{{ctrl.notification}}
کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

یکی از مناظر منحصر‌به ‌فرد‌ و زیبا که در استان سمنان شهرستان شاهرود قرار دارد دشت دلربای کالپوش می باشد، این دشت در طول سال پوشیده از گل های شقایق و در ماه‌هایی از سال نیز پر از گل‌های آفتابگردان می باشد، این منطقه یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری برای گردشگران و طبیعت‌گردان است، داشتن طبیعتی شگفت‌انگیز با دشت‌های سر‌سبز و جنگل‌های خرم و آب ‌و‌هوایی معتدل و دلپذیر یکی از دلربا‌ترین جاهای دیدنی مرکز ایران بشمار می رود، در این مقاله همراه ما باشید تا با دشت کالپوش در مرکز ایران آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

معرفی دشت کالپوش

دشت دلربای کالپوش دارای وسعت بسیار زیادی می باشد که شامل ۱۴هزار هکتار جنگل، ۳۰هزار هکتار مرتع و ۳۴هزار هکتار مزارع زیر کشت می باشد، هر گوشه از این منطقه وسیع جلوه ‌ای از شگفتی‌های طبیعت را به رخ می کشد، جاذبه‌های دیدنی دیگری مثل آبشار لووه و جنگل دشت شاد نیز در این منطقه قرار دارد، این دشت زیبا همچنین در منطقه‌ای وسیع در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان میامی علاوه بر نزدیکی به شهر شاهرود به شهرهای گنبد کاووس و بجنورد نیز نزدیک می باشد که می توانید اگر در این شهرها هم بودید به بازدید از این دشت زیبا بروید. این دشت بعنوان یکی از بزرگترین منطقه پوشش گیاهی در کشور به ثبت ملی رسیده است.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

جاذبه های دیدنی در نزدیکی دشت کالپوش

شقایق‌های سرخ منظره ای چشم‌ نوازی است که سالهای زیادی در منطقه کالپوش روییده و طبیعتی بی نظیری را در این منطقه به وجود آورده است، طبیعت این دشت زیبا، برای تفریح بسیار مناسب است. علاوه بر آب و هوای خاص این منطقه دارای جاذبه های دیدنی از جمله: چندین آبشار، چشمه ‌سار، چندین هکتار جنگل و جاذبه های تاریخی همچون کاروانسرای میان ‌دشت میامی، کاروانسرای سپنج، موزه‌ی میامی و… می باشد.
 

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

آبشار لووه

آبشار لووه یکی از جاذبه های دیدنی و تفریحی در ایران، در ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در در فاصله ۳۵ کیلومتری دشت کالپوش قرار دارد، آبشار لووه ۷۵ متر ارتفاع دارد و دارای يک شيب پلکانی است، ای آبشار دارای 5 طبقه است که از مجموع چندین صخره بوجود آمده است که بلندترین طبقه‌ی لوه ۱۵ متر ارتفاع دارد، این آبشار از چشمه های بالا دست سرچشمه می گیرد و در نهایت به داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر می ریزد، در اطراف این آبشار زیبا پوشش گیاهی زیبا و سرسبزی از درختان جنگلی از قبيل ممرز، افرا توسکا می باشد. برای رسیدن به آبشار زیبای لووه باید حدود 6 ساعت پیاده ‌روی در میان جنگل زیبا و سرسبز قدم بزنید تا درنهایت به دره‌ای پوشیده از درختان سبز جنگلی برسید، این آبشار دارای سطح پلکانی است که با لایه‌های سبز رنگ خزه پوشیده شده است.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

سد کالپوش

سد کالپوش از دیگر جاذبه های دیدنی در دشت کالپوش می باشد، این سد ارتفاعی حدود ۴۰ متر و طول تاج ۲۷۳ متر و حجم بدنه ۳۲۰ هزار مترمکعب است، این سد در روستای حسین آباد قرار دارد و تا دشت کالپوش حدود ۹ کیلومتر فاصله دارد، این سد خاکی در تابستان، سال 1392به بهره برداری رسید، این سد خاکی که دارای منظره ای بی نظیر و منحصر بفردی می باشد مکانی برای تفریح و گردش مسافران و گردشگران است، به همین دلیل برای گردشگران در این منطقه امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز برای استراحت مسافران و گردشگران تدارک دیده شده است.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

دشت شاد

دشت شاد از دیگر جاذبه های دیدنی و نزدیک به دشت کالپوش می باشد، این دشت زیبا در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود، در روستایی با همین نام قرار گرفته است و 14 هزار هکتار وسعت دارد، این جنگل دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی می باشد، گونه‌های متنوعی از جانوران در رده‌های مختلف مانند پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها می باشد، و گونه های درختی آن که جنگلی با برگ های پهن خرزی می باشند، تنوع گیاهی این دشت بالاست و از دیدنی ترین و جذاب ترین جاها برای گردشگری می باشد. 

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

جنگل و آبشار نام نیک

از دیگر جاذبه های دیدنی و تفریحی لذت بخش در نزدیکی دشت کالپوش در فاصله ۱۶ کیلومتری از جنگل نام نیک است، این آبشار دارای مناظر بکر و خاص است که در مرز استان گلستان قرار دارد.

 

کاروانسرای جهان‌آباد یا سپنج

کاروانسرای جهان‌آباد یا سپنج یکی از آثار تاریخی و زیبای در استان سمنان می باشد، این کاروانسرای تاریخی مربوط به دوره ایلخانیان می باشد و در شمال شرق میامی روستای جهان آباد سمنان قرار دارد، این کاروانسرا از مصالحی چون سنک و آجر ساخته شده است، از ویژگی های معماری این بنای تاریخی می توان به تزئینات گره چینی آجری و ترکیب آجر و کاشی آن اشاره کرد. این بنا دارای دیوارهای بلندی است که ارتفاع آن به ده متر می رسد، و به این خاطر ارتفاع آنها زیاد است که مهاجمان نتوانند به داخل آن نفوذ کنند. کاروانسرای جهان‌آباد در تاریخ 16 مهرماه سال 1379 به شماره ثبت ۲۸۱۳ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

موزه‌ی میامی

یکی از جاذبه های گردشگری که در نزدیکی دشت کالپوش قرار دارد، موزه مردم شناسی میامی است که در کاروانسرای شاه عباسی میامی واقع شده است، این کاروانسرا قدمتش به دوره صفویان بازمی گردد، کاروانسرای شاه عباسی دارای معماری بی نظیری می باشد که دارای ورودی به شکل هشتی یک حیاط مرکزی چهار ایوانی آجری می باشد. بر سر در ورودی آن کتیبه‌های سنگی حجاری‌ شده ای قرار دارد که بر روی آن تاریخ ساخت و نام بانی این کاروانسرا حک شده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر کیش تهران را به راحتی تهیه نمایید.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

جشنواره‌ی بهاره دشت کالپوش

در فصل بهار چندین هکتار زمین پوشیده از شقایق‌های وحشی می شود، این شقایق های وحشی نوعی علف هرز هستند و برای کشاورزی مضر هستند و به همین دلیل با استفاده از سموم کشاورزی رویش این گل ها کمتر شده است، در فصل بهار هرساله  جشنواره ی بهاره برگزار می شود، در این جشنواره مردم محلی و روستاهای اطراف با آداب و رسوم خاص و اجرای موسیقی محلی و همچنین درهنگام برگزاری جشنواره‌‏ی شقایق‌ها مردم این منطقه سوغاتی‌ها و صنایع دستی مختلف خود را همچون جاجیم‌ بافی و سوزن‌ دوزی، لاک ‌تراشی و نیز فرآورده‌های لبنی و تخمه‌‏ی آفتابگردان را در این جشنواره به فروش می رسانند.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

تابستان و گل های آفتاب گردان دشت کالپوش

در شروع فصل تابستان دشت شقایق ها به مزارع آفتاب گردان تبدیل می شود، و تا پایان فصل تابستان در شهریور ماه این دشت مملو از گل‌های آفتاب‌گردان است، این فصل یکی از زیباترین مناظر را به وجود می آورد که گردشگران زیادی برای بازدید از دشتی پر از گل های آفتاب گردان به این منطقه می آیند و به عکاسی و تفریح می پردازند.

 

سوغات دشت کالپوش

روستاهایی در نزدیکی دشت کالپوش قرار دارد که دارای صنایع دستی با ارزشی می باشد، که می توانید در هنگام بازدید از این منطقه از سوغات آنها همچون: جاجیم بافی، لاک ‌تراشی، سوزن ‌دوزی و همچنین فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان می باشد.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

اقامت در دشت کالپوش

دشت شقایق‌ها و آفتابگردان های کالپوش مقصدی برای گردشگران از نقاط مختلف کشور است، در سفر به دشت کالپوش اگر دوست داشتید اقامت کنید، می توانید در ویلاها و اقامتگاه‌های بومگردی روستاهای اطراف این منطقه شبی را اقامت کنند، از جمله اقامتگاه های بومگردی این منطقه می توان به اقامتگاه بومگردی بابا رمضان در حسین آباد، اقامتگاه بومگردی بابا حیدر، اقامتگاه پدربزرگ و کلبه اقامتی دهگردی در پی دل‌دل، اقامتگاه بومگردی آبشاران و باجی رباب در روستای لوه و اقامتگاه بومگردی انجول و اقامتگاه مرکزی در روستای پنو اشاره کرد.

اقامتگاه بومگردی بابا رمضان دارای یک سوئیت و 3 اتاق است و حدود 40 مسافر را می توان در آن اسکان داد، امکانات این اقامتگاه شامل: آشپزخانه، حیاط، پارکینگ، دوربین مدار بسته و اینترنت نامحدود رایگان می باشد، اقامتگاه بومگردی بابا رمضان در فاصله 9 کیلومتری از دشت کالپوش قرار دارد.  

اقامتگاه بومگردی مرکزی پنو نیز از دیگر اقامتگاه های این منطقه می باشد که در فاصله 16 کیلومتری از دشت کالپوش قرار دارد، این اقامتگاه دارای پنج اتاق و یک سوییت است و پذیرای 60 گردشگر می تواند باشد. این اقامتگاه امکاناتی نظیر تور لیدر محلی، پارکینگ، بخاری گازی و اینترنت رایگان را داراست.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

مهم ترین نکات برای سفر به دشت کالپوش

برای سفر به این جاذبه طبیعی و دیدن شقایق‌های قرمز باید از نیمه اردیبهشت تا نیمه ماه خرداد به این منطقه سفر کنید و برای بازدید و دیدن گل‌های آفتابگردان بهترین زمان اوایل شهریور ماه می باشد. این منطقه دارای طبیعتی بی نظیر و شگفت انگیزی می باشد، که برای عکاسی دارای مناظری بکر و جذاب می باشد، از این رو یکی از مهم ترین نکاتی که باید در سفر به دشت کالپوش به آن توجه کنید برپا کردن آتش و جمع آوری زباله های خود و نریختن زباله در این منطقه می باشد. همچنین در نظر داشته باشید برای ورود به مزارع کشاورزی و دشت گل ها قبل از ورود حتما از صاحب ملک کسب اجازه نمایید.

 

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

بهترین زمان سفر به دشت کالپوش

دشت کالپوش دارای آب و هوای بی نظیری می باشد، در فصل بهار دشت کالپوش آکنده از گل های شقایق می شود، در فصل تابستان نیز مزارع گل های آفتاب‌گردان جلوه ای خاص به این منطقه می بخشد، بهترین زمان برای سفر به این دشت زیبا از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد می باشد،

کالپوش دشتی رویایی در حوالی سمنان

نحوه دسترسی به دشت کالپوش

برای سفر و بازدید از دشت کالپوش می توانید از چند تا مسیر خود را به دشت کالپوش برسانید، شما می توانید از طریق جاده شاهرود در 140 کیلومتری به استان سمنان خود را به دشت کالپوش برسانید. با تهیه بلیط چارتر ارزان تبریز تهران در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 17 تیر 1402 remove_red_eye 8614 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

در چه فصلی به کالپوش سفر کنیم؟

دشت کالپوش از زیبایی خاصی برخوردار است و در هر فصلی شما می توانید به دیدن از این جاذبه منحصربفرد بپردازید، اما بهترین فصول بهار و تابستان می باشد که گل‌های زیبای سرخ شقایق و گل‌های زرد آفتابگردان منظره ای زیبا و جذابی را به وجود می آورد.

سوغاتی‏‌های دشت کالپوش کدامند؟

از سوغاتی‏‌های دشت کالپوش می توان به و صنایع‏‌دستی مانند صنایع جاجیم‌‏بافی، لاک‌تراشی، سوزن‌دوزی و نیز فرآورده‌های لبنی و تخمه‌‏ی آفتابگردان اشاره کرد، که شما می توانید در هنگام برگزاری جشنواره‌‏ی شقایق‌ها این سوغاتی ها و صنایع دستی را در بازار کوچک شهر میامی تهیه نمایید.

دیگر جاذبه های دیدنی نزدیک به دشت کالپوش کدامند؟

از دیگر جاذبه های دیدنی نزدیک به دشت کالپوش می توان به جنگل دشت شاد، جنگل و آبشار نام نیک، آبشار حسین‏‌آباد، کاروان‌‏سراهای تاریخی به‌دشت و سپنج یا جهان‏‌آباد، موزه‌‏ی میامی، پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی گلستان اشاره کرد.

ویژگی‏‌های طبیعی منحصربه ‌‏فرد دشت کالپوش را نام ببرید؟

از ویژگی های سرسبز و جنگلی دشت کالپوش رویش گل های شقایق در فصل بهار و رویش گل های آفتاب گردان در فصل تابستان می باشد. پوشش گیاهی خاص و منحصربه ‌فرد این منطقه و کشت دیم گونه‌های مختلف گیاهی در زمین‌های کشاورزی و درختان سرسبز و بلند از ویژگی های طبیعی این دشت زیبا می باشد.

شهر شاهرود در چند کیلومتری دشت کالپوش قرار دارد؟

دشت کالپوش در مسافت ۲۲۰ شمال شرقی شاهرود قرار دارد.

دشت کالپوش کجاست؟

دشت کالپوش در ۱۶۰ کیلومتری شمال شهرستان میامی در محدوده‌ی استان سمنان و شهر شاهرود قرار دارد.