{{ctrl.notification}}
پل های تبریز

پل های تبریز

شهر تبریز یکی از تاریخی ترین شهرهای مهم ایران است، که دارای قدمتی تاریخی و بزرگترین و با ارزش ترین آثار تاریخی می باشد. شهر تاریخی تبریز سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی است. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی پل های تاریخی تبریز بپردازد، شهر تبریز دارای پل های تاریخی متعددی می باشد، که در ادامه با معرفی این پل های تاریخی همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا باکمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما چارتر مشهد تبریز خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

پل های تبریز

پل سنگی تبریز

یکی از پل‌های تاریخی و از آثار باستانی معروف در تبریز که از جاذبه های گردشگری تبریز نیز محسوب می شود، پل سنگی تبریز و یا پل خویلی ها است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی ‌گردد. این پل توسط شخص خیری بنام حاج عظیم ساخته شده است.  این پل تاریخی از مصالحی مانند آجر، سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. این پل دارای معماری بی نظیری و زیبای می باشد، پل سنگی طولی 44 و عرضی حدود 6 متر و 80 سانت دارد. این پل دارای پایه‌هایی با 5 طاق‌ هلالی که از جنس داخل آن از سنگ  جنس بیرونی آن از آجر می باشد و به یکدیگر متصل شده‌اند. پل سنگی در میدان چای تبریز و بر روی رودخانه قوری چای قرار دارد، در پایه‌ی جنوبی این پل سنگ نبشته‌ای قرار دارد که در تاریخ ۱۳۶۳ هجری قمری و به خط کوفی نوشته شده است. جالب است بدانید یک مسجد در سمت شمالی پل سنگی قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است و به به مسجد پل سنگی معروف می باشد. این پل در ۱۱ مرداد سال ۱۳۸۴ با شماره‌ی ۱۲۴۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس پل سنگی: تبریز، خیابان چایکنار ، روبروی مسجد پل سنگی

پل های تبریز

پل قاری تبریز

از دیگر پل های تاریخی در تبریز پل قاری است این پل نیز قدمت آن به دوره قاجار می باشد، که توسط زن سالخورده ای احداث شده است، طول این پل ۱۰۰ متر و عرض آن پنج متر استو از مصالحی همچون: سنگ و آجر بر روی رودخانه قوری چای ساخته شده است، پل قاری دارای 8 دهنه و قوس‌های مدور می‌ باشد و سرستون‌های به شکل کله قوچی و چراغ‌های قدیمی دارد که بر زیبایی این پل افزوده است، این پل به پل چراغ نیز معروف است آن هم به دلیل چراغ های قدیمی که در این پل در دوره قاجار نصب گردیده است، از دیگر تزئینات این پل همچنین نرده های آجری و ستون های سنگی کوچک آراسته شده است. همچنین معنی نام پل قاری در زبان ترکی به معنی پیر و یا پیرزن است که نامش از همان بانی پل گرفته شده است. پل قاری به جاذبه های تاریخی دیگری در تبریز مانند: موزه قاجار، مقبره الشعرا، بازار تبریز نزدیک می باشد. این پل در ۲۰ آذر سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۲۹۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آدرس پل قاری: تبریز، خیابان ثقةالاسلام

پل های تبریز

پل تلخه رود تبریز

یکی دیگر از تاریخی‌ترین پل‌های شهر تبریز پل تلخه رود یا پل آجی چای می باشد، پل تلخه رود مربوط به دوره صفویه‌ و قاجاریه است. این پل دارای ۱۶ دهنه به طول آن ۱۰۵ متر و عرضی حدود ۵ متر دارد. از 16 دهنه این پل سه دهنه آن طاقی هلالی دارند، و ما بقی آن طاق‌ها جناغی شکل هستند. پل تلخه رود که بر اثر طغیان رودخانه و یا جنگ هایی که در گذشته انجام می شد آسیب دیده بود که در سال 1380 شمسی در زمان زمان ولیعهدی عباس میرزا توسط سید حسین تاجر مورد مرمت قرار گرفت. این پل تاریخی به‌عنوان یکی از، در سال ۱۳۷۸ و با شماره‌ی ۲۵۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل به جاهای دیدنی مانند: مقبره الاشعرا، مسجد صاحب الامر، خانه مشروطه، بازار بزرگ تبریز، پارک شادی گول بالالار، موزه قاجار نردیک می باشد.

آدرس پل تلخه رود: تبریز، خیابان خلبان، بلوار شهید بابایی

پل های تبریز

پل ونیار تبریز

پل ونیار اثری تاریخی  ار دوره صفویه که امروزه یکی از پل های تاریخی شهر تبریز به حساب می آید که بر روی رودخانه آجی چای قرار گرفته است. این پل در 500 متری ضلع غربی روستای ونیار واقع شده است که به همین دلیل این پل به نام همین روستا معروف است. مصالح بکار رفته در این پل شامل: ملات، گچ و آهک و سنگ و آجر تراش خورده می باشد، روی این پل یل قلوه سنگ پوشیده بوده است که بعد ها آسفالت شده است. همچنین این پل از دو طاق عرضی و یک طاق رومی بر روی تشکیل شده است.

آدرس پل ونیار: استان آذربایجان شرقی، ۱۵ كیلومتری تبریز، ۵۰۰ متری غرب روستای ونیار

پل های تبریز

پل منصور تبریز

پل منصور یکی دیگر از پل‌های تاریخی تبریز است، که مربوط به دوره قاجار است، این پل قدمت زیادی دارد که طبق تحققیق باستان شناسان به هزار سال می رسد. این پل دارای معماری باشکوهی می باشد، این پل دارای 5 دهنه  و از مصالحی مانند سنگ، چوب، آجر و ساروج ساخته شده است، این پل در محله‌ی منصور قرار دارد به همین دلیل به این نام معروف است. پل منصور در ۱۱ مرداد سال ۱۳۸۴ به شماره‌ی ثبت ۱۲۴۴ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. با تهیه بلیط چارتر لحظه آخری تهران تبریز از سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس پل منصور: تبریز، تقاطع منصور و خیابان عباسی

پل های تبریز

پل بیلانکوه تبریز

پل بیلانکوه از دیگر پل های تاریخی در تبریز که مربوط به دوره قاجار می باشد، که بر روی رودخانه اسبه ریز و در محله‌ بیلانکوه تبریز ساخته شده است. پل بیلانکوه طولی حدود 26 متر و ارتفاع 5/5 متر دارد، این پل دارای 3 طاق جناغی که طاق وسطی کمی عریض تر و در دو سمت آن نیز دو موج شکن قرار گرفته است، این پل از مصالحی مانند: آجر و سنگ ساخته شده است.  این اثر تاریخی با طول در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. پل بیلانکوه در نزدیکی دو جاذبه دیدنی و تاریخی دیگر بنام  باغ دو کمال و آرامگاه کمال‌الدین مسعود خجندی و کمال‌الدین بهزاد واقع شده است. که در مقابل این پل قرار دارند. این پل تاریخی در تاریخ ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس پل بیلانکوه: تبریز، خیابان آبرسان، كوچه‌ی شیخ كمال

پل های تبریز

پل های خدا آفرین تبریز

پل های خدا آفرین از دیگر پل های تاریخی در تبریز که بر روی رودخانه ارس قرار گرفته اند، قدمت این پل ها به دوره ی هخامنشی و دوره صفویه بازمی گردد. ابعاد پل اول یا پل شکسته خدا آفرین حدود 120 متر طول و عرضی حدود 4 متر و شامل 11 طاق یا دهنه است و از مصالحی مانند: سنگ های سفید و ماسه سنگ های تراش خورده، لاشه سنگ های رودخانه ساخته شده است. که متاسفانه قسمت هایی از این پل از بین رفته است، به همین دلیل به نام شکسته معروف گشته است، پل دوم که به پل سالم خدا آفرین معروف است، حدود و 160 متر طول و 4 متر عرض و دارای 15 دهنه می باشد. که  حدود۱۲۰ متر از این پل در ایران و ۴۰ متر دیگر آن در جمهوری آذربایجان واقع شده است، این پل از آجرپخته و ملات ساخته شده است. پل سالم خدا آفرین از مصالحی همچون آجر، ملاط گچ و آهک ساخته شده است. جالب است بدانید این پل ها بخاطر قرارگیری پایه‌های آن بر روی سنگ‌های طبیعی به نام پل خدا آفرین معروف شده است. پل بزرگ و سالم خداآفرین در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۵۸  و پل کوچک به شماره ثبتی 1859به‌عنوان  آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در مشهد می باشد.

آدرس پل خدا آفرین: استان آذربایجان شرقی، شهرستان خداآفرین، نزدیکی وستای ساری ‌جالو

پل های تبریز

date_range سه شنبه 15 آذر 1401 remove_red_eye 907 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0