{{ctrl.notification}}
پل های تاریخی تهران

پل های تاریخی تهران

تهران بزرگترین شهر ایران شهری تاریخی که آثار تاریخی و باستانی وطبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده است. آس چارتر درباره ی جاذبه های تاریخی و طبیعی و دیدنی تهران مقاله های زیادی را در اختیار شما قرار داده است، در این مقاله نیز به معرفی پل های تاریخی تهران می پردازیم، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط ارزان هواپیما کیش تهران را از سامان به راحتی دریافت نمایید.

پل های تاریخی تهران

پل شاه عباسی کرج

پل شاه عباسی کرج یکی از قدیمی ترین پل های کرج که در ابتدای ورودی این شهر واقع شده است. طول پل شاه عباسی 61 متر و عرض آن نزدیک به 8 متر می باشد. در چهار دهانه این پل ستون ها و پایه هایی قرار دارد که ضخامت بالایی دارد تا فشار وارده بر پل را آزاد کنند. دهانه ‌های بالایی به وسیله راهرویی به دهانه بزرگ و کوچک متصل شده است. سقف دهانه وسیع تر، با یک قوس هلالی شکل و سقف دهانه های کوچک به شکل جناغی ساخته شده است. پل شاه عباسی با نام های پل دختر و پل سلیمانیه نیز معروف است. این پل تاریخی در سال 1379 در لیست آثار ملی ایران با شماره ۳۵۰۱ به ثبت رسیده است.

آدرس پل شاه عباسی: البرز، روی رودخانه کرج به چالوس

پل های تاریخی تهران

پل باقرآباد تهران

پل باقرآباد در 25 کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر جاده تهران به ورامین و در نزدیکی روستای باقرآباد قرار گرفته است و نامش نیز از این روستا گرفته شده است. قدمت ای پل به قرن نوزدهم و به دوره قاجار بازمی‌ گردد، این پل یکی از هشت پلی است که از روی رودخانه جاجرود می‌ گذرد، پل باقرآباد از مصالحی شامل آجر و سنگ آهک ساخته شده است، بزرگترین دهانه این پل حدود ۱۱ متر وعرض تقریبا 70 متر و ارتفاع از کف بستر رودخانه 80 متر می باشد. این پل که به شماره ۹۹۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده‌ است.

پل های تاریخی تهران

پل بادامک تهران

پل بادامک تهران پلی تاریخی مربوط به دوره قاجار در شهرستان شهریار وروستای بادامک واقع شده است. پل قدیمی بادامک حدود 20 متر طول و عرضی حدود  5 متر و دارای یک دهانه یا چشمه به عرض 20/4 و ارتفاع 50/4 متر می باشد. مصالح به کار رفته  در پایه های این پل شامل خاک، شن،  قطعات سنگ با ملاط گل آهک و در دیواره از آجرهایی  به ابعاد 4 در 20 استفاده شده است. این اثر در تاریخ 11 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 9896 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

آدرس پل بادامک: تهران، شهریار، جنوب شرقی سعیدآباد، روستای بادامک

پل های تاریخی تهران

پل جاجرود تهران

پل شاه عباسی جاجرود پلی با قدمت ۸۵۰ ساله که به دوران سلجوقیان باز می گردد و از تاریخی ترین وقدیمی ترین پل های تهران محسوب می شود. این پل در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران روی رودخانه جاجرود واقع شده بر روی رودخانه جاجرود و در روستای سعیدآباد واقع شده است، پل جاجرود از مصالح ملات خاک، گچ سنتی و ساروج ساخته شده است. پل جاجرود دارای 2 دهانه‌ ی 12 متری که پهنایی 7 ‌متری برخوردار است و  2 دهانه ‌ی کوچک نیز که در دو سمت باختر و خاور پل قرار گرفته و هر کدام 5 متر طول و 4 متر عرض دارند. این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط حاج میرزا بیک نوری و همچنین در دوره صفویه نیز مورد بازسازی قرار گرفته است. پل جاجرود در یکم مردادماه 1382 خورشیدی، با شماره‌ی 9492 ثبت ملی شده است.

 آدرس پل جاجرود: تهران، جاده تهران، دماوند، روستای جاجرود

پل های تاریخی تهران

پل صفوی حسن آباد تهران

پل صفوی حسن آباد روی رودخانه شور قره سو، در مسیر جاده کاروان تهران به قم قرار گرفته است، قدمت این پل قدیمی به دوره صفوی باز می گردد، طول و عرض این پل در میانه 20/5 و در دو انتها 40/4 متر بوده است که در دوره صفویه و یا قاجاریه به طول  این پل اضافه شده است، و در دوره های مختلف بارها بازسازی شده است. این پل در نزدیکی روستای حسن آباد قرار گرفته و نامش را هم از روستا گرفته که پل حسن آباد نامیده می شود، پل حسن آباد بر روی پایه هایی از سنگ به همراه ملات آهک و ساروج قرار گرفته است. این با نمای آجری و به صورت سنگفرش می باشد که دردوره پهلوی دوباره مورد مرمت قرار گرفته است که سه چشمه طاق، به صورت گرد یا دهانه رومی به آن اضافه شده است.

آدرس پل صفوی حسن آباد: تهران، جاده تهران به قم

پل های تاریخی تهران

پل رومی تهران

پل رومی تهران یکی از آثار به جامانده از دوران حکومت عثمانی می باشد، پل رومی در قرن نوزدهم توسط یکی از سفیران دولت عثمانی در منطقه الهیه تهران ساخته شد؛ که همچنان به دولت ترکیه تعلق دارد. این پل درنزدیکی جاهای دیدنی مانند بازار تجریش و امامزاده صالح و پارک قیطریه قرار گرفته است. این پل بر روی رودخانه مقصود بیک قرار دارد که دو خیابان شریعتی و الهیه زا بهم وصل می کند. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز تهران از سایت آس چارتر می توانید از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس پل رومی: تهران، الهیه، خیابان شریعتی

پل های تاریخی تهران

پل سید خندان تهران

پل سیدخندان در شهر تهران  قرار دارد، این پل در سال ۱۳۵۶ خورشیدی ساخته شد. این پل در بزرگراه شهید قاسم سلیمانی و بر روی چهار راه سید خندان قرار دارد. نام این پل برگرفته از قهوه خانه دار معروف سید جعفر شاه صاحب مشهور به سید خندان است که یکی از بزرگان این منطقه می باشد.

آدرس پل سید خندان: تهران، بزرگراه شهید قاسم سلیمانی

پل های تاریخی تهران

پل کبود گنبد تهران

پل کبود گنبد از قدیمی ترین پل های تهران مربوط به دوره صفویه است که اکنون فقط بقایای از این پل به جا مانده است. این پل در منطقه پاکدشت، بین خاتون آباد و ایوانکی، بر روی رودخانه جاجرود در نزدیکی روستای کبود گنبد قرار گرفته است، بقایای به جا مانده از این پل فقط  پایه میانی است که 60/2 عرض و 7 متر طول دارد. این پل همچنین این پل در گذشته محل عبور کاروان ها قرار داشته است و در نزدیکی آن، بقایای کاروانسرایی از دوره صفویه نیز وجود دارد.

آدرس پل کبود گنبد: تهران، پاکدشت، روستای کبود گنبد

پل های تاریخی تهران

پل فیروزکوه تهران

پل فیروزکوه  یکی از قدیمی ترین پل های تهران است که در ده کیلومتری جاده اصلی فیروزکوه به تهران قرار گرفته است. اما متاسفانه پل قدیمی بخاطر گذر زمان بیشتر قسمت های آن تخریب و در سال 1306 هـجری قمری در زمان پهلوی این پل بطور کامل مرمت شد و مصالح بکار رفته در آن از سنگ ، آجر و ملات ساخته شده است. این پل دارای 9 دهانه با قوس گهواره ای و دست انداز یک متری در اطراف پل است.

آدرس پل فیروزکوه: تهران، جاده فیروزکوه

پل های تاریخی تهران

پل طبیعت تهران

یکی از مدرن ترین و زیباترین جاذبه های دیدنی در تهران پل طبیعت تهران می باشد، که بزرگ ‌ترین پل غیرخودرویی ایران به حساب می ‌آید و به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران شناخته می شود. ساخت این پل از سال 1388 شروع شده و در نهایت در سال 1393 افتتاح شد.  پل طبیعت از سه طبقه تشکیل شده است، این پل ۳۰۰ متر طول دارد و وزن کل سازه فلزی آن برابر با ۲۰۰۰ تن است، مساحت اين پل حدود ۷۰۰۰ مترمربع است كه ۴۸۰ مترمربع به رستوران‌ و كافی ‌شاپ و ۷۲۰ متر مربع به فضای سبز اختصاص دارد. این پل بوستانهای آب و آتش و طالقانی را بهم منصل می کند که هرکدام از جاذبه های دیدنی در تهران می باشند. این پل با سازه منحصربه ‌فردش، جوایز بین‌المللی متعددی همچون جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶ را توانسته دریافت کند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در مشهد می باشد.

آدرس پل طبیعت: تهران، بزرگراه مدرس

date_range سه شنبه 03 آبان 1401 remove_red_eye 636 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0