{{ctrl.notification}}
پل های اردبیل

پل های اردبیل

اردبیل یکی از شهرهای تاریخی با قدمت چند هزار ساله دارای جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی است، این شهر با آب و هوای کوهستانی یکی از مطلوب ترین گزینه ها برای سفر می باشد. از جمله  جاذبه های دیدنی  در اردبیل می توان به دریاچه شورابیل، تنگه قشلاق، پل معلق پیرتقی، دریاچه نئور، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کهنه قلعه و پل های متعدد تاریخی می باشد. در این مقاله آس چارتر به معرفی پل های تاریخی اردبیل می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط چارتر لحظه آخری تهران اردبیل را به راحتی تهیه نمایید.

 

پل های اردبیل

پل هفت چشمه اردبیل

پل هفت چشمه یکی از پل های تاریخی در اردبیل است که از لحاظ تاریخی و سیاسی اهمیت زیادی دارد، این پل مربوز به دوران صفویه می باشد، که در آن دوران از لحاظ سیاسی بسیار مورد اهمیت بود و بخش دیوانی، سیاسی و حکمرانی شهر در غرب اردبیل را به بخش مسکونی و بازار در شرق شهر متصل می ‌کرد. این پل بر فراز رودخانه بالیقلو چای بنا شده و رودخانه بالیقلو چای یکی از رودخانه‌های بزرگ و پر آب کشورمان محسوب می شود. طول این رودخانه 75 کیلومتر است که 50 کیلومتر است که بخاطر جریان زیاد آب و طغیان رودخانه این پل دارای این پل دارای هفت دهانه‌ آجری همراه با قوس پنج و هفت و موج شکن های سنگی بسیار قوی می باشد که با تمام فشاری که در طول سال‌ها از جریان آب رودخانه بالیقلو چای به آن رسیده است توانسته استوار بماند. مهم ‌ترین مصالحی که در این بنا به کار رفته گچ و آهک است. پل هفت‌ چشمه بنام های دیگری همچون پل ججین، پل یدی گوزلی، کورپی قرمزی و پل داش کسن نیز معروف می باشد، پل هفت چشمه نمونه کوچک شده پل خواجو در اصفهان است و از نظر معماری و نوع مصالح به کار رفته شبیه به هم می باشند. این پل در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شماره ۸۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس پل هفت چشمه: اردبیل، میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان ساحلی

پل های اردبیل

پل یعقوبیه اردبیل

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری استان اردبیل پل یعقوبیه اردبیل می باشد، که به پل پنچ چشم نیز معروف است، این پل یکی از بناهای تاریخی دوران صفویه است که بر روی رودخانه بالقلو چای قرار دارد. این پل 37 متر طول، 3 متر عرض و 5 متر ارتفاع دارد. این پل با سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته و 5 آبراه یا دهانه یا فواره بزرگ  دارد. که دهانه های ۱ با ۵ و ۲ با ۴ هم اندازه هم هستند.همچنین موج شکن های سنگی و تکیه گاه های مثلثی شکل نیز بر پایه پل ساخته شده است. که در برابر عمق زیاد آب و طغیان رودخانه استحکام بسیار زیادی دارد. این پل یکی از مهمترین پل های محله یعقوبیه است که بر روی رودخانه بالیقلوچای بنا شده و سال ها راه ارتباطی مردم در دو طرف رودخانه بوده است. این پل در نزدیکی حمام تاریخی ابراهیم آباد یا همان رستوران سنتی شاه عباس قرار گرفته است. پل یعقوبیه در 7 مرداد 1348 به شماره 876 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس پل یعقوبیه: اردبیل، محله یعقوبیه

پل های اردبیل

پل سامیان اردبیل

در 15 کیلومتری اردبیل در روستایی به نام سامیان،  پلی به همین نام بر روی رودخانه قره سوز وجود دارد. این پل در مسیر ارتباطی جاده اردبیل به قفقاز بر روی رودخانه قره سو واقع شده است و متعلق به دوره صفویه است. این پل حدود 55 متر طول، 4 متر عرض و 5 متر ارتفاع دارد و دارای 6 دهانه و یک طاق است. پل سامیان با استفاده از آجر قرمز ساخته شده و پایه های آن طاق های سنگی است. دهانه میانی پل ، بزرگتر از دهانه های جانبی می باشد که بصورت متقارن در دو طرف این دهانه قرار گرفته اند. این پل در گذشته دارای هفت چشمه و بصورت متقارن بوده که به مرور زمان یکی از دهانه ها از بین رفته است. در دو طرف پل موج شکنهایی به شکل مثلث قرار گرفته است، که طرف آن به صورت منحنی و طرف دیگر آن به صورت تیز می باشد. این پل به گونه ای طراحی شده که تا ۳۰ تن وزن را می تواند تحمل می ‌کند، این پل به خاطر استفاده شده از آجرهای سرخ به پل سرخ سامیان تیز معروف است. پل سرخ سامیان در سال ۱۳۴۸، این اثر با شماره ۸۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس پل سامیان: اردبیل، کیلومتر ۱۵ جاده اردبیل به مشگین شهر، روستای سامیان

پل های اردبیل

پل سید آباد اردبیل

پل سید آباد پلی تاریخی که یکی از دیدنی های باستانی استان اردبیل به حساب می آید و مربوط به دوران صفویه است که بر روی رودخانه بالخلی چای بنا شده است و دو محله سیدآباد و پیرمادر را به یکدیگر متصل می کند. این پل در گذشته مسیر ارتباطی جاده قدیم طالش و خلخال به دروازه ورودی اردبیل بوده است. پل سید آباد طولی معادل با ۲۴.۵ متر و عرضی برابر با ۴.۵ متر دارد. این پل قدیمی از سه دهانه آجری با قوس‌های شاخ بزی کند و یک موج شکن سنگی تشکیل شده است. که یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه متقارن کوچکتر در طرفین است. اندازه دهانه بزرگ وسط پل باعث شیب عرشه پل شد که در سال 1374 تعمیر شده است. پل سید آباد در سال ۱۳۴۸با شماره ۸۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه از آن برای عبور و مرور افراد پیاده استفاده می‌ شود.

آدرس پل سید آباد: اردبیل، محله سیدآباد

پل های اردبیل

پل ابراهیم آباد اردبیل

یکی دیگر از پل های تاریخی اردبیل پل ابراهیم آباد است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد، پل ابراهیم آباد دو محله ابراهیم آباد و اوچدکان را بهم وصل می کند. این پل دارای سه چشمه طاق آجری بزرگ صلیبی به طول 75 متر، عرض 3 متر و ارتفاع 5 متر است. پایه های این پل سنگی، موج شکن و مثلثی شکل هستند ولی دهانه های این پل که طاق های آجری است از ملات گچ و آهک با فرمی به شکل جناغ ساخته شده اند. این پل در سال های اخیر مورد مرمت قرار گرفته است. پل ابراهیم آباد به دلیل قرار گیری در روستای ابراهیم آباد به این نام نیز معروف شده است. پل ابراهیم آباد در تاریخ 7 مهر ۱۳۸1 به شماره ۶۲۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما مشهد اردبیل در سایت آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس پل ابراهیم آباد: اردبیل، محله‌های اوچدکان و ابراهیم‌آباد، ابتدای کوچه ابراهیم آباد

پل های اردبیل

پل نادری اردبیل

پل نادری یکی از پل های تاریخی اردبیل است که در دوره پهلوی دوم بر روی پل قدیمی به جا مانده از دوره صفویه ساخته شده است. پل نادری با طولی حدود 49 متر و عرض 6.2 متر و ارتفاع 8.2 متر، دارای چهار چشمه طاق بزرگ آجری به اندازه های مختلف با پایه ها و نمای سنگی و طاق های آجری و قوس های نیم دایره کامل و موج شکنهایی به صورت منحنی می باشد. نمای ظاهری این پل شبیه به لانه زنبوری است. این پل در ابتدای ورودی شرقی شهر اردبیل بر روی رودخانه بالیقلی چای بنا شده است و مسیر ارتباطی جاده اردبيل به تبريز می باشد، همچنین این پل در تاریخ 1374 بازسازی شده است. در نزدیکی این پل تاریخی همچنین تپه ای تاریخی که دژ نگهبانی ورودی شهر از سمت غرب بوده است، وجود دارد و نزدیک به دروازه قدیمی اردبیل به سراب است.

آدرس پل نادری: اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان بالغلو، روستای شام اسبی

پل های اردبیل

پل قره سو اردبیل

یکی از پل های تاریخی و دیدنی اردبیل می توان به پل قره سو اشاره کرد، این پل بر روی رودخانه بالخلو ساخته شده است، این پل قدیمی دارای ۷ دهانه  یاهفت چشمه یا خور است و در دوره صفویه ساخته شده است. این پل همچنین به پل زاغالان نیز معروف است. همچنین این پل در سال 1330 توسط شخصی به نام مسیرحمزه ننه کاران بازسازی شد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در شهر مشهد می باشد.

آدرس پل قره سو: اردبیل، رودخانه بالخلو

date_range یکشنبه 22 آبان 1401 remove_red_eye 137 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0