{{ctrl.notification}}
کلیبر بهشت گمشده ایران

کلیبر بهشت گمشده ایران

کشورمان ایران دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بکر بسیار زیادی می باشد، شهرهای تاریخی با قدمت های طولانی و آثار تاریخی با ارزش که نشان از فرهنگ و تمدن ایران باستان می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی شهرستان کلیبر یکی از شهرهای تاریخی ایران که در شمال غربی کشور قرار دارد بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری از سامانه آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

کلیبر بهشت گمشده ایران

معرفی کلیبر بهشت گمشده ایران

کلیبر از توابع استان آذربایجان شرقی یکی از حیرت انگیز ترین و زیباترین مناطق بکر در ایران است، کلیبر شهری تاریخی با اصالت و فرهنگ و طبیعتی بکر که یکی از مناطق گردشگری در ایران محسوب می شود، این شهر دارای آب و هوای دلپذیری می باشد تین شهر در کوهپایه های استان آذربایجان شرقی قرارگرفته است، شهر کلیبر همچنین به شهرهای تبریز و اهر نیز نزدیک می باشد، از مهم‌ترین نقاط گردشگری در این منطقه مناطق حفاظت شده ‌ی خاص و ارسباران می باشد. مردم این شهر با زبان و لهجه‌ ی آذری صحبت می کنند و  دارای فرهنگ و قومیت اصیل و خاصی می باشند.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

جاذبه های دیدنی کلیبر

همانطور که گفتیم این شهر تاریخی و زیبا دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است، آثار تاریخی به یادگار مانده از دوره های مختلف تاریخی که دارای قدمت طولانی می باشد، جاذبه های طبیعی بکر با چشم اندازی شگفت انگیز، پوشش گیاهی متنوع و سرسبز این شهر یکی از مقاصد گردشگری در ایران می باشد که بخاطر آب و هوای دلپذیر و جاذبه هایش سالانه گردشگران و مسافران زیادی به آن سفر می کنند، جاذبه هایی همچون: قلعه پیغام، قلعه پشتو، قلعه آوارسین، مسجد جامع کلیبر، مقبره شاه قاسم، ارسباران، حمامی قدیمی، پل های خداآفرین، قلعه وینه، قصر آینالو، ساختمان های قدیمی امامزاده، آق بوش یا برج سفید و برج امید و ...که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

جنگل های ارسباران

یکی از مناطق محیط زیستی در ایران که بسیار ارزشمند است منطقه ارسباران می باشد، این منطقه در شمال غرب کشور قرار دارد و در نزدیکی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار دارد، ارسباران یکی از ذخایر زیست محیطی کشور که در آن گونه ای مارال در حال انقراض که به گوزن بومی ایران که به گوزن قرمز یا گاو کوهی نیز شناخته می ‌شود، در پارک ملی ارسباران بیشتر از ۳۲۰ گونه جاندار زیست می کنند. این منطقه دارای پوشش جانوری دیگری همچون خرس قهوه ای،روباه، پلنگ، عقاب،‌ شاهین، کبک، گرگ، روباه،‌ شغال، اردک سر‌سفید و خروس قفقازی و ... می باشد. ارسباران همچنین دارای ۱۰۸۰ گونه ‌ی گیاهی متنوع وارزشمندی می باشد. علفزار‌های آلپی، دشت‌های نیمه خشک و مراتع و جنگل‌های انبوه از تنوع گیاهی همچون درختان افرا، سرخدار، ممرز، گلابی وحشی، گیلاس وحشی و زالزالک است که بسیار با ارزش می باشد.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

پارک جنگلی مکیدی

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و دیدنی در کلیبر که از پربازدیدکننده ترین جاذبه های کلیبر بشمار می رود، پارک جنگلی مکیدی است. این پارک جنگلی در در دره‌ای سرسبز و خرم واقع شده است. این جنگل دارای مناظر منحصربفرد و جذاب، طبیعتی بکر و زیبا، چشمه‌های پرآب، آب‌ و‌هوای مطبوع جنگل و پوشش گیاهی متنوع از درخت های فندق، گردو و ذغال‌اخته و گیاهان دارویی‌ شامل بوته‌های آویشن، شیرین‌بیان و کهلیک ‌اوتی می باشد. دراین جنگل زیبا گردشگران و مسافران می توانند برای استراحت توقف کنند و کمپ بزنند این پارک جنگلی منطقه‌ای حصار شده است.

 

قلعه بابک

قلعه بابک یکی از تاریخی ترین و معروفترین جاهای دیدنی در کلیبر می باشد، قدمت این قلعه به دوره ساسانیان بازمی گردد، این قلعه را بابک خرمدین در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد،  برای بازدید از این قلعه تاریخی باید از پله سیمانی زیادی بالا بروید تا به قلعه برسید، این قلعه ۲۰ سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین بوده است، بابک خرمدین یکی از سرداران مبارز ایران بود که لشکريان عرب را به مدت 24 سال در کوه سرگردان نگه داشت و باعث عقیب نشینی و فرار آنها شد. این قلعه زیبا دارای مناظر بسیار زیبا و دل انگیزی است و جنگل زیبای ارسباران از قلعه بابک منظره ای جذابی را خلق کرده است.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

قلعه دره‌ سی

دره‌ ای جنگلی و سرسبز در میان جنگل‌های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در جنوب قلعه بابک بنام دره قلعه یا قلعه دره ‌سی واقع شده است. از این دره تا قلعه بابک مسیری صعب ‌العبور قرار دارد. قلعه دره ‌سی یکی از تفرجگاه های طبیعی برای گردشگران می باشد، در این منطقه عملیات اجرایی ساخت تله کابین و مجتمع تفریحی چند سالی آغاز شده است و امکانات رفاهی متعددی برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است، از جمله این امکانات می توان به تله کابین گردشگری، رستوران‌ های سنتی و مدرن، مراكز اقامتی، شهربازی، مجموعه ورزشی، شهرک سینمایی و رصدخانه، باغ گل، باغ وحش، باغ پرندگان، پارک طبیعت، مجموعه خدمات عمومی و تجاری و فضاهای عمومی، اتاقكهای پیش ساخته، چادر، سرویس بهداشتی، آب و برق و تلفن ... اشاره کرد. همچنین این منطقه پرندگانی مانند كبک و پرندگان شكاری مانند شاهین می باشد. در این تفرجگاه همچنین جشنواره زغال اخته هرساله برگزار می شود.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

عمارت طومانیانس

از دیگر بناهای تاریخی در کلیبر عمارت طومانیانس می باشد این بنای تاریخی در میان دشتی پهناور واقع شده است و قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد، عمارت طومانیانس دو طبقه و دارای معماری بی نظیری می باشد که دارای یک ایوان و چهار برج است از تزئینات این عمارت می توان به مقرنس‌های این عمارت اشاره کرد که شاهکار بی نظیری از معماری که به سبک معماری اروپایی قرن نوزدهم ساخته و طراحی شده است.

 

قلعه پیغام

از دیگر جاذبه های تاریخی در جنوب شهرستان کلیبر که در کوهپایه و در نزدیکی رودخانه کلیبر واقع شده است قلعه پیغام است که قدمت آن به دوران اشکانیان باز می گردد، این قلعه که از آثار تاریخی در این شهر است متاسفانه آثار زیادی از آن به جا نمانده است و با حفاری های غیر قانونی و دستبرد دزدان به این قلعه تاریخی آسیب وارد شده است، که آن هم بخاطر عدم توجه مسئولین است، این قلعه در گذشته برای نگهبانی از ورودی شهر تاریخی کلیبر کاربری داشته است.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

پل خداآفرین

از دیگر جاذبه های تاریخی در این شهرستان پل خداآفرین است، این پل در شهرستان خداآفرین و بر روی رود ارس در منطقه مرزی ایران و آذربایجان در مناطق قره داغ و قره باغ ساخته شده است، پل خداآفرین نام دو پل تاریخی است که در فاصله چند 800 متری از هم قرار دارند، این دوپل ویژگی‌های سازه‌ ای متفاوتی با هم دارند، این پل ها متعلق به دوران سلجوقی است و بازسازی آن در دوران صفویه و قاجار می باشد. یکی از این پل ها که پل اول یا پل شکسته است حدود 120 متر طول و 4 متر عرض و دارای 11 طاق یا دهنه است و از سنگ های سفید و ماسه سنگ ها و لاشه سنگ های رودخانه ساخته شده اند. پل دوم 220 متر طول و 4 متر عرض و 15 حفره ویا دهنه دارد، که 11 دهنه در خاک ایران و 4 دهنه دیگر آن در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد. این پل از مصالح آجرپخته با ملات ساخته شده است و از پل اولی سالم تر می باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد تبریز را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

از دیگر جاهای دیدنی در شهرستان کلیبر در نزدیکی اهر قرار دارد، مقبره شیخ الدین شهاب الدین اهری می باشد، شیخ الدین شهاب الدین اهری عارف قرن هفتم است، مقبره شیخ شهاب الدین دارای مقبره ای با معماری سنتی ایرانی و از جنس آجر می باشد، در نزدیکی مقبره این عارف نامدار موزه ای نیز به همین نام قرار دارد که در آن آثار تاریخی بی نظیر از دوره صفوی تا قاجار وجود دارد، همچنین مسجد جامع کلیبر نیز در نزدیکی این مقبره قرار دارد.

 

حمام تاریخی کلیبر

از دیگر بناهای تاریخی در کلیبر که مربوط به دوره شاه‌عباس می باشد، حمام قدیمی کلیبر است، این حمام تا سال 1340 کاربری داشته است و کردک در آن استحمام می کردند اما بعدها با ساخت حمام در خانه ها این حمام بدون استفاده ماند، این حمام مدت ها به صورت یک انبار از نخاله های شهری در آمده بود، که چند سالی است مسئولین این حمام را به یکی از جاذبه های دیدنی شهر کلیبر تبدیل کردند، این حمام در زیر زمین قرار گرفته است و این حمام دارای یک گنبد آجری است که سر از زمین بیرون آورده است. این حمام تاریخی در روبرو مسجد شاه‌عباس قرار دارد.

 

دژ خانلار

در شهر کلیبر یک بنای تاریخی دیگر بنام دژ خانلار قرار گرفته است، این دژ در فاصله ۵ کیلومتری کاروانسرای شاه عباسی قرار دارد، این دژ همچنین در مسیر مرزهای آذربایجان و ارمنستان، و رود ارس قرار گرفته است و گردشگران و مسافران می توانند به راحتی می توانند از آن دیدن نمایید.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

قلعه پشتو

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در بین روستای پشتاب و کوجان قرار دارد قلعه پشتو می باشد، این قلعه در در قله‌ای در ارتفاع ۳۰۰۰ متری قرار گرفته است، این قلعه در گذشته نظامی بوده است و کاربرد دفاع از شهر را داشته است.

 

برج آجری فرخی

از دیگر بناهای تاریخی در شهر کلیبر برج آجری فرخی قرار دارد، این برج دارای معماری سنتی می باشد، و دارای 8 ضلع می باشد و ارتفاع آن حدود 8 متر است. در این قلعه سنگ نبشته هایی وجود دارد که بر روی آن قدمت این برج و معمار آن حک شده است، این قلعه تاریخی توسط محمد کاظم ‌بن ‌بوداغ در سال 1111 هجری ساخته شده است. از این برج برای دیده بانی کاربری استفاده می شود.

 

امامزاده کلیبر

مقبره این امامزاده در سال ۱۲۹۰ خورشیدی در شهر کلیبر احداث شده است، و گردشگران زیادی از این مقبره دیدن می کنند.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

برج آق سفید

برج آق سفید یا برج امید از دیگر بناهای تاریخی در شهرستان کلیبر که مربوط به دوران زرتشتیان می باشد، این بناها تاریخ متاسفانه در حال حاضر به صورت ویرانه ای در آمده است.

 

آرامگاه شاه قاسم

از دیگر جاهای دیدنی در کلیبر است که در 50 کیلومتری ایت شهر قرار دارد، آرامگاه شاه قاسم است، شاه قاسم برادر امام رضا ع است که مقبره متعلق به وی می باشد، این آرامگاه یکی از مکان های دیدنی مذهبی در این شهر است که برای مردم کلیبر خیلی ارزشمند است.

 

کلیبر بهشت گمشده ایران

سوغات کلیبر

هر شهری در ایران دارای تاریخچه و آثار تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است، علاوه بر جاذبه ها و دیدنی ها از دیگر آثار با ارزش هر شهر صنایع دستی و سوغات آن شهر است، شهرستان کلیبر نیز دارای صنایع دستی و سوغاتی های خاص خود می باشد، از جمله زغال‌اخته و انار کلیبر، فرآورده‌های زغال ‌اخته مانند لواشک، شربت، برگه و ترشی های خوشمزه و صنایع دستی همچون: ورنی بافی که از مهم ترین صنایع دستی این شهر به حساب می آید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران ارومیه در شهر مشهد می باشد.

 

بهترین فصل بازدید و سفر به کلیبر

برای سفر به کلیبر بهترین فصل و زمان فصل بهار و تابستان می باشد زیرا هوا در این منطقه سرد و خنک است و در زمستان بخاطر قرار گیری این منطقه در کوهپایه سرد است و بارندگی زیاد است.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 19 تیر 1402 remove_red_eye 11300 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

معروف ترین سوغات کلیبر چیست؟

از معروف ترین سوغات کلیبر می توان به زغال‌اخته و انار کلیبر اشاره کرد.

حمام تاریخی کلیبر مربوط به چه دورانی است؟

حمام تاریخی کلیبر به دوره صفویان باز می گردد که به دستور شاه‌عباس ساخته شد.

ارتفاع قلعه بابک چقدر است؟

قلعه بابک در ارتفاع ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و ۲۱۸۰ متر ارتفاع دارد.

جاذبه های کلیبر کدامند؟

جاذبه های کلیبر شامل: قلعه پیغام، قلعه پشتو، قلعه آوارسین، مسجد جامع کلیبر، مقبره شاه قاسم، ارسباران، حمامی قدیمی، پل های خداآفرین، قلعه وینه و... می باشد.