران کهن تاریخی هستند، مردم کشور ارمنستان اولین مردمی بودند که در سال 301 میلادی دین مسیحیت را به رسمیت شناختند و کلیساها در این کشور در فرهنگ و سرنوشت مردم تاثیر زیادی داشته است، کلیساها از بزرگترین و مهم ترین نمادهای مذهبی در این کشور است، آس چارتر در این مقاله قصد دارد اطلاعاتی از تاریخچه و اهمیت کلیساهای ارمنستان را در اختیار شما قرار دهد، همراه ما تا پایان این مقاله باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری خارجی ارزان در شهر مشهد می باشد.

 

کلیساهای معروف ارمنستان

معرفی کلیساهای ارمنستان

کلیساهای قدیمی و باستانی کشور ارمنستان نشان از فرهنگ و تاریخچه غنی این کشور می باشد، کلیساهای این سرزمین باستانی با سبک و معماری خاص، شکل ساخت، ابعاد و اندازه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند و در دنیا معروف هستند، کلیساهای ارمنستان عبارتند از کلیساها هاغارتسین، کلیسای گشاوانک، کلیسای سواناوانک، کلیسای هقپات، کلیسای سناحین، کلیسای ادزون و کلیسای آخلاتا استو، کلیسای جامع سنت گریگور، کلیسای زورآوور آستواتساتسین مقدس، کلیسای کاتولیک، کلیسای نوراوانک، کلیسای تاتو، کلیسای خور ویراپ، صومعه گغارد، کلیسای جامع اچمیادزین، کلیسای جامع زوارتنوتس، درادامه با این کلیساها بیشتر آشنا خواهید.

 

 

کلیسای حواری ارمنی اچمیادزین

در ابتدا به معرفی کلیسای حواری ارمنی اچمیادزین می پردازیم،این کلیسا از مهم ترین کلیساهای مردم ارامنه می باشد، کلیسای حواری ارمنی بعنوان اولین کلیسای جامع کشور ارمنستان و جهان که متعلق به ارمنی ها بوده است، این کلیسا همچنین مقر اصلی تمام کلیساهای ارمنستان و جایگاهی برای مسائل دینی مردم در تصمیم گیری‌های امور کلیسا بوده است. این کلیسا دارای معماری بی نظیر و زیبایی می باشد. از دیگر نام های این کلیسا گریگوری است زیرا شخصیت روشن گر گریگور در به رسمیت شناخته شدن این کلیسا نقش بسیار مهمی داشته است.

 

 

 

کلیسای سنت گریگور لوساوریچ

در چند سال اخیر کلیسایی برای یادبود و ادای حترام به جایگاه گریگور روشنگر و همچنین به مناسبت سالگرد به رسمیت شناختن دین مسیحیت بعد از 1700 سال در ارمنستان ساخته شد که ساخت آن حدود 4 سال از سال 1997 تا 2001 میلادی به طول انجامید، کلیسای سنت گریگور لوساوریچ از بزرگترین کلیساهای جامع ارمنی در جهان بشمار می رود. معماری این کلیسا به سبک هنر غنی و تاریخی  ارمنی طراحی شده است، این کلیسا در مرکز شهر ایروان در بهترین موقعیت جغرافیایی قرار دارد که می توانید در هنگام بازدید از آن از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا نیز دیدن نمایید. این کلیسا در نزدیکی ایستگاه متروی ژنرال آندرانیک قرار دارد و دارای  پارکینگ نیز می باشد.

 

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای خور ویراپ

از دیگر کلیساهای ارمنستان صومعه خور ویراپ است، این کلیسا از زیباترین کلیساهای ارمنستان که در دامنه کوه‌های آرارات قرار گرفته است، این کلیسا دارای منظره ای شگفت انگیز بسیار جذابی است، صومعه خور ویراپ به معنی به گودالی عمیق است، در گذشته گریگور روشنگر رهبر مذهبی ارامنه در این کلیسا به مدت 13 سال در سیاهچالی به عمق 7 یا 8 متری زندانی بوده است که کسی نیز به او دسترسی نداشته است، بعد از گذشا 13 سال وقتی یه سراغ او می روند گریگور را زنده پیدا می کنند و متوجه می شوند در این مدت زنی بطور پنهانی برای او آب و غذا می برده است. این کلیسا به دلیل زندانی شدن این رهبر بسیار شهرت پیدا کرد و امروزه به یکی از مقدس ترین مکان‌های مذهبی و محبوب برای مردم ارمنستان بشمار می رود، این مکان علاوه بر مقدس بودن و زیارتی بودنش دارای نمای 360 درجه از مناظر زیبا می باشد که علاوه بر زیارت می توانید از فضای و منظره زیبای اطراف آن دیدن نمایید و لذت ببرید.

 

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای اودزون

کلیسایی با سنگ‌های صورتی که از زیباترین کلیساهای دیدنی و تاریخی در ارمنستان کلیسای اودزون می باشد، این کلیسا در177 کیلومتری ایروان قرار دارد و دارای معماری بی نظیر و جذابی است، نمای چشم نواز این کلیسا با سنگ های صورتی و تزئیناتی نظیر کنده کاری از نقوش هندسی و گل‌ها می باشد و همچنین نوشته های از کتاب مقدس و معرفی مسیحیت حک شده بر روی دیوارهای این کلیسا به چشم می خورد که از نظر معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای تاتو

کلیسای تاتو از دیگر کلیساهای مهم و تاریخی در ارمنستان می باشد، کلیسای تاتو در روستای تاتو در جنوب شرقی ایروان قرار دارد، این روستا از جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و جذاب در ارمنستان می باشد، در اطراف این کلیسا مناظر زیبا و طبیعتی بی نظیری قرار دارد، برای بازدید از این کلیسا باید در فصل تابستان به این روستا سفر کنید، در فصل تابستان شما می توانید نمایی بی نظیر و دیدنی از این کلیسا در میان طبیعت داشته باشید، اگر در زمستان  به این روستا سفر کردید برای دسترسی باید مسیر بسیار خطرناک و سختی را پشت سر بگذارید، به همین دلیل تله کابینی در این روستا وجود دارد تا بتوانید به راحتی به آن چه در تابستان و چه زمستان دسترسی داشته باشید. این روستا و این کلیسای جذاب و دیدنی همچنین دارای آب و هوای دلپذیری می باشد، جالب است بدانید با استفاده از تله کابین شما می توانید از بالا شاهد دیدن مناظری زیبا از جمله نمایی از ساختمان این کلیسای قدیمی داشته باشید.

 

 

رکلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای نوراوانک

کلیسایی تاریخی که مربوط به سده سیزدهم میلادی می باشد در ارمنستان و در 120 کیلومتری پایتخت ارمنستان ایروان در دل طبیعت ومیان دره ای قرار گرفته است، کلیسای  نوراوانک می باشد، این کلیسا دو طبقه و دارای دو پلکان باریک در اطراف راه ورودی درب اصلی واقع شده است. در این دره که کلیسا قرار دارد مناظر زیبا و شگفت انگیزی از صخره‌های قرمز رنگ وجود دارد، تعداد زیادی از گردشگران که از این کلیسا بازدید می کنند از دیدن مناظر زیبای اطراف نیز لذت می برند.

 

کلیسای زوارتنوتس

کلیسای جامع زوارتنوتس در قرن 6 میلادی ساخته شده است، این کلیسای تاریخی و قدیمی که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، اولین کلیسای گرد و سه طبقه جهان بوده که بر اثر زلزله کاملا ویران شد و فقط چند ستون از آن بجا ماند، بعد از سه قرن این کلیسا توسط مردم دوباره به شکل مستطیلی و با استحام بیشتری ساخته شد.

 

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای گغارد

در فاصله ای 35 کیلومتری ایروان در منطقه کوتایک کلیسای گغارد قرار دارد، این کلیسا در دل کوه قرار دارد، معماری این کلیسا بسیار شگفت انگیز می باشد، ساخت این کلیسا در دل کوه از ‌‌تراش دادن صخره‌ها و سنگ ها شکل گرفته است. در چند سال اخیر  بخش‌هایی به این کلیسا اضافه شد، گغارد به معنی نیزه می باشد و اینکه دلیل شهرت این کلیسا به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح و وارد کردن نیزه به بدن ایشان می باشد. کلیسای گغارد در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این کلیسا سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر جهان می باشد.

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای سواناوانک

در این قسمت به معرفی یکی از کلیساهای معروف و تاریخی در ارمنستان می پردازیم،  کلیسای سواناوانک در سال 874 توسط شاهزاده مریم، دختر آشوت اول ساخته شد. کلیسای سواناوانک در نزدیکی دریاچه سوان ساخته شده است، این کلیسا به این دلیل در خارج از شهر ساخته شد، به این دلیل که متعلق به کشیش‌های گناهکار بوده است. امروزه این کلیسا از جذاب ترین جاذبه های دیدنی در ارمنستان محسوب  می شود، طبعیت بی نظیر اطراف این کلیسا و دریاچه از پربازدیدترین مناطق گردشگری ایروان محسوب می شود.

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای تاتف

کلیسای تافت بنای تاریخی که قدمت آن به اولین دوره مسیحیت بازمی‌گردد، این کلیسا در استان سیونیک قرار دارد و دارای ترکیبی از معماری مدرنیته و تاریخ باستان می باشد، در نزدیکی این کلیسا کارخانه روغن قرار دارد که از این روغن در کلیسا استفاده می شود این روغن مورون نام دارد که نوعی روغن مقدس در بین ارامنه به حساب می آید. همچنین تراموای معلقی در اطراف این کلیسا قرار دارد که این منطقه رابه یکی منطقه مذهبی و تفریحی تبدیل کرده است، گردشگران زیادی از این کلیسا سالانه بازدید دارند.

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای ساناهین

یکی از بزرگترین کلیساهای ارمنستان کلیسای ساناهین می باشد، این کلیسا دارای مساحت بسیار زیادی می باشد، در این کلیسا حدود 80 عدد سنگ صلیبی شکل وجود دارد، این سنگ ها صلیبی که  در زبان محلی ارمنی ها به چلیپا معروف است، کنده کاری و حجاری شده می باشد که بسیار دیدنی و جذاب می باشد، از این طراحی ها می توان به طرحی از دانه ای که با رویاندن دو شاخه سعی دارد که به سمت بالا حرکت کند، می باشد که نشان دهنده علاقه به زندگی و تکامل است، این طرح های حجاری شده باعث شده است که علاقه مندان و تاریخ شناسان و متخصصان زیادی به این کلیسا جذب بشوند.

 

کلیسای زورآوور آستواتساتسین

کلیسای زورآوور آستواتساتسین از از قدیمی‌ترین و خاص‌ترین کلیساهای ارمنستان که در قلب شهر ایروان قرار دارد. این کلیسا مربوط به قرون‌ وسطی می باشد و در سال1694 ساخته شده است. کلیسای زورآوور آستواتساتسین دارای معماری بی نظیری می باشد، جالب است بدانید این کلیسا گنبدی ندارد و دارای نقاشی‌ها و حکاکی‌های منحصر بفردی بر روی دیوارهایش می باشد که این نقاشی ها متعلق به قرن هفدهم می باشد. کلیسای زورآوور آستواتساتسین در نزدیکی ایستگاه متروی مارشال باقرمیان قرار دارد که می توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. این کلیسای یکی از اماکن مذهبی که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما خارجی ارزان تهران ایروان را از سایت به راحتی دریافت نمایید.

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای هقپات

از دیگر کلیساهای معروف ارمنستان کلیسای هقپات می باشد، این کلیسا مربوط به قرون وسطی می باشد که در سال 976 توسط همسر پادشاه بگراتید آشوت سوم، ملکه خسرووانایش ساخته شده است. این کلیسا با معماری بی نظیر از جذاب ترین مکان ها برای بازدید و گردشگری در ارمنستان می باشد.

 

کلیسای آختالا

از دیگر کلیساهای تاریخی در ارمنستان کلیسای آختالا است، این کلیسا در میان یک قلعه تاریخی و در منقه ی حفاظت شده گوگارک در شمال غربی ارمنستان واقع شده است. قدمت این کلیسا مربوط به قرن دهم میلادی می باشد. این کلیسا دارای معماری بی نظیری می باشد، دیوارهای داخل، پارتیشن ها و ستون های این بنا دارای نقاشی های هنری زیبایی می باشد و دارای گنبد کم ارتفاع می باشد.  

 

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای کاتولیک مریم مقدس

کلیسای کاتولیک مریم مقدس ایروان در سال 1265 میلادی ساخته شده است، این کلیسا دارای مساحت بسیار کمی است که لقب کوچک ‌ترین کلیسا را به خود اختصاص داده است، اما  در سال 2014 میلادی در کنار این کلیسا، کلیسای بزرگی بنام سنت آنا ساخته شد، که ساخت این کلیسای مدرن در کنار کلیسای تاریخی ترکیبی بسیار جذابی را از لحاظ معماری در اختیار گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می دهد. در دیواره های کلیسای کاتولیک مریم مقدس نوشته‌های قدیمی و آثار سنگی زیبایی به چشم می خورد. کلیسای کاتولیک مریم مقدس در فهرست میراث تاریخی کشور ارمنستان به ثبت رسیده است.

 

 

کلیساهای معروف ارمنستان

کلیسای جامع اچمیادزین

در سال 303 میلادی کلیسای جامع اچمیادزین ساخته شد، این کلیسا یکی از مهم ‌ترین مکان ها برای عبادت مسیحیان ارمنی می باشد، این کلیسای معروف از داستان های مذهبی بسیار زیادی برای ساخت آن برخوردار است که روایت های جالبی دارد. بطور مثال برای ساخت کلیسا حضرت مسیح از آسمان به زمین آمده و نقطه ای برای آن مشخص کرده است که این خواب و خواب های دیگر را گریگور مقدس در خواب دیده و روایت کرده است و در نتیجه این کلیسا در این مکان ساخته شده است. امروزه این کلیسای معروف بعنوان موزه ای در اخیتار بازدیدکنندگان قرار گرفته است که در آن آثار با ارزشی همچون آثار متعلق به حواریون حضرت عیسی مسیح، آثاری از یحیی بن زکریا و همچنین قسمت‌هایی از کشتی نوح در این موزه وجود دارد و به نمایش گذاشته شده است. کلیسای جامع اچمیادزین بعنوان تاریخی ترین و قدیمی ترین کلیساهای معروف ارمنستان درفهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range سه شنبه 17 مرداد 1402 remove_red_eye 6827 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

کدام کلیساهای کشور ارمنستان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؟

کلیسای کاتولیک مریم مقدس، کلیسای جامع اچمیادزین، کلیسای گغارد، کلیسای جامع زوارتنوتس در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معروف ترین کلیساهای ارمنستان کدامند؟

معروف ترین کلیساهای ارمنستان عبارتند از: کلیسای هاغارتسین، کلیسای گشاوانک، کلیسای سواناوانک، کلیسای هقپات، کلیسای سناحین، کلیسای ادزون و کلیسای آخلاتا استو، کلیسای جامع سنت گریگور، کلیسای زورآوور آستواتساتسین مقدس، کلیسای کاتولیک، کلیسای نوراوانک، کلیسای تاتو، کلیسای خور ویراپ، صومعه گغارد، کلیسای جامع اچمیادزین، کلیسای جامع زوارتنوتس.