{{ctrl.notification}}
پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی تبریز یا پارک ائل گلی یکی از مراکز تفریحی و گردشگری شهر زیبای تبریز است. این تفرجگاه دربین گردشگران و شهروندان بسیار مشهور و از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. پارک ائل گلی تبریز در زمان شاهان صفوی این مکان را گسترش دادند و به زیبایی آن افزوده اند. در این مکان دریاچه ای وسیع، عمارت کلاه فرنگی و ... وجود دارد که در ادامه آس چارتربه توضیح آن ها می پردازد. شما می توانید بلیط هواپیما را ازسایت آس چارتر تهیه نمایید.

پارک ائل گلی تبریز

ائل گلی یکی از مهم‌ ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده ‌است. این مکان در زمان آق ‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته ‌است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل ‌تر نموده و آن را به ‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است. عمق دریاچهٔ ائل گلی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می شود. همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست فود و کافی شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد و دارای هتل و مسافرخانه و دارای دفتر جهانگردی فعال است. این پارک زیبا دارای درختان بلند و گل های بسیاری است که زیبایی بی نظیری به آن می بخشد. با استشمام آب و هوای تازه با عطر گل های اطلسی، شما را از هرگونه استرس دور خواهید شد.

پارک ائل گلی تبریز

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه‌ فرهنگی هشت‌ ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ شاه‌ گلی که به کاخائل گلی شهرت دارد، امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این بنا پیش ‌تر یک ساختمان یک ‌طبقهٔ خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دوطبقهٔ جدید و مقاومی در محل آن توسط استاد معمار حاج علی اکبر نادرالوجود احداث کرد. کاخ ائل گلی در دوران حکومت سلطان یعقوب آق ‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته ‌است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل ‌تر نموده و آن را به‌ صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است.

پارک ائل گلی تبریز

دریاچه ائل گلی

دریاچهٔ ائل گلی با حدود ۵۵۰۰۰ متر مربع وسعت، گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد. نام این دریاچه پیش از انقلاب، «شاه‌ گلی» بود که پس از انقلاب اسلامی ایران به ایل ‌گلی (دریاچه مردم) تغییرنام داده ‌است. به عقیده بهروز خاماچی، کلمه «شاه» در این‌جا به معنی شخص شاه نبوده و به معنی «بزرگ و باعظمت» است. یکی از شعبه‌های رودخانهٔ لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می ‌گذرد، به ‌صورت جویباری کوچک از سمت جنوب ‌شرقی دریاچهٔ ائل گلی وارد آن شده و آب آن را تأمین می ‌نماید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز تبریز در مشهد می باشد.

پارک ائل گلی تبریز

تپه ی ائل گلی

 تپه ی نسبتاً بلندی در بخش جنوبی دریاچه ی ائل گلی قرار گرفته که جنگل‌ کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می ‌شود. همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ائل گلی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه‌ فرنگی را به ‌صورت یک شبه ‌جزیره درآورده‌ است. این دریاچه در هنگام فصل زمستان با نمایی زیبا آمیخته‌ ای از یخ و آب، خود را می‌ نمایاند. در زمان یخ زدن دریاچه ماهی‌هایی که در این آب زندگی می ‌کنند نمی ‌توانند به سطح آب برسند و به همین دلیل رشد آن‌ها کند می‌ شود.

پارک ائل گلی تبریز

لقب های پارک ایل گلی تبریز یا ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی تبریز با نام های دیگری یاد می شود که بارز ترین آن ها پارک شاه گلی است. کلمه ی شاه گلی به معنای دریاچه شاه نیز تشبیه می شود. این بوستان زیبا در زمان دوره آق قویونلو ها به عنوان شاه گلی نام گذاری شد، اما بعد از انقلاب سال 1357 این نام به ائل گلی به معنای دریاچه مردم تغییر کرد. این بنا در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

هتل ائل گلی تبریز

هتل پنج ستاره پارس ائل گلی در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۸۰ در بام شهر زیبای تبریز به بهره برداری رسید. برج اصلی هتل با نمای زیبای شیشه ای در ۱۷ طبقه بنا و دارای ۱۷۸ باب اتاق و سوئیت اقامتی مدرن و مجهز به امکانات رفاهی مناسب می‌باشد. این مجموعه در عین دور بودن از هیاهوی شهر و داشتن محیطی آرام و دلنشین با مراکز خرید و جاذبه های گردشگری همچون پارک و باغ وحش ائل گلی، سورتمه و پارک آبی هلیا فاصله چندانی ندارد.

پارک ائل گلی تبریز

نمای برفی عمارت ائل گلی تبریز

عمارت داخل پارک ایل گلی تبریز در سال 1346 توسط شهر داری تخریب شد و دقیقاً با همان سازه و معماری ولی مستحکم تر ساخته شد. عمارت قدیمی تنها 1 طبقه داشت که در این ساختمان جدید 2 طبقه طراحی گردیده است. در دوره قاجاریان، قهرمان میرزا یکی از نوادگان قاجاری عمارت ائل گلی را به اقامتگاه خوش گذرانی درباریان سلطنتی تبدیل کرد. در حال حاضر این کاخ مکانی برای بازدید عموم مردم می باشد.

پارک ائل گلی تبریز

هنرمند نقاش و چهره ای از پارک ایل گلی تبریز

دریاچه ایل گلی در طی سال ها و توسط شاهان قاجار، تفاوت هایی را به خود دید که شامل کاشت درختانی تنومند و گل های زیادی در اطراف دریاچه می شد. انعکاس درختان بر روی آب های دریاچه سبب شد تا جلوه ای حیرت انگیز از نقاشی خداوند به چشم کشیده می شود. همچنین خیابان هایی در اطراف دریاچه، برای حمل نقل آسان مردم ساخته گردید. زمان سلطنت شاهان پهلوی، پارک ائل گلی تبریز به دست شهرداری سپرده شد تا تغییرات زیبا سازی شهری در آن ایجاد شود. آب موجود در دریاچه توسط رودخانه لیقوان تامین می شود. در قسمت جنوبی دریاچه ائل گلی، تپه ای وجود دارد که درختان زیادی روی آن کاشته شده اند و آبشار هایی مصنوعی برای زیبایی بیشتر تعبیه شده اند. با کمتر از سه دقیقه بلیط چارتر هواپیما بندرعباس تبریز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

پارک ائل گلی تبریز

تفریحات در پارک ائل گلی شهر تبریز

در پارک ایل گلی تبریز امکان قایقرانی فراهم شده تا شهروندان شهر تبریز و گردشگران بتوانند از تفریحی سالم لذت ببرند. از دیگر تفریحات این بوستان زیبا و تاریخی، شهربازی لونا پارک است که بسیار مهیج بوده و می تواند ساعاتی سرشار از شادی را برای شما و خانواده تان به ارمغان آورد.علاوه بر این موارد رستوران و کافی شاپ هم در این پارک زیبا طراحی شده که زمینه ساز رفاه بیشتر مدعوین این بوستان تبریز است. ایستگاه دوچرخه سواری این امکان را به شما می دهد تا بتوانید دوچرخه ای را کرایه کرده و همه اطراف پارک را از نظر بگذرانید. به دلیل معروفیت زیاد پارک ائل گلی یا پارک ایل گلی تبریز، شهرداری تبریز زمینه ساخت هتلی به نام هتل پارس ائل گلی تبریز را در کنار این پارک ایجاد کرد تا مسافران بتوانند در نزدیکی آن اسکان داشته باشند.

پارک ائل گلی تبریز

مینی گلف

در بخش جنوب شرقی پارک ایل گلی در تبریز درست در نزدیکی هتل پارک یک مجموعه ورزشی مینی گلف وجود دارد که از متفاوت ترین تفریحات ممکن در این پارک است. برای رفتن به این مجموعه زمان و هزینه ای که می خواهید بپردازید تا در نظر داشته باشید و بعد از آن به سمت این پارک بروید. این مجموعه یکی از استانداردترین زمین های مینی گلف ایران را در خود جای داده و در سال های گذشته بازی های ملی و استانی مختلفی در آن برگزار شده است.

پارک ائل گلی تبریز

مجموعه ورزشی اسکیت سایمان

در نزدیکی هتل پارس و بخش جنوبی پارک ایل گلی، یک مجموعه ورزشی مدرن به چشم می خورد که بازی های هیجان انگیز و امکانات جذاب و ویژه ای در آن به چشم می خورد. مجموعه شیک و مدرن اسکیت سایمان که یکی از استاندارد ترین و بزرگترین زمین های اسکیت خاورمیانه را در خود جای داده است و علاقه مندان این رشته را به سمت خود می خواند.

عبارتند از: پیست اسکیت، آکادمی بیلیارد، گیم کلاب

پارک ائل گلی تبریز

تالار اندیشه

یک تالار ۳۳۰ نفری به نام تالار اندیشه در مجموعه ایل گلی در تبریز وجود دارد که در اغلب روزهای سال آمادگی میزبانی از مراسم های مختلف را دارد. این تالار مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، سازه های آکوستیک و سیستم های گرمایشی و سرمایشی است و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در آن اجرا می شود.

پارک ائل گلی تبریز

امکانات رفاهی

تمامی امکانات رفاهی گردشگران در شهر تبریز فراهم شده تا لذت بیشتری از سفر خود ببرند. بازدیدکنندگان می توانند از قسمت شمالی پارک با طی کردم مسیر پلکانی به این هتل تبریز برسند و اقامتی دلنشین را برای خود رقم بزنند. چرا که دیدن پارک ائل گلی از پنجره هتل زیبایی آن را دوچندان می کند. با تهیه بلیط لحظه آخری از سایت آس چارتر می توانید از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

پارک ائل گلی تبریز

موقعیت مکانی پارک ائل گلی تبریز

موقعیت مکانی عالی پارک ایل گلی به محبوبیت آن افزوده، زیرا خیلی راحت با اتوبوس، تاکسی و مترو می توان به آن مراجعه کرد. این بوستان زیبا در بلوار شهید باکری قرار گرفته است. در هر فصل سال زیبایی این پارک غیرقابل توصیف است. فصل پاییز برگ درختان روی آب های دریاچه ائل گلی نمایی بی نظیری را به وجود می آورد طوری که دل کندن از دیدن این مناظر برایتان مقدور نخواهد بود.

date_range شنبه 04 دی 1400 remove_red_eye 1115 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0