{{ctrl.notification}}
کریسمس

کریسمس

در کشورهای اروپایی یکی از اعیاد بزرگ و مرسوم جشن سال نو میلادی می باشد، که به کریسمس معروف است. جشن کریسمس یکی از مهم ترین اعیاد درمیان مسیحیان می باشد، که در سرتاسر جهان برگزار می شود. جشن کریسمس در واقع جشنی است که در آن آیین بر اساس آیین دین مسیح، تولد حضرت مسیح جشن گرفته می شود. در این مقاله آس چارتر به معرفی جشن کریسمس می پردازد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما خارجی را از این سامانه دریافت نمایید.

کریسمس

تاریخچه جشن کریسمس

سال نوی میلادی که به اسم نوئل نیز معروف است، تاریخچه ی مشخصی ندارد، اما توسط یکی از مورخان مسیحی بنام توس جولیوس آفریکانوس شرح وقایع جهانی را با توجه به کتب آسمانی و تاریخی و روز ۲۵ دسامبر همزمان با تولد مسیح آغاز کرد، برای اولین بار در روم در تقویم فیلوکالوس مشاهده شد. جشن کریسمس در سال ۳۷۸ میلادی پس از مرگ والنس امپراطور رنگ بیشتری گرفت، در سال ۳۸۱ در قرن 4 میلادی زمان گریگوری نازیانزوس  این جشن دیگر برگزار نشد اما در سال 400 میلادی در زمان جان کریستوستوم دوباره این جشن شکل بهتری گرفت وباشکوه تر برگزار شد.

کریسمس

درباره کریسمس

جشن کریسمس یکی از جشن های مذهبی مسیحیان است که هر ساله به یاد تولد حضرت عیسی (ع) برگزار می شود. سال نو و قدم گذاشتن به یک سال جدید در هر کشور دارای تاریخ و فرهنگ مختلفی می باشد. در اکثر کشورها ۱ ژانویه را در تقویم میلادی که بر اساس گاه شمار رومی است، به عنوان سال نوی میلادی در نظر می گیرند که در هر کشور برگزاری این جشن متفاوت می باشد. اما برای اولین بار کشور اسکاتلند ۱ ژانویه را به عنوان اولین روز سال در دنیا اعلام کرد. این جشن به طور کلی برای بزرگداشت سال نوی میلادی در زادروز عیسی مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز می شود و تا ۶ ژانویه یا روز خاج شویان به مدت 12 روز ادامه دارد.

کریسمس

آئین های مختلف در جشن کریسمس

یکی از ویژگی های متمایز در جشن کریسمس آداب و رسوم ها در فرقه های مختلف عید و آئین بزرگ مذهبی در میان مسیحیان است که کاملا متفاوت است و تاریخ برگزاری این عید متفاوت است و بین روزهای  ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل برگزار می شود، به طور مثال اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان و ارتدوکس روز 25 دسامبر را جشن می گیرند، آنها معتقدند که در این روز حضرت عیسی مسیح بعد از به صلیب شیده شدن دوباره زنده می شود. یکی دیگر از جشن های آئین مسیحیت خاج شویان است که در آن پدیدار شدن خداوند را در قالب یک انسان یعنی همان عیسی مسیح جشن می گیرند. در حالیکه پیروان ارتدوکس شرقی سرزمین های اروپای شرقی، 7 ژانویه را بعنوان کریسمس جشن می گیرند. جالب است بدانید این جشن سال نوی میلادی در کذشته های خیلی دور به صورت یک فستیوال خیابانی می دانستند که همراه با می خوردن و بی بندوباری برگزار می شد. اما این امروزه جشن کریسمس، به صورت خانوادگی برگزار می شود. عده ای نیز پیش از فرا رسیدن تولد عیسی مسیح در کلیساها برای پذیرایی از مردم آماده می شوند و همچنین موسیقی مخصوص جشن ظهور اجرا می شود. در بعضی از رسوم نیز شمعی روشن می کنند که تا زمان فرا رسیدن کریسمس بسوزد، مراسم موجود  در میان پیروان کلیسای ارتدکس شرقی نیز در روز تولد عیسی مسیح را تا فرا رسیدن روز کریسمس روزه می گیرند و به هیچ عنوان در این روزها گوشت و لبنیات، روغن زیتون، شراب و ماهی نمی خورند.

کریسمس

نماد های کریسمس

بسیاری از مسیحیان  و خانواده های اروپایی  4 یکشنبه قبل تر، به پیشواز کریسمس می روند و در زمان نزدیک شدن به ایام کریسمس تدارکات و مراسمات مختلفی دارند. که همه ما در برنامه های انیمیشن و یا در فیلم های مختلف خارجی با بعضی از این رسوم آشنایی دارید و بابانوئل، درخت کاج را در جشن کریسمس آنها زیاد دیده اید، از نماد های دیگر در جشن کریسمس می توان به گهواره حضرت عیسی، شکلات های رنگارنگ، عروسک بابانوئل و گوزن هایش، اشیایی به شکل بلور برفی، آدم برفی، جوراب های قرمز رنگ که معمولا کنار شومینه آویزان می شوند، شمع های روشن در اماکن مذهبی و ...  که از نمادهای جشن کریسمس در میان مسیحیان می باشد، بیشتر تزیینات کریسمسی از سه رنگ قرمز، سبز و طلایی است که هر رنگ بیانگرموضوعی است که طبق اعتقادات خود به آنها احترام می گذارند، رنگ سبز بیانگر زندگی جاودانه، قرمز نماد خون پاک حضرت مسیح و رنگ طلایی  نمادی از ثروت، و پادشاهی حضرت عیسی می باشد. در ادامه به معرفی چندی از نمادهای معروف  در جشن کریسمس می پردازیم. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان خارجی تهران استانبول در شهر مشهد می باشد.

کریسمس

درخت کریسمس

درخت کاج یا صنوبر یکی از اصلی ترین نماد ها در جشن کریسمس می باشد، تاریخچه این درخت که امروزه یکی از اصلی ترین نماد های در جشن کریسمس می باشد به قرون وسطی و اروپای شرقی بر می‌ گردد. معنی و مفهوم این درخت در فرهنگ غربی به منظور زندگی، سلامتی و حیات و قرار دادن برگ ‌ها و یا شاخه ‌های سرسبزدر منزل نشانه دوام آوردن و محافظت می باشد. این درخت که امروزه به شکل مصنوعی در فروشگاه ها وجود دارد که می تواند چند سال ازآن به راحتی استفاده کرد را تهیه می کنند و در جشن کریسمس به سلیقه های مختلفی تزئین می شود، تزئیناتی شامل: اشیا مختلفی مثل زرورق، گل و آبنبات های عصایی، چراغ های ریز و درشت، ربان های قرمز، فرشته، ستاره و دیگر اشیای مورد علاقه خود را نیز به آن نصب می کنند. جالب است بدانید درخت کریسمس در میان مردم دنیا و حتی در ایران جایگاه مقدسی دارد و نمادی از جاودانگی است.

کریسمس

بابانوئل

 بابانوئل یا پاپانوئل یک شخصیت تاریخی و داستانی در فرهنگ کشورهای غربی و مسیحی است، بابانوئل در واقع یک کشیش مسیحی به نام سنت نیکولاس که در حدود سده ی چهارم میلادی در ترکیه زندگی می کرده است، و محققان جسد بابانوئل یا همان سنت نیکولاس را در کشور ترکیه در منطقه دمرا به شکل مومیایی کشف کرده بودند که قسمت هایی از آن سالم باقی مانده بوده است. امروز سنت نیکولاس را با نام های مختلفی از جمله بابانوئل، سانتا کلوز و سنت نیکولا می شناسند .او پیرمردی کوچک اندام و چاق، با ریش سفید، لباس قرمز و چکمه‌ های مشکی سوار بر سورتمه‌ ای که گوزن‌ ها آن را می کشند و در سراسر اروپا، آمریکا، کانادا را سفر می کند و کیسه پر از هدایایی که برای کودکان می برند.

کریسمس

جوراب های کریسمس

یکی دیگر از تزیینات مهم در جشن کریسمس جوراب های کریسمسی هستند که بر روی شومینه ها آویزان می شوند. این جوراب ها هم داستان جالبی دارد، که جوراب های شان را در بالای شومینه آویزان می کنند و بعد بزرگترها به فرزندان کوچک خود می گویند که بابا نوئل برایتان هدیه می آورد و جوراب هایتان را پر از هدیه می کنند، بعد کودکان می خوابند به امید این که صبح کریسمس این جوراب ها از هدیه پر است.

کریسمس

خوراکی های جشن کریسمس

جالب بدانید در جشن کریسمس غذاهای متنوع و خوشمزه ای از جمله: پای گوشت ، کیک مخصوص کریسمس،اسنک ، سیزده دسر فرانسوی، سوپ، کیک برنجی، ژامبون، سالاد روستولی، بوقلمون، استیک، صدف و پنیر مرغ، سالچیکون، منچگو، میگو، کراکرهای برنج، اردک با ژله شور و رول کلم، توپ‌ های برنج، با مرغ و ماهی، سینه اردک با سیب ‌زمینی پوره، ماهی قزل ‌آلا با سیب ‌زمینی له شده و چیپس سبزیجات، ترشی ماهی سفید با پیاز و ترشی قارچ‌، برش ‌های گوشت گاو در یک سس تون کرم، آب بلوط می باشد.

کریسمس

حلقه ای از گیاهان سبز در پشت درب خانه ها

از دیگر وسایل تزیینی در ایام کریسمس می توان حلقه ای از گیاهان همیشه سبز مانند کاکتوس عید پاک، میسلتو، گیاه خاس و ... اشاره کرد که آن را پشت در خانه های شان می آویزند. تاریخچه این رسم به قرن 15 در انگلستان باز می گردد، این حلقه ها نمادی از زندگی بی پایان و همچنین عده ای آن را تاج حضرت عیسی می دانند که  در زمان به صلیب کشیده شدن، تاجی بر سر داشته است. این حلقه با میوه های کوچک قرمز مانند گیلاس و گل هایی آماریلیس قرمز تزیین می شود.

کریسمس

هدایای کریسمس

یکی از مراسمات که در فرهنگ مسیحیان و اروپائیان وجود دارد؛ هدیه دادن و هدیه گرفتن در جشن کریسمس می باشد. که این هدیه دادن ها نیز تاریخچه ای دارد، که در زمان های خیلی دور ۳ دانشمند و ۱ پادشاه به مسیح تازه متولد شده هدایایی همچون: طلا، نوعی صمغ با ارزش و درخت کندر سرخ هدیه داده اند. و این در میان فرهنگ آنها تا به اکنون جاودان مانده است. که امروزه خانواده ها برای این جشن برای یکدیگر هدایایی تهیه می کنند و در جشن به هم هدیه می دهند، هدیه دادن وسایلی مثل نان، نعنا و طلا به عنوان هدیه کریسمس، بسیار خوش ‌یمن تلقی می ‌شود. با تهیه بلیط  هواپیما چارتر خارجی مشهد استانبول در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

کریسمس

date_range یکشنبه 11 دی 1401 remove_red_eye 54 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0